Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko sinun ADHD/ADD lapsesi kiltti ja herttainen?

Vierailija
13.12.2020 |

Olen hoitanut nyt 2 perheessä ADHD ja toinen ADD diagnoosin saaneita lapsia ja mitä muutenkin olen kohdannut, kaikki ovat ns. Huonosti käyttäytyviä. Ilkeitä ja inhottavia muille. Vain se mitä he haluavat on tärkein. Nämäkin kaksi olivat niin inhottavia sisaruksilleen, puhuivat tiuskien, huutaen, joka asiaan ei, ei käy. Joustamattomia ja itsekkäitä. Jatkuvaa narinaa ja hermojen menetystä. Ja se on jännä, miten koulussa pystyvät esittämään, äitinsä kertoi että koulussa asiat ihan ok, tottelee opettajaa ja käyttäytyy kiltisti. Kotona kuin itse piru. Mietin, onko nämä jotain ominaispiirteitä ko.neyrologiselle sairaudelle vai mistä johtuu tämä kokemus. Onko sinulla kiltti ja herttainen ADD tai ADHD lapsi?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On. Aikuinen jo. Oli kyllä raskas kasvatettava, tosi kiinni äidissä, hidas lämpiämään, perkele murkkuiässä, oikea draamakuningatar. Muuten liiankin empaattinen.

Vierailija
2/8 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on useampia lapsia, ja sillä kilteimmällä ja herttaisimmalla on selviä ADHD-piirteitä.

En ole asiantuntija, mutta ADHD koostuu kolmesta osasta; tarkkaamattomuus, yliaktiivisuus ja impulsiivisuus. Lapsellani on näistä kaksi ensimmäistä, mutta vastaavasti hänellä on hyvä impulssikontrolli. Eli hän on energinen ja hajamielinen mutta myös erittäin hyväntuulinen ja pitkäpinnainen. Hän ei kärsi nälästä tai kylmästä tai negatiivisesta palautteesta, ja johonkin työhön uppouduttuaan hän tekee sen aina loppuun.

Diagnoosia hänellä ei ole, ja uskoisin että niistä hyvistä ominaisuuksista on kiinni se, että hän pärjää. Hänellä on paljon ystäviä, jotka osaltaan auttavat häntä pitämään huolta tavaroistaan. Hänellä on sellaista mielen malttia, ettei häntä yleensä haittaa nostella pudonneita tavaroita tai käydä koululla hakemassa unohtuneita kirjoja.

Oikeastaan ainoa asia, mikä kuvauksessasi kuulosti tutulta, on huutaen puhuminen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On, oikea herranenkeli. Aina ihmiset ihastelleet miten hyväkäytöksinen lapsi. Yhä on kotona ja isovanhemmillaan ihana. Muille kai aivan kamala.

Vierailija
4/8 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On yleensä kiltti ja mukava, mutta hermostuttuaan mahdoton. Ei rauhoitu millään keinoilla, vaan kiroilee, huutaa, inttää ja vänkää. Kohtauksen mentyä ohi palaa normaaliksi ja on kuin eri ihminen.

Jossain on esitetty, että kaikki nepsy-ongelmat liittyy toisiinsa jonkin verran eli sen väittämän mukaan ad(h)d/Asperger -yhdistelmä olisi erittäin yleinen. Asioihin juuttuminen ja joustamattomuus viittaa siihen assipiirteeseen. Aloituksessa kuvattu tilanne kuulostaa siltä, että aika kaoottista on ollut pitkään, siis nepsy-ongelmat ovat luoneet oheisongelmia ja soppa pahenee kypsyessään.

Vierailija
5/8 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hulluilla on hullujen jutut

Vierailija
6/8 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiltti ja pohdiskeleva. Mutta puhuu kun ruuneperi ja koko ajan käsi tai jalka heiluu. Kotona helpompaa kun ei niin paljoa ärsykkeitä. Koulussa ärsyyntyy helposti. Kaverit huomanneet tämän ja ärsyttävät tahallaan kun heistä kiva katsoa kun kontrolli menee.

Tavarat aina hukassa.

Vierailija
7/8 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihana ja empaattinen tyyppi. Mutta selkeästi on sitä ajatuksiin juuttumista ja kontrollin puutetta.

Jos vaikka on itse ajatellut, että nyt piirretään ja joku muu ei haluakaan piirtää tai paperi on loppu, niin jumittaa ja kiukuttelee vaan sitä piirtämistä todella pitkään.

Sitten kun menee hermot, niin ne todella menee ja tulee pahaakin jälkeä.

Mutta kaupasta voi tuoda omilla rahoillaan koko perheelle keksiä. Jos pyytää imuroimaan huoneensa, voi samalla imuroida koko yläkerran. Ja muutenkin huomioi usein muita. Pitää yrittää erottaa ne adhd:n aiheuttamat ärsyttävyyder siitä lapsen omasta persoonasta. Tämä on vaikeaa, ettei lapsi itse rupea perustelemaan huonoja tekojaan adhdn varjolla, mutta kuitenkin ymmärtää, ettei ole paha tai huono ihminen.

Vierailija
8/8 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kuulemma ilopilleri ja aina hyvällä tuulella ja kaikki tykkäs.

noh,taistelut alkoi teininä, ja jatkuu edelleen.

t.45v

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi seitsemän