IL: – En itse haluaisi joutua teho-osastolle hoidettavaksi. Pelkäisin (koronavirusta) enemmän motivoitumatonta henkilökuntaa, tiivistää Meilahden teho-osastolla työskentelevä hoitaja.
He pitävät koronavirustautia suurempana riskinä teho-osaston potilasturvallisuutta, joka on nyt heidän mielestä vaarantunut. Hoitajat ovat uupuneita ja työmotivaatio on vähentynyt.
Keväällä osastolle koulutetuista kaikki eivät ole palanneet.
Keväällä yhteishengen voimalla onnistuttiin tsemppaaman, mutta syksyllä tilanne on ollut toinen.
Mitä jos otettaisiin vielä ne ruotsalaiset tänne hoidettavaksi kun Ohisalo sitä niin kovasti haluaa.
Kommentit (59)
Vierailija kirjoitti:
Hävettävän huonosti on tämä hoitajaresurssiasia ja -motivointi hoidettu! Valitusta on vain kuunneltu ja sitten kohotettu olkapäitä ja levitetty kädet! Mitä hallituskin on tälle asialle tehnyt? Ei kertakaikkiaan mitään.
Miksi ihmeessä hallituksen pitäisi tälle asialle tehdä yhtään mitään?? Hoitajien palkkaneuvottelut kuuluu työnantajille, ei hallitukselle. Se nyt vielä puuttuisi että hallitus alkaisi nostella jonkun ammattiryhmän palkkoja. Ja ns koronalisät: niitä pitäisi maksaa samalla lailla laitoshuoltajille, opettajille, poliiseille, palomiehille jotka ovat etulinjassa henkensä ja terveytensä vaarantaen ja vielä täysin ilman kunnon suojavarusteita joita taas tehohoitajilla on nyt syksyllä riittävästi. Meidän verovaroista nuokin lisät olisivat peräisin.
Vierailija kirjoitti:
Haluaako joku sitten joutua teho-osastolle hoidettavaksi?
Niin, aika ihmeellinen vertaus.
Kai te ymmärrätte että teharilla se hengissä pysyminen riippuu todella paljon hoitavan hlö-kunnan tietotaidosta ja kokemuksesta. Jos sinne pikakoulutetaan viikossa lastenpolin hoitsuja tai silmälääkäreitä niin hoidon laatu kyllä kärsii. Samoin se kärsii jos kokeneet tehohoitajat ovat väsyneitä, ylityöllistettyjä ja vittuuntuneita. Itse kun kuljen ympäri kyliä pikkujouluissa ja jouluostoksilla niin toivon hartaasti että en joudu teholle sairaskohtauksen, onnettomuuden tai covidin takia.
Muissa maissa tämä ongelma on ollut mediassa jo keväällä. Kun sairaalan tehot toimiin kapasiteetin ylärajoilla tai ylittää sen, laatu laskee kapasitteetin laskee kuin lehmän häntä.
Ihan liiketalouden perusteistakin tuttu ilmiö teille asiantuntujoille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä, täälläkin moni sinisilmäisesti luottaa siihen että jos korona iskee saa hoitoa teholta eikä mitään hätää. Olen itse ollut muutaman päivän teholla hoidossa (ennen koronaa) ja voin kyllä sanoa että se on todella ankea paikka enkä tietenkään tahtoisi joutua siihen tilanteeseen uudestaan. En ymäärrä yhtään ihmisten välinpitämättömyyttä.
Kuvitteleeko joku, että teho-osasto olisi jotain muuta kuin ankea paikka?! Siellä keskitytään vain pitämään potilaat hengissä. Ei siellä hoitaja pidä kädestä vuoteen vierellä seisten ja joku soita pianoa taustalla.
Tuskin, mutta moni kuvittelee että siellä vaan ollaan ja kävellään terveenä pois. Ei se näin ole. Sitäpaitsi eivät aina kykene pitämään potilaita hengissä, tätä ihmiset eivät tiedosta. Sairaala on aina ankea paikka mutta teholla ollaan sitten todella sairaita. Ihmisten välinpitämättömyyttä koronan välttämisessä en mitenkään voi ymmärtää, luottavat siihen että sairaala hoitaa, vastuuta omista teoistaan eivät ota.
Ja miten paljon tehohoito syö ihmistä, se ei ole mitään kevyttä settiä vaan kuntoutuminen pitkän tehojakson jälkeen on rankkaa. Kuolleisuus vuoden päästä sairaalajakson jälkeen on jopa 22% tehopotilailla, kymmenen vuoden mortaliteetti on vieläkin korkeampi. Koronapotilaiden ennusteesta ei ole vielä tietoa, ensi keväänä jo tiedetään lukuja. Kuolleisuusluvut tulevat valitettavasti nousemaan jos tauti räjähtää käsiin, se ei ole uuvutettujen tehohoitajien ja pikakoulutettujen päiväpoliklinikkahoitajien vika. Itse olen yli 20v toiminut tehohoitajana, ja uskokaa pois, kukaan pikakoulutettu ei osaa hoitaa vaikeasta hengitys- ja verenkiertovajauksesta kärsivää potilasta, jonka koko elimistö on sekaisin ja jolla menee valtava määrä erilaisia elimistön tukilääkkeitä, joka on hengityskoneessa, typpihoidossa, varra-asennossa tai ecmossa ja jatkuvassa dialyysissä. Kukaan ei halua potilaaksi siihen tilanteeseen.
Teho-osastolla ei voi olla töissä kun ainoastaan kokeneita ammattilaisia, jotka ovat saaneet pitkän hartaan perehdytyksen sinne. Mielestäni on todella huolestuttavaa, jos sinne pikaperehdytetään hoitajia ja kenties lääkäreitäkin vai (?)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä, täälläkin moni sinisilmäisesti luottaa siihen että jos korona iskee saa hoitoa teholta eikä mitään hätää. Olen itse ollut muutaman päivän teholla hoidossa (ennen koronaa) ja voin kyllä sanoa että se on todella ankea paikka enkä tietenkään tahtoisi joutua siihen tilanteeseen uudestaan. En ymäärrä yhtään ihmisten välinpitämättömyyttä.
Kuvitteleeko joku, että teho-osasto olisi jotain muuta kuin ankea paikka?! Siellä keskitytään vain pitämään potilaat hengissä. Ei siellä hoitaja pidä kädestä vuoteen vierellä seisten ja joku soita pianoa taustalla.
Tuskin, mutta moni kuvittelee että siellä vaan ollaan ja kävellään terveenä pois. Ei se näin ole. Sitäpaitsi eivät aina kykene pitämään potilaita hengissä, tätä ihmiset eivät tiedosta. Sairaala on aina ankea paikka mutta teholla ollaan sitten todella sairaita. Ihmisten välinpitämättömyyttä koronan välttämisessä en mitenkään voi ymmärtää, luottavat siihen että sairaala hoitaa, vastuuta omista teoistaan eivät ota.
Ja miten paljon tehohoito syö ihmistä, se ei ole mitään kevyttä settiä vaan kuntoutuminen pitkän tehojakson jälkeen on rankkaa. Kuolleisuus vuoden päästä sairaalajakson jälkeen on jopa 22% tehopotilailla, kymmenen vuoden mortaliteetti on vieläkin korkeampi. Koronapotilaiden ennusteesta ei ole vielä tietoa, ensi keväänä jo tiedetään lukuja. Kuolleisuusluvut tulevat valitettavasti nousemaan jos tauti räjähtää käsiin, se ei ole uuvutettujen tehohoitajien ja pikakoulutettujen päiväpoliklinikkahoitajien vika. Itse olen yli 20v toiminut tehohoitajana, ja uskokaa pois, kukaan pikakoulutettu ei osaa hoitaa vaikeasta hengitys- ja verenkiertovajauksesta kärsivää potilasta, jonka koko elimistö on sekaisin ja jolla menee valtava määrä erilaisia elimistön tukilääkkeitä, joka on hengityskoneessa, typpihoidossa, varra-asennossa tai ecmossa ja jatkuvassa dialyysissä. Kukaan ei halua potilaaksi siihen tilanteeseen.
Varra-asento = vatsa-asento.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perjantaina tiedotustilaisuudessa HUSin edustaja kommentoi fiksusti että hoitohenkilökunta on nimenomaan kouluttautunut sairaiden hoitamiseen. He siis tekevät omaa työtänsä eikä joku pandemia ole mikään muu kuin sairaus. Tottahan tuo on.
No onhan joka alalla kouluttauduttu juuri siihen omaan nimenomaiseen tehtävään, mutta eihän se tarkoita että sitä kyseistä tehtävää silti voi määräänsä enempää tehdä!
Tällä hetkellä ei olla likikään sitä tilannetta että joku joutuisi tekemään enemään kuin omat vuoronsa, siis normaalia enempää.
Se, että tuplavuorot on tuossa hoitsujen itse johtamassa hoito-osastojen prosessissa pikemminkin sääntö kuin poikkeus johtuu lähinnä siitä ettei niillä ole kykyä johtaa omaa työtään muttei ne siitä johtovallastaan halua luopuakaan. Eli siis jos homma oikeasti halutaan korjata niin ekaksi systeemi muuttuu siten että työtä johtaa siihen soveltuvat henkilöt eikä kuka tahansa jolle on annettu senioriteetti hoitsuista, oli kykyjä johtamiseen tai ei.
Tuplavuorot johtuvat usein poissaoloista. Ylempi johto on määritellyt resurssit, jotka on usein alimitioitettuja ja reserviä paikkaamaan poissaoloja ei ole. Toiveet laitetaan järjestelmään ja joku osaston ulkopuolinen prosessitaloussuunnittelija-tyyppi (=ei hoitaja) katsoo ne läpi. Osastonhoitajat käytännössä kyselee sijaisia, jos listat kusee. Näihin ei tietenkään ole pakko suostua, mutta ei varmaan ole kiva lähteä kotiin ja jättää osastoa vajaamiehitykselle.
On ihan yleistä normaalitilanteessakin että Meikussa leikkaussaleja seisoo tyhjillään, koska ei ole hoitohenkilökuntaa.
Meillä suurin osa hoitajista tekee tuplavuoroja suunnitellusti, omasta halustaan eli siis toivovat työvuorolistoilleen pitkiä, 14 h työpäiviä ja saavat sitten vastaavasti "ylimääräisen" vapaapäivän. Minä olen ilmoittanut, että minulle ei saa laittaa noita, kun en vaan jaksa. Joskus laitetaan vahingossa silti ja sitten minä käyn pyytämässä, että ne poistetaan. Noita ei ole kenenkään pakko tehdä KVTES:n mukaan, ellei sitten jossain paikassa ole erikseen sovittu työajan olevan 14 h tai enemmän päivässä. Minä teen kyllä välillä ylitöitä, vaihdan lennosta vuoroja, tulen vapailta töihin tai jään tekemään joitain tunteja ylimääräistä, yleensä kyllä vaan jonkun 10-12 h. Työnkuvaan kuuluu minusta tuollainen.
Vierailija kirjoitti:
Teho-osastolla ei voi olla töissä kun ainoastaan kokeneita ammattilaisia, jotka ovat saaneet pitkän hartaan perehdytyksen sinne. Mielestäni on todella huolestuttavaa, jos sinne pikaperehdytetään hoitajia ja kenties lääkäreitäkin vai (?)
Tai toki sinne VOI perehdyttää muualta henkilökuntaa nopeasti kuten on nähty, mutta kuten tuossakin uutisessa todettiin niin pelottavaa se kyllä on. Eikä se todellakaan ole niiden uusien hoitajien vika, että saavat nopean pikaperehdytyksen eivätkä pysty välttämättä millään siihen mihin aikoinaan kunnon perehdytyksen saaneet pystyvät. Teho-osaston on varmaankin yksi terveydenhuollon vaativimpia työympäristöjä eikä kenestä tahansa todellakaan ole siihen hommaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai toki sinne VOI perehdyttää muualta henkilökuntaa nopeasti kuten on nähty, mutta kuten tuossakin uutisessa todettiin niin pelottavaa se kyllä on. Eikä se todellakaan ole niiden uusien hoitajien vika, että saavat nopean pikaperehdytyksen eivätkä pysty välttämättä millään siihen mihin aikoinaan kunnon perehdytyksen saaneet pystyvät. Teho-osaston on varmaankin yksi terveydenhuollon vaativimpia työympäristöjä eikä kenestä tahansa todellakaan ole siihen hommaan.
.
Juuri näin. Tuo valtiovallan vakuuttelu, että sote-henkilöstöä riittää hoitamaan koronapotilaat on naiivia. Tehohoidon ammattilaiset eivät riitä, pikakoulutetut eivät mitenkään voi oppia tätä erittäin vaativaa tehotyötä hetkessä. Tämä on nähty muissakin maissa, tehohoitajien joukko ei riitä kattamaan tätä pandemiaa. Potilaat kuolevat pikaperehdytetyn hoitajan käsiin, joka ei hallitse tehohoidon lääkkeitä, laitteita, ei osaa tulkita vaikeasti sairaan ihmisen elintoimintoja, ei juuri mitään tästä erikoisalasta. Siihen päälle hirveä ahdistus, kun joutuu yhtäkkiä aivan utopistiseen työpaikkaan. Se on karua.
Vaikka motivaatiota ei olisikaan, voi työnsä hoitaa silti hyvin. Ja näinhän se yleensä meneekin että hommat hoidetaan vaikka ei motivaatiota olekaan ollut vuosikausiin. T. hoitaja
Itse olen aina pelännyt sairaaloita juuri hoitajien takia. Ihan hirveitä ämmiä osa.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen aina pelännyt sairaaloita juuri hoitajien takia. Ihan hirveitä ämmiä osa.
Anna kun arvaan. Kuormitat somaattista puolta keksityillä vaivoillasi? Tai olet loukkaantunut, kun et saanutkaan viiden tähden hotellipalvelua ja jouduit odottamaan 15min, ennen kuin kellonsoittoosi vastattiin? Tai hoitaja ei kerennyt oikaista tyynyäsi (vaikka voisit tehdä sen itsekin)?
En koe, että työ teho-osastolla olisi rankkaa. Se on tylsää.
Kirurgisella vuodeosastolla - jossa hoidetaan suolistisyöpäpotilaita - on todella raskasta. Potilaita saattaa olla 4-10.
Vierailija kirjoitti:
Vai että oikein "ämmiä". Jos on useamman "ämmän" kanssa ongelmia, niin kannattaisikohan jo katsoa peiliin ja / tai kasvaa aikuiseksi? Niin metsä vastaa kuin sinne huutaa.
Vierailija kirjoitti:
Kai te ymmärrätte että teharilla se hengissä pysyminen riippuu todella paljon hoitavan hlö-kunnan tietotaidosta ja kokemuksesta. Jos sinne pikakoulutetaan viikossa lastenpolin hoitsuja tai silmälääkäreitä niin hoidon laatu kyllä kärsii. Samoin se kärsii jos kokeneet tehohoitajat ovat väsyneitä, ylityöllistettyjä ja vittuuntuneita. Itse kun kuljen ympäri kyliä pikkujouluissa ja jouluostoksilla niin toivon hartaasti että en joudu teholle sairaskohtauksen, onnettomuuden tai covidin takia.
Muissa maissa tämä ongelma on ollut mediassa jo keväällä. Kun sairaalan tehot toimiin kapasiteetin ylärajoilla tai ylittää sen, laatu laskee kapasitteetin laskee kuin lehmän häntä.
No mutta hei, juurihan tässä ketjussa kerrotiin ratkaisuksi, että kaikki vittuuntuneet, väsyneet, epämotivoituneet ja valittavat sairaanhoitajat voisi lähteä pois koko alalta.
Sellainen se on se hoitajien arvostus, tajutaan varmaan arvostaa vasta sitten, kun oikeasti tulee hoitajapula ja on oma henki vaarassa sen vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Minä mieluummin otan vaikka hirveän ämmän hoitamaan, kuin että olisin ilman hoitoa kokonaan ja veikkaan, että itku tulis sullekkin siinä vaiheessa, jos et hoitoa saisi ja olisit ihan todella TODELLA sairas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mutta hei, juurihan tässä ketjussa kerrotiin ratkaisuksi, että kaikki vittuuntuneet, väsyneet, epämotivoituneet ja valittavat sairaanhoitajat voisi lähteä pois koko alalta.
Sellainen se on se hoitajien arvostus, tajutaan varmaan arvostaa vasta sitten, kun oikeasti tulee hoitajapula ja on oma henki vaarassa sen vuoksi.
En kyllä hirveästi arvosta sellaisen ihmisen hoitopanosta joka uhoaa päivät pitkät inhoavansa työtään, potilaitaan ja kertoo tekevänsä kiinnostuksen puuttuessa hommansa päin vi**ia. Näille voi suositella alanvaihtoa koska se on oikeasti pienempi paha ja luultavasti parantaa työilmapiiriä niidenkin parissa jotka tykkää hoitotyöstä.
Jos haluat olla kärttyisä, työtäsi vihaava ja kaikille tiuskiva asiantuntija jossain työpisteessä jossa et ole muiden kanssa tekemisissä niin siitä vaan. Jos taas olet töissä alalla jossa kohtaat jatkuvasti asiakkaita, potilaita, oppilaita ja työkavereita ja teet töitä näiden kanssa niin silloin mikä tahansa käytös ja asenne ei käy.
Totta, ja hiukan kunnioitusta kanssa! Väsyneinä, ja toivottomina Suomen 75 000 sairaanhoitajaa hoitavat näitä 200 koronapotilasta Suomen sairaaloissa. On kaksikymmentä tehohoidettavaakin. Nyt on valvottu yöt ympäri, eikä saa nukuttua, koska hoidettavia on niin paljon. Itkettää kovasti. Pieni lisäkorvaus helpottaisi asiaa.
Tai jos saisi täälläkin edes maalauksen sairaalan seinään: Kruunu päähän, kuten Italiassa. Kruunu päähän maskilliselle, ja varmasti huulet maskin takana pitävälle hoitajalle. Kruunu päähän, niin kaikki on hyvin, ja kukaan ei kysy, kuinka sen yhden Geriatrian osaston melkein koko henkilökunta oli koronassa. Niin kuin Suomessa, tai siellä Jyväskylässä. Tai siellä jossain muuallakin. Kruunu päähän, ja maski suun eteen. Ja kun uudelleen tapahtuu, niin sitten pidetään edelleen maski suun edessä, ja kruunu päässä.
Kyllä se maskilla, ja kruunulla. Rajoituksellakin, kyllä se siitä.
Maskilla ja kruunulla kuulostaa, ja näyttää erilaiselle. Itkettää kovasti, ja ei jaksa, koska on 20 potilasta tehohoidossa, ja vastuuttomat minä minä minä nuoret tartuttivat Geriatrian osaston. Onneksi nuoret ovat kuitenkin katuvaisia, kun pian kuolevat. Korona on kaikille tasapuolinen. Saa pyyhkiä kyyneleet.
Lääkäritkin ovat sanoneet, että meitä itkettää!
Jaa, minäkun kuvittelin ketjun perusteella että hoitsut haluaa urhoollisuusmitalin jos ne tekevät perustyövuoronsa. Toisin kuin aiemmin mainitut sotilaat jotka ei perustoiminnasta luule saavansa mitalia ja täysjärkiset ei toivo ikinä joutuvansa tilanteisiin jossa niitä jaellaan.
Mut hei, raatteentie vai iltavuoro hyksin tornisairaalassa, sama juttu jos hoitsuilta kysytään?