Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen sairaalloisen ylipainoinen ja tarvitsen apua elämänmuutokseen.

Vierailija
03.05.2014 |

Minulla ei ole varaa pt:n palkkaamiseen, kuntosaliin tai mihinkään vastaavaan. Olen niin lihava ja huonokuntoinen, että liikunnan aloittaminen arveluttaa. 

Painoa on tällä hetkellä 130kg/170cm. Lihominen alkoi nopeasti vaikeassa elämäntilanteessa, olin kai hieman masentunut ja turrutin kaikki ongelmat ahmimiseen. Syömisen kontrollointi on TODELLA vaikeaa, mutta nyt olen saanut painon nousun pysähtymään.

Olen lakto-ovovegetaristi ja viimeiset pari vuotta syönyt lähes pelkästään roskaruokaa, makeisia yms. Toistaiseksi olen ollut terve ja veriarvot kunnossa, mutta pelottaa että tilanne muuttuu jos en saa suuntaa muutettua.

Osaisiko joku antaa edes jotain neuvoja, miten tästä lähteä eteenpäin, kohti terveellisempää elämää?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varaa aika terveyskeskukseen ja sitä kautta mahdollisesti lääkärin/ sairaanhoitajan/ ravitsemusterapeutin vetämään laihdutusryhmään. Aikaa odotellessasi ala suunnitella kevennettyä ruokavaliota ja ruokaseurantaa ilmaisella nettisivulla

http://kalorilaskuri.fi/ruokapaivakirja

Syö 4-5 kertaa päivässä. Neljällä aterialla 300kcal ja välipalalla 200kcal= 1200-1500kcal päivässä.

Vierailija
2/21 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa varmaan mennä lääkäriin terveyskeskukseen, voit saada lähetteen ravitsemusterapeutille, vinkkejä painonhallintaryhmistä tms. Ei todellakaan kannata millekään personal trainerille mennä ensimmäisenä. Hanki ensin peruskuntoa kävelemällä ja vaikka vesijuoksemalla.  Viimemainittu on yllättävän kivaa, kukaan ei katsele miten vedessä liikut ja oikeastaan et pysty tekemään sitä väärin, heilut vaan vedessä niin että väsyt. Kun olet noin ylipainoinen, voit saada painon laskemaan jo yksin sillä että jätät sokerin pois kokonaan. Siitä asteittain teet pieniä muutoksia askel kerrallaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terve elämäntapa ei tarkoita rahallisia uhrauksia! Tuossa tuli hyviä neuvoja. Lähtisin minäkin sinuna lääkärin kautta etsimään apua.

Mihinkään äärimmäisyyksiin ei kannata mennä, mutta roskaruokalinja ja ahmiminen pitää saada hallintaan. Voi olla ,että tarvitset psykologin apua siihen, koska tuosta saa käsityksen, että lihavuutesi johtuu psyykkisistä ongelmista. 

Vesijumppa, ja ennen kaikkea kaikenlaisen liikunnan lisääminen on tärkeä lähtökohta. Ala käymään kävelyillä ja sittemmin juoksemassa kun painoa lähtee, jos haluat. Sohvan pohjalta on päästävä ylös. Koita korvata lohtusyöminen liikuntariippuvuudella, vaikka liikunta varmasti tuottaa tuskaa vielä pitkän aikaa tuossa lähtötilanteessa.

Vierailija
4/21 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista!

Asun pienellä paikkakunnalla, joten se tuo lisää haasteita. Täälläpäin ei ole uimahallia realistisen matkan päässä, joten vesijuoksu tai uinti ei valitettavasti onnistu. Lääkäriinkin suhtaudun hieman epäillen, aikoja on vaikea saada, lääkärit ovat ulkomaalaisia eivätkä yleensä kovin hyvin tilanteen tasalla eikä täälläpäin järjestetä mitään laihdutusryhmiä. Voisin kuitenkin koittaa tuota, jos he kuitenkin osaisivat ohjata eteenpäin.

Kävelyä yritän lisätä joka päivä, kuinka pitkiä matkoja pitäisi kulkea jotta siitä olisi jotain hyötyä? Onko tärkeämpää kävellä pitkään, vai nopealla temmolla (=en jaksa pitkään)?

Vierailija
5/21 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeintä on syödä vähemmän. Monesti kävelylenkki vain lisää ruokahalua. Syö säännöllisesti 3-4 tunnin välein ja kirjoita syömisesi ylös. Siitä on helppo nähdä, mikä on liikaa ja missä tilanteessa tulee ahmittua.

Vierailija
6/21 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on jo hyvä alku, että myönnät ongelmasi. Monet väittävät lihovansa, vaikka liikkuvat paljon ja syövät vain salaattia. Ei heitä voi palstalla auttaa.

Vierailija
7/21 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeintähän on ylipäätään olla liikkeellä. Jos olet ennen mennyt kauppaan autolla, menet nyt pyörällä tai kävellen. Kävele portaat aina kun mahdollista (paitsi jos sulla on nivelkipuja). Ota kotona siivousprojekteja ja muuta, millä saat pientä hikeä pintaan ja totut olemaan liikkeellä. Ala hoitaa pihaa, jos sinulla sellainen on. Hanki koira jota on pakko kävelyttää. Hanki puhelimeen sovellus, joka mittaa askeleita. Älä mieti hirveänä suorituksena liikuntaa, kuinka paljon pitäisi, vaan päätä että elämääsi kuuluu nyt liikkeellä olo joka päivä, olipa se mitä tahansa. Vaikka joka ilta pieni kävelylenkki. Sitten vähän kauemmas ja vähän taas kauemmas, nopeammin, välillä hitaammin taas. Tärkeää on löytää nautinto, koska muuten se liikunta jää. Elämä ei saa olla kivuliasta, inhottavaa ja tylsää. Osta hyvät likuntavaatteet, joilla voi lähteä ulos sateellakin ja kylmälläkin. Kengät ovat tärkeät, koska jaloillesi kohdistuu iso rasitus.

Lääkäriähän sinä tarvitset vain lähetteen kirjoittamiseen. Tee taustatyötä ja selvitä mitä palveluja kunnassa on, nettisivuilta pitäisi löytyä. Voit varata myös sairaanhoitajan ajan. 

Vierailija
8/21 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pt-opiskelija ja etsimässä harjoitusasiakasta/asiakkaita. Asun tosin Helsingissä. Muuten olisit ap juuri kohderyhmääni, eli elämänmuutosta haluava ylipainoinen ongelmasyöjä. Jos olet kiinnostunut etävalmennuksesta, laita meiliosoitteesi niin keskustellaan lisää. Olen kiinnostunut nimenomaan elämäntapavalmennuksesta ja ravintoasioista.

Vierailija
9/21 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 17:48"]

Tärkeintä on syödä vähemmän. Monesti kävelylenkki vain lisää ruokahalua. Syö säännöllisesti 3-4 tunnin välein ja kirjoita syömisesi ylös. Siitä on helppo nähdä, mikä on liikaa ja missä tilanteessa tulee ahmittua.

[/quote]

Kyllä se liikuntakin on tärkeää. Ei niinkään laihtumisen vuoksi, vaan sydänterveyden ja sokeritasapainon. Tosilihava myös kuluttaa paljon pienelläkin lenkillä. Sehän on tarkoituskin että tulee nälkä. Nälkä on energiavajeen merkki ja energiavaje merkitsee laihtumista. Siihen ei tietenkään pidä vastata munkkipossulla vaan vaikka omenalla.

Vierailija
10/21 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

alottelisin niin, että ensimmäinen viikko ruokapäiväkirjaa. sitä analysoimalla näkee realistisen lähtötilanteen. se pitäisi tehdä niin, että sen viikon ajalta jättää laihduttamisajatuksen taka-alalle ja merkkaa syömisensä totuudenmukaisesti. samoin liikunnan määrän voi merkata ylös samalla. sitten, kun lähtötilanne on selvä, niin kartoittaa itselleen mieluisimmat liikuntamuodot ja ne, mitkä ovat mahdollisia toteuttaa.

Vierailija
11/21 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarkotan sitä tuolla hitaalla aloittamisella, että pää tulee mukaan kunnolla ja laihduttaminen ei lähde hetken mielijohteesta liikkeelle pakonomaisella tarpeella tiputtaa painoa. silloin, kun henkinen valmius ja lähtökohdat on selvitetty, pää on helpompi pitää mukana "projektissa" ja tulokset on pysyvämpiä.

11

Vierailija
12/21 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae apua ahmimiseen. Itseäni harmitti jälkikäteen, ettei ahmimishäiriöstä pahemmin vielä tiedetty, kun itse olin samassa tilanteessa.

Nostata itsetuntoasi. Hanki mukavia harrastuksia ja etsi mukavia uusia ihmisiä elämääsi.

Laita ruokavalio kuntoon ja lisää vähitellen arkiliikuntaa (kävelyä, pyöräilyä) yms. Näihinkin löytyy apua ammattilaisilta sekä kirjallisuudesta.

Tsempit! Olen ollut täysin samassa tilanteessa, tosin hiukan lyhyempi. :) Nyt olen edelleen ylipainoinen (reilut 80 kg), mutta kuitenkin yli 40 kiloa kevyempi. :)

Vierailija
13/21 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidä huolta, että syöt tasaisesti pitkin päivää. Tällöin verensokeri pysyy tasaisena ja houkutus ahmimiseen pienenee. Mikäli skippaat aamiaisen, opettele hiljalleen syömään aamulla jotain, koska muutoin aineenvaihduntasi ei käynnisty.

Mikäli syömisesi on oikeasti kontrolloimatonta, ota yhteyttä lääkäriin jotta pääset syömishäiriötutkimukseen. BED on sairaus josta harvoin selviää ilman apua. http://www.terveyskirjasto.fi/kotisivut/tk.koti?p_artikkeli=dlk00819

Vierailija
14/21 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 18:02"]

Olen pt-opiskelija ja etsimässä harjoitusasiakasta/asiakkaita. Asun tosin Helsingissä. Muuten olisit ap juuri kohderyhmääni, eli elämänmuutosta haluava ylipainoinen ongelmasyöjä. Jos olet kiinnostunut etävalmennuksesta, laita meiliosoitteesi niin keskustellaan lisää. Olen kiinnostunut nimenomaan elämäntapavalmennuksesta ja ravintoasioista.

[/quote]

Hei en ole ap, mutta painin samanlaisessa tilanteessa. Omat elämäntapamuutosyritykset ovat kerta toisensa jälkeen tyssänneet. Kaipaisin ulkopuolista tukea ja ohjausta tähän projektiin. Opiskelijabudjetilla ei vaan ole varaa pt:n palkkaukseen.. Asun Helsingissä ja jos kaipaat harjoitusasiakasta, olisin enemmän kuin kiinnostunut!

Vierailija
15/21 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Syö hitaita hiilihydraatteja: Riisi, puuro, makaroonit.

2. Nopeat hiilarit/rasvaiset ruuat veks eli kaikki herkkuruuat.

3. kuluta energiaa. Voit vaikka himassa kävellä paikoillasi kun katsot televisiota.

4. Jos väsyt pidä pieni huili ja jatka taas. Tärkeintä ei ole kauanko teet yhtämittaisesta vaan paljon teet yhteensä.

5. Syö paljon salaattia. Sisältää paljon kuituja ja vähän kaloreita ja juo paljon vettä. Nämä täyttävät vatsan, mutta ei sisällä kaloreita.

Kun kulutat vähemmän kuin syöt, niin alat nähdä tuloksia. Tee liikunnasta elämäntapa. Tärkeintä on motivaatio ja pitkäjänteisyys.

Vierailija
16/21 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 18:28"]

[/quote]

Hei en ole ap, mutta painin samanlaisessa tilanteessa. Omat elämäntapamuutosyritykset ovat kerta toisensa jälkeen tyssänneet. Kaipaisin ulkopuolista tukea ja ohjausta tähän projektiin. Opiskelijabudjetilla ei vaan ole varaa pt:n palkkaukseen.. Asun Helsingissä ja jos kaipaat harjoitusasiakasta, olisin enemmän kuin kiinnostunut!

[/quote]

Onko sinulla meiliosoitetta jonka voisit tänne laittaa? Minulla on vain omalla nimellä, teen anonyymin kunhan kerkiän, mutta jos voit laittaa omasi vastaan sinulle:)

Pt-opiskelija

Vierailija
17/21 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 18:43"][quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 18:28"]

[/quote]

[/quote]

Onko sinulla meiliosoitetta jonka voisit tänne laittaa? Minulla on vain omalla nimellä, teen anonyymin kunhan kerkiän, mutta jos voit laittaa omasi vastaan sinulle:)

Pt-opiskelija

[/quote]

Voit laittaa mailia osoitteeseen janskuli1989@outlook.com. Kiitoksia etukäteen! :)

Vierailija
18/21 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kuullut Teemu Ollikaisen (psykoterapeutti) kirjasta Syö mitä haluat? Siinä on paljon asiaa lihavuuteen liittyvistä ajattelumalleista ja apuja siihen miten voisit käsitellä tuota psyykkistä puolta niin että saisit nyt pysyvän muutoksen alkuun eikä pelkkää kuuria ja jojoilua. :)

Vierailija
19/21 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä suosittelisin että etsit jostain käsiisi ihan perinteisen lautasmallin ja ruokapyramidin ja pyrit syömään sen mukaisesti ja säännöllistä ruokarytmiä noudattaen. Eli aamupala, lounas, välipala, päivällinen ja iltapala. Liikkua voit oman kuntosi mukaan. Kävelyä sauvoilla tai ilman sekä pyöräilyä mikäli omistat pyörän. Mieluummin pitkiä lenkkejä ja hitaalla tahdilla. Kunnon kohentuessa voit toki lisätä vauhtia jos kiinnostaa. Aikaa toki vie laihduttaa tällä tavalla, mutta tulokset ovat pysyvämpiä kuin joillain superdieteillä, eikä tarvitse kiduttaa itseään. :)

Vierailija
20/21 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etsi oma liikuntalajisi. Itsekin olin reilusti ylipainoinen ja kävely oli minusta tylsää läpsyttelyä ja uimahalliin minua ei saanut pakollakaan. Pyöräily on se mun juttuni, maisemat vaihtuu, tuuli virkistää ja tunnin lenkki menee yhdessä hujauksessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi yhdeksän