Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lääkäri huomautteli painosta ikävään sävyyn

Vierailija
11.12.2020 |

Pääsin lääkäriin 3kk odottamisen jälkeen. Polvi oli mennyt sijoiltaan ja polvi magneettikuvattiin. Menin lääkäriin julkiselle puolelle ja hän ei edes päivää sanonut ennenkuin alkoi puhumaan mun ylipainosta.

Sanoi ihan jokaisessa lauseessa että sinun pitää kyllä pudottaa painoa. Muista pudottaa painoa, eivät nivelet kestä tuota sinun ylipainoasi.

Käski menemään puntarilla käymään ja menin. Sanoin etten haluaisi mennä kun niin ikävään sävyyn puhui mulle.

Ja kun lähdin pois sieltä hän huikkasi perään että katsotaan sitä leikkausta sitten kun olet kevyempi 20kiloa.

Sanoin että ei ikinä. Ajattelin mielessäni etten anna tuon leikata polveani enkä enää suostu polvileikkauksiin.
Yksi on leikattu ja siihen jäi pysyvä tunto puutos. Sekä krooninen kipu.

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli polvet ihan sököt eikä lääkäri ikinä maininnut ylipainosta vasta nyt alettu mainitsemaan kun maksa alkanut rasvottumaan. Miehelle sanottiin tyyliin jo ovelta lääkärissä maha pois maha pois voi sitä itkua ja parkua jos jollekin naiselle niin sanottaisiin. 

Onpa outoa, missä tuollaisia lääkäreitä on? Mulle aina huomauteltu ja tyrkytetty ravitsemusterapeuttia. Polviongelmissa myös painosta puhuttu. Olen keskivartalolihava. Yksi mieslääkäri odoitti sormella mahaani. Joo, en itkenyt enkä parkunut.

Vierailija
22/54 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluat leikkaukseen ilman, että olet valmis tekemään omaa osuuttasi lopputuloksen eteen, niin tervemenoa yksityiselle.

Veronmaksajien piikkiin ei tietenkään leikata, jos ennuste kaatuu ylipainoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/54 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tökeröä toki lääkäriltä, että ei tervehdi. Mutta tietysti heidän kuuluu mainita ylipainosta, koska se vaikuttaa olennaisesti terveyteesi ja tuohon vaivaasi. 

Vierailija
24/54 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siis eihän ne polvet kestä jos on 20 kg ylipainoa.

Vierailija
25/54 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turha leikata jos ylipainoa on liian paljon, kallista veronmaksajille. Ei ne ortopedit ihmeisiin pysty, leikkattu polvikin kestää huonosti reipasta ylipainoa, jotunee keppiä käyttämään, jotta painotaakka saadaan pois. Mitä ikäluokkaa olet ap?

Vierailija
26/54 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähes 80 prossaa taudeista jotka on sisäsyntyisiä eikä ulkoa tulleita on parannettavissa ruokavaliolla . Tasapaino syöminen juominen liikunta nukkuminen harrastus työ asuminen raha . Moni diabetes aikuisella on parantunut laihduttamalla 40 kiloa ....lähtemällä liikkumaan päivittäin . TV kiinni ylös sohvalta . Pois jääkaapista . Pitsat pullat keksit voi syöttää pikkulinnuille lenkillä . Kävely juoksu uiminen hiihto pyöräily jumppa kasvisraasteet ja kevyt maito sokeriton leipä . Kevyt kasvis keitto vähän suolaa . Sokeri lisää ruokahalua siksi sitä lisätään ruokiin . Tomaatti paprika ei lihota . Rasvat pois sokeri suola mausteet kun niissä on sokeria. Uimahallissa on maksullia jumpparyhmiä tai uintitunnit. Käytettyjä pyöriä saa edullisesti. Kävely sauvat tai Hula Hula vanne auttaa .

Vierailija
27/54 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan sitä ajaa elämänsä läpi moottoroidulla pyörätuolilla. Käveleminen on yliarvostettua, mässy ei! Eiks vaan? :D

Vierailija
28/54 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ei ole koskaan yksikään lääkäri huomauttanut painosta, vaikka sitä on vaivihkaa vuosien saatossa kertynyt parisenkymmentä ylikiloa. Tosin ei ole ollut mitään ongelmia polvien tai minkään muunkaan kanssa, harrastan säännöllisesti liikuntaa.

Vierailija
29/54 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä menin lääkäriin uupumus-, univaikeus- ja hengitysoireiden (ja vähän kaikkea muutakin) kanssa. Lääkärin kuunneltua oirelistani huudahti hän ensimmäiseksi "ylipainoahan sulla ei ole!". Vaikutti yllättyneeltä ja ilahtuneelta. Tuli olo, että jo esitietojen mukaan odotti ylipainoista keski-ikäistä. En minäkään mikään langanlaiha ole, ja keskivartalolta olisi terveellistä pudottaa joku kilo, mutta aika karua kieltä tuo lääkärin huomio puhui. Taitaa arki olla siellä just sitä, että ylipainoiset valittaa vaivoja, jotka useimmiten poistuisi painon pudotuksella - anteeksi nyt vaan... Ja tsemppiä kaikille, jotka painoaan pudottaa. :)

Vierailija
30/54 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun papereihin lääkäri oli kirjoittanut vuosia sitten obeesi nainen kyseessä. Loukkaannuin verisesti. Pudotin painoa 45 kiloa ja kun katson vanhoja kuvia niin olen tajunnut että lääkäri taisi olla oikeassa.

Vierailija
31/54 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Obeesi onkin uusi sana itselle. (sivusta)

Vierailija
32/54 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaankin nivelrikko kuitenkin taustalla mikä kipua aiheuttaa. Isolla osalla vaiva häviää painonpudotuksen myötä. Herkkä aihe niin voi tuntua ikävältä kuulla totuus. Ehkä tämä herättelee painonpudotus urakkaan ja parempi vointiseen elämään. Toisen jo leikatun polvenkin oire todennäköisesti helpottaisi laihdutuksen myötä. Ei kun vaan uudenvuodenlupausta tekemään!

Ps. Ortopedit ovat usein aika suoria puheissaan, ammattisairautensa heilläkkin..

Vierailija
33/54 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan täysin huolimatta siitä, mitä tämä nykyinen kehopositiivisuusliike väittää, ylipaino on oikeasti ongelma. Lääkäri tekee työnsä nimenomaan huonosti silloin, kun lähtee hoitamaan ylipainosta aiheutuvia ongelmia lääkkeillä tai leikkauksilla (hinnan lisäksi molemmissa on myös riskejä). Normaalipainossa pysyminen auttaisi oikeasti moneen ongelmaan, mutta sehän on tietysti paljon vaivalloisempi tie kuin ottaa nappia naamaan.

Vierailija
34/54 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä täytyisi tietää, kuinka ylipainoinen olet. Jos painoindeksi on 25.1, lääkäri oli tosiaan aika asiaton, mutta jos painoindeksi on 35, asia on ihan eri. 

Vierailija
35/54 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä täytyisi tietää, kuinka ylipainoinen olet. Jos painoindeksi on 25.1, lääkäri oli tosiaan aika asiaton, mutta jos painoindeksi on 35, asia on ihan eri. 

20kg pois oli lääkäri puhunut ap:lle. Kyllähän tuossa on jo ylimääräistä kuormaa nivelille.

Vierailija
36/54 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkärit saisi puuttua enemmänkin. Olin jossain vaiuheessa todella ylipainoinen, lääkärissä ei siihen puututtu koskaan. Sen jälkeen olin vuosia normaalipainoinen kunnes erään sairauden ja siten liikkumattomuuden takia paino nousi vähän. Tästä lääkäri huomautti heti vaikka olin vain lievästi ylipainon puolella. Ylipaino toki vaikutti vaivaan, tiesin itsekkin että jalkaa ja muita niveliä auttaa kevyempi paino. Eihän se reumaa paranna mutta varmasti vaikuttaa muutoin.

Susta siis sama miten puuttuu, kunhan puuttuu?

Kyllä mulle ainakin aina huomautettu ylipainosta. Lääkärit siis. Ei se tosin laihtumista ole edistänyt mitenkään. Siihen on tarvittu oma tahto.

Ei tietenkään ole sama miten puuttuu. Minusta oli ihan asiallista että lääkäri sanoi että kiinnitä huomiota painoon ettei nouse enää ja kysyi millaista apua kokisin tarvitsevani laihdutusta tukeakseni. Sanoin että riittää että tulehdukset ja kivut saadaan pois. Lääkäri on siinä oikeassa että pienempi määrä on helpompi laihduttaa pois.

Laihdutin 20 vuotta sitten yli 50 kiloa pois joten tiedän mitä tarvitsee että laihtuu.

Ja kun vaivat saatiin hoidettua niin pääsin takaisin normaalipainoon.

Vierailija
37/54 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittajan mielestä lääkärin tapa huomauttaa ylipainosta oli asiaton. Luulen kuitenkin, että miten tahansa lääkäri olisi asiaan  puuttunut, osisi ap kokenut sen ikävänä. Minun mielstäni lääkäri ammattilainen jonka ei trvitsekaan puhua kukkasin. Suora lähestymistapa on mielestäni ihan ok.

On jotenkin hullunkurista, että ylipainoinen pystyy vuosia ja vuosia hämäämään itseään. Että pikkasen on tässä kertynyt. Ei saa sanoa kumppani, ei sukulainen... Ihan hyvä, että lääkäri sitten sanoo, semminkin kun on tuki- ja liikuntaelimet leikkaushoitoa vaativassa kunnossa jo.

Turha loukkaantua. Mutta mitä tästä voi ajatella kun tältäkin palstalta olemme saaneet lukea, että ruokavaliota ei kevennetä vaikka jotkin vakavat sairaudet kuten kakkostyypin diabetes ja verenpaine voitaisiin laihtumalla saada kuriin. Ei, mielummin lääkkeillä hoidetaan.

Vierailija
38/54 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

20kg pois oli lääkäri puhunut ap:lle. Kyllähän tuossa on jo ylimääräistä kuormaa nivelille.

Niin, oliko lääkäri puhunut 20 kilon laihduttamisesta 70-kiloiselle vai 120-kiloiselle?

Vierailija
39/54 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä. Kehopositiivisuutta kehiin vaan. Ei ne lääkärit mistään mitään käsitä.

Terminologia hakusessa? Kuinkas sinä viihdyt omassa kehossasi?

Vierailija
40/54 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pulla vai terveys, hmmm...

Vastausta et varmaan löydä ihan heti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kuusi