Työtapaturma - lääkärikulukorvaukset
Eilen tehoin polven työpäivän päätteeksi, työpaikka Lahden suunnalla, työterveyshuolto paikallisessa terveyskeskuksessa. Nyt on polvi niin kipeä, etten voi juuri sängystä ylös nousta. Voinko hakeutua täällä Helsingissä yksityislääkärille huomenna olettaen että työnantaja korvaa, vai onko yritettävä päästä jollakin keinolla työterveyshuoltoon sinne terveyskeskukseen? Huomenna firma kiinni, pomoon saan yhteyden vasta ensi viikolla.
Kommentit (5)
Pääsetkö omaan terveyskeskukseesi tai missä sitten kotikuntasi päivystys on? Jos tuo ei onnistu niin mene sitten yksityiselle. Voit joutua itse maksamaan ensin mutta kuitti sitten vakuutusyhtiölle työnantajan kautta. Työnantajan vakuutus korvaa kaikki työmatkatapaturmasta johtuvat kulut, mutta ei mitään ylimääräistä.
Työpaikalla olin vielä joo. Eli ei ole velvollisuutta mennä työterveyshuoltoon, vaan voi mennä minne haluaa ilman että tarvitsee pelätä että joutomaisten maksamaan kaiken! Voi mikä helpotus, kiitos sinulle kun vastasit!
-ap
Lakisääteisen vakuutuksen myöntänyt vakuutusyhtiä vaatii kyllä yksityiseen jatkohoitoon (tutkimukset, hoidot ja leikkaukset) ja kalliimmat toimenpiteet ensin maksusitoumuspyynnön ja vasta sen saatuasi voit mennä niihin. Tämä eka käynti sujunee ilman mitään, vaikka saattavat pyytää sinulta vakuutustodistusta. Sen pääset ohittamaan maksamalla itse. Mutta kerro tietysti hoitopaikassa, että on kyse työtapaturmasta. Mutta heti kun mahdollista, sun on kuitenkin tehtävä se ilmoitus työnantajalle. Vakuutusyhtiö ei kiusallaan tätä tee vaan sen velvollisuus on huolehtia siitä, että valkutuukenottajien rahoja ei haaskata.
Työtapaturmasta täytyy ilmoittaa esimiehelle/tehdä työpaikan ohjeiden mukaisesti vakuutukseen ilmoitus. Vakuutus korvaa ja on pakollinen työnntajalla eli pitäisi mennä vakuutuksen piikkiin. Jos sattui siis töissä tai matkalla kotiin.