Mitä söisin jouluna? Yök-lista:
Seuraavat eivät käy:
- Kinkku ja kalkkuna
- Laatikot
- Graavi- tai savulohi
- Sienisalaatti
- Rosolli
- Piimäjuusto
Kommentit (38)
Jos tässä kysytään, mitä en söisi, vaikea vastata kun kysymys jäi vähän epäselväksi.
Melkein kaikkiruokainen olen mutta :
Yök-listalle menee ainakin
- haisevat n.30v vanhat juustot+voileipäkeksit,
viinahönkä perään
-majoneesisilli
-ylimakeat joulukonvehdit missä on sisällä mitä sattuu
- likööri
- kaikki vegehössötys mikä on mennyt ihan yli. Kyllä se kinkku pitää pöydässä olla, tai kalkkuna, ei niitä millään tekolihoilla korvata!
Eli kaikki muu perinteinen jouluruoka maistuu, laatikkoineen, graavilohta ja silliä myöten.
Siinä mielessä olen vanhanaikainen.
Joulu on kuitenkin vaan kerran vuodessa 🥰
Kinkusta en tykkää, vaikka lihasta tykkään paljon muuten.
Suku tarjoaa aina ilmaista kinkkua, kieltäydyn kohteliaasti.
Poronliha on niin helvetin paljon paremman makuista, hevosenliha myös.
En voi sietää pipareita. Se perusmaku on aivan onneton. Rosolli ok.
Mitä tahansa muuta. Ootko jäänyt älykkyydeltäs vauvan tasolle kun et tätä itse pysty tajuamaan?
Vierailija kirjoitti:
Kaikki te pitsa-, pasta-, hampurilainen nälvijät: Tahdon siis syödä JOULURUOKAA! mutten noita listallani olevia inhotuksia. Ap
Tahdot syödä jouluruokaa ja kuitenkin luettelet inhokkilistallesi joulupöydän yleiset kulmakivet.
Ainoa neuvo, jonka voin antaa on se, että tutkit ravintoloiden juolupöytien ruokalistoja ja kerää sieltä joulupöytääsi ne ruuat, joita voit syödä. Jokainenhan tekee sen oman joulunsa itseään miellyttäväksi.
Maksapatee, mätiä smetanan ja sipulin kanssa, italiansalaatti, mätimousse, kylmäsavuporo tai siitä kermahyydyke., silakat ja sillit.
Riisipuuro
Joululimppu
Silakkarullia
Lasimestarin silliä
Paistettua kalaa, vaikka uunilohi tai uunikuha
Sitä mitä muulloinkin. Miksi joulusta pitäisi tehdä jotain erikoista?
Vierailija kirjoitti:
Kaikki te pitsa-, pasta-, hampurilainen nälvijät: Tahdon siis syödä JOULURUOKAA! mutten noita listallani olevia inhotuksia. Ap
No etkö itse tajua, että sä et voi syödä jouluruokaa jos luettelet yök-ruoiksi kaikki perinteiset jouluruoat?
Laitan ihan tavallista hyvää ruokaa juhlavan pöydän. Kaikkea mistä tykkään ja jotain pientä jouluista sekaan mikä maistuu.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä kyselet täällä mitä söisit? Kai sitä aikuinen ihminen itse tietää mistä ruuista tykkää. Jos jouluna haluaa herkutella, niin silloin hankkii tai tekee niitä omia herkkuruokiaan. Tuskin vauvapalstalaiset tietää mistä sinä tykkäät.
Vierailija kirjoitti:
Torttutaikinat höystettynä palmuöljyllä, en pysty syömään.
Itse teen voitaikinat nykyään.
Miten ennen pystyit syömään kunnes tuli luulotauti että kerran vuodessa kun syö palmuöljyä niin apuaaaaa!
Hirvipaisti on hyvä, jos ei kinkku käy ja muuten lihaa käytät. Joidenkin mainitsema poro on myös oikein jouluisaa.
Kalapuolelta erilaiset maustetut sillit ja silakat on hyviä monen mielestä, ja "kuuluvat" jouluun.
Laatikoiden sijaan voi uunissa tehdä uunijuureksia sekä uuniperunoita tai vaikkapa Hasselbackan perunoita.
Ja riisipuuro kannattaa tehdä, tai vaihtoehtoisesti ohraryynipuuro. Iso kattilallinen, siitä riittää moneksi päiväksi.
Ehdotus : syö omia lempiruokasi. Niin minä ainakin teen
Unohtui mainita, nuorempana eksäni kovin toivoi jouluna muuta kun perinteistä tyyliä. Eli harvoin oli mm. kinkkua, mutta yhtenä jouluna muistan meillä oli pääruokana hevosen sisäfileetä ja valkosipuliperunoita. Muuten oli meille perinteistä piparia, torttua, glögiä, homejuustoja ja sen sellaista, mutta ei siis vaikkapa laatikoita ja rosollia.
Toivottavasti ap ei mene kenenkään joulupöytiin nirsoilemaan ja tekemään itsestään numeroa. Tee omat appeesi ja syö,mitä pystyt.
Lammaspaisti sopii myös jouluun, vaikka yleensä pääsiäisenä sitä enemmän syödään. Me olemme joskus tehneet kahvilammasta (Mysin ohje), ja sen kanssa valkosipulikastiketta (siis sellaista, mihin maito/kermapohjaiseen kastikkeeseen tulee kahdeksan valkosipulia. Luit oikein, kahdeksan sipulia, ei kynttä.)
Joululeipä kannattaa paistaa itse, jos vaan mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Raikkaita voileipiä tai 200g makaronilaatikkoa.
Mitä ovat raikkaat voileivät? Itse olen aina kokenut voileivät vähän tunkkaisen makuisiksi, riippumatta siitä ovatko ne ruista, kauraa, vehnää tai jotain muuta?
paistettu gourmet makkara ja sinappi
keitetyt perunat / muusi
keitetyt lantut, keitetyt porkkanat sekä keitetyt herneet
kermakastike
lihahyytelö
punajuurigratiini
salaatti
joulukahvi
joulukakku