Tuttavien ja sukulaisten oudot jouluperinteet
Onko teillä tutuilla tai sukulaisilla tapoja tai jouluperinteitä, joita olette joskus ihmetelleet? Hämmästellään hyväntahtoisesti, sillä kukin tietenkin viettää joulua tyylillään, mutta...
Kommentit (1172)
Outoa tai paremminkin typerää on ne mielettömät jouluvalmistelut ja -lahjat, Rahaa menee paljon, ja sillä on hankittu kaikki "perinteiset jouluruuat", joita ei kuitenkaan kukaan syö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä joulu oli se "oudoin" ensimmäinen itsenäinen joulu vuosiin,en ole väleissä vanhempiin, menin ystävän kanssa hänen vanhemmilleen, yllätys oli se että hänen siskonsa jota en tunne tuli 3 lapsensa kanssa käymään, vietin yksin Yläkerrassa kun ahdisti, itkin ja söin yksin jouluruoan ylhäällä.
olet sinä kyllä lievästi sanoen OUTO. Ystävän luokse pääset joulun viettoon , kun et tule toimeen vanhempiesi kanssa. Ihmettelet ,kun hänen siskonsa lapsineen tuli vanhempiensa luokse jouluksi- no tietysti tuli, heillä on välit ok.
KATSOPPA PEILIIN !
Mitä siinä tapahtui, miksi yksin yläkerrassa ?
Tuli uniikilla paha mieli, kun muilla ovat välit kunnossa sukulaisiinsa eikä saanutkaan olla muiden juhlien keskipiste.
Ylämaalainen kirjoitti:
Meni vähän tunteisiiiin toi karjalanpaistin arvostelu kirjoitti:
Karjalanpaisti on perinteinen suomalainen juhlaruoka, sitä on tarjottu mm. Häissä. Sen nimikin kertoo, miltä alueelta se on. Mun isovanhempien koti jäi Viipuriin.
Niin, meillä täällä Karjalassa sitä kutsutaan paistiksi. Ei meillä myöskään syödä "karjalanpiirakoita" vaan riisi- tai perunapiirakoita - ja on niitä muitakin. :)
Voi elämä tätä pätemisen tarvetta. Kyllä mäkin sanon usein riisipiirakka, ja laulussakin lauletaan että " syövät paistia ja juovat lientä ", mutta täällä jos puhut paistista tms. Niin 20 ihmistä kyselee heti, että mikä ihmeen paisti. Niinpä yleensä kun osallistun keskusteluihin joissa on porukkaa kaikkialta, käytän ilmaisuja ja yleiskieltä jotta ei tarvii selitellä. Tää ei ole tämän keskustelun aihe edes.
Vierailija kirjoitti:
Osa kaveriporukasta menee aina yökerhoon joulupäivän iltana. Tätä en ole koskaan ymmärtänyt, jouluhan on viimeinen päivä vuodessa känniörheltelylle ja ryyppäämiselle. Jos kerran vuodessa pitää olla selvinpäin, se on nimenomaan joulu joka on rauhoittumisen ja perheen aikaa.
Mulla oli parikymppisenä vaikeat välit lapsuuden perheeseen ( isä joi ja kaikki riiteli keskenään ) enkä halunnut sinne enää mennä. Tiesin muutaman ystävän, joilla oli eri syistä sama tilanne että jouluksi ahdisti mennä porukoille. Niinpä kutsuin kaikki luokseni ( 3 henkilöä ) jouluksi. Kellään meistä ei ollut lapsia. Laitoin joulun oikein perinteisesti ja olin itse vitsikäs versio joulupukista ja jaoin lahjat.
Syötiin siis jouluruoat eikä kännätty. Mutta sitten, kun kaikki asiaankuuluva hartaus oli toimitettu, lähdettiin jo aattoiltana paikalliseen yökerhoon jossa oli koolla paljon noin parikymppistä väkeä, jotka olivat tulleet osa muualta Suomesta tänne vanhemmilleen jouluksi ja lähteneet sitten yöllä juhlimaan kun vanhemmat menneet aiemmin nukkumaan tai jotain.
Me ei ainakaan kännätty, vaan kun tultiin takaisin mun luo niin pelattiin vielä lautapelejä ja syötiin sillivoileipiä jouluvalojen loisteessa muiden jo mentyä nukkumaan, yhden silloisen sutinan kanssa, jonka olin bongannut baarista sillee et ai säkin oot täällä jouluna ja hän sitten tuli mun luo vielä yöksi. Käsi kädessä tultiin lumisessa maisemassa tänne.
Olisin halunnut monena jouluna tän järjestää uudelleen, mutta ystävien joulut vakiintuivat, löysivät kumppanit tai saivat porukoidensa kanssa välit kuntoon, enkä löytänyt enää ystävistä ketään jolle olisi sopinut.
Tuo on yksi parhaimmista joulumuistoistani.
Hyvin rakas ja lämmin.
Seuraavia jouluja vietinkin monia yksin, surullisena tai töissä jos sain töitä järkättyä ettei tarvinnut ajatella joulua.
Muistetaan, että kaikilla ei ole sitä ihanaa perheaikaa, vaikka haluaisi.
Vierailija kirjoitti:
Halinalle kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku ihmetteli karjalanpiirakoita joulupöydässä. Ei ole koskaan tullut vastaan. Ite ajattelin että joulupäivän aamiaiselle pistän pakastekarjalanpiirakat uuniin.
Olis ihan mielenkiintoista tietää, että mikä tällaisessa täysin neutraalissa toteamuksessa saa aikaan alapeukutuksen tulvan...?
Piirakat on nimenomaan karjalainen perinne, niitä on tarjottu sunnuntaisin ja aina kun on pistetty parempaa tarjolle.
Niin no en voi sille mitään, etten ole varsinaisesti karjalaisissa joulupöydissä päässyt istumaan. Mulla on äidin puolelta karjalais-savolais-kymiläiset sukujuuret ja isän puolelta stadilaiset. Joitain jouluja olen ihan pienenä mummilassa viettänyt Savonlinnassa ( vaari Karjalan evakko ) mutta en muista ainakaan niitä karjalanpiirakoita nähneeni.
Joulupäivähän on se varsinainen joulu, ja pyhäpäivä joten luulisi että karjalanpiirakat joulupäivän brunssilla olisi yläpeukutettavaa kun sehän menee just tuohon että juhlan kunniaksi parempaa pöytään.
Kuohuviinilasillinen kuuluu joulupäivän brunssiimme myös. Se tapa tuli jouluristeilyltä sitten taas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehen perheessä syödään pannacottaa mansikkakastikkeella jouluna jälkiruoaksi. Hihittelin asialle, koska mielestäni sellainen jälkiruoka ei kuulu suomalaiseen jouluun.
Mansikka on kesäherkku, toki ymmärrän että se kastike on punaista ja siten sopii jouluun.Terkkuja kullalle jos luet tätä. Tänä vuonna saan itsekin tutustua tähän meidän perheen uuteen jouluperinteeseen ja lapsi tulee kasvamaan siihen että pannacotta mansikkakastikkeella kuuluu joulupöytään. Ihan hauskaa minusta. Ei pilaa mun tunnelmaa yhtään. Hyväähän se on. En olis vain itse keksinyt jouluun yhdistää. Olen enemmän luumujälkiruokien syöjäksi jouluna tottunut. Suklaisia juttuja yms.
Mun joulutavoista hän taas ihmetteli karjalanpaistia joulupöydässä. Se on itäsuomalainen jouluruoka.
Voi elämä, onpa meillä nyt köyhäilyä kun on karjalanpaistia JA kinkkua sekä toki paljon muutakin jouluruokaa kuten sienisalaatti, muita salaatteja, laatikot, perunat, kalapöydän antimet ym. ym. Ei mene köyhäilyksi, vaikka ranskalaiset ja einespyörykät puuttuu... 🤪 Meillä on kolmen hengen perhe, joten ei tarvii varautua useamman erilaisista ruoista pitävien sukulaisten makuvaatimuksiin vastaamisesta.
Meillä lihapullat yms kuuluu uudenvuoden herkkuihin.
Vierailija kirjoitti:
Menin kerran joulupäivänä käymään kaukaisen, vanhemman sukulaissedän luo. Kuvittelin meneväni joulukahvilla käymään ja yllätys olikin suuri, kun talo oli täynnä sukulaisia, näitä aikuisia / eläkeläisiä, he istuivat järjesteltyjen pöytien ääressä kuin jossain häissä tms ja ohjelmassa oli yhteislaulua! Siis aina välillä joku haki kahvikupin ja pullan, mutta sitten taas joku ehdotti laulua ja niin luikautettiin muutama joulubiisi.
Suku ei ole kovin musikaalista ja yhteislaulu oli melkoista määkimistä, mutta ei se heitä tuntunut haittaavan. Ja tämä kesti ja kesti, olin siellä varmaan neljä tuntia, kun en kehdannut lähteä pois. Muut jäivät vielä laulamaan kun lopulta häivyin.
Tämä on heillä kuulemma kaikissa juhlissa perinne. Oli erikoinen joulupäivä.
Erikoista et joululaulujen laulaminen jouluna on jonkun mielestä erikoista... Meillä lauletaan paljon, ei toki neljää tuntia vaan n. tunti riittää. Erikoisempaa minusta, kun joissain suvuissa ei lauleta ollenkaan, jouluna joululaulut on minusta vain luonnollinen ja asiaan kuuluva juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voin kertoa että meillä lapset saa lahjat heti aamusta, en tykkää että koko päivä perustuu niiden odotukseen. Lapset myös avaa lahjat ilman erityistä yleisöä, aikuiset tekee omia hommiaan eikö kyseessä ole mikään ohjelmanumero. Lahjat ilmestyy kuusen alle edellisenä yönä, pukkia ei ole koskaan käynyt.
Yllättävän paljon saanut alapeukkuja tämä ihan asiallinen kommentti. Onko teille tärkeintä se, että koko päivä hössötetään, odotetaan, kaikkien pinna kiristyy ym? Aika lapsellista porukkaa palstalla, enkä ole tosiaan viestin kirjoittaja.
Lapsuudesta muistan sen ihanan, mahanpohjassa kutkuttavan odotuksen tunteen. Kurkistelin ikkunoista, vilahtaako jossain tonttu ja illemmalla näkyykö jo joulupukki.
Pinna ei ollut kireällä, vaikka odottavan aika oli pitkä. Odotuksen sietäminen ja malttaminen ovat tärkeitä taitoja. Kaikki mulle heti nyt - kulttuuri saa multa alapeukun, kuten myös vanhemmat jotka eivät kestä ottaa vastaan lastensa tunteita, kun he omaan tahtiinsa kasvavat ja oppivat malttamaan.
Lisäksi Joulupukin Kuuma Linja ja muut lastenohjelmat viihdyttää sekä pienet naposteltavat.
Meillä ei kukaan hössötä eikä pinna kiristy.
Jouluruoat on pitkälti edellisinä päivinä valmiiksi tehty, on siivottu ennen jouluaattoa. Joulurauha julistetaan kello 12, sitä kunnioitetaan kaikki 6-vuotiaasta ADHD-lapsesta alkaen koska kasvatettu sitä kunnioittamaan ja kasvatettu, että se odotus ja joulurauha ovat ihania juttuja.
Jouluateria syötiin viiden jälkeen ja sen loppupuolella vasta lapsi kysyi: " Tuleeko joulupukki sit kun ollaan syöty? " Vastattiin, että saattaa tullakin. Malttoi silti syödä loppuun. Yhdessä jännättiin ja kurkittiin ikkunoista kunnes ovelta kuului koputus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hämmästyn aina, kun ihmiset aloittavat joulun marraskuussa ja kuusi kannetaan joulupäivän aamuna ulos. Meillä kuusi tuodaan sisälle aattona ja koristellaan aamupäivällä, sama kaikenlaisten muidenkin joulukoristeiden kanssa. Jotenkin ankeaa mennä tapanina kyläilemään, kun meillä on joulukoti tuoreena, kyläpaikassa kaikki joulusta muistuttava on kerätty pois.
Niinpä, Jouluhan loppuu vasta Loppiaisena.
Joulu loppuu nuutinpäivään (13.1.)
Meidän outo jouluperinne on se, että joulu loppuu Tapaninpäivään. 27.-30.12 kerään joulukoristeet ( kausivalot ja talviset koristeet jää ) pois. 31.12- 1.1 vietetään Uutta Vuotta ja minusta olis outoa juhlia edellisen vuoden joulua vielä uuden vuoden tammikuussa.
Loppiaista tai Nuutinpäivää ei juhlita mitenkään. Ovat kuin joku Kaatuneitten muistopäivä tai vaikka Runeberginpäivä.
Mulla on uus välipäivien perinne lukea tätä keskustelua ( nyt luettu sivulle 58 asti ) ja päivittää Mansikka pannacotta tarinan faneille, miten se jatkuu. 😆
Minua kummastuttaa ystäväperheen tapa avata saamansa lahjat paljon ennen joulua. Eli lähetän paketin postitse heille toiselta puolelta Suomea ja he avaavat sen sisältämät lahjat heti. Eivät odota jouluaattoon saakka. Nykyään vienkin paketin postiin viime hetkellä, jotta eivät ainakaan viikkoa ennen availe.
Exän perhe ei ollut kovia joulun viettäjiä. Kun meidän ensimmäinen yhteinen lapsi vietti ensimmäistä jouluaan ja mentiin aattona käymään, olikin talo tyhjä ja appivanhemmat ulkomailla. Ilman mitään ilmoitusta. Huh huh, kukin tyylillään.
Vierailija kirjoitti:
Miltä kuulostaisi AV-joulu Porvoossa?Täältä saisi mainion porukan joulunviettoon. Yksi höpisisi taukoamatta väärin soitetuista urkusovituksista. Toinen taas paheksuisi muiden kulissijoulua. Omassa pöydässään jupisisi se synkeääkin synkeämpi sakki, joka ei joulua halua viettää. Raittiusväki ja alökoholistit pantaisiin eri rakennykseen. Se joka joulun pilaava itkevä miniäkin olisi paikalla ja monta muuta.
👍 👏 👏 👏 👏 👍!!!
Vierailija kirjoitti:
Ap etsii jutuntäytettä iltapäivälehteen, älkää antako tietoa ilmaiseksi
ÄLKÄÄ VASTATKO ENÄÄN TÄHÄN KETJUUN JUURI TUOSTA SYYSTÄ
Ortodoksit eivät puhu messusta, vaan liturgiasta. Aattopalvelus on vigilia.
Vierailija kirjoitti:
Ryyppääminen.
Meillä ei ole koskaan edes lapsuudenkodissani otettu jouluisin alkoholia lainkaan vaan se on aina ollut lasten juhla tai ennemmin aikuistenkin juhlana harras tilaisuus (vaikka ei olla edes uskovaisia).
Ryyppäämisen ja absolutismin väliin mahtuu aika paljon muutakin. Viini on hyvä ruokajuoma ja kuuluu juhlaan.
Vierailija kirjoitti:
Meillä kotona, ihan tavallisessa duunariperheessä, laitettiin myös jouluna aina vähän siistimmät vaatteet ja joulupöydässä oli juhlavammat astiat yms. Joulupukin käynti oli illan odotettu juhlanumero.
Puolison perheessä ollaan verkkarit jalassa, kinkkua ja laatikoita on lieden päällä, sieltä voi jokainen käydä itse ottamassa. Kun pukki tulee, appiukko katselee telkkaria toisessa huoneessa.
On outoa mun mielestä!
On outoa
Monikulttuurisuuden vuoksi olisi Suomessakin vietettävä virallisesti kwanzaata.
Omat lapsuuden joulut olivat mulle outoja. Piti aamusta herätä seitsemältä siivoamaan, vaikka siistiähän meillä aina oli. Hampaat irvessä äiti imuroi ja komensi. Ei voinut Joulupukin suoraa linjaakaan katsoa, kun piti siivota vai olisko jo siirrytty ruokien valmistamiseen, vai haudalle... sukuloimaan?
Kaikki saakelinmoisessa kiireessä ja kiukkusena, kun 4 lapsessa on omat haasteensa ja mitään tekemättömässä miehessä. Kotiin piti keretä ajoissa takas, kun se pukkikin on tilattu jo niin keleen aikaiseen.
Ensin tietty syödään. Ruokia on yllinkyllin ja huhhei, että voikin sitten rentoutua. Eikun viiniä ja glogiä naamariin ja sitten on äitikin jo rentoutunut ja tyytyväinen. Laulaa lasten kanssa kilpaa joululauluja pukille ja ehkä "vähän" flirttaileekin. Tässä vaiheessa isä antaa pukille jomojan rahanipun eteisen nurkassa ja pyytää poistumaan.
Lahjat jaettu ja äiti sammuu. Joulurauha vihdoin laskeutui meidän kotiin 21.00. Lapset touhuaa uusien joululahjojensa kanssa ja isä vielä pari paukkua ottaa ja soittelee sukulaisille jouluja. Puolilta öin patistaa meitä nukkumaan.
Voitte olla varmoja, että omassa kodissa ruuat ja siivoukset on valmiiksi tehty viimeistään aaton aattona. Sapuskat vaan lämmitetään. Sukuloitu jo ajoissa joulukuun aikana. Haudoilla ei ole ollut tarvetta käydä.
Aivan rauhaksiin otetaan aatto. Äiti on ollut meillä jouluvieraana muutamia kertoja ja se on aivan paniikissa, kun mä aloitan riisipuuron keiton vasta kello yhdeksän (jolloin lapset yleensä herää, pienenäkin). Eli meillä on tarjollaan brunssi.
Se korjataan pois viimeistään kello 12 ja samalla sitten voin vähän pyyhkiä keittiön ja ruokailutilan lattiaa. Niin muuten isompi ruokapöytäkin yleensä katetaan jo ajoissa, Tänä vuonna tyttäret teki sen jo lähes valmiiksi perjantaina. Äiti pyöritteli siitäkin silmiä. Eihän sitä voi, jos lapset pilaa... mutta kun ne lapset on tuossa tekemässä myös.
Sitten ulkoillaan posket punaiseksi sään mukaan. Mies ehkä käy vielä kaupoilla jotain täydennystä, joulukonvehtialet ovat hänen perinteensä. ;D
Saunaa/suihkua, päikkäriä, lautapelejä.. pikkasen parempaan pukeutumista ja kello 16.00 alkaa ruuan lämmittely ja pöydän loppuun saattaminen. 17.00 syödään ja joskus 18-20 joulupukki käy.
Jälkkäristä ja tortuista oli jutun alkupäässä keskustelua. Vaikka jouluttaja olenkin niin kyllä meillä tortut ja piparit kuuluu aattoon. Ei niitä aikaisemmin kotona tarjota, vaikka muualla oliskin. Pellillinen torttuja tulee vasurilla ja ne laitetaan esille jouluruuan jälkeen. Piparit on leivottu ja koristeltu jossain vaiheessa... Niitä purkista esille ja suklaakohvehtejakin. Myös karjalanpiirakoita ja munavoita. Eli siis vähän kuin jälkkäriksi/iltapalaksi. On kahvia, teetä, glögiä, limuja ja vettä.
Tähän tapaan olen päätynyt, kun ei kukaan enää jouluruokien jälkeen jaksa heti jälkkäreitä. Jäi vuosien varrella kaikki vanukkaat, rahkat, kaakut ja tiramisut syömättä..
joten esillä on ja kukin saa käydä napsimassa, jos huvittaa. Ja kylmäsäilytys asiat pärjää kylmälevyllä tunteja, jos sitä joku taas kauhistelee, että piirakoita huoneen lämmössä! :)