Muita joiden, mies töissä IT-tuessa? Millaisia ovat, jos pyytää apua? Mulla menee hermo!
Tiedättekö, kun soittaa IT-tukeen, ne aloittaa aina ongelmanratkaisun ilmiselvimmistä asioista, kuin toisessa päässä olisi idiootti? (Joka toki it-tuessa on usein tarpeen.)
Ei siinä mitään, mutta kun mies tekee samaa kotonakin!
Minä: Osaatko sä taitella tän kartan?
Mies: Siinä on ne taitteet, joita pitkin taitellaan.
Minä: Mä näen!
Mies: Niitä pitkin taitellaan.
Minä: Mä tiedän, en mä ekaa kertaa taittele karttaa!
Mies: Niistä taitteista näkee kumpaan suuntaan se taittuu.
Minä: %^$;;#££#,
Minä: Tiskikone ei mene päälle, ehkä siinä on joku vika
Mies: Paina sitä käynnistysnappia.
Minä: Se siis ei mene päälle.
Mies: Miten niin ei mene?
Minä: Mistä minä tiedän?
(Tätä jatkuu hetken)
Mies kävelee viereen ja painaa nappia.
Mies hämmästyneellä äänellä: "Ei se mennyt päälle! Ehkä siinä on joku vika?"
Minä: Missä lapsen pipo on? En löydä.
Mies: Pipolaatikossa
Minä: Sieltä mä juuri etsin, ei ole. (Mistähän mies kuvitteli mun etsivän? Keittiön kaapista?)
Mies: Kyllä mä sen sinne laitoin.
Minä: Mutta ei ole siellä.
Mies: Ootko varma?
(Vähän ajan kuluttua käy ilmi, että oli laittanut sen kylpyhuoneeseen kuivumaan.)
Kommentit (47)
Olin ennen tukipuhelimessa, en ollut kovin hyvä siinä. Asiakas sönköttää minun tietokoneessa ei ole mitään vikaa, vika on teidän päässä. Sitten pitää yrittää suostutella asiakas käynnistämään kone uudestaan. Monesti tuli vittuiltua kun hermo meni.
Tuo on normaalia miestä, eikä johdu miehesi työstä. Mieheni ei ole IT-tuki, mutta on juuri tuollainen. Minä itse olen IT-tuki. Jos mieheni tarvitsee apua jossakin asiassa, autan, vaikka toisinaan ajattelelenkin, että eikö hän itse ymmärrä.
Mun mies ei ole IT-alalla mutta on muuten kovin kiinnostunut tietokoneista yms.
Hän on juuri tuollainen!
Etsii jotain, eikä löydä vaikka on vieressä.
Eilen pyysin tuomaan joulumerkkejä kaupasta, toi tavallisia. Pyydän tuomaan maitoa ja leipää. Hän tuo leipää ja mehua. Aina toinen asia unohtuu.
Ja yleensä vielä väittää jotain omaa faktaansa totuudeksi, eikä voi myöntää, että tiedän häntä paremmin. (Esim. hän väittäisi, että hauki on lintu. Minä sanon, että ei ole kuin kala. Hän vänkää kunnes googlaan ja näytän tosiasian. Sitten hän toteaa muka voittajana: no mutta niin minulle on aina opetettu) ARGH.
Eksä ei ollut it-tuki, mutta oli juuri tuollainen jankkaaja ja saikkaaja. Kaikki piti selventää ja varmistaa ja todistella juuria myöten.
Mies: Voisin ostaa uuden porakoneen
Minä: Katso nettikaupasta xx, kävin juuri sivuilla ja siellä näytti olevan paljon eri merkkejä alennuksessa
Mies: Ei voi olla paljon. Porakonemerkkejä ei ole paljon.
Minä: Katso nyt vaan sieltä nettikaupasta jos löytyisi mieluisa
Mies: (on jo puhelimellaan vinkkaamassani nettikaupassa) yksi, kaksi, kolme.. täällä on alennuksessa neljää eri merkkiä. Neljä ei ole paljon.
Minä: No onko niistä joku sellainen mikä kannattaisi ostaa?
Mies: Ei ole paljon merkkejä alennuksessa, on vain neljää merkkiä. Laskin nämä.
Minä: ....
Joudun töissä ratkomaan todella monimutkaisia ongelmia IT-alalla, joten välttelen helpparihommia vapaa-ajalla. En jaksa ihmisten tumpelointia, meinaa hermot mennä. Tein helpparihommia urani alkupuolella ja siellä huomasi ihmisten pimeän puolen ja kyynistyi. Monesti ihmiset mm. valehtelivat vian olevan palvelussa vaikka se oli heidän omassa laitteessa ja tiesivät asian jo etukäteen mutta yrittivät lypsää korvauksia. Tai väittivät tekevänsä ohjeiden mukaan, mutta järjestelmistä näin ettei näin ollut. Siksi peruskysymykset käydään läpi, että saadaan torpattua suurin osa turhista yhteydenotoista menemästä pidemmälle tai toisekseen saadaan nk. waiveri korvauksia vastaan jos käy ilmi, että asiakas on valehdellut näissä kysymyksissä.
Ymmärrän ja symppaan AP:n miestä sataprosenttisesti.
Se on tuessa ihan ykkösjuttuja, että ei missään nimessä kannata luottaa siihen, että asiakas on jo koittanut sen mitä väittää. Se pitää aina tehdä uudestaan.
A: "Ohjelma x ei toimi"
M: "Oletko käynnistänyt koneen uudelleen?"
A: "Ööö, joo. Käynnistin mä sen."
M: "No käynnistäppä vielä uudelleen. Katsotaan sitten."
Yleensä tässä vaiheessa tulee vittuilua tai aletaan vääntämään vastaan. 90% tapauksissa asiakas suostuu boottaamaan koneen ja ongelma ratkeaa.
Aloittaja näyttää olevan niitä joilla on tapana ruveta nakittamaan muita selvittämään yksinkertaisiakin ongelmia sen sijaan että ne koittaisi itse ensin selvittää ne. Noiden kanssa menee just hermot töissä kun pitäisi olla seisomassa vieressä pitelemässä kädestä kun nää tekee jonkun yksinkertaisen perusasian noudattaen kohta kohdalta kirjoitettuja ohjeita.
Miksi ihmeessä esim. tarvitset apua kartan taitteluun tai mikset itse voi katsoa pipoa kylppäristä jos se kerran ei pipolaatikossa ole.