Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako yli 45v vielä töitä luokanopettajana?

Vierailija
11.12.2020 |

Entinen ala ei enää työllistänyt. Kokeeksi hain keväällä luokanopettajakoulutukseen ja pääsin. Opiskelu on vahvistanut ajatustani, että on kutsumusalani.

Mutta työllistyykö yli 45v vielä alalle? Olen kyllä terve ja normaalipainoinen.

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän sijaisuuksia saa vaikka kuinka paljon. Virkaa tuskin tulet saamaan koskaan.

Vierailija
2/38 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän sijaisuuksia saa vaikka kuinka paljon. Virkaa tuskin tulet saamaan koskaan.

Miksi en saisi virkaa, jos olen hyvä? Sijaisuuksia olen kyllä valmis aluksi tekemään.

Tavoitteena on myös tehdä sivuaineena parin kielen opettajan pätevyys.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öh, eiks sulla ole työuraa jäljellä vielä 20 vuotta? Vois lopettaa saman tien kuluttamisen ja laittaa myös hyvinvointivaltio alas, jos ajatellaan että ihmisen pitäis tehdä kotona kuolemaa ikävuosien 45-85 välillä eli puolet elämästä. Nuoruus on työmarkkinoilla yliarvostettua. Mä en käytä yrityksiä, joissa työskentelee vain nuoria. Koulujen kanssa hankalampaa valita tolla perusteella

Vierailija
4/38 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi en saisi virkaa, jos olen hyvä? Sijaisuuksia olen kyllä valmis aluksi tekemään.

Ei se ”hyvä opettajuus” ole mikään meriitti. Et vissiin ole ollut koskaan kunnalla töissä?

Vierailija
5/38 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti saat. Itse valmistuin luokanopeksi 41v ja vakiviran sain viime vuonna, 47v.

Vierailija
6/38 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se ”hyvä opettajuus” ole mikään meriitti. Et vissiin ole ollut koskaan kunnalla töissä?

No opettajan sijaisena olen ollut ja saanut hyvää palautetta.

Vierailija
7/38 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No opettajan sijaisena olen ollut ja saanut hyvää palautetta.

No kysypä sieltä koululta, jossa olet ollut sijaisena, että milloin ja millä meriiteillä ovat saaneet virkansa.

8/38 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnalliset työnantajat eivät yleensä niin paljoa syrji vanhempia työntekijöitä kuin yksityiset firmat.

Vierailija
9/38 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kekseliäs ja hyvä pitämään opiskelurauhaa yllä. Silti tarpeeksi rento.

Vierailija
10/38 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni meni ammattopiston tuntiopettajaksi 57-vuotiaana, oman alan 30 vuoden työkokemuksen jälkeen. Hän opiskeli pikaisesti työn ohessa kasvatustieteen perusteet avoimessa yliopistossa ja ammattiopettajan pätevyyden vaatimat kasvatustieteen opinnot HAMK:ssa.  Virkanimitys tuli heti HAMK-opintojen jälkeen. Työtä on riittänyt, vaikka itse virkaa ei saa pitää kuin 68-vuotiaaksi. Odotan, että koska hän oikein pääsee eläkkeelle. Ensi vuonna mies täyttää jo 70 vuotta. On korvaamaton :DDDD.

Julkishallinnon puolella ikärasismi on paljon vähäisempää kuin yksityissektorilla.

Siis ei kannata lukea keskiarvolukuja ja toisten valituksia. Jokainen on yksilö ja tilastoja voi uhmata omalla osaamisellaan ja käyttäytymisellään. Ammattitaidon ja osaamisen ylläpito on a ja o. 

Vierailija
11/38 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka enää haluaa luokanopettajaksi? Koulumaailma on nykyään sen verran kaoottista. Lapset levottomia, vanhemmat rajattomia, luokassa useampi erityislapsi, tukea ei ole, kaikessa säästetään, opettamisen sijaan aika menee kissanristiäisiin, kiusaamisten selvittelyyn ja turhiin palavereihin.

Lyhyesti: aikaa siihen opettamiseen jää hyvin vähän, koska kaikki muu vie aikaa niin paljon. Opiskelu on kaukana siitä todellisuudesta, mitä koulumaailma on.

Mutta toki ala tarvitsee uusia opettajia, koska nykyiset opet vaihtavat alaa.

Toki voit työllistää itsesi yksityisopettajana. Pääset tekemään juuri sitä, mitä haluat: opettamaan. Yksilöopetusta ja ryhmäopetusta. Onnea opiskelupaikasta!

Vierailija
12/38 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti voit saada viran! Minäkin sain 48-vuotiaana puoli vuotta valmistumisen jälkeen. Hanki paljon opetuskokemusta sijaistamalla.

Vierailija
13/38 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin joissain kunnissa ylitarjontaa luokanopettajista. En usko että vastavalmistunut työllistyy kovinkaan helposti tuon ikäisenä.

Vierailija
14/38 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka enää haluaa luokanopettajaksi? Koulumaailma on nykyään sen verran kaoottista. Lapset levottomia, vanhemmat rajattomia, luokassa useampi erityislapsi, tukea ei ole, kaikessa säästetään, opettamisen sijaan aika menee kissanristiäisiin, kiusaamisten selvittelyyn ja turhiin palavereihin.

Lyhyesti: aikaa siihen opettamiseen jää hyvin vähän, koska kaikki muu vie aikaa niin paljon. Opiskelu on kaukana siitä todellisuudesta, mitä koulumaailma on.

Toki voit työllistää itsesi yksityisopettajana. Pääset tekemään juuri sitä, mitä haluat: opettamaan. Yksilöopetusta ja ryhmäopetusta. Onnea opiskelupaikasta!

Ihan varmasti saat töitä ainakin pääkaupunkiseudulta. Meitä on iso joukko häipymässä alalta ensi kesänä. Tämä korona on viimeinen niitti. Ennenkin on jouduttu toimimaan sossuna, poliisina, psykiatrina, kotouttajana yms., mutta nyt sen saa tehdä henkensä kaupalla.

Vierailija
15/38 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se kyllä joka paikassa tuollaista ole. Lapseni on 30 000 asukkaan pikkukaupungin yhdessä vähän pienemmässä alakoulussa eikä siellä ole kuvailemasi kaltaista tilannetta. Joka luokkaan varmaan nykyään osuu yksi jollain tapaa erityislapsi, mutta ei ne muut lapset mitään erityisen levottomia ole.

Vierailija
16/38 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liittyykö normaali paino jotenkin kyvykkyyteesi opettajana?

Vierailija
17/38 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan varmasti saat töitä ainakin pääkaupunkiseudulta. Meitä on iso joukko häipymässä alalta ensi kesänä. Tämä korona on viimeinen niitti. Ennenkin on jouduttu toimimaan sossuna, poliisina, psykiatrina, kotouttajana yms., mutta nyt sen saa tehdä henkensä kaupalla.

Varmaan sieltä joo. En kuitenkaan ole pk-seudulta enkä sinne muuttamassa. Asuntojen hinnat on siellä niin järkyttäviä, ettei siellä pysty asumaan. Mulla on tuttu pariskunta, molemmat opettajia. Heillä on yli tunnin työmatka, kun kotoaan käyvät Helsingissä töissä.

Toivon, että saan kotiseudun jostain pienemmästä kaupungista tai kunnasta töitä ja muutan sitten lähelle työpaikkaa. On kuitenkin muuttovoittoista aluetta, ei mitään syrjäseutua sekään. 15 min ajomatkan sisään osuu hyvin monta koulua.

Vierailija
18/38 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvät suhteet koulujen rehtoreihin, sopiva puoluekanta, jopa uskonnollisuus ovat tänäkin päivinä kovaa valuuttaa opettajan paikkojen saannissa. Olen tidella läheltä seurannut nimittäin rekrytointeja, itsellä onneksi vakivirka.

Vierailija
19/38 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liittyykö normaali paino jotenkin kyvykkyyteesi opettajana?

Kyllä se liittyy jaksamiseen. Painoin aiemmin lähes 100 kg. Voin kertoa, että en jaksanut liikkua, juosta, olin muutenkin väsyneempi koko ajan. Ja sattui niveliin yms. Nyt normaalipainoisena jakamisen ja fyysinen liikuntakykyni on ihan eri luokkaa.

Sanon ihan suoraan, että normaalipainoisena olen varmasti parempi tekemään ihan mitä tahansa työtä ja pysyn terveempänä kuin mitä olin vuosi-pari sitten.

Vierailija
20/38 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet per-vo kun tuollaista edes mietit .

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kuusi