Muita, jotka kivun vuoksi toimintakyvyttömiä? Meillä vauva ja 2-v...
Iskias alkoi puolivälissä raskautta eikä synnytys helpottanut mitenkään. 8 kk kipu haittasi huomattavasti kaikkea, jossa pitää seisoa, kävellä tai istua. Jos tein lenkin, vaikka se aluksi sattuikin, sain jalan siihen kuntoon, että pystyin ihan hyvin tekemäön mitä vain. Tosin jalka tuli taas yhtä kipeäksi, jos makasin tai istuin yli tunnin.
Silloin mä pärjäsin vielä ihan ok, mutta yli kk sitten kipu ja puutumus pahenivat niin, ettei puhettakaan mistään lenkistä. Kävellä pystyy olkkarista vessaan ja takaisin. Suurin osa kotitöistä, ulkoilu, suihkutus seisten, lasten kylvetys, pyllynpesu lavuaarissa, istuminen kauempaa kuin hetken eivät onnistu.
Mahallani maaten/ hetkiä lattialla istuen hoituvat vauvan pullotus, leikkiminen, leipominen, vihannesten pilkkominen, askartelu, vaipanvaihto, lasten pesu pesulapuilla jne. Onneksi mies on kotona, joutuu tekemään tosi paljon. Muutakin apua on.
Välillä ahistaa, itkettää, pelottaa ja masentaa, suuri osa päivästä kumminkin ok mielellä. Välillä kauhukuvat hiipii mieleen, mitä jos en ikinä nouse tästä tai joudun pois työelämästä ym. Koetan olla kurkkimatta tulevaisuuteen ja elää tätä hetkeä, vaihtelevalla menestyksellä.
Kommentit (3)
Minulla CRPS jalassa ja 3 kk vauva. On päiviä, jolloin liikkuminen vauva sylissä pelottaa todella paljon. Lattialta ylös nouseminen on myös hankalaa eikä tilannetta helpota sekään, että talomme on kaksikerroksinen; portaissa kulkeminen on vaikeaa ja kivuliasta.
Minulla kivut olleet osa elämää kohta 4 vuotta.
Mikä on hoitosuunnitelma? Eihän tuo nyt normaalilta kuulosta. Onko otettu magneettikuvat?
Mitä lääkäri sanoo? Mitä hoitoa olet saanut?