Neuvoja (asunto)sijoittamiseen liittyen
Ostin yksiön Helsingistä kantakaupungin alueelta 2,5 vuotta sitten. Asuin asunnossa tasan kaksi vuotta, jolloin vältän myyntivoittoveron. Asunnon arvo on noussut tietenkin luonnollisestikin tässä ajassa hieman, mutta enemmänkin syystä, että asunnossasi oli kosteusvaurio, joka varmasti karkotti monet ostajat. Näin sain asuntoni huomattavan paljon edullisemmin, kun mitä jos asunto olisi ollut ilman vauriota. Tietenkin remonttiin meni rahaa ja kaikenlaisia kuluja. Tällä hetkellä en asu Suomessa, vaan olen pidemmällä ulkomaan reissulla. Vuokrasin asuntoni ja vuokralainen on hyvä, luotettava ja pitkä aikainen.
Nyt kyselisin, mitä kannattaisi tehdä tässä tilanteessa; kannattaisiko myydä asunto ja sijoittaa rahat johonkin rahastoon(?), ostaa isompi asunto tms. Tosin se, että en ole vakituisessa työssä, estää ainakin tällä hetkellä uuden asunnon ostamisen. Sijoitusasunnon haluaisin ostaa lisäksi, mutta tyssää taas tuohon, että en ole töissä nyt. Vai kannattaako asunto vain pitää ja hiljalleen antaa vuokralaisen lyhentää lainaa pois?
Saisin asunnosta puhtaana käteen n. 50 000 e. Käytin asunnossani välittäjän arvioimassa sen arvon ja lisäksi olen saanut tuntumaa muista samasta kiinteistöstä myytyjen asuntojen hinnoista (ovat olleet täysin saman kokoisia ja pohjaratkaisuiltaan samoja, kuin omani on). Minulle iso raha, jollekin ehkä vähän. Varsinkaan kun en ole mikään isotuloinen, vaikka tekisin oman alan töitäni. Sinällään minun ei ole mikään pakko myydä asuntoa, mutta mietin vain, saisiko esim. 40 000 e sijoittamalla johonkin muuhun pidemmällä aikavälillä paremman tuoton, kun tällä asunnolla?
Kommentit (22)
[quote author="melba" time="02.05.2014 klo 16:32"]
Paljonko tällä hetkellä on tuotto asunnosta kaavalla 12*(vuokra-vastike)/asunnon myyntihinta? Jos tuotto on alle 3%, niin sitten kannattanee pistää lihoiksi.
[/quote]Menoihin vielä mukaan lainan korko ja jakana ei käytetä myyntihintaa, vaan sitä paljonko siinä on kiinni omaa rahaa (myyntihinta miinus jäljellä oleva velka).
En lähtisi ap:na myymään asuntoa nyt jos siinä on hyvä vuokralainen. Nyt on edessä pitkä ja rauhallinen nousukausi, asuntojen hinnoissa on kovasti nousupaineita ja paljon patoutunutta ostotarvetta. Viiden vuoden päästä asunnosta saa paljon suuremman hinnan.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 17:31"]
Kun olet löytänyt hyvän vuokralaisen, joka vielä maksaa hyvää vuokraa, on iso osa sudenkuopista jo ohitettu, varsinkin jos vuokrasopimuksessa on mukana elinkustannusindeksiin tai johonkin muuhun järkevään perustuva vuokrankorotusehto ja muistat vuokraa myös korottaa. Itse pitäisin tuollaisessa tilanteessa kämpän vuokralla.
[/quote]
tämä on iso kompastuksen kivi aina sijoitusasuinnoissa, se hyvän vuokralaisen löytäminen.
Äitini löysi loistavan vuokralaisen, joka oli asunnossa lopulta lähes 15 v. Kun sitten lähti pois, selvisi kaikenlaisia ongelmia mitä asuntoon oli ajan saatossa tullut, vettä kaatunut keittiössä, koko keittiö piti uusia, samoin vessa jne. Useiden tuhansien eurojen arvoinen remppa tuli. Kun tuttu korjaaja kävi katsomassa, sanoi asunnossa oli tehty ihan tahalleen tuhoa, esim vesihana oli tahalleen jätetty juoksemaan niin että osuu kohti seinää.
Ihme ettei ollut tullut vesivahinkoa.
Tehtiin kiva pintaremontti ja siitä huolimatta on saatu vuokralaiset etsiä n vuoden välein.