Millä tavoin toivoisit että opettaja puuttuisi kiusaamiseen ?
Olen viidettä vuotta opettajana ja nyt eteeni on tullut sellainen ongelma, ettei tunnu omat rahkeet riittävän. Aloitin helmikuussa sijaisuuden luokalla, jossa on paljon kiusaamista. Olen koittanut karsia, sitä erilaisin yhteistyöharjoittein, kielloin ja keskusteluin. Osittain kiusaaaminen onkin vähentynyt, mutta vielä ongelmana on erityisesti yksi oppilas.
Oppilaan kotona on asiat huonosti ja siksi osoittain ymmärrän, että hän vain purkaa omaa pahaa oloaan muihin lapsiin. Kuitenkin tilanne pitäisi saada loppumaan, koska ei ole oikein muita kohtaan, että hän saa purkaa pahaa oloaan toisiin, näiden kärsiessä. Perhe on jo lastensuojelun asiakas.
Olen yrittänyt keskustella oppilaan kanssa, mutta sillä ei tunnu olevan mitään vaikutusta. Olen koittanut eristää häntä helpoiten uhriutuvista lapsista, mutta ei ole oikein "vahvoille", että heitä sitten jatkuvasti närpitään. Kiellän joka kerta kun näen kiusaamista ja puutun tilanteeseen, mutta se on tehnyt kiusaamisesta vain salavihkaisempaa ja minun selän takana olevaa.
Sovin luokan muiden vanhempien kanssa vanhempain illassa (jossa tämän oppilaan vanhempi ei ollut paikalla), että luokkaan tulee uusi sääntö. Yksi varoitus ja heti toisesta huteelusta tms jälki-istunto. Olin antamassa kiusaajalle jälki-istuntoa, kun tämän vanhempi kävi hakemassa lapsensa pois koulusta ja ilmoitti, että hänen lapselleen ei saa antaa jälki-istuntoa, koska hänen lapsensa ei ole tehnyt mitään.
Mikä olisi teidän mammojen neuvo tilanteeseen? Miten teidän lapsenne saisi lopettamaan kiusaamisen?
Kommentit (37)
Oletko pyytänyt kuraattoria apuun?
Ota käyttöön kiusaajalle ns kasvatusreissuvihko, johon hän joutuu/saa kirjoittaa omat törttöilynsä, mutta myös positiivisia asioita.... Nämä kirjoitetaan päivittän ja sitten kuittaus vanhemmilta. Eli puhuttelu alkaisikin tällä kirjoittamisella ja sitten yhdessä pohtisitte, että tänään on tullut kolme kiroilua ja kaksi tönimistä ja tästä seraa sitten sitä ja tätä. Huomiselle laaditte tavoitteen, että tuleekin vaan kaksi kiroilua tms ja heti aamusta tsemppaat lasta muistamaan tavoitteen ja koitat saada hänet ymmärtämään, että teillä on nyt kiva yhteinen tavoite ja joku porkkana siihen päälle. Tätä kun jaksat veivata, niin tuloksia tulee, tosin tulisi nopeammin, jos saisit vanhemmat mukaan.
Niin paljon aikaa kiusaajalle kuin mahdollista. Jos voi, pidä välkät sisällä, ja keksi jotain "tärkeää" tekemistä, esimerkiksi jotkut piirustustarvikkeet tms pulpeteille valmiiksi. Etsi vahvuuksia, kehu, kun tekee jotain hyvin, yritä löytää jotain positiivista joka päivä, käytä järjestäjänä miloin mahdollista. Kannattaa lukea myös A.Wahlgrenin Lapsikirjasta millaisia oppilaasi ikäiset ovat. Voi olla että kotona on todella huonot olot, lapsi esittää ja yrittää olla paljon kovempi kuin on, voi johtua siitä, että tämä ainoa tapa selvitä "hengissä". Älä keskity siihen mitä tekee väärin , vaan siihen mitä tekee oikein, ja vahvista sitä.
Pyytäisin kiusattujen vanhemmat käymään juttelemassa ja kehottaisin heitä tekemään rikosilmoituksia.
Aivan todella ihanaa ope että puutut ja välität vaikka et onnistuisikaan. Mua aikanaan 80-90 luvuilla kiusattiin 5vuotta eikä kukaan opettaja puuttunut. SUURKIITOS!!
Aika hiljaista.. Taitaa av-mammatkin toivoa, että kiusaaminen vaan lakaistaisiin maton alle. En halua luovuttaa vaikka keinot ovatkin lopussa.
ap
Kiusaamista ei vaan saa sallia. Tarkoitatko "vahvaa" tällä kiusaajalla? Kyllä hänelle on oikein että jatkuvasti puututaan ja "närpitään". Jos lapsen vanhempi ei suostu ymmärtämään, asia rehtorille, jos ei asia muutu erotus koulusta. Ei voi olla oikein että koko muu yhteisö kärsii, jos tälläinen perhe ei suostu yhteistyöhön. Jos oma lapseni olisi kiusaaja, saisi kaikki keinot ottaa käyttöön. Istukoot sitten vaikka kaiket illat koulussa. Tiukka linja vaan. Omalle olen puhunut kaikkien huomioonottamisesta ja yrittänyt saada asettumaan toisen asemaan, se on auttanut.
"Kiusaamista ei vaan saa sallia. Tarkoitatko "vahvaa" tällä kiusaajalla? Kyllä hänelle on oikein että jatkuvasti puututaan ja "närpitään"."
Eiköhän tuo tarkoita, että kun on koittanut eristää kiusaajan herkimmistä luokkakavereista, niin ne vähemmän herkät joutuvat sitten kärsimään kiusaamisesta sitäkin enemmän.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 15:49"]Olen viidettä vuotta opettajana ja nyt eteeni on tullut sellainen ongelma, ettei tunnu omat rahkeet riittävän. Aloitin helmikuussa sijaisuuden luokalla, jossa on paljon kiusaamista. Olen koittanut karsia, sitä erilaisin yhteistyöharjoittein, kielloin ja keskusteluin. Osittain kiusaaaminen onkin vähentynyt, mutta vielä ongelmana on erityisesti yksi oppilas.
Oppilaan kotona on asiat huonosti ja siksi osoittain ymmärrän, että hän vain purkaa omaa pahaa oloaan muihin lapsiin. Kuitenkin tilanne pitäisi saada loppumaan, koska ei ole oikein muita kohtaan, että hän saa purkaa pahaa oloaan toisiin, näiden kärsiessä. Perhe on jo lastensuojelun asiakas.
Olen yrittänyt keskustella oppilaan kanssa, mutta sillä ei tunnu olevan mitään vaikutusta. Olen koittanut eristää häntä helpoiten uhriutuvista lapsista, mutta ei ole oikein "vahvoille", että heitä sitten jatkuvasti närpitään. Kiellän joka kerta kun näen kiusaamista ja puutun tilanteeseen, mutta se on tehnyt kiusaamisesta vain salavihkaisempaa ja minun selän takana olevaa.
Sovin luokan muiden vanhempien kanssa vanhempain illassa (jossa tämän oppilaan vanhempi ei ollut paikalla), että luokkaan tulee uusi sääntö. Yksi varoitus ja heti toisesta huteelusta tms jälki-istunto. Olin antamassa kiusaajalle jälki-istuntoa, kun tämän vanhempi kävi hakemassa lapsensa pois koulusta ja ilmoitti, että hänen lapselleen ei saa antaa jälki-istuntoa, koska hänen lapsensa ei ole tehnyt mitään.
Mikä olisi teidän mammojen neuvo tilanteeseen? Miten teidän lapsenne saisi lopettamaan kiusaamisen?
[/quote]
Pyydä kaikki yhteiseen keskusteluun. Lapset, vanhemmat, sosiaalityöntekijät. Jokainen saa 1 min kertoa tunnoistaan. Sit keskustellaan.
Voisko kiusaajan erottaa koulusta määräajaksi? Tai ottaa huostaan, jos huonot kotiolot?
Hyvö, kun teet jotakin! Siskoani kiusattiin koulussa, open mielest ä hän oli vaan liian helppo uhri. :(
Nollatoleranssi vaan. Vanhemmalle pitää myös sanoa suorat sanat siitä millainen lapsi on koulussa. Vaikka tämä kiusaajakin on omalla tavallaan uhri, ei se silti oikeuta sitä että hän pilaa muitten oppilaitten elämän. Jos kerran on jo sossun asiakas, niin eikö sinne voi ottaa yhteyttä asiasta? Että ehkä he saisivat puhuttua vanhemmalle ja miksei lapsellekin jos lapsi käy vaikka jossain saamassa jotain ammattiapua. Ja eikö teillä koululla ole koulupsykologia tai edes rehtori joka hoitaisi tälläisiä asioita, ettei sinun opettajana tarvisi olla yksin tuossa tilanteessa?
Minun lapseni koulussa oli nollatoleranssi alaluokilla, ja ainakin siellä se toimi, jos joku kiusasi, niin välittömästi sekä kiusattu, kiusaaja, ja näiden vanhemmat opettajan kanssa juttelemaan. Ja kiusaajan piti selittää miksi kiusasi ja tietysti pyytää anteeksi, sellaisen kun lapsi oppii nuorena, niin ei varmaan niin paljon innosta se kiusaaminen.
Yksi ongelma tilanteessa on se, että rehtorin mielestä asia ei ole ongelma. Hänen mielestään kiusaajaa pitää ymmärtää, koska kotona on ongelmia. Hän myös kuvittelee, että minä olen jonkinlaisella henkilökohtaisella kostoretkellä tätä yhtä oppilasta kohtaan, kun haluan pitää kiinni muiden oikeudesta opiskelurauhaan ja turvalliseen ympäristöön.
Koulusta erottaminen ei siis onnistu, koska rehtori ei kannata sitä. En tiedä onnistuisiko palaveri, koska kiusaajan vanhempia ei koululla ole näkynyt koskaan kutsutusti..
Kiusaajaa on kasvatettava kuin omaa lastaan (kuten tietysti jokaista oppilasta). Eli on aina vain uudestan ja uudestaan puututtava kiusaamiseen. Ihan joka kerta on sanottava, että tuo ei ole sallittua. Riippuu paljon siitä, millaista kiusaaminen on. Onko se huutelua vai tönimistä? Huuteluun sanotaan aina, että suu kiinni, älä puhu typeriä. Jos on monta kertaa sanonut nätisti, sitten alat sanomaan tiukasti ja kiukkuisesti, että eikö jo mene perille. Koulussasi on varmaan erityisopettaja olemassa, siirrä lapsi sinne määräajaksi.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 17:19"]Yksi ongelma tilanteessa on se, että rehtorin mielestä asia ei ole ongelma. Hänen mielestään kiusaajaa pitää ymmärtää, koska kotona on ongelmia. Hän myös kuvittelee, että minä olen jonkinlaisella henkilökohtaisella kostoretkellä tätä yhtä oppilasta kohtaan, kun haluan pitää kiinni muiden oikeudesta opiskelurauhaan ja turvalliseen ympäristöön.
Koulusta erottaminen ei siis onnistu, koska rehtori ei kannata sitä. En tiedä onnistuisiko palaveri, koska kiusaajan vanhempia ei koululla ole näkynyt koskaan kutsutusti..
[/quote]
Sä et voi tehdä sitten enää mitään. Lastensuojeluilmoitus, että vanhemmat ei välitä lapsen asioista.
Pallo on nyt kiusattujen vanhemmilla. He voi esittää valituksen koulun toiminnasta. Koulun ja viime kädessä rehtorin on voitava taata työrauha kaikille oppilaille. Jos rehtori ei tätä tee, valitus koulutoimen johtajalle. Jos se ei auta, haaste kunnalle.
Pidä vanhempainilta ja kerro vanhemmille, minkälaista kiusaamista olet luokassa havainnut edelleen ja miten olet asiaan reagoinut. Kerro heille, että jotkut vanhemmista eivät kunnioita yhdessä sovittuja rangaistuksia ja siksi kiusaaja saattaa päästä pälkähästä. Kerro, mikä on rehtorin kanta ja että jatkossa, jos lapsi joutuu kiusatuksi, pitää siitä laittaa viesti myös rehtorille. Rehtorihan on vastuussa koulusta ja hänen tehtävänsä on varmistaa, että kiusaaminen saadaan loppumaan. Varmista siis oma selustasi ja tee rehtorille kirjallinen (sähköposti) selvitys luokkasi tilanteesta, kaikki omat tekosi ja kiusaajan vanhempien reaktio ja ehdota viestissäsi, että rehtori puuttuisi tilanteeseen, kun et itse enää tiedä, mitä voit tehdä, vaikka kiusaaminen vielä jatkuu.
Ilmoita myös kiusaamisesta lastensuojeluun, jotta ovat asiasta tietoisia.
Et voi tehdä muuta kuin puuttua sanallisesti kiusaamiseen jokainen kerta ja puhutella kiusaaja asian tiimoilta. Laita mahdollisuuksien mukaan kirjallisia viestejä kiusaajan kotiin/lastensuojeluun (perhetyöntekijälle?), ilmoita asiasta terveydenhoitajalle ja kuraattorille ja muista tosiaan tehdä kaikki ilmoitukset kirjallisesti. Kirjaa itsellesi ylös kaikki vanhempainillat ja neuvottelut asiasta.
Valitettavasti pallo on nyt kiusattujen vanhemmilla. Heidän pitäisi ahdistella rehtoria asiasta tai tehdä kiusaajasta ilmoitus poliisille. Et voi tehdä yhtään enempää kuin mitä jo olet tehnyt.
Reissuvihko tuntuu muuten ok idealta, mutta epäilen tulisiko se enää takaisin koululle. Ja mietin myös mahtaisiko siitä olla kovin paljon apua.
22. osui kovin oikeaan ja samoissa mietteissä olen itsekin ollut. On vain kovin vaikeaa löytää sitä positiivista, Kun lapsi on yleensä joko täysin passiivinen tai kiusaamassa muita.
ap
[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 15:49"]Olen viidettä vuotta opettajana ja nyt eteeni on tullut sellainen ongelma, ettei tunnu omat rahkeet riittävän. Aloitin helmikuussa sijaisuuden luokalla, jossa on paljon kiusaamista. Olen koittanut karsia, sitä erilaisin yhteistyöharjoittein, kielloin ja keskusteluin. Osittain kiusaaaminen onkin vähentynyt, mutta vielä ongelmana on erityisesti yksi oppilas.
[/quote]
Sympatiat sulle,ap! Että pistää vihaksi tollaset epäsosiaaliset ja itsekkäät kiusaajat. Mikään, ei edes oma elämäntilanne, ei oikeuta tekemään toisten elämästä piinaa. Oksettaa tuollaiset välinpitämättömät vanhemmat.
Rehtori ei puutu asiaan, koska seurauksena on lisää
töitä ja kiusallisis yhteenottoja vanhempien kanssa. Tottakai rehtori toivoi, että lakaiset ongelman maton alle, ettei hänen tarvi olla välikätenä.
Pyydä kiusattujen vanhempia viemään asia rehtorin esimiehelle ja poliisille. Myös somenäkyvyys voisi auttaa tai kiusattujen oppilaiden yleisönosastokirjoitus paikkakunnan lehdessä. Tai kiusattujen isät voisi vähän keskustella kiusaajan kanssa.
Lastensuojeluilmoitus, jos ei muu auta, koulusta erottaminen määräajaksi. En ymmärrä, miksi et edes mieti koulusta eroittamista, jos pentu huutaa sinullekin ja riehuu, kun yrität puhutella.
Meillä koulussa lähdetään välittömästi parkkiin, jos mölistään tunnilla. Eli lähtee evakkoon toiseen luokkaan. On pari miesopettajaa, joiden luokalle pannaan häiriköt opiskelemaan tunniksi, jos riehuvat. On erittäin hyvä keino hiljentää tuollainen hilluja. Nimittäin riehujalle aika kiusallista joutua istumaan isompien luokkaan takariviin parkkiin.
Näitä kun tulee tarpeeksi, jälki-istunto. Kolmen jälki-istunnon jälkeen vanhemmille kasvatuskeskustelu. Sen jälkeen jos ei auta, niin koulusta erottaminen.
Usko tai älä, mutta meillä on saatu kiusaamiset aika hyvin kuriin.
Kiusaamiseen puuttuminen ja sen lopettaminen on hyvin haastava tehtävä. Minua aina harmittaa ihmiset ja vanhemmat, jotka sanovat, että sen on vain loputtava. Mutta milläs lopetat, jos tilanne on juuri tuollainen kuin ap kertoi. Meidän koulussa samanlainen tapaus. Kaikkeni olen (ja muut opettajat) olen tehnyt. Mutta koska lapsi on "sairas", niin mikään ei auta.
Ohr.ssä kannattaa käydä asiasta puhumassa. Kuraattorin ja psykologin täytyy myös asiaan puuttua. Kaikki tapukset kannattaa tarkasti kirjata, jotta on sitten mustaa valkoisella. Jonkun aikuisen tulisi nyt vahtia tuota oppilasta, jotta kaikissa tilanteissa olisi joku todistaja. Toivotaan, että koulullasi olisi tähän resursseja. Jos ei, niin ole itse lapsen lähettyvillä esim. 2 viikon ajan. NÄin minä tein. Onhan se rankkaa, mutta kukaan ei sitten pääse sanomaan, että on vain kahden oppilaan sanomiset toisiaan vastaan.
Kiusattujen vanhemmat tosiaan myös aktiivisiksi rehtorin/lastensuojelun suuntaan. Ja myös pyydä heitä ottamaan kuraattoriin yhteyttä kiusaamisen vuoksi. Yhteispalaveri rehtorin kanssa, näin hän ei voi sanoa, että mitään ei olisi tekeillä.
Tässä muutamia "vinkkejä": Tsemppiä ja jaksamista sinulle. Tiedän tunteen. Mutta ei auta muu kuin taistella kiusaamista vastaan, vaikka välillä se ihan lohduttomalta tuntuu.
ps. onneksi kesäloma on ovella... :) :)
[quote author="Vierailija" time="04.05.2014 klo 12:50"]
[quote author="Vierailija" time="04.05.2014 klo 01:39"]
Kiusaajan puhuttelu koko luokan edessä. Niin että kiusatun nimeä ei mainita jotta hän saa istua rauhassa ilman tuijotusta. Kiusaaja seisoisi luokan edessä kasvot luokkatovereihinsa päin ja siinä sitten keskusteltaisi minkälaista kiusaamista hänen osaltaan on tullut ilmi ja kuinka kiusaaminen yleensäkin voi vaikuttaa kiusattuihin ja että eihän sellaista kamalaa oloa toivoisi kenellekään..eihän?
[/quote]
Tämä on laissa kiellettyä, valitettavasti. Siinä nolataan julkisesti yksi oppilas muiden edessä. Se ei ole edes kasvatuksellisessa mielessä sallittua nykyisin. Yhtä oppilasta ei voi nuhdella muiden edessä, koska se aiheuttaa hänelle trauman ja syrjäytymisvaaran. Nuhtelun täytyy tapahtua kahden kesken, mikäli se koskee tiettyä oppilasta eikä koko luokkaa ryhmänä. Näin ovat lainlaatijan päättäneet.
[/quote]
Tähän täytyy todeta, että en tosiaan koskaan ole puhunut vain täle yhdelle oppilaalle koko luokan edessä vaan ikään kuin koko luokalle kiusaamisen yleisestä paheksuttavuudesta, mutta silti kiusaaja on kyllä aavistanut, että hänestä puhutaan..
ap