Tyttöporukka jättämässä yhtä ulkopuolelle OV
Eli 11v tytön luokalla on 14 poikaa ja 6 tyttöä eli pienehkö tyttöporukka. Yksi tytöistä on "vähän erilainen": lapsekkaampi, pikkuvanha (on ollut paljon vain aikuisten kanssa, kun on lähisukunsa ainoa lapsi), mielistelee opettajia jne. Mutta kuitenkin ihan ok, sinällään harmiton neiti. Nyt olen huomannut, että häntä on systemaattisesti alettu jättää porukasta pois. Viime viikolla häntä ei oltu kutsuttu erään luokkakaverin synttäreille ja kotona alkoi keskustelu oman tyttäreni tulevista synttäreistä (onneksi on vielä aikaa melkein kuukausi). Tyttöni meinasi, ettei kutsu tätä yhtä lasta synttäreilleen.
Mielestäni lähtökohta on se, että kenenkään kaveri ei ole pakko olla, eikä juhliinkaan tarvi kutsua kuin halutut henkilöt. Painotin nyt kuitenkin, että tämä alkaa mennä mielestäni kiusaamiseksi ja sanoin, että harkitse nyt vielä tarkkaan. Sanoin, että eri asia jos kyseinen lapsi olisi kiusaaja tai muuten todella ikävä tyyppi. Riidanhaastajia tms ei tietenkään tarvitsisi kutsua juhlia pilaamaan. Kerroin myös, että kyllä ymmärrän tämän ulkopuolelle jäävän tytön olevan kiinnostunut eri asioista kuin muut yleensä jne. Ja sanoin, että minulle on ok, jos muutoin tyttäreni touhuaakin harrastuksissaan ja muualla milloin kenenkin kanssa. Ei todellakaan ole aina pakko kaikkialla olla kaikkien kaveri (toimeen pitää toki tulla).
Olisitko sinä antanut lapsesi jättää yhden tähän saakka porukkaan kuulunneen jättää kutsumatta vai onko niin, että lapsi saa itse valita?
Itse en siis pakota kutsumaan, mutta sanoin, että harkitse tarkkaan.
Kommentit (32)
Musta sun olis pitänyt sanoa että kaikki kutsutaan. Kyllä meillä jokaisella minusta on vastuu katsoa "kylän tyttärien ja poikien" henkisen hyvinvoinnin perään eikä tuijotella vaan omaa napaa.
Muutenkin tuollainen kaikkien kanssa ei tarvi kaveerata kommentointi vie meitä takaisin sisäsyttyisiin pikkupiireihin ja lokerikkoihin sen sijaan että olisimme ventovieraitakin kohtaan avoimia, ystävällisiä ja "small talk" taitoisia.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 12:24"]
Kyllähän tuossa on selkeästi tuleva työpaikkakiusaaja in the making. Kaipa se on ihan normaalia sitten että jätetään yksi ulkopuolelle, ensin leikeistä, ja myöhemmin aikuisena sitten heitellään kapuloita rattaisiin työpaikoilla. Tämä on varsinkin Suomessa yleistä.
[/quote]
Siis kuka mielestäsi on tuleva työpaikkakiusaaja?
[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 12:26"]
Musta sun olis pitänyt sanoa että kaikki kutsutaan. Kyllä meillä jokaisella minusta on vastuu katsoa "kylän tyttärien ja poikien" henkisen hyvinvoinnin perään eikä tuijotella vaan omaa napaa.
Muutenkin tuollainen kaikkien kanssa ei tarvi kaveerata kommentointi vie meitä takaisin sisäsyttyisiin pikkupiireihin ja lokerikkoihin sen sijaan että olisimme ventovieraitakin kohtaan avoimia, ystävällisiä ja "small talk" taitoisia.
[/quote]
Oletko itse kaikkien kaveri? Se on mielestäni aika paljon vaadittu. Eri asia se, että kaikkien kanssa yritetään tulla toimeen ja hoidetaan töissä ja muualla hommat asiallisesti.
Minä olin lapsena se tyttö, joka kutsuttiin mukaan velvollisuudesta. Koulussa minulla ei ollut juurikaan kavereita, harrastuksessa kyllä.muistan kuitenkin yhä miten ikävältä tuntui olla synttäreillä, kun kuitenkin tiesin ja huomasin etten ollut aidosti odotettu ja haluttu vieras.
Miettisin myös tämän puolen asiasta. Ei minusta ja muista tytöistä kavereita tullut, vaikka synttäreille tulikin kutsu, se oli lähinnä inhottava tilanne ja muistaakseni jossain vaiheessa lakkasin käymästä näillä synttäreillä ja vietin aikaa harrastuskavereiden kanssa.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 12:28"]
[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 12:26"]
[/quote]
Oletko itse kaikkien kaveri? Se on mielestäni aika paljon vaadittu. Eri asia se, että kaikkien kanssa yritetään tulla toimeen ja hoidetaan töissä ja muualla hommat asiallisesti.
[/quote]Kommentoija, se ei ole ollenkaan olennaista lasten kasvatuksen ja kiusaamisen estämisen kannalta onko ylemmän kommentin kirjoittanut henkilö kaikkien kaveri.
Meillä oli ala-asteella luokalla juuri samanlainen tyttö, meitä tyttöjä oli myöskin 6. Ja tämä yksi tyttö jätettiin porukan ulkopuolelle ja ns.piilokiusattiin häntä. Nyt jälkeenpäin todella kaduttaa. Olimme tosi ilkeitä. Harmittaa kun kenenkään vanhempi tai opettaja ei asiaan puuttunut. Olen pyytänyt anteeksi, mutta eipä tuo mitään auta, tyttö muuten pärjännyt elämässä hyvin, mutta henkisiä ongelmia hirveästi.
Suosittelen että PAKOTAT tyttäresi pyytämään hänetkin synttäreille. Mieti jos sinun tytärtäsi kohdeltaisiin niin.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 12:28"][quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 12:26"]
[/quote]
[/quote]
Joo kyllä mä pitkälti voin sanoa olevani kaikkien kaveri. Sosiaalinen ja puhelias ja tulen toimeen kaikkien kanssa. Mun mielestä 11 vuotiaan metodit tuollsisen asian päättämiseen on vaan ihan olemattomat. Ei se sun tyttös ajattele sellaisia seikkoja että miltä toisesta tuntuu ja oliskos kiva jos osuis omalle kohdalle vaan se ajattelee mitä enemmistö tahtoo ja kuinka itse vaikuttais paremmalta ja sopivalta kaveriporukkaan. Eli siis mielistelee ja voitelee omaa porukkaansa. Tuossa iässä pelastetaan enimmäkseen omia persauksia, ei toisten.
Mutta jokainen kasvattaa lapsensa tavallaan.
Mun mielestä ei saa pakottaa kutsumaan. Se kyllä huomataan, eikä siinä varmaan hyvä heilu. Mutta hyvä, kun jutellaan ja opetetaan omaa ajattelua.
No ratkaisu on siinä että jätetään muitakin pois. Näin on käynyt omalle tyttärelle, kaveri sanoi ettei halua kutsua jotain tiettyä, joten ei myöskään kutsu tytärtäni jottei tuo ei-haluttu olisi ainoa kutsumaton.
Ja omakin tytär olisi halunnut jättää vain yhden kutsumatta, siihen en olisi suostunut, mutta asia ratkesi sitten niin ettei luokalta kutsuttu ketään, vain paras kaveri tuli sukulaisten kanssa samalla kertaa eikä kaverisynttäreitä järjestetty erikseen.
Kun tilat ovat pienet on aika mahdoton ajatellakaan koko luokan tyttöjä kutsuttavan.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 12:39"]
[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 12:28"][quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 12:26"]
[/quote]
[/quote]
Joo kyllä mä pitkälti voin sanoa olevani kaikkien kaveri. Sosiaalinen ja puhelias ja tulen toimeen kaikkien kanssa. Mun mielestä 11 vuotiaan metodit tuollsisen asian päättämiseen on vaan ihan olemattomat. Ei se sun tyttös ajattele sellaisia seikkoja että miltä toisesta tuntuu ja oliskos kiva jos osuis omalle kohdalle vaan se ajattelee mitä enemmistö tahtoo ja kuinka itse vaikuttais paremmalta ja sopivalta kaveriporukkaan. Eli siis mielistelee ja voitelee omaa porukkaansa. Tuossa iässä pelastetaan enimmäkseen omia persauksia, ei toisten.
[/quote]
No mainitsemasi sosiaalisuus ja puheliaisuus ei kyllä kaveruutta tarkoita. Vaan juuri ap:n mainitsemaa tulla toimeen. Ne on eri asioita.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 12:39"][quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 12:28"][quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 12:26"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Tuosta kirjotuksestas saa kuvan, että 11v olisi hyvin vähäkehittynyt. Voi kuule, 11v ei ole todellakaan samalla tasolla 7v:n kanssa. 11-vuotias tietää jo hyvin, miltä teot tuntuvat toisesta. Sen ikäisen empatiakyky on kehittynyt. Kuvauksesi vastaa noin 6 - 7-vuotiasta.
11-vuotiaana tytöt ovat juuri siinä vaiheessa, että tiedetään tarkkaan mitä tehdään, ei vain ylletä vielä seurausten arviointiin. Aloittajan tytär ja muut ymmärtävät vuorenvarmasti kolo hommansa jujun. Ei kukaan varhaisnuori ole niin typerä, ettei käsitä empatiasta mitään.
Ap, suosittelen kutsumaan sen yksinäisen tytön myös. Jos oma tyttäresi ei olisi mukana, kokisit sen 100% varmuudella kiusaamiseksi.
Kaikki kutsutaan kuin noin pieni porukka. Tai sitten kutsuu ne kaksi tai kolme läheisintä. Olet kyllä fiksu, kun huomasit pelin hengen. Toivottavasti erilaiselle lapselle löytyy ihan oikea ystävä.
No voi hemuli. Kaikki kutsutaan ja piste päälle. Tai ehkä olisi helpompi jättää synttärit kokonaan järjestämättä?
Mihin tuo kaikki pitää kutsua -systeemi loppuu? Pitääkö lukiossakin vielä kutsua juhliin tai illanviettoon kaikki? Vaikka ei olisi koulun ulkopuolella tekemisissä? Entä yliopistossa? Ei se aina ole kiusaamista jos ei pyydetä mukaan.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 15:37"]
Mihin tuo kaikki pitää kutsua -systeemi loppuu? Pitääkö lukiossakin vielä kutsua juhliin tai illanviettoon kaikki? Vaikka ei olisi koulun ulkopuolella tekemisissä? Entä yliopistossa? Ei se aina ole kiusaamista jos ei pyydetä mukaan.
[/quote]
Meillä tytär (14v) on mennyt 2:n kaverinsa kanssa japanilaiseen Hibachi ravintolaan viimeiset 2 v. Kun jollakin heistä on synttärit, ne menee sinne.
Saavat ihan yksin selvitä ja kaikilla on hauskaa. Synttärisankarin vanhempi vie ja tuo, kukin vuorollaan.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 15:37"]
[/quote]
Lähestyit asiaa hyvin. Itse asiassa kyseessä ei ole kaikkien kutsuminen vaan yhden kutsumatta jättäminen. Silloin on sama onko tyttöjä 3, 6, 16 vai 32. Yhden kutsumatta jättäminen on huonotapaista.
Vaan kyllä mua nolottais, jos omasta lapsesta tulisi kiusaaja. 2010-luvulla kaikki aikuiset tietävät mitä seurauksia kiusaamisesta, niin henkisestä kuin psyykkisestä voi seurata. Jokainen lapsen käytös on kasvattajansa tulos.
Kyllä sanoisin tytölle että kutsuu kaikki. Kuitenkin noin pieni porukka ja voihan olla että siellä synttäreillä tytöt lähentyisivät ja kaikista tulisi kavereita. Kuvittele jos sun tytär jätettäisiin kutsumatta, ei varmasti kiva tilanne.
Kyllähän tuossa on selkeästi tuleva työpaikkakiusaaja in the making. Kaipa se on ihan normaalia sitten että jätetään yksi ulkopuolelle, ensin leikeistä, ja myöhemmin aikuisena sitten heitellään kapuloita rattaisiin työpaikoilla. Tämä on varsinkin Suomessa yleistä.