Missä maassa tunsit oloasi turvattomimmaksi?
Kommentit (65)
Ollaan matkusteltu paljon lapsuudessani ja vaaleana naisena ja nuorena tyttönä melkeinpä jokapaikassa on tullut epämieluisia kohtaamisia. Yksi ehkä ahdistavimmista tapauksista oli Kreetalla Kreikassa, kun olimme hevoskärryajelulla ja kuljettaja halusi minut istumaan viereensä. Hän hymyili minulle koko ajan ja teki suullaan ihme vislauksia. Olin kahdeksan vuotias tyttö. Onneksi isäni keskeytti matkan ja lähdimme pois. Kuljettajamies vielä kysyi saisiko mennä kanssani naimisiin.
Manchester ja Stoke-on-trent Briteissä
Tuli mieleen kun olin 17-vuotiaana Ranskan Rivieralla. Odotin bussia bussipysäkillä, ja ohi ajoi todella hieno ja kalliin näköinen auto, jossa oli tummennetut lasit. Auto kulki edessäni olevalla tiellä ja näin, kun ikkunaa alennettiin ja kuskina oli joku mies, joka otti aurinkolasejaan hieman edestä pois ja katsoi minua. Auto jatkoi matkaansa. Muutaman minuutin kuluttua auto tuli uudelleen. En ole ihan satavarma, tuliko mies autollaan vai tuliko mies jopa kävellen luokseni (olisi pysäköinyt autonsa). Saattoi muuten jopa olla, että hän tulikin kävellen luokseni ja pyysi minua mukaansa, kuulemma voi tarjota kyydin. Kieltäydyin. Tuli outo tunne tuosta miehestä, sellainen, että jos olisin kyytiin mennyt niin olisin päätynyt jonnekin ihmiskaupan uhriksi ja kadonnut jäljettömiin...
Malawissa kävelin pankkiin, kun mua tuli nyppimään hihasta ehkä 10-vuotias poika. Ei jättänyt rauhaan lukuisista kielloista huolimatta, joten ärähdin "leave me alone" ja tästä syntyi ihan valtava älämölö. Ihmisiä kerääntyi mun ympärille ja muutama teinipoika tuli naamaan kiinni huutamaan, että go back to your country. Muistan, kuinka vihaisilta kaikki näytti. Pankin aseistettu vartija huomasi mun pinteen ja tuli apuun. Käveli mun kanssa sitten pankkiasioinnin jälkeen takaisin autolle, joka oli parkissa läheisen kaupan pihassa, ja odotti, että sain kaasutettua pois paikalta. Tuolloin kyllä kuumotti vähän.
Kahden viikon päästä yksi brittinainen ryöstettiin tuossa samassa kohdassa.
Jos maa on sellainen, että yksinäinen nainen voi liikkua turvallisesti pimeällä, maa on hyvin todennäköisesti turvallinen kenelle tahansa.
Vaikea sanoa. Ehkä Tunisia tai venäjä ykkösenä. Suomessa pahemmin koskaan tarvinnut pelätä. Noh pari kertaa joutunut olemaan varautuneempi muutaman kännisen leijona-koru-tyypin kanssa vaikka olen itsekin enemmän oikeistoa kuin vasemmistoa.
Vierailija kirjoitti:
Jos maa on sellainen, että yksinäinen nainen voi liikkua turvallisesti pimeällä, maa on hyvin todennäköisesti turvallinen kenelle tahansa.
Edes Suomessa ei voi nainen liikkua yksin pimeällä kaikilla alueilla pelkäämättä.
Vierailija kirjoitti:
Manchester ja Stoke-on-trent Briteissä
Mä asuin Manchesterissa kahdeksan vuotta ja en tuntenut oloani turvattomaksi. Mikä sai sut tuntemaan niin?
Suomessa Lappeenrannassa. Kävin siellä lenkillä usein kun vierailin isovanhempieni luona. Yksi autoilija ajoi usein samalla reitillä ja muistan selkeästi kuskin. Hän ajoi vieressä autotiellä hieman ikkunaansa raottaen. Tämä tapahtui siis monta kertaa eri kertoina kun kävin kyseisellä reitillä juoksemassa.
Vierailija kirjoitti:
Israelissa.
Eikö siellä ole sotilaita ja poliiseja parin metrin välein? Luulin että siellä, jos missään, on todella turvallista.
En ole missään erityisen pahamaineisissa maissa matkustanut. Turvattomin olo on ollut Ranskassa, paljon perään huutelevia miehiä, jotka tunkivat väkisin iholle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Israelissa.
Eikö siellä ole sotilaita ja poliiseja parin metrin välein? Luulin että siellä, jos missään, on todella turvallista.
Kenelle on, kenelle ei.
Omaa turvallisuuttani ei lisää se, että sotilas seisoo vieressä rynkky mun sylissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edes Suomessa ei voi nainen liikkua yksin pimeällä kaikilla alueilla pelkäämättä.
Onko oikeasti eroa onko pimeää vai valoisaa muuten kuin omaan kokemukeen? Rikoksia kai tapahtuu eniten, kun ihmiset on valveilla. Päissään ihmiset saattaa alkaa uhittelemaan, mutta ukoisin ainakin ihmisissä vaarallisten tyyppien olevan vaarallisia vaikka valoisana kesäiltana.
Nuorena vaaleana naisena melkeinpä missä tahansa on vaarallista kun puhutaan länsimaiden ulkopuolella olevista maista.
Kulkukoirien kanssa on ollut pelottavimmat kohtaamiset. En osaa yhtään lukea niiden aikomuksia ja muutenkin arastelen tuntemattomia koiria. Sri Lankassa, Romaniassa ja Azerbaidzanissa on ollut mun tukalimmat koiratilanteet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voikaan. Mutta on täällä paljon turvallisempaa kuin monissa muissa maissa. Vaikka väkivaltaa esiintyy, niin se on useimmiten tuttujen kesken. Jos turisti x tulisi Suomeen, niin aika turvallisin mielin hän voisi tehdä täällä normaaleja turistijuttuja. Niin ei ole läheskään kaikissa maissa.
Sellaista maata ei taida ollakaan, jossa olisi aina ja kaikkialla turvallista.
Muistan kun oltiin perheen kanssa Italiassa ja siskoni oli siellä käymässä salilla. Hän kertoi, että takaisin tullessaan, joku mies oli seuranut häntä matkan ajan ja hän soitti mulle. Kävelin häntä vastaan ja tuo mies lopetti sen jälkeen seuraamisen. Naisille ei siis turvallista kellonajasta riippumatta oikein missään:(
Puola ja Romania. Noissa koin ettei ihmishenki ole minkään arvoinen. Israel taas oli niin kolkko fiilikseltään, että se oli henkisesti pahin paikka.
Vierailija kirjoitti:
Kulkukoirien kanssa on ollut pelottavimmat kohtaamiset. En osaa yhtään lukea niiden aikomuksia ja muutenkin arastelen tuntemattomia koiria. Sri Lankassa, Romaniassa ja Azerbaidzanissa on ollut mun tukalimmat koiratilanteet.
Romanialainen työkaveri kertoi itsekin joutuneensa niitä pelkäämään.
15 vuotta sitten läpiajomatkalla Ruotsin Rinkebyssä. Auton ovet lukittuna.