Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

raskaus ja vatsalihakset

Vierailija
01.05.2014 |

Onko vatsalihasten teosta haittaa raskauden aikana? Olen rv 30 ja vatsani ei ole suuri, en tietenkään mitään istumaannousuja tee, vaan lähinnä lankkua (polvet lattiassa). Onko tämä nyt haitallista, mikään ei satu ja esim kyykkyjä teen rauhassa, millään lailla en "revittele". Mielipiteet ovat kovin eriäviä joten ajattelin täältä kysellä!

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
01.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
2/29 |
01.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 22:43"]Tässä yksi blogikirjoitus kuvineen aiheesta: http://aitiysliikuttaa.blogspot.fi/2013/04/vatsablokkaus-osa-1-vatsalihastreeni.html

[/quote]

Tämä on hyvä blogi. Lisäksi kannattaa googlata diastasis recti ja Tupler technique. Suorien vatsalihasten rako voi tosiaan jäädä pysyväksi väärillä liikkeillä, mutta toisaalta sen voi oikeilla liikkeillä myöa korjata vaikka vuosienkin päästä. Diastasis aiheuttaa raskauden jälkeisen pömppömahan. Eihän sitä kaikille tule, eli jotkut onnekkaat Martinat voivat treenata kuten ennenkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
01.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä liikkeillä sen voi korjata?

Vierailija
4/29 |
01.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 23:11"]Millä liikkeillä sen voi korjata?

[/quote]

Tuplerin tekniikka vaikuttaa pätevältä. Cdon.com myy ainakin kirjaa Loose your mummy tummy. Vedetään erilaisilla harjoitteilla napaa kohti selkärankaa, on toistoja ja pitoja. Lisäksi on kerrottu mitä ei saa tehdä, miten sängystä noustaan ja laskeudutaan makuuasentoon kyljen kautta. Pahinta mitä voi tehdä, on jack knife (?) eli kai linkkuveitsiasento, jossa nostetaan yhtäaikaa jalat ja ylävartalo selinmakuulla. Lankussakin jos maha pullistuu, ei syvien lihasten pito ole vielä riittävä, pullistuma vetää suoria lihaksia eroon entisestäänkin.

Vierailija
5/29 |
01.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 23:20"]

[quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 23:11"]Millä liikkeillä sen voi korjata?

[/quote]

Tuplerin tekniikka vaikuttaa pätevältä. Cdon.com myy ainakin kirjaa Loose your mummy tummy. Vedetään erilaisilla harjoitteilla napaa kohti selkärankaa, on toistoja ja pitoja. Lisäksi on kerrottu mitä ei saa tehdä, miten sängystä noustaan ja laskeudutaan makuuasentoon kyljen kautta. Pahinta mitä voi tehdä, on jack knife (?) eli kai linkkuveitsiasento, jossa nostetaan yhtäaikaa jalat ja ylävartalo selinmakuulla. Lankussakin jos maha pullistuu, ei syvien lihasten pito ole vielä riittävä, pullistuma vetää suoria lihaksia eroon entisestäänkin.

[/quote]

Olen käynyt kuntosalilla 2,5vuotta. Sitä ennen tein vajaan vuoden kotona parin päivän välein vatsoja/syviä vatsoja yms, youtube ohjeilla. Sektiosta on 5vuotta, vatsanseutu on murheenkryyni edelleen, vatsalihasten väliin menee 3-4sormea, kun selälläni jännitän lihaksia ja kokeilen.

Odotin vatsalihasten palautumista yli puolitoista vuotta siis, eivät palautuneet ja jatkoin siitä eteenpäin miten parhaiten osasin. Asia on siksi minulla sydämmellä, koska vatsani pömpähtää helposti ja koska urheilen paljon, tuntuu se jotenkin tosi väärältä, kun parhaani olen tehnyt.

Vierailija
6/29 |
01.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen em. kirjaa 27:lle. Ulkomaan nettikaupoista löytyy myös paketteja, joissa on mukana cd, kirja ja tukiside (splint), joka nopeuttaa palautumista. Julie Tuplerin nettisivuilla on aika vakuuttavia before-after -kuvia. Katri Mannisen blogissa on myös juttua aiheesta, hänellä on ainakin side käytössä. Aika vaikea on löytää tietoa aiheesta suomeksi...

Nimim. kolmas lapsi 5 kk, diastasis 2,5 cm

Vierailija
7/29 |
01.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä ole tosiaankaan mikään sohvaperunoiden tekosyy. Itse aloitin liikkumisen vasta vuosi toisen lapsen jälkeen ja nyt kolmannen jälkeen halusin heti takaisin radalle kun mahdollista ja sen vuoksi pitikin selvitellä tätä asiaa, että mitä voin tehdä ja mitä en.

Vierailija
8/29 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos todella paljon näistä viesteistä. Etsin tietoa lisää ja jumppaohjeet ja etsin videon valmiiksi ja huomenna rupean heti tekemään näitä harjoituksia! <3 27

Vierailija
9/29 |
01.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän niitä voi tehdä, lankkuja siis. Luulen että se on vaan laiskojen paskanjauhantaa että ei sais urheilla raskauden aikana..

Vierailija
10/29 |
01.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vatsalihaksia ei pitäisi tehdä, koska ne ovat väärällä paikalla eli ns siirtyneet sivuun. Synnytyksen jälkeen pitää odottaa niin kauan, että vatsalihakset palautuneet niin, että väli on max oman peukalon levyinen.

t. pt & fyssari

Vierailija
11/29 |
01.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 20:51"]Vatsalihaksia ei pitäisi tehdä, koska ne ovat väärällä paikalla eli ns siirtyneet sivuun. Synnytyksen jälkeen pitää odottaa niin kauan, että vatsalihakset palautuneet niin, että väli on max oman peukalon levyinen.

t. pt & fyssari

[/quote]

eikö edes lankkua? Sehän vaikuttaa syviin vatsalihaksiin. Olen käsittänyt että suoria ei saisi tehä, että ne olis ne mitkä siirtyy..

ap

Vierailija
12/29 |
01.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua kiinnostaa myös aihe, itselläni viikkoja kasassa vasta 16.

Vierailija
13/29 |
01.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaisia harjoitteita pitää välttää, joissa vatsan paine kasvaa. Lankkuasento lisää vatsanpainetta. Harjoitteiksi riittävät selinmakuulla suoritetut yksinkertaiset lihasaktivoinnit kestoltaan 10-20 sekuntia.

-3-

Vierailija
14/29 |
01.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tein lankkuja ihan synnytykseen asti, loppuajan polvet maassa. Onhan se hyvä koko kropan liike tai asento, ei vain vatsan. Samoin aloitin lankutuksen nopeesti synnytyksen jälkeen.

Vierailija
15/29 |
01.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 21:17"]Mä tein lankkuja ihan synnytykseen asti, loppuajan polvet maassa. Onhan se hyvä koko kropan liike tai asento, ei vain vatsan. Samoin aloitin lankutuksen nopeesti synnytyksen jälkeen.

[/quote]

oliko haittaa/hyötyä? Miten pian synnytyksen jälkeen?

Vierailija
16/29 |
01.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 21:12"]Sellaisia harjoitteita pitää välttää, joissa vatsan paine kasvaa. Lankkuasento lisää vatsanpainetta. Harjoitteiksi riittävät selinmakuulla suoritetut yksinkertaiset lihasaktivoinnit kestoltaan 10-20 sekuntia.

Juuri selinmakuuta tulee välttää, koska vaikuttaa sikiön ja omaan verenkiertoon! Suoria vatsalihaksia ei saa normaaliin tapaan treenata vatsan kasvaessa mutta ehdottomasti syviä lihaksia saa ja tulee harjoittaa, nehän on ainoa asia selkälihasten lisäksi jotka pitää paletin kasassa. Kannattaa youtubesta vilkaista hakusanalla "prenatal pilates" esimerkiksi, löytyy tosi hyviä harjoitteita. Suosittelen kyllä pitämään lihaskunnosta huolta loppuun asti, palautuminen ja itse synnytyskin helpompaa. =)

Vierailija
17/29 |
01.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 21:22"]

[quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 21:17"]Mä tein lankkuja ihan synnytykseen asti, loppuajan polvet maassa. Onhan se hyvä koko kropan liike tai asento, ei vain vatsan. Samoin aloitin lankutuksen nopeesti synnytyksen jälkeen.

[/quote]

[/quote]

Haitat tulevat esiin vasta myöhemmin, jopa usean vuoden päästä. 

-3-

Vierailija
18/29 |
01.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse harrastin joogaa edellisessä loppumetreille asti, pysyi vetreänä. :)

Vierailija
19/29 |
01.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 21:28"]

[quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 21:12"]Sellaisia harjoitteita pitää välttää, joissa vatsan paine kasvaa. Lankkuasento lisää vatsanpainetta. Harjoitteiksi riittävät selinmakuulla suoritetut yksinkertaiset lihasaktivoinnit kestoltaan 10-20 sekuntia.

Juuri selinmakuuta tulee välttää, koska vaikuttaa sikiön ja omaan verenkiertoon! Suoria vatsalihaksia ei saa normaaliin tapaan treenata vatsan kasvaessa mutta ehdottomasti syviä lihaksia saa ja tulee harjoittaa, nehän on ainoa asia selkälihasten lisäksi jotka pitää paletin kasassa. Kannattaa youtubesta vilkaista hakusanalla "prenatal pilates" esimerkiksi, löytyy tosi hyviä harjoitteita. Suosittelen kyllä pitämään lihaskunnosta huolta loppuun asti, palautuminen ja itse synnytyskin helpompaa. =)

[/quote]

Ei kaikilla ole ongelmia selinmakuusta mutta aktivoinnit voi tehdä myös kylkiasennossa.

Tärkeintä on välttää vatsaan kohdistuva paine.

-3-

Vierailija
20/29 |
01.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 21:29"][quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 21:22"]

[/quote]

[/quote]

Haitat tulevat esiin vasta myöhemmin, jopa usean vuoden päästä. 

-3-

[/quote]

No höpöhöpö. Miten voikin suomen ohjeet erota niin paljon mitä meren takana neuvotaan, esim tämä kuuluisa pt joka ohjannut mm. suurinta pudottajaa, juuri ohjeisti raskaana olevia lankutuksen teossa yms, ja suomessa tuntuu että pitää liikkua mutta älä herran jumala vaan mee lihaskuntoa treenaamaan. Hohhoi.

Itsellä karmeat liitoskivut ja selkä pistää hanttiin liikkumisen suhteen joten kotona tehdyt lihaskuntoharjoitteet ja pilates/jooga auttavat oloon. Ihminen kun on kuin löysä paska kepin varressa jos ei ole lihaksia jolla pidellä itseään pystyssä. :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kolme