Sain ylennyksen - otanko vastaan vai en?
Olen ollut työssäni muutaman vuoden. Se ei ihan vastaa koulutustani mutta työ on todella rentoa, löysää ja saa tulla ja mennä kuinka haluaa, tehtävät toki pitää hoitaa, tietenkin. Olen aina ollut kunnianhimoinen mutta tässä asemassani olen jotenkin jämähtänyt tähän helppouteen. Nyt minulle tarjottiin samasta firmasta ylennystä, mikä on tosi hienoa. Palkkaeroa entiseen on noin 400 euroa mutta työ olisi paljon vastuullisempaa, stressiä olisi enemmän ja joutuisin tekemään paljon enemmän hommia. Ja niitä vahdittaisiin.
Mitä kannattaisi tehdä? En halua toisaalta yhtään tiukempaa duunia, kun olen tottunut tähän laiskotteluun mutta tuntuu vähän tylsältä syyltä sanoa ei. Mutta ei se uusikaan työ vastaa koulutustani.
Paljonko palkankorotuksen jälkeen jäisi käteen enemmän? Palkkani on nyt 2600, uudessa hommassa olisi 3000.
Kommentit (27)
400 euron bruttokorotus on aika pieni, jos viihtyvyys laskee noin paljon kuin kuvailit. Itse en välttämättä lähtisi vielä tuolla rahalla.
Miten elämäntilanteesi muuten? Miettisin kokonaisuuden kannalta, mutta myös omia fiiliksiäni kuunnellen. Itselleni ainakin on tosi tärkeää nykyisin juuri tuo, että "saa tulla ja mennä kuten huvittaa". Pienten lasten äidin elämään helpottaa kummasti, joten en ihan heti vaihtaisi tuota vapautta muutamaan sataseen. Toisaalta, jos nyt kieltäydyt, uutta tilaisuutta ei ehkä tarjota.
[quote author="Vierailija" time="30.04.2014 klo 11:08"]3000? Et kai ole tosissasi? Itse sain jo harkkarina enemmän liksaa.
[/quote]
Mitä järkeä tällaisissa kommenteissa?
Jos viihtyvyys laskee kovasti, en lähtisi. Raha ei ole kaikki kaikessa. Bruttona tuo korotus ei montaa euroa ole.
Kiitos mielipiteistänne!
Tykkään juuri näistä nykytyön eduista mutta jotenkin hävettää, etten ole vielä edennyt urallani. En oikeastaan tiedä, haluaisinko ollakaan mikään uraohjus koskaan. Ehkä en.
Ja kyllä, palkka on varmasti pienen pieni kaikkien av-palstalaisten palkkoihin verrattuna mutta saa sillä asuntolainat maksettua ja elettyä mukavasti. Kaikilla aloilla ei lähtöpalkka ole 3000 euroa, esim. opetusalalla.
Terveisin ope-ap
[quote author="Vierailija" time="30.04.2014 klo 11:16"]
[quote author="Vierailija" time="30.04.2014 klo 11:08"]3000? Et kai ole tosissasi? Itse sain jo harkkarina enemmän liksaa.
[/quote]
Jos viihtyvyys laskee kovasti, en lähtisi. Raha ei ole kaikki kaikessa. Bruttona tuo korotus ei montaa euroa ole.
[/quote]
Järki on siinä, että tuollaisella summalla en ottaisi vastuuta ja joutuisi valvonnan alaiseksi, jos nyt työ on rentoa ja omaehtoista.
Onko tämä uusi työ hyvä meriitti cv:ssä ja tie kohti koulutusta vastaaviin hommiin?
[quote author="Vierailija" time="30.04.2014 klo 11:20"]
En oikeastaan tiedä, haluaisinko ollakaan mikään uraohjus koskaan. Ehkä en.
[/quote]
Ei kaikkien tarvitse olla. Pääasia, että on onnellinen. Jos et koe, että ylennys pidemmällä tähtäimellä lisäisi onnellisuuttasi, ei sitä kannata ottaa vastaan.
Ei tuosta tosiaan paljon käteen jää. Mulle tarjottiin ylennystä, jonka myötä olisin menettänyt rivityöläisen pienet edut mutta saanut palkankorotuksen. Laskin uudet tulot ja soitin verottajalle, joka kertoi uuden veroprosentin. Päätin tuon perusteella, että pidän hieman rankemman työni ja pidän verottomat etuni kuin otan 260€/kk nettopalkan korotusta.
Minä ottaisin työn vastaan ja katsoisin, millaista se oikeasti on. Jos tykkäisin, jatkaisin, jos en tykkäisikään, etsisin uuden lekottelupaikan. Niitä löytyy aina.
Rahallinen vaikutus ei minulle olisi pääasia, mutta oikeasti se konkretisoituu näin: Jos asut keskimääräisessä suomalaisessa pikkukunnassa, kuten vaikka Akaalla, jossa kunnallisveroäyri on 21%, eikä sulla ole muita tuloja tai erityisiä vähennyksiä, maksat 2600 euron kuukausituloilla eli 31200 euron vuosituloilla vuodessa yhteensä 22% eli 6796,55 euroa veroja. 3000 euron kuukausituloilla eli 36000 euron vuosituloilla maksaisit noin 24,5% veroja eli 8771,77 euroa. Palkankorotuksesta jäisi sulle siis käteen 3942e vuodessa eli 327e kuukaudessa. Minusta se on neljänsadan euron korotuksesta aika hyvin. Sitä se progressio teettää. Mulle ei neljänsadan korotuksesta jäisi edes kahtasataa käteen.
Huomaa kuitenkin, että tässä laskussa ei ole huomiooitu mitenkään työntekijän työttömyysvakuutusta ja sairausvakuutusta, joilla on parin euron merkitys myös.
[quote author="Vierailija" time="30.04.2014 klo 11:16"]
[/quote]
[/quote]
Mikä järki tässä kommentissa sitten oli. Bruttona tuo korotus on tasan 400 euroa ja kyllä 400 minusta on "monta". nettonakin se on yli 300 euroa, jos nuo ovat aapeen kaikki tulot.
Kiitos! Saan paljon ajattelunaihetta kommenteistanne!
Uusi työ ei veisi lähemmäs omaa alaani, sitä en tässä firmassa tavoita ehkä koskaan. Nämä edut ja tietysti työhön suhteutettu kohtuullinen palkka ovat saaneet minut pysymään täällä, vaikka ammatillinen itsetunto alkaakin olla jo aika matalalla. Olenkin alkanut keskittyä aivan muihin juttuihin ja työ on enää paikka, jossa vietän päiväni rahoittaakseni todelliset kivat asiat elämässä, kuten kodin, matkustelun, ystävien ja perheen kanssa vietetyn ajan. Haluaisin kuitenkin saada edes jotain sisältöä elämääni työstäni. Olenkohan ihan yksin näiden ajatusteni ja tilanteeni kanssa?
Suomessa ei vastuunotosta palkita ainakaan palkan muodossa. Jos palkkaa tuleekin vähän lisää, verottaja kompensoi innokkaasti.
[quote author="Vierailija" time="30.04.2014 klo 11:33"][quote author="Vierailija" time="30.04.2014 klo 11:16"]
[/quote]
[/quote]
Mikä järki tässä kommentissa sitten oli. Bruttona tuo korotus on tasan 400 euroa ja kyllä 400 minusta on "monta". nettonakin se on yli 300 euroa, jos nuo ovat aapeen kaikki tulot.
[/quote]
Ovat ne joo. Nyt jää käteen 1900 euroa kuussa. Jos jäisi kaikkien vähennysten yms. jälkeen sitten 2150 euroa, en todellakaan usko, että olisi sen arvoista. Asun Espoossa, jos sillä on merkitystä veroäyriin.
[quote author="Vierailija" time="30.04.2014 klo 11:33"][quote author="Vierailija" time="30.04.2014 klo 11:16"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ovat ne joo. Nyt jää käteen 1900 euroa kuussa. Jos jäisi kaikkien vähennysten yms. jälkeen sitten 2150 euroa, en todellakaan usko, että olisi sen arvoista. Asun Espoossa, jos sillä on merkitystä veroäyriin.
Ottaisin duunin, jos sillä pääsee kontakteihin päättäjiin. Ha etsisin samalla uutta duunia, joka olisi se unelma. voisit kertoa että sut ylennettiin nykypaikassa, se on aina hyvä meriitti.
Noin 4000 euroa per vuosi enemmän palkkaa.
3000? Et kai ole tosissasi? Itse sain jo harkkarina enemmän liksaa.