Miksi aina sanotaan että Suomessa terveydenhoito on ilmaista, kun ei se sitä ole?
Aina tulee lasku perässä, ihan sama käykö hoitajalla vai hammaslääkärissä tai gynellä.
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
Kaiken lisäksi , terveyden huolto on erittäin huonoa. Ainakin hki/hus. Joudut odottelemaan vuoden vähintään enne kuinhoitoon pääset, sitä ennen kuulet lääkäreiltä "miksi täällä olet" tai muuta piruilua. Herkemmät lopettaa käynnit siihen ja kuolisi hiljaa pois vaivaansa. Lääkärit just ja just suomea puhuu, eikä tietoakaan halusta auttaa.
Olen nyt seurannut montakin vierestä ketä on hoidettu väärin vähintään vuosi ja sitten vasta päästy kunnon tutkimuksiin ja molemmilla löytyikin melko vakavia sairauksia. Jos nämä olisi tehty heti, toinen olisi elossa. Onneksi toinen painosti ja sai tähystyksen, tosin vuosi sitäkin odotettu. Löytyi tavallaan ajoissa tälle toiselle, vielä työikäinen.
Jep, ihmettelin minäkin, kun muutama vuosi sitten olin menossa pieneen toimenpiteeseen Töölön sairaalaan. Sanottiin, että kolmen kk sisällä tulee kutsu.
Aika kului ja 4 kk tuli täyteen, niin soitin asiasta ja huomenna voisit tulla, sanottiin.
Miten hiivatissa se aika löytyi heti kun kyselin?
Mikä olisi parempi termi jos 300e käynti maksaa 20e potilaalle? Huippuhalpa? Sinänsä mikään ei ole ilmaista joten keskivertoa enemmän veroja maksavalle terveydenhuolto on hänen pussistaan maksettava palvelu köyhille, joten hänen näkökulmastaan se on kallista.
Joo ja Hki hus syvältä. Jouduin 4 kertaa mennä tk tulehtuneen haavan takia. Joisya kahtena pääsin näkemään lääkäriä. Eivät tehneet mitään. Koko sormi turposi, kipeä ja punainen, vaikka haava parani. Yksi valopää lääkäri olisi vielä odottanut kuukauden, minkä jälkeen olisi kuvauttanut sormen?!?
Lopulta menin yksityiselle: sormen haava tulehtunut, antibiootit. Maksoin 100e ja päälle ne terveyskeskuksen 4 turhaa käyntiä. Näin Länsi-Helsingissä.
No on se minusta "ilmaista" . Olin avosydänleikkaukssa ja teholla 2vrk ja 5 osastolla laskua sain 600 euroa. Minun kotikuntani sitten maksoin hieman enemmän, jokainen voi oman sairaanhoitopiirin sivuilta katsoa paljonko mikäkin operaatio tai hoitovrk maksaa.
Minun kohdalla leikkaus oli n. 30000 euroa plus välineet n.500 euroa. Teho vrk n. 2000 euroa ja osasto n. 500 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Missä noin sanotaan?
Meille ainakin opetettiin jo koulussa, että Suomessa on ilmainen terveydenhuolto. Olin aika hämmästynyt aikuisena, kun tajusin, että eihän se olekaan totta.
Ainakin Helsingissä terveyskeskuskäynnit, labrat, röntgenit ovat maksuttomia. Hammashoidosta joutuu maksamaan noin kolmasosan verrattuna yksityiseen. Määräaikaiset papat ja mammografiat maksuttomia. Itselläni myös säännöllinen silmänpohjankuvaus maksuton. Että ilmaiselta tuntuu. Verojen muodossa tietysti itse kukin maksaa jotain.
Bonuksena hyvät lääkärit ja muu henkilöstö.
Vierailija kirjoitti:
Joo ja Hki hus syvältä. Jouduin 4 kertaa mennä tk tulehtuneen haavan takia. Joisya kahtena pääsin näkemään lääkäriä. Eivät tehneet mitään. Koko sormi turposi, kipeä ja punainen, vaikka haava parani. Yksi valopää lääkäri olisi vielä odottanut kuukauden, minkä jälkeen olisi kuvauttanut sormen?!?
Lopulta menin yksityiselle: sormen haava tulehtunut, antibiootit. Maksoin 100e ja päälle ne terveyskeskuksen 4 turhaa käyntiä. Näin Länsi-Helsingissä.
Mä taas loukkasin varpaani ommeltavaan kuntoon ja hoidettiin heti terveyskeskuksen päivystyksessä. Tämä oli Länsi-Vantaalla.
Vierailija kirjoitti:
Siis oletko sä tosissasi? Ikää oli? Voit mennä vaikka Jenkkeihin katsomaan, kuinka homma siellä toimii.
Työkaverin kanssa on puhuttu tästä. Hän synnytti USAssa. Mitään ei tarvinnut maksaa ja henkilökuntaa oli paljon paikalla. Minulla oli vastaava synnytys Suomessa. Itsestäni maksoin kahden viikon sairaalamaksut ja lapsista yhden viikon maksut. Henkilökuntaa oli minimaalisesti. Eihän nuo maksut paljoa ole todellisiin kustannuksiin verrattuna, mutta ei sitä ilmaiseksi voi sanoa kuten se USAssa oli.
Niin ja hoitoa ja tutkimuksia annetaan niin vähän kuin mahdollista, just siksi että säästettäisiin. Saman asian kanssa on käytävä 3-4 kertaa ja lääkärit voi olla todella ikäviä. Sitten joutuu vielä odottelemaan pitkissä jonoissa tutkimuksia ja soittelemaan niistä perään, ilman ei tapahdu mitään. Eihän sama peli vetele yksityisellä, jossa potilas maksaa suoraan eikä veroista. Siellä lääkäri yleensä kuuntelee, määrää hoidon sekä tekee jonkun suunnitelman jatkoa varten. Molemmilla olen käynyt ja ero on vinha, vaikka lääkärit voi olla samojakin!
Julkisella hintana on se muutaman kerran käyntimaksu sekä vaivan pitkittyminen. Ihan hanurista koko systeemi ja toivoisin, että tästä ilmaisesta ja hyvästä järjestelmästä lakattaisiin kerskumasta, kun ei siinä paljon kehuttavaa ole.
Vierailija kirjoitti:
No on se minusta "ilmaista" . Olin avosydänleikkaukssa ja teholla 2vrk ja 5 osastolla laskua sain 600 euroa. Minun kotikuntani sitten maksoin hieman enemmän, jokainen voi oman sairaanhoitopiirin sivuilta katsoa paljonko mikäkin operaatio tai hoitovrk maksaa.
Minun kohdalla leikkaus oli n. 30000 euroa plus välineet n.500 euroa. Teho vrk n. 2000 euroa ja osasto n. 500 euroa.
Jos kaupassa minulla on ostoksina yksi sukulaku ja tulitikkuaski niin nekin ovat "ilmaisia" eli voin kävellä suoraan kassojen läpi?
Joo, ymmärrän pointin. Ei ole ilmaista, vaikka todellisiin kuluihin nähden halpaa.
Huvittaa myös 100 prosenttisesti korvattavat lääkkeet, joista kuitenkin joutuu ostaessa maksamaan 4,5 euroa/ostokerta, sekä kerryttämään viidenkympin omavastuun.
Vierailija kirjoitti:
Joo, ymmärrän pointin. Ei ole ilmaista, vaikka todellisiin kuluihin nähden halpaa.
Huvittaa myös 100 prosenttisesti korvattavat lääkkeet, joista kuitenkin joutuu ostaessa maksamaan 4,5 euroa/ostokerta, sekä kerryttämään viidenkympin omavastuun.
Tuo 50 euroa on paha rasti. Esim. kaverillani on psykooseja takana ja aina ei pysty ostamaan lääkkeitä alkuvuodesta. Oon jeesinyt välillä. Toimeentulotuessa kai korvataan kaikki, mutta kaverin eläke on just siinä rajalla ja sanoo, ettei jaksa hakea.
Antipaperillisille ilmainen. Toisin ilmaistuna kommenttini ei päässyt läpi
Paljonkohan noi perustuslaki jutut tarvii veroja toimiakseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onhan ne nyt pennosia mitä itse joutuu maksamaan, verrattuna todellisiin kustannuksiin. Olisi hyvä jos laskussa näkyisi aina ne oikeatkin kulut, sitä maksaisi veroja taas vähän iloisemmin.
Totta! Jouduin viime keväänä äkillisesti sairaalaan, jossa vietin lopulta 6 päivää, ei koronan takia. Sain monta pussia verta ja yhtä todella kallista lääkettä monta kertaa. Loppulasku taisi olla reilu 100euroa.
Oikea kustannus viikon täysihoidosta lääkkeineen ja lääkäreineen olisi ollut varmasti kymppitonneja.
Taitaa sitten eri puolilla Suomea olla aikamoiset erot maksuissa. Täällä Pirkanmaalla hoitopäivä maksaa 47,90/48,90 e, eli lähes 300 e/6 vrk. Psykiatrisella puolella pääsee tuolla vähän yli 100 eurolla.
Asiakkaat maksavat sairastaessaan vain murto-osan todellisista kustannuksista, sillä me kaikki, sairaat ja terveet, maksamme leijonanosan kustannuksista veroissamme. Eikä mikään ole ilmaista! Aivan älytöntä puhetta! Kaikki maksaa ja joku on aina maksajan roolissa.
Eihän terveydenhoito voi olla ilmaista. Älytön ajatus.
Vierailija kirjoitti:
Voinpa vaan kertoa, että monidiagnisoidun lapseni tutkimukset ja apuvälineet ovat maksaneet yhteiskunnalle maltaita. Ei edes meidän hyvätuloisella perheellä olisi ollut varaa niitä itse kustantaa. Ne poliklinikkamaksut on lillukan varsia todellisiin kustannuksiin verrattuna.
Samoin leikkaukset ja muut tulisi järkyttävän kalliiksi, jos ei olisi julkista puolta. Harvapa sitä leikkauksessa käy yksityisellä ainakaan omalla kustannuksella.
Juuri näin! Minulle läheinen lapsi joutui moneksi kuukaudeksi lastensairaalaan ja useaan leikkaukseen. Maksan mielelläni veroja, jotta nämä vakavasti sairaat pienet hoidetaan yhteiskunnan varoin parhaalla mahdollisella tavalla. Omat hampaanrohjakkeeni voin hoidattaa yksityisellä.
N43.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onhan ne nyt pennosia mitä itse joutuu maksamaan, verrattuna todellisiin kustannuksiin. Olisi hyvä jos laskussa näkyisi aina ne oikeatkin kulut, sitä maksaisi veroja taas vähän iloisemmin.
Totta! Jouduin viime keväänä äkillisesti sairaalaan, jossa vietin lopulta 6 päivää, ei koronan takia. Sain monta pussia verta ja yhtä todella kallista lääkettä monta kertaa. Loppulasku taisi olla reilu 100euroa.
Oikea kustannus viikon täysihoidosta lääkkeineen ja lääkäreineen olisi ollut varmasti kymppitonneja.
Taitaa sitten eri puolilla Suomea olla aikamoiset erot maksuissa. Täällä Pirkanmaalla hoitopäivä maksaa 47,90/48,90 e, eli lähes 300 e/6 vrk. Psykiatrisella puolella pääsee tuolla vähän yli 100 eurolla.
Asiakkaat maksavat sairastaessaan vain murto-osan todellisista kustannuksista, sillä me kaikki, sairaat ja terveet, maksamme leijonanosan kustannuksista veroissamme. Eikä mikään ole ilmaista! Aivan älytöntä puhetta! Kaikki maksaa ja joku on aina maksajan roolissa.
Ei se sairaalassa olo ole minun mielestäni Pirkanmaallakaan kallista. Leikkaukset, lääkkeet, tehohoito, kaikki kuuluu samaan hintaan. Eikä tuolla hinnalla edes asu hotellissa.
Vierailija kirjoitti:
Siis oletko sä tosissasi? Ikää oli? Voit mennä vaikka Jenkkeihin katsomaan, kuinka homma siellä toimii.
Ero esimerkiksi juuri Jenkkeihin on että sairaalat eivät saa laskuttaa ihan kuinka paljon sattuu huvittamaan, lääketehtaat eivät saa törkeästi ylihinnoitella tuotteitaan, ja sairausvakuutusbisnes ei ole hallitsematon hintapelleily.
Mutta terveydenhoito ei tosiaan ole ilmaista Suomessakaan, vaikka on onneksi edullista.
On se ulkomaalaisille?