raskaus ja vatsalihakset
Onko vatsalihasten teosta haittaa raskauden aikana? Olen rv 30 ja vatsani ei ole suuri, en tietenkään mitään istumaannousuja tee, vaan lähinnä lankkua (polvet lattiassa). Onko tämä nyt haitallista, mikään ei satu ja esim kyykkyjä teen rauhassa, millään lailla en "revittele". Mielipiteet ovat kovin eriäviä joten ajattelin täältä kysellä!
Kommentit (29)
Tottakai voi ja pitää liikkua sekä huolehtia lihaskunnosta. Kukaan ei ole sitä kieltänyt vai onko? Mutta edelleenkin vatsaan kohdistuvaa painetta tulee välttää ja jo pelkkä konttausasento aiheuttaa melkoisen paineen vatsaan. Sitä voi jokainen sitten omassa päässään pohtia, millaisen paineen lankutus aiheuttaa. Pohdittuaan voi sitten päättää, mitä tekee ja mitä ei tee.
-3-
[quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 20:51"]
Vatsalihaksia ei pitäisi tehdä, koska ne ovat väärällä paikalla eli ns siirtyneet sivuun. Synnytyksen jälkeen pitää odottaa niin kauan, että vatsalihakset palautuneet niin, että väli on max oman peukalon levyinen.
t. pt & fyssari
[/quote]
Hauska ohje, mulla rako edelleen enemmän kuin parikin peukaloa. Lapsen syntymästä 5vuotta.......
[quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 21:43"]Tottakai voi ja pitää liikkua sekä huolehtia lihaskunnosta. Kukaan ei ole sitä kieltänyt vai onko? Mutta edelleenkin vatsaan kohdistuvaa painetta tulee välttää ja jo pelkkä konttausasento aiheuttaa melkoisen paineen vatsaan. Sitä voi jokainen sitten omassa päässään pohtia, millaisen paineen lankutus aiheuttaa. Pohdittuaan voi sitten päättää, mitä tekee ja mitä ei tee.
-3-
[/quote]
no eikö seksi aiheuta painetta kans. Pitäiskö seki kieltää..
[quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 20:48"]
Eiköhän niitä voi tehdä, lankkuja siis. Luulen että se on vaan laiskojen paskanjauhantaa että ei sais urheilla raskauden aikana..
[/quote]
Tältä alkaa tuntua. Katsoo esim jotain Martina Aitolehteä joka vetää hyvää treeniä läpi raskauden ja palaa treeneihin tyyliin viikko synnytyksen jälkeen ja naisella on upea vartalo!
Jos seksi aiheuttaa voimakasta ponnistusta niin lisää painetta muussa tapauksessa ei. Seksiäkin voi harrastaa niin monin eri tavoin.....
-3-
[quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 22:04"]Jos seksi aiheuttaa voimakasta ponnistusta niin lisää painetta muussa tapauksessa ei. Seksiäkin voi harrastaa niin monin eri tavoin.....
-3-
[/quote]
joo, voi. Mutta monet ei voi harrastaa kuin takaapäin viimeisillään raskaana,( päällä ei voi olla, mies ei voi olla päällä, kyljellään ei ole hyvä...) ja jos kerta kontillaan on niiiiin pahasta (huom lankutus) niin eihän se sitten käy päinsä?
[quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 22:03"]
Eiköhän niitä voi tehdä, lankkuja siis. Luulen että se on vaan laiskojen paskanjauhantaa että ei sais urheilla raskauden aikana..
[/quote]
Tältä alkaa tuntua. Katsoo esim jotain Martina Aitolehteä joka vetää hyvää treeniä läpi raskauden ja palaa treeneihin tyyliin viikko synnytyksen jälkeen ja naisella on upea vartalo!
[/quote]
Muistan kun oli se Eskon ja Martinan vauvakuume-sarja ja Martina veti siinä täysillä vatsoja ihan viimeisillään raskaana Tiina Jylhän kannustuksella. Näytti ihan hirveältä.
Kaiketi hänen vatsansa palautui ihan ok, mutta tunnen yhden naisen, joka teki tätä samaa ja nyt vauvan ollessa 9 kk ikäinen on yhä ihan kaamee rako vatsalihasten välissä. Liekö ollut yhteyttä toisiinsa hullulla raskausajan treenillä ja lihasten palautumattomuudella.
[quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 22:03"]
[/quote]
[/quote]
Kuka on väittänyt ettei raskaana saa urheilla? Tottakai saa ja pitääkin ellei sille ole jotain terveydellistä estettä. Tosin pitää huomioida kehon muutokset raskauden aikana. Ne, jotka ovat urheilleet jo ennen raskautta voivat jatkaa treenejään myös raskauden aikana ja toki synnytyksen jälkeen saa alkaa treenaamaan mikäli olo sen kestää mutta jälleen pitää huomioida, että keho on jälleen muutostilassa.
Enemmän vahinkoa saadaan aikaan kuitenkin liian rankalla ja liian nopeasti synnytyksen jälkeen aloitetulla treenillä kuin vähemmällä liikunnalla. Kuten jo aiemmin kirjoitin, vahingot saattavat tulla esiin vasta useamman vuoden kuluttua.
Toki jokainen itse päättää, mitä kehollaan tekee ja mitä keholleen tekee. Terve järki on kuitenkin hyvä pitää matkassa mukana.
-3-
13 jatkaa:
mutta siitä olen samaa mieltä, ettei vatsalihaksia sopisi treenata tietoisesti , ennen kuin niiden väli on umpeutunut. Itselläni ed raskaudessa siihen meni se pari kk kunnes ne olivat taas lähekkäin.