Onko teiniäitien omat äidit saaneet esikoisensa usein nuorina? Siis " periytyykö" lastensaantikä?
Äitini on saanut minut 27-vuotiaana, itse olin esikoisen syntyessä 27,5 v. Entä myöhemmällä iällä esikoisen saanet? Tietenkään ei aina mene näin, mutta voikohan lapsensaantikää vertailla vanhempien ikiin, mietiskelee ap.
Kommentit (15)
että lastensaanti-ikä " periytyy" . Usein teiniäitien lapset saavat omatkin lapsensa tavallista nuorempana.
Olen ajatellut, että osittain liittyy siihen, että myös koulutustaso näyttää usein periytyvän. Siis matala koulutus, lapset aikaisin - korkea koulutus, lapset myöhään. Tietenkin tähän on tuhansia ja tuhansia poikkeuksia, mutta usein menee kyllä näinkin.
Äitini minut 18-vuotiaana
Ja minä kuopuksen 24 vuotiaana.
Mummu oli 41v. kun mutsi syntyi (sai esikoisensa 24v.)
Mutsi oli 20v. kun mä synnyin (olen esikoinen) ja
mä olin 34v. kun mun esikoinen syntyi.
Ei nyt tietysti teiniäitejä kukaan, mutta kaikki aika eri-ikäisiä synnyttäjiä ollaan oltu.
mummini sai äitini 17v ja äitini mut 17v.
mä rikoin vanhan perinteen ja tein lapsen vasta 18v. :)
Myös hänen siskonsa oli saanut lapsia alle 20-vuotiaana ja vähän päälle 30-vuotiaana oli jo tulossa mummoksi.
Mielestäni tämä korreloi myös koulutuksen kanssa. Duunarit usein saavat lapsia nuorempina.
hänen tyttärensä eli mummini sai esikoisensa 21-vuotiaana, minun äitini sai esikoisensa 18-vuotiaana ja minä esikoiseni 21-vuotiaana. Me olimme kaikki naimisissa lapsemme saadessamme. Äitini meni presidentin luvalla naimisiin 17-vuotiaana.
Äidinäidinäitini oli rippijuhlienikin aikaan yhä elossa ja paikalla, eikä ollut edes 90-vuotta vanha. Oli suuri kunnia saada tuntea useampi sukupolvi.
ja saattaa keritä tulemaan vielä kuudeskin, sillä isomummuni on vielä aika hyvässä kunnossa ja tyttäreni on jo 11v.
(toki, jottei kukaan nyt hyökkää kimppuun, niin sanottakoon etten kannusta tytärtäni tekemään lasta 17 vuotiaana)
T:10
Äidinäidinäiti oli kylvettäjä sairaalassa tms. Äidinäiti oli konttoristi. Äitini on hoitsu ja minä olen vielä tällä hetkellä pph.
Mua alkaa nyppimään tää kahtiajako tällä palstalla, tuntuu, ettei ihmisarvoa ole ollenkaan, ellei ole akateeminen. Ja mitä kertoo ihmisen onnellisuudesta tai mistään, jos on akateeminen? Grrrr...
Mummini isä oli suutari, oli joutunut kärsimään valkoisten vankileirillä sen tähden, että olivat juuri tulleet Venäjältä sopivasti, kun Suomessa alkoi kansallissota. Mutta tsaarin hovissa toimineena osasi tehdä mummilleni mitä kauneimpia kenkiä, niin hienoja, ettei kellään toisella. Heidän esikoispoikansa hukkui 6-vuotiaana ja mummini oli aika hemmoteltu tämän takia. Mutta he eivät olleet katkeria ihmisiä, esim. isänäitini, joka asui parin kadun päässä, kertoi minulle, kuinka tämän suutarin luona käydessään naiset huumaantuivat hänen tummista silmistään, sellainen flirttimies, mutta äärimmäisen lempeä ja hellä äidinäidinäidilleni.
Mummini mieskin oli duunari, nyt jo eläkkeellä. Veturinkuljettaja. Silti olivat niin säästäväisiä yms yms. että saivat hankittua suuren omakotitalon kaikilla mukavuuksilla, sekä metsää ja kolme kesämökkiä; yhden jokaiselle tyttärelleen. Mummini kuljetti minua klassisen musiikin konserteissa ja elokuvissa ja tapahtumissa. Äitini vei minua Retrettiin ja balettiin jne. Mutta duunarin hankkima sivistyskin vissiin kehnoa, kun ei ole akateeminen. Grrrrr...
Ok, lähden tästä siivoamaan ja hiiltymään yksinäni. Tähän asenteeseen akateemisista über ihmisinä vain törmää niin usein, etten kestä enää.
Mummoni taas sai äitini jo 20-vuotiaana.
Äitini sai minut 30 iässä, isäni oli yli neljänkymmenen. Heidän äitinsä olivat lapsia saadessaan 27 ja 40... Minä sain esikoiseni 19-vuotiaana.
Ja minulla on sukuni korkein koulutus, maaseudulla tiettömien taipaleiden takana asuvilla köyhillä perheillä ei aikaisempina vuosikymmeninä juurikaan ollut mahdollisuuttaa kouluttaa lapsiaan.
Äitini minut (esikoisensa) 29 v. ja minä esikoiseni 26 v.
Äiti ja minä ollaan molemmat akateemisia, joten se selittänee..-
mummuni sai äitini 16v, äitini sai siskoni 16v ja siskoni ekan lapsensa 17v ja hänen vanhin on nyt 15v katsotaan mitä tapahtuu..
Äitini sai minut 16 vuotiaana.
Minä sain lapseni 20 vuotiaana.
..eli eipä meillä ainakaan toimi tuo " periytyminen" .