Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten selvitä töissä kun on kaikenlaista kremppaa?

Vierailija
13.12.2020 |

Olen vasta 39 mutta tuntuu että viime vuosina on tullut kauheasti kaikenlaista kremppaa. Polvet, selkä, olkapäät, ranteet, hampaat jne rikki. Koko ajan kipuja parissa paikassa. Kuitenkaan ei mitään niin pahaa että leikattaisiin. Särkylääkkeet ei auta. Lisäksi pieni lapseni herättää yhäkin joka yö joten olen koko ajan univajeessa. Muisti pätkii ja olen aivan poikki. En saa töitäni hoidettua.

Mikään näistä krempoista ei kuitenkaan yksinään ole paha joten en saa millään perusteella saikkua. Olen normaalipainoinen ja terveet elintavat enkä käsitä miksi olen näin huonossa kunnossa.

Mitä ihmettä voin tehdä?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jollei särkylääkkeet auta, niin henkistä tuo sun pahaolosi on, joka vain säteilee kroppaan. Saikkea voit saada kyllä burn outiin.

Vierailija
2/7 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jollei särkylääkkeet auta, niin henkistä tuo sun pahaolosi on, joka vain säteilee kroppaan. Saikkea voit saada kyllä burn outiin.

Särkylääkkeet auttaa hetken ja vähän mutta herään joka aamuyö siihen että selkä on ihan tulessa. Stressiäkin varmasti on mutta ei tähän parin päivän stressisaikku auta. Omen oikeasti aika huonossa kunnossa ihan fyysisestikin. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olenko ainoa joka on alle nelikymppisenä jo ihan kremppanen? Ap

Vierailija
4/7 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Särkylääkkeet auttaa hetken ja vähän mutta herään joka aamuyö siihen että selkä on ihan tulessa. Stressiäkin varmasti on mutta ei tähän parin päivän stressisaikku auta. Omen oikeasti aika huonossa kunnossa ihan fyysisestikin. Ap

Sulla on mennyt munuaiset sököksi niistä lääkkeistä! Mitä syöt päivittäin?

Vierailija
5/7 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulla on mennyt munuaiset sököksi niistä lääkkeistä! Mitä syöt päivittäin?

Munuaiset? Ei ole. Selkä hajosi loppuraskaudessa. Olen käynyt lääkärissä ja saanut fysioterapiasta jumppaohjeita ym mutta selkää en ole saanut kuntoon. Sitä pahentaa vatsalihasten erkauma, kävin kysymässä leikkaukseen pääsystä mutta minulle ei suositeltu leikkausta. Ap

Vierailija
6/7 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ravintoarvoja mitattu? Ferritiini ja D-vitamiinitasot kunnossa? Raskaus, synnytys, imetys ja valvominen kuluttaa todella paljon ravinteita elimistöstä, siinähän luodaan toinen ihminen omasta kehosta.

Vaikea sanoa tilannetta tarkemmin tietämättä kuinka paljon ”krempasta” on sympaattisen hermoston ylivireyttä eli sitä että kipu nousee tietoisuuteen todella matalalla kynnyksellä ja aiheuttaa hätätilareaktion. Ja paljonko sitä että vammat on niin vakavia että kipu on karseaa sen vuoksi että jotain on vakavasti pois paikoiltaan ja keho ilmoittelee siitä.

Vammat pitää tietysti pyrkiä ensisijaisesti hoitamaan. Sen lisäksi kehoa kannattaa hoitaa monipuolisella polttoaineella ja hermostoa rauhoittamaan rentoutumisella, mindfulnessilla, palauttavalla liikunnalla ynnä muulla.

Ja ravinnon mainitsen koska olen huomannut että terveellinen tarkoittaa todella vaihtelevia asioita. Usein se näyttää tarkoittavan sitä, että ei syö epäterveelliseksi ajateltuja asioita, mutta ei niinkään sitä että syö tarpeeksi kaikkia niitä lukemattomia ravintoaineita mitä rasittunut ja toipuva keho tarvitsee.

Kuulin vähän aikaa sitten kiinnostavan teorian siitä että jos kehossa on paljon kuormittavia tekijöitä; vähän kremppaa siellä sun täällä, psyykkistä stressiä, toipuminen raskaudesta, ravinto ei imeydy kunnolla jne. Niin keho ei luonnollisesti pysty enää korjaamaan kaikkia noita asioita, jolloin se keskittyy tärkeimpiin elintoimintoihin siinä määrin kun pystyy ja muualla alkaa hätävilkut vilkkua mutta ei ole mitään mistä sammuttaa niitä.

Ja valitettavasti uni on ratkaisevassa asiassa kehon kaikessa palautumisessa vammoista hermostoon, melkeinpä voisi sanoa että kaikki muu on enemmän tai vähemmän toissijaista jos ei nuku tarpeeksi. Eli jos lapsella on toinenkin huoltaja niin tiedät mitä tehdä. Jos ei niin kannattaa priorisoida uni todella monen muun asian edelle ja jos nukahtaminen on vaikeaa niin tehdä konkreettisia asioita omankin unirauhan eteen. Ei sinistä valoa illalla, ei kofeiinia sisältäviä tuotteita enää iltapäivän jälkeen, ei kiihdyttäviä keskusteluja, somea, palstailua tai muuta vastaavaa enää illalla ja niin edelleen.

Vierailija
7/7 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kivut jatkuvasti kovia, lähete kipupkl:lle (jos normisärkylääke ei auta)? Voisit kysyä lekurilta myös lähetettä kuntoutukseen, saisit ainakin neuvoja & keskusteluapua sekä vertaistukea? Suosittelisin ensin kysymään kuntoutusta, niitä on niin erilaisia, että varmasti sopiva löytyisi ja se on ainakin itseäni auttanut jkv.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme yhdeksän