APUA! 9-vuotias ihan hirveä, miten toimin?
9-vuotiaan kanssa mennyt ihan täysin hermot! Hän on koulussa mallioppilas, saa hyviä numeroita, liikunnallinen, tunnollinen, reilu kaveri ja jopa oppilaskunnassa. Kova jännittämään tosin ja paljon pelkoja.
Kotona hän on röyhkeä, kiusaa ja härnää pikkusisarusta, vastailee nenäkkäästi, vitkuttelee tahallaan, valittaa ruoasta, uhmaa ja ilkeilee. Hän ei halua mennä harrastuksiin ja kun sanon, että se on täysin vapaaehtoista ja saa lopettaa, hän ei halua sitäkään. Harrastuksiin kun olen sopinut kimppakyydin, niin ei sitten halua lähteä. Tuntuu, että kunnioitus on nollassa.
Äsken pyysin häntä 3 kertaa laittamaan telkkarin kiinni. Mitään ei tapahtunut ja sanoi sulkevansa kun ohjelma loppui mutta jatkoi sitten seuraavaan. Sanoin ei ja pyysin kaukosäätimen. Ei suostunut antamaan ja härnäsi ja minusta jopa kiusasi minua. Otin säätimen ja hänen kännykkänsä ja vein rauhassa pois. En jaksa huutaa hänelle. En aio antaa takaisin. Samalla rauhassa peruutin pullan leivonnan tästä päivältä (aiemmin suunniteltu, hän rakastaa leipomista ja pullaa). Mutta mitäs nyt? Auttakaa kokeneemmat! Alan olla tosi väsynyt ja keinot lopussa :(
Kommentit (33)
Mahtaisiko olla samasta kynästä tämä avaus sen hiljattain hiljentyneen ”en jaksa 13v poikaani” kanssa?
Huomattavan paljon yhteisiä nimittäjiä löytyy tarinoista...
Miten lapsi itse kommentoi tuota härnäämistään? Kuulostaa siltä että turhautumisen sietäminen on hankalaa, kun on tarve härnätä. Millä keinoilla olette harjoitelleet sitä?
en ymmärrä pullan tekemisen ja telkkarin katsomisen yhteyttä,ehkä siksi ettei meillä aikoinaan edes katsottu sitä.
Ota se pullannteko aikana,jolloin voitte jutella kaikkea kivaa.
Ota se kireä nuttura pois niskastasi ja anna lapsen olla,hyvä kun kiukuttelee kotona,ei tartte "kylillä potkia mummoja.
Mitä' se lapsi edes katsoo telkkarista,eihän sieltä edes tule mitään älykästä.
Vierailija kirjoitti:
Lakatkaa olemasta koko ajan jälkikasvunne niskassa komentelemassa "kasvatuksen" nimissä.
Antakaa niiden kersojenne olla joskus ihan rauhassa edes kotonaan, kun koulussa pitää pingottaa ja pärjätä.
Leipokaa sitä pullaa. Pätemättä.
Olkaa mieluummin onnellisia kuin aina oikeassa ja niin perkeleellisen pedagogisia.
Rentoutukaa jukulauta.
Asian ytimessä.
Anna aikaasi lapselle. Jutelkaa, löhötkää yhdessä ilman aikataulua, halatkaa, kerro hänelle omasta lapsuudestasi, katsokaa telkkaria yhdessä.
Kiitos, olen saanut jälleen hyviä näkökulmia! En usko, että liian kireä nuttura on ongelma. Jos pyydän lasta sammuttamaan telkkarin ja hän kieltäytyy, ei pidä lupaustaan, härnää ja näsäviistatelee, lienee normaalia, että vedän rajat. Päätin pitää kännykän ja kaukosäätimen, mutta leivomme illalla ja puhun lapselle samalla. Ap
Tämä on ilmiselvästi sama aloittaja kuin sen 13-vuotiaan pojan tapaus. Kokeilee nyt saako samantyylisiä vastauksia kun vaihtoi niin, että kyseessä on tyttö ja ikä eri.
Tuli heti mieleeni kun luin aloituksen.
Antakaa niiden lastenne olla kotona rauhassa. Olkaa itse loogisia.
Koulu on niiden lasten työtä ja usein vaativaa.
Miten on, kun olette olleet päivän töissä ja väsyneitä niin haluatteko kotona, että puolisonne tai joku muu sitten alkaa käskyttää ja mielivaltaisesti ottaa ja antaa asioita mielensä mukaan. Ja et voi mitenkään vaikuttaa vaan olet alakynnessä.
Ettekö itse ole joskus turhautuneita tai väsyneitä tai kiukuttele puolisollenne tai muille?
Niin, katse peiliin, kyllä varmaan. Eivät ne lapsetkaan ole täydellisiä kuten eivät vanhemmatkaan. Eikä tarvitse olla.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on ilmiselvästi sama aloittaja kuin sen 13-vuotiaan pojan tapaus. Kokeilee nyt saako samantyylisiä vastauksia kun vaihtoi niin, että kyseessä on tyttö ja ikä eri.
Tuli heti mieleeni kun luin aloituksen.Antakaa niiden lastenne olla kotona rauhassa. Olkaa itse loogisia.
Miten on, kun olette olleet päivän töissä ja väsyneitä niin haluatteko kotona, että puolisonne tai joku muu sitten alkaa käskyttää ja mielivaltaisesti ottaa ja antaa asioita mielensä mukaan. Ja et voi mitenkään vaikuttaa vaan olet alakynnessä.
Ettekö itse ole joskus turhautuneita tai väsyneitä tai kiukuttele puolisollenne tai muille?
Niin, katse peiliin, kyllä varmaan. Eivät ne lapsetkaan ole täydellisiä kuten eivät vanhemmatkaan. Eikä tarvitse olla.
Epäilen samaa vahvasti!
Tämä trolli huomasi osuneensa kultasuoneen, ja saavan pehmeän ja kovan linjan kannattajat oikein kunnolla tukkanuottasille keskenään :(
Kun se ketju hiljeni, yrittää nyt uudelleenlämmitellä riitaa hiukan tarinaa muuttamalla.
Vierailija kirjoitti:
Antakaa niiden lastenne olla kotona rauhassa. Olkaa itse loogisia.
Haluaisitko sinä, että huonosti käyttäytyvä lapsi tekee omistasi ja muiden perheenjäsenten illoista silkkaa kiirastulta härnäämisellä, uhittelulla, rumilla puheilla, töiden laiminlyönnillä ynnä muulla? Vai olisiko sittenkin vaan parempi pitää sitä kuria lapselle?
En nyt ole kuitenkaan trolli :)
Olen miettinyt lapselle osteopatiaa tai vyöhyketerapiaa jännittämiseen, onko teillä muilla kokemuksia niistä tai muista tavoista lievittää lapsen stressiä?
Kiitän vielä asiallisista vastauksista. Harmi, että tämä keskustelu liitetään johonkin aiempaan. Kirjoitin viestin tunnekuohussa aamulla, mutta nyt jo helpottaa ja asiallisia viestejä on myös ollut, Kiitos! Ap
Joillakin lapsilla on just lähdöissä vaikeuksia. Varsinkin jos lapsi on jännittäjäluonne, voi jännittää sitä harrastukseen menoakin, vaikka siellä aina lopulta olisi kivaa.
Lapset ei oikeen itse osaa aikatauluttaa tekemisiään, tähän tarvitaan aikuista. Sanot hyvissä ajoin, että tänään on harrastus, sun pitää pakata ja syödä silloin ja silloin ja kyyti tulee. Muistutat useampaan kertaan ja annat konkreettisia neuvoja "nyt syöt voilevän"
Jos lapsi ei lopeta muutamasta käskystä television katsomista, televisio käydään väkisin sammuttamassa, puhelin otetaan väkisin pois. Huutohan siitä tulee, mutta huutakoon. Laita korvatulpat :D
Jos ei saa itseään harrastuksiin, harrastukset lopetetaan tai vaihdetaan maksuttomiin. Rahan heittämistä kankkulan kaivoon, jos muksu ei edes käy niissä. Totta kai ensin selvitetään, ettei taustalla vaikka mitään kiusaamista tms
Vierailija kirjoitti:
En nyt ole kuitenkaan trolli :)
Olen miettinyt lapselle osteopatiaa tai vyöhyketerapiaa jännittämiseen, onko teillä muilla kokemuksia niistä tai muista tavoista lievittää lapsen stressiä?
Kiitän vielä asiallisista vastauksista. Harmi, että tämä keskustelu liitetään johonkin aiempaan. Kirjoitin viestin tunnekuohussa aamulla, mutta nyt jo helpottaa ja asiallisia viestejä on myös ollut, Kiitos! Ap
Lapsesi on täysin normaali lapsi, lisäksi hyvin kasvatettu ja viisas tunnollinen ja hyvä koulussa.
Sisarusten kanssa tulee aina riitaa, se on luonnollista (vielä aikuisenakin) . Kun kina alkaa laita vaikka lapset omiin huoneisiin tai ulos leikkimään.
Anna lasten olla kotona renommin, saa olla väsynyt ja laiskotella, ei aina ole pakko harrastaa, koulu riittää hyvin lapselle sosiaalisiin suhteisiin, erillistä harrastus toimintaa ei tarvitse olla, jos lapsi ei sitä itse halua, osa lapsista on energisempiä ja hyötyy harrastuksista paljon.. Aina ei ole edes pakko leipoa sitä pullaa jos ei jaksa.
Kotona saa olla oma itsensä ja tunteensa näyttää, mutta röyhkeä käytös ja toisen perheenjäsenen (äiti, pikkusisarus) huono kohtelu on väärin. Ei sellaista pitäisi sallia. Suurin osa vastaajista tuntuu kuvittelevan, että tunteiden näyttäminen edellyttää huonoa käytöstä. Ne ovat täysin eri asia.
Tsemppiä ap:lle. Keskustelkaa lapsen kanssa, miten kotonakin on syytä kunnioittaa muita jäseniä, mutta omasta pahasta (?) olosta saa aina puhua.