Onko olemassa ei-uskonnollisia luostareita, joihin voisi vetäytyä elämään hiljaista elämää mutta ilman uskontoa?
Kommentit (17)
On kai näitä jooga juttuja. Mutta näistä usein muotoituu kaikkein sairaimpia kultteja kun joku guru pääsee aivopesemään, ja sitten kaikki murhaa itsensä kaasulla. Uskonnollisissa luostareissa on se hyvä juttu, että niitä usein kuitenkin jotenkin säädellään.
Mä oon miettinyt kans joskus, että voisikohan sitä mennä johonkin uskonnolliseen luostariin vaan asustelemaan ilman sitoumuksia uskonnonharjoittamiseen, jos kuitenkin tosiaan aikoo elellä vaan ihan hiljaksiin eikä häiritse niitä nunnia tai munkkeja? Ja osallistuu työntekoon?
Vierailija kirjoitti:
Mä oon miettinyt kans joskus, että voisikohan sitä mennä johonkin uskonnolliseen luostariin vaan asustelemaan ilman sitoumuksia uskonnonharjoittamiseen, jos kuitenkin tosiaan aikoo elellä vaan ihan hiljaksiin eikä häiritse niitä nunnia tai munkkeja? Ja osallistuu työntekoon?
Mielenkiintoinen ajatus. Kuka osaa vastata?
Vierailija kirjoitti:
Ystäväni oli joskus 90-luvulla Lintulan luostarissa viikon tai kahden ajan jollain kurssilla. Tästä on nyt niin pitkä aika, etten muista yksityiskohtia, mutta muistan, että hän lähetti sieltä kirjeen. Oli sääntöjä, joita piti noudattaa esim. pukeutumisen suhteen, mutta uskonnollisiin tilaisuuksiin ei ollut pakko osallistua. Kurssi maksoi jotain + osallistuivat töihin. Kasvimaan perkuuta ja sellaista.
Muuttaa Pohjois-Suomeen mökkiin. Näinä aikoina niitä saa aika edullisesti.
Yleensä yhteisöihin muodostuu johtaja kulttia sekä laumasieluisuutta.
Itse voin pienessä maaseutukaupungissa viettää juuri niin hiljaista ja yksinkertaista elämää kun tahtdon. Metsää, rantaa ja peltoja ympärillä, mutta ei silti eristyksissä.
Vaikka elämää ympärillä, voi sulkea mielensä häiriötekijöiltä vain piittaamatta niistä.
Ekokylät. 20 laiskaa makaa ja 1 tekee.
Ilmeisesti teillä on se ajatus että luostarissa vaan ollaan ja ihmetellään ja muut tekee hommat:D Se menee niin että maksat olemisesi siellä tekemällä kotitöihin verrattavissa olevia juttuja mutta olet jatkuvasti jonkun valvonnan alla. Vähän niinkuin vankila tai nuorisokoti mutta muut asukkaat ovat vähemmän väkivaltaista ja rikollista porukkaa ( yleensä) .
Tyhjyyden Ylistyksen Jatkoaikojen Kirkon Nyt Riitti - retriitti.
Luuletko että saisit olla toimettomana? Hah, helpommalla pääset kun nostelet toimeentulotukea ja asutat jotain mummonmökkiä.
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti teillä on se ajatus että luostarissa vaan ollaan ja ihmetellään ja muut tekee hommat:D Se menee niin että maksat olemisesi siellä tekemällä kotitöihin verrattavissa olevia juttuja mutta olet jatkuvasti jonkun valvonnan alla. Vähän niinkuin vankila tai nuorisokoti mutta muut asukkaat ovat vähemmän väkivaltaista ja rikollista porukkaa ( yleensä) .
Eikä kun just niin että tekis duunia.
Vierailija kirjoitti:
Luuletko että saisit olla toimettomana? Hah, helpommalla pääset kun nostelet toimeentulotukea ja asutat jotain mummonmökkiä.
En luule. Jos sellaista tilannetta kaipaisin, muttaisin hotelliin asumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ystäväni oli joskus 90-luvulla Lintulan luostarissa viikon tai kahden ajan jollain kurssilla. Tästä on nyt niin pitkä aika, etten muista yksityiskohtia, mutta muistan, että hän lähetti sieltä kirjeen. Oli sääntöjä, joita piti noudattaa esim. pukeutumisen suhteen, mutta uskonnollisiin tilaisuuksiin ei ollut pakko osallistua. Kurssi maksoi jotain + osallistuivat töihin. Kasvimaan perkuuta ja sellaista.
Valamoon otetaan talkoolaisia, kannattaa katsella sivuja. Siellä on myös hiljaisuuden retriittejä, joskin tyyriitä. Kukaan ei pakota yhtään mihinkään, mutta on mahdollisuus moneen. Muitakin kursseja löytyy pilvin pimein. Ympäristönä Valamo on ideaali ihan kaikkeen hiljentymiseen.
Viherhörhöjen kommuuneja on kyllä olemassa. Sellaiseen muuttamista en kuitenkaan suosittele.
Kesämökki, aika monta noita on.