Millä perustein toiselta vanhemmalta voidaan erossa viedä yhteishuoltajuus?
Voiko lapsen äiti saada yksinhuoltajuuden ihan vain veemäisyyttään vai tarvitaanko jotain vaikkapa todisteita isän väkivallasta tai muusta kaltoinkohtelusta tai jokin muu syy - mikä se voisi olla?
Mietin että eräs tapaamani mies sanoo että häneltä vietiin erossa huoltajuus ja hän on asiasta kovin väärinkohdellun oloinen. Ja toki niin onkin, jos syyttä suotta on yheishuoltajuus evätty. Mutta voikohan tuo olla koko totuus vai onkohan taustalla jotain mitä minulle ei kerrtota?
Kommentit (14)
Tiedän tapauksen, jossa äiti yritti saada yksinhuoltajuuden. Äidillä oli mennyt herne nokkaan siitä, kun lasten isä alkoi seurustella uuden naisen kanssa. Väitti miehen olevan aina kännissä yms. Ei mennyt läpi. Sossut kävi miehen luona ja yhteishuoltajuus jatkui kuten ennenkin.
Huoltajuutta ei todella viedä helpolla. Se viedään vain, jos vanhempi toistuvasti toimii lapsen edun vastaisesti. Sillonkin asiaa katsotaan pitkään läpi sormien ja yleensä vain rajataan siitä yhteishuollosta joku asia pois, joka aiheuttanut hankaluuksia lapsen elämään. Kuten vaikka päätökset lapsen terveydenhuollosta voidaan rajata vaan toiselle vanhemmalle.
Edes lapsen lyöminen ei riitä siihen, että yhteishuollosta luovuttaisiin. Pitää olla systemaattisesti käyttäytynyt lapsen elämää hankaloittaen, että niin tapahtuu.
Vierailija kirjoitti:
Huoltajuutta ei todella viedä helpolla. Se viedään vain, jos vanhempi toistuvasti toimii lapsen edun vastaisesti. Sillonkin asiaa katsotaan pitkään läpi sormien ja yleensä vain rajataan siitä yhteishuollosta joku asia pois, joka aiheuttanut hankaluuksia lapsen elämään. Kuten vaikka päätökset lapsen terveydenhuollosta voidaan rajata vaan toiselle vanhemmalle.
Edes lapsen lyöminen ei riitä siihen, että yhteishuollosta luovuttaisiin. Pitää olla systemaattisesti käyttäytynyt lapsen elämää hankaloittaen, että niin tapahtuu.
Näin siis naisen osalta.
Vanhemmissa voidaan osoittaa vikoja ja puutteita hyvinkin äärimmäiseen rajaan saakka, eikä huoltajuutta heiltä ei viedä.
Jos ei mene oikeuteen, vastaa siihen haasteeseen jne. kun vaikka sanotaan ettet varmaankaan saa. Siis heittää hanskat tiskiin kun ei ole varaa asianajajaan ja tuntee olevansa alakynnessä kun ei ole ketään puolella. Näin voi käydä äidillekin.
Tietysti taustalla voi olla pahempaakin, mutta luulen että tuokin painaa aika paljon.
Vierailija kirjoitti:
No ei kyllä helpolla. Tiedän kyllä miehen joka tietämättömyyttään oli luopunut oikeudestaan lapseen. Eli ei ollut tajunnut mitä allekirjoittaa.
Näin rikollisen tyhmiltä sietääkin viedä huoltajuus.
m44
Ei viedä vaikka isä on väkivaltainen tai ei tapaa lasta useisiin vuosiin.
Kiitos näkökulmista. Jotenkin tuntuu siltä, etten tiedä ihan kaikkea ja minulle esitellään tilanne ehkäpä kaunisteltuna.
Kyse ei tosiaan ole siitä, että tämä mies olisi allekirjoittanut paperit ymmärtämättä tai että hänellä ei olisi ollut rahaa omaan puolustukseen tms. Hmm.
ap
No onhan se yksi syy ettei mikään asia vaan suju yhteisymmärryksessä. Siis hankaloittaa kaikessa asioiden hoitoa, eikös sekin ole syy? Joskushan tätä toki tekee se lähikin. Näistä asioista vaan pitäisi jaksaa taistella.
T.7
Itse en tunne ketään eronnutta paria joilla ei olisi ainakin paperilla yhteishuoltajuus. Yksihuoltajuus tuntuu melko äärimmäiseltä ratkaisulta etenkin jos se on siis toiselle vanhemmalle ei-ok asia.
Tiedän äidin (minä itse) joka joutui hoitamaan lapset yksin kun lasten isälle oli kalja tärkeämpää. Rukoilin, anelin ja pyysin kyllä, ettei hylkäisi omia lapsiaan vaan tapasi niitä edes joskus.
No, mies sairastui sitten syöpään, ehti saada anteeksi lapsiltaan ennen kuolemaansa.
Itseasiassa tiedän monta monituista äitiä jotka ovat pakon edessä joutuneet kantamaan yksin vastuun lapsista, kun lasten isään ei vaan ole kiinnostanut.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän äidin (minä itse) joka joutui hoitamaan lapset yksin kun lasten isälle oli kalja tärkeämpää. Rukoilin, anelin ja pyysin kyllä, ettei hylkäisi omia lapsiaan vaan tapasi niitä edes joskus.
No, mies sairastui sitten syöpään, ehti saada anteeksi lapsiltaan ennen kuolemaansa.
Itseasiassa tiedän monta monituista äitiä jotka ovat pakon edessä joutuneet kantamaan yksin vastuun lapsista, kun lasten isään ei vaan ole kiinnostanut.
Mutta tässähän nyt ei ollut siitä kyse. Tottakai on paljon äitejä jotka yksin kantaa vastuun. Paperilla saattaa olla yhteishuoltajuus tai sitten isä esim. on luovuttanut yksinhuoltajuuden äidille koska ei itse ole ollut edes kiinnostunut.
Mutta miten viedään toiselta vanhemmalta (isältä) väkisin huoltajuus vastoin tämän omaa tahtoa, ellei ole täysin sekopää tms. ja annetaan yksinhuoltajuus vain äidille?
No ei kyllä helpolla. Tiedän kyllä miehen joka tietämättömyyttään oli luopunut oikeudestaan lapseen. Eli ei ollut tajunnut mitä allekirjoittaa.