Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

TV 1 klo 22 Inhimillinen tekijä aiheena kilpirauhanen

Vierailija
02.05.2014 |

Kannattaa katsoa, aiheena kilpirauhasen vajaatoiminta, varsinkin sellaiset tapaukset, joita on vaikea havaita. Kannattaa katsoa! Uusinta  sunnuntaina 4.5. klo 17.10

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on todella paljon vajaatoimintaa sairastavia tuttuja, itsekin sairastan. Suurin osa on hoikkia, terveellisesti elävä ihmisiä. Silti kilpirauhanen ei toimi kunnolla. Eiköhän syitä kannattais etsiä myös lisäaineista, saasteista, ydinsaasteista.

Ja juu, luulin minäkin vuosia olevani tyhmä, epäkelpo, laiska ihminen. Mutta olikin kilpirauhasen vajaatoiminta. Enää en halua eristäytyä, enää en liho, enää en ajattele kuolevani. Tyroksiini auttoi. Ja mulla ei terveyskeskuksessa "löydetty mitään". Kaikki viitearvoissa. Onneksi menin erikoislääkärille.

Vierailija
22/33 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoh! Välillä tuntuu, että jotkut hypotyreoosipotilaat ovat kuin jotkut uskovaiset. Kaikki on aina sen kilpparin syytä ja lääkärit ei osaa hoitaa.

Itse nukuin ennen diagnoosiani 2 x 3 tunnin päikkärit päivässä ja sitten ennen klo 22 nukkumaan ja aamulla väsytti. Mikään ei kiinnostanut ja elämä oli kakkaa (yleensä olen positiivinen ihminen..).  Unohtelin läheistenkin ihmisten nimiä ja hain sanoja. Kyllähän sieltä löytyi vialliset arvot ja nyt on menty lääkityksellä 4v. Sairaaksi en koe itseni yhtään! :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 23:12"]

Huoh! Välillä tuntuu, että jotkut hypotyreoosipotilaat ovat kuin jotkut uskovaiset. Kaikki on aina sen kilpparin syytä ja lääkärit ei osaa hoitaa.

Itse nukuin ennen diagnoosiani 2 x 3 tunnin päikkärit päivässä ja sitten ennen klo 22 nukkumaan ja aamulla väsytti. Mikään ei kiinnostanut ja elämä oli kakkaa (yleensä olen positiivinen ihminen..).  Unohtelin läheistenkin ihmisten nimiä ja hain sanoja. Kyllähän sieltä löytyi vialliset arvot ja nyt on menty lääkityksellä 4v. Sairaaksi en koe itseni yhtään! :)

[/quote]

Montako vuotta sinulle sanottiin, ettei sinua mikään vaivaa, kaikki on kunnossa, oireillessasi? Voitko ymmärtää, että ohjelmassa henkilöille oli sanottu näin toiselle 10 vuotta ja toiselle 14, ja minulle 20 vuotta? Tuntuisiko sinustakin silloin, että olet kuin uudestisyntynyt, kun ei enää koe itseään sairaaksi yhtään?

Vierailija
24/33 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 23:12"]

[/quote]

MIkä olet arvostelemaan toisten sairautta ja kokemusta siitä? Onko sun lähipiirissäsi tällainen raskas ihminen vai mitä? Ja mistä päättelet että sun tapasi kokea ja sairastaa on jotenkin parempi??? Mun vajaatoimintani ei näkynyt perusarvoissa, mutta vasta-aineissa sitäkin pahemmin. En koe mitään tarvtta kertoa kuka on oikeasti sairas ja kuka ei. Tai mikä on oikeampi tapa sairastaa.

Vierailija
25/33 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hypotyreoosi ja fibromyalgia - molemmat tauteja, joita on helppo syyttää, kun väsyttää, ei huvita, lihaksia vähän jomottaa rappusissa, herkut maistuu, mikään ei huvita ja elämä on muutenkin tasaisen tylsää.

Vierailija
26/33 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 21:47"]

Nyt on palsta kohta pullollaan itse diagnosoituja hypotyreooseja ja kaikki, ihan kaikki johtuu kilpirauhasesta; kun lihoo, kun väsyttää, kun mies jättää, ei seksikään maistu ja töissä kiusataan. Huokaus.

[/quote]

Minkähän elimen vajaatoiminta sinulla on?

Vierailija
27/33 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nämä hypotyreoosi ja fibromyalgia mitään luulotauteja ole. Onneksi näitä sairauksia pystytään hoitamaan tai ainakin oireita helpottamaan lääkkeillä ja liikunnalla.

Vierailija
28/33 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 23:33"]

Hypotyreoosi ja fibromyalgia - molemmat tauteja, joita on helppo syyttää, kun väsyttää, ei huvita, lihaksia vähän jomottaa rappusissa, herkut maistuu, mikään ei huvita ja elämä on muutenkin tasaisen tylsää.

[/quote]

Jos ihminen kärsii kuvailemistasi oireista, jotakin on joka tapauksessa vihossa ja hän tarvitsee hyvinvoinnillen huomiota ja tukea.  Joten mikään vähättelyn aihe tämä ei ole. Ja tekstistäsi voi päätellä, ettei itselläsikään kaikki kunnossa ole, onko vaivasi psyykessä vai oletko itse tullut pahasti laiminlyödyksi?

Vierailija
29/33 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri vaikutti kyllä hyvin asiansa tuntevalta. Hyvä, että naiset olivat saaneet avun oireisiinsa - kumpikin vähän eri tavalla.

Vierailija
30/33 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä olikin kahden eri tyypin potilaista kyse. Toiselle auttoi thyroxin eli (T4) ja toinen jolle tämä ei sopinut ollenkaan ja apu löytyi synteettisestä T3 lääkkeestä.

Kilpirauhasvaivaa on monenmuotoista ja jos itse en olisi kokenut tämän sairastamisen problematiikkaa voisin yhtähyvin olla naivi huutelija joka uskoisi että terveyskeskuksestakin apu löytyy lääkäriltä kuin lääkäriltä.

Näin se nyt ei vaan valitettavasti ole ja vajaatoiminta on hyvin lamaava sairaus siinä ei juuri tule omaa etuaan ajettua kun ei toimi pää, kongitiot ja keho.

Toki on puhtaasti masennusta mutta mietinpä aina kuinka paljon ihmisiä on diagnosoitu masentuneeksi ja hoidetaan masennuslääkkeillä ja ties millä arsenaalilla.

Ja kun ihminen on tarpeeksi kauan kipeä,sairas ei silloin enää jaksa. Kun kukaan " ei keksi ja lähde etsimään oikeaa syytä sitä hyväksyy huonommankin diagnoosin ja hoidon. Niin hullulta kun se kuulostaakin.

Ja mitä se meitä liikuttaa. Masentunut ja työkyvytön mikä kustannus yhteiskunnalle? Vs. Masennus jonka syynä diagnosoimaton vajaatoiminta esim. Koska arvot viitteissä,vaikkakin alakanttiin( jota Välimäki ohjelmassa korosti) ja oikealla lääkityksellä ihminen takaisin työelämään.

Eihän Diabetestä ja insuliiniä pidetä kummallisena asiana miksi siis tätä.

Diabeetikko pistää insuliinia koska haima ei sitä enää tuota.

Samoin kilpirauhasen vajaatoiminnasta kärsivä tarvitsee hormonihoitoa, on se sitten mikä tahansa soveltuva valmiste koska heidän kilpirauhasen ei thyroksiinia tuota.

Vierailija
31/33 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hohhoijaa. Olen sairastanut kyseistä vaivaa 1-vuotiaasta eli lääkitys ollut päällä 23 vuotta. Kun lääkemäärä on kohdallaan, ei sairaudesta ole vaivaa. Sairaus todettiin kun en kasvanut pituutta riittävästi. Muita ongelmia siitä ei elämäni aikana ole ollut. Kerran vuodessa vain täytyy käydä verikokeessa arvot tsekkaamassa.

Vierailija
32/33 |
07.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2014 klo 13:13"]

Tuleeko vielä uusintana inhimillinen tekiä  kilpirauhasesta.  Olis tärkeä tietää kun thyroksi ei meinaa auttaa. Ei näistä näy lääkäritkään tietävän 

Yrittäkää saada vielä esitykseen.

[/quote]

Tässä, katso areenasta.

http://areena.yle.fi/tv/2152917

Vierailija
33/33 |
07.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohjelman voi katsoa vielä netistä osoitteesta: http://areena.yle.fi/tv/2152917