miksi syytätte imettäviä omasta syyllisyydestänne?
Niin monesti äiti kertoo imettävänsä, ehkä sanoo että se on mukavaa ja hyväksi lapselle. Seuraavaksi riemu repeää kun kymmenet äidit kokevat syyllisyyttä omista ratkaisuistaan ja tilanteistaan ja lopulta kääntävät asian niin että koko soppa oli sen imettävän äidin vika. Imettäjä syyllisti, nosti itseään muiden yläpuolelle.
MIKSI tämä aina menee näin? Imetyksestä, hyödyistä tai mukavuudesta ei saisi puhua jottei muille tulisi paha mieli.
Kommentit (44)
Ap, hieman yliherkkä? Kyllä se siitä, parin vuoden päästä jo vähän helpottaa.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 23:11"]
Siitä olen samaa mieltä, että on tavallaan sääli, että imettäminen on kielletty puheenaihe sellaisille, joille se on onnistunut ja sitä on jatkettu vähintään suositellun ajan verran. Se on asia, jossa onnistumisesta ei koskaan saa iloita ääneen, ettei joku muu vain syyllistyisi. Ei silloinkaan, jos ei edes ajattele olevansa vain niin hyvä ja taitava, että onnistui, vaan katsoo olleensa myös onnekas ja joku toinen taas huono-onninen kun ei onnistunut. Jos et ole halunnut imettää, saat esitelmöidä siitä rauhassa. Jos olet halunnut imettää, mutta jotain meni pieleen, saat esitelmöidä siitä rauhassa. Jos olet halunnut imettää mutta lopettanut paljon ennen kuin suositellaan, saat esitelmöidä rauhassa. Mutta auta armias, jos olet sekä halunnut imettää että onnistunut sekä täysimettämään että osittaisimettämään vähintään suositellut ajat, sinulla ei ole paljon muita vaihtoehtoja kuin olla vain aina hiljaa, koska muuten olet sietämätön besserwisser. Vaikka et koskaan sanallakaan arvioisi muiden tekemisiä.
[/quote]
Asiasta voi puhua toisten imettämään onnistuneiden kanssa. Ymmärrän oikein hyvin, että ne joilla siinä oli ongelmia eivät saa mitään kuunnellessaan sellaista, jolle se onnistui.
Siitä olen samaa mieltä, että on tavallaan sääli, että imettäminen on kielletty puheenaihe sellaisille, joille se on onnistunut ja sitä on jatkettu vähintään suositellun ajan verran. Se on asia, jossa onnistumisesta ei koskaan saa iloita ääneen, ettei joku muu vain syyllistyisi. Ei silloinkaan, jos ei edes ajattele olevansa vain niin hyvä ja taitava, että onnistui, vaan katsoo olleensa myös onnekas ja joku toinen taas huono-onninen kun ei onnistunut. Jos et ole halunnut imettää, saat esitelmöidä siitä rauhassa. Jos olet halunnut imettää, mutta jotain meni pieleen, saat esitelmöidä siitä rauhassa. Jos olet halunnut imettää mutta lopettanut paljon ennen kuin suositellaan, saat esitelmöidä rauhassa. Mutta auta armias, jos olet sekä halunnut imettää että onnistunut sekä täysimettämään että osittaisimettämään vähintään suositellut ajat, sinulla ei ole paljon muita vaihtoehtoja kuin olla vain aina hiljaa, koska muuten olet sietämätön besserwisser. Vaikka et koskaan sanallakaan arvioisi muiden tekemisiä.
[/quote]
Jos tuttipullojen kanssa pelava perhe on onnellinen ja voi hyvin, vauva kasvaa ja on terve, voi lapsen ja äidin puolesta olla iloinen. Ei heitä tarvitse pitää huono-onnisina eikä varsinkaan surkutella. :)
Jos taas äiti vähättelee itseään ja pitää itseään epäonnistuneena, kannattaa häntä tukea ja rohkaista ja auttaa näkemään miten hyvin asiat oikeasti ovat.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 23:16"]
[/quote]
Asiasta voi puhua toisten imettämään onnistuneiden kanssa. Ymmärrän oikein hyvin, että ne joilla siinä oli ongelmia eivät saa mitään kuunnellessaan sellaista, jolle se onnistui.
[/quote]
Juuri näin, tilannetaju on ihan paikallaan näistä asioista keskusteltaessa.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 23:12"]
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 23:09"]
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 22:56"]
Mä olen omassa piirissäni kummajainen kun imetän 2,5 vuotiasta ja voitteko kuvitella!-tunnen tiettyjen ihmisten seurassa jotain häpeän/syyllisyyden tapaista. Nämä ihmiset ovat niitä jotka syystä tai toisesta eivät ole imettäneet tai sitten niitä, jotka muuten vaan kummastelevat ja kokevat tehtäväkseen ilmoittaa mielipiteensä asiasta.
[/quote]
No, kyllä siinä aika kummajainen saa ollakin, että imettää noin vanhaa lasta. Sori vaan, mutta lapsen olisi jo aika siirtyä ihan vain oikeaan ravintoon. Rintamaito on tarkoitettu sellaiselle lapselle, joka ei pysty syömään muuta ravintoa, eli alle 1-vuotiaalle.
[/quote]
Aika ristiriitainen ilmaisu sinulta: Rintamaito on tarkoitettu sellaiselle lapselle, joka ei pysty syömään muuta ravintoa, eli alle 1-vuotiaalle.
Kyllähän kiinteät aloitetaan jo 4-6 kuukauden ikäisenä eli lapsi syö muutakin ravintoa! Mielestäni imetys vähän päälle 2-vuotiaaksi on vielä ihan jees.
[/quote]
Yksivuotiaasta lähtien voi syödä samaa ravintoa kuin muu perhe. Lehmänmaitotuotteet voi aloittaa jo 10-kuukautisena. Sen jälkeen ei ole tarvetta enää rintamaidolle.
Syytätte ei-imettäviä syyllistymisestä, koska itse syyllistytte siitä että olette imettäneet? Eikö tässä ole ristiriita?
Aivan kuten jokaisessa sosiaalisessa tilanteessa ihmisten kanssa, on jokaiselle lauseelle ja asialle oikea hetkensä. Pienen 5kk vanhan lapsen imettämättömän äidin kerrottua, miksi ei imetä, ei ole oikea hetki "olla ylpeä omasta imetyksestä". Samalla tavalla kuin ei kannata alkaa kertoa suureen ääneen alatiesynnytyksen hyötyjä juuri sektiosta selvinneelle. Se on sitä sosiaalista taitoa, joka monelta puuttuu.
Miksi aloittaja syyllistää ei-imettäviä siitä, että häntä syyllistetään? Ja kysyy, miksi ei-imettävät syyllistyvät samasta asiasta? Eikö tässä ole ristiriita?
Jokaiselle asialle on oma hetkensä ja oma fooruminsa. Ei ole tarpeen kertoa, edes asiallisesti, alatiesynnytyksen hyötyjä ihmiselle, jolle on tehty sektio. Se ei ole sosiaalisen tilannetajun mukaista, vaan tahdintonta, epäempaattista ja huonoa käytöstä. Sama juttu imettämisessä.
Mä en imettänyt ollenkaan ja ihan omasta tahdosta jätin imettämättä eli taustalla ei ollut edes mitään etten olisi pystynyt imettämään. Ja kuule, mua ei vois vähempää kiinnostaa onko joku imettänyt ja kuinka kauan :D
Tämä on totta. Voi olla että juttelet imetyksestä tuttujesi kanssa tai muuten ryhmän joka on samoilla linjoilla. Ja sitten seuraan liittyy se jolla on erilaine kokemus ja näkemys ja hän kokee asiakseen avata suunsa vaikka kukaan ei ole kysynyt hänen mielipidettään. Jos on selvä kysymys foorumilla ja aihe rajattu imetyksen positiivisiin kokemuksiin, silti keskustelu kääntyy siihen että kyllä korvikkeellakin ihmisiä kasvaa ja koitetaan lytätä rintamaidon hyötyjä. Säälittävää.
Eikö voida nyt lopettaa kaikenlainen syyllistäminen!Jokainen tavallaan.
täysimetän lastani ja tiiättekö...
mua ei vittujakaan kiinnosta imetätkö sinä tai joku muu. Ei niin tipan vertaa! Ihmettelen kun sukulaiset ja kaverit kyselee imetänkö. No helvettiäkös se kellekkään kuuluu. Asia otetaan keskusteluissa esille vaan sen vuoksi että saadaan päteä!
[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 10:43"]
täysimetän lastani ja tiiättekö...
mua ei vittujakaan kiinnosta imetätkö sinä tai joku muu. Ei niin tipan vertaa! Ihmettelen kun sukulaiset ja kaverit kyselee imetänkö. No helvettiäkös se kellekkään kuuluu. Asia otetaan keskusteluissa esille vaan sen vuoksi että saadaan päteä!
[/quote]
Jos kysytään imetätkö vielä, sama se mitä vastaat olet siinä vaiheessa pettymyksien ja katkerien ajatusten sylkikuppi. Kysyjä on saanut sinut reagoimaan kerran edes murahtamalla ja avaa sitten sanaisen arkkunsa omista kokemuksistaan. Imettävät harvemmin puhuu aiheesta, mutta pulloilijat aloittavat aina fraasinsa sillä miksi eivät imetä. Sitten kun ymmärtävät ettei se muita kiinnosta sen enempää kuin mitä Pirkon kukkapenkissä kasvaa niin hyvä!
Kyllä se yli 6kk imettäminen on vain ja ainoastaan äidin läheisyyden tyydyttämistä ja ruokkii myös vauvan ripustautumista. Ei rinnoista tule 6kk jälkeen enään maitoa, se on pelkkää vettä vain. Eihän luovutettavaksikaan kelpaa äidinmaito enään yli 3kk synnytyksestä, koska ei se enään ravitse lasta. Itse en ole imettänyt ketään lapsistani koska koen sen vastenmielisenä. Rintani ovat suurin seksuaalinen elimeni aivojen kanssa enkä koe että ne kuuluvat vauvan suuhun. Tiedän myös, että pienen vauvan imettäminen on hyödyllistä ja hyvä, että monet imettävät lapsiaan. Yli puolivuotiaan näkeminen tisuli suussa saa kuitenkin pienen inhon pintaan.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 11:11"]Kyllä se yli 6kk imettäminen on vain ja ainoastaan äidin läheisyyden tyydyttämistä ja ruokkii myös vauvan ripustautumista. Ei rinnoista tule 6kk jälkeen enään maitoa, se on pelkkää vettä vain. Eihän luovutettavaksikaan kelpaa äidinmaito enään yli 3kk synnytyksestä, koska ei se enään ravitse lasta. Itse en ole imettänyt ketään lapsistani koska koen sen vastenmielisenä. Rintani ovat suurin seksuaalinen elimeni aivojen kanssa enkä koe että ne kuuluvat vauvan suuhun. Tiedän myös, että pienen vauvan imettäminen on hyödyllistä ja hyvä, että monet imettävät lapsiaan. Yli puolivuotiaan näkeminen tisuli suussa saa kuitenkin pienen inhon pintaan.
[/quote]
Lääkkeet, jookos?
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 22:50"][quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 22:42"]
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 22:40"][quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 22:39"]
Niin monesti äiti kertoo imettävänsä, ehkä sanoo että se on mukavaa ja hyväksi lapselle. Seuraavaksi riemu repeää kun kymmenet äidit kokevat syyllisyyttä omista ratkaisuistaan ja tilanteistaan ja lopulta kääntävät asian niin että koko soppa oli sen imettävän äidin vika. Imettäjä syyllisti, nosti itseään muiden yläpuolelle.
MIKSI tämä aina menee näin? Imetyksestä, hyödyistä tai mukavuudesta ei saisi puhua jottei muille tulisi paha mieli.
[/quote]
No älä puhu. Imetin molempia lapsiani 1v 5kk eikä minulla ollut mitään tarvetta avautua siitä kenellekään.
[/quote]
Usein ihmiset kysyvät, imetätkö. Vieressä joku imettämätön vetää herneet nenään. Käynyt minulle 10000 kertaa. T. 2 lasta, imetin vain toista ja olen sinut itseni kanssa.
[/quote]
Kas vaan, kun mulle ei käynyt niin ikinä. Kun et imettänyt toista niin asteikolla 1-10 kuinka paljon se sinua hävetti tai nolotti?
[/quote]
Minua ei hävettänyt tai nolottanut tippaakaan. Läheiset tiesivät syyni, muiden uteliaiden käskin pitää huolen omista asioistaan.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 11:20"][quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 11:11"]Kyllä se yli 6kk imettäminen on vain ja ainoastaan äidin läheisyyden tyydyttämistä ja ruokkii myös vauvan ripustautumista. Ei rinnoista tule 6kk jälkeen enään maitoa, se on pelkkää vettä vain. Eihän luovutettavaksikaan kelpaa äidinmaito enään yli 3kk synnytyksestä, koska ei se enään ravitse lasta. Itse en ole imettänyt ketään lapsistani koska koen sen vastenmielisenä. Rintani ovat suurin seksuaalinen elimeni aivojen kanssa enkä koe että ne kuuluvat vauvan suuhun. Tiedän myös, että pienen vauvan imettäminen on hyödyllistä ja hyvä, että monet imettävät lapsiaan. Yli puolivuotiaan näkeminen tisuli suussa saa kuitenkin pienen inhon pintaan.
[/quote]
Lääkkeet, jookos?
[/quote]
Mitä pahaa mielipiteensä sanomisessa on? Ja tuo juttu rintsikan ravitsevuudesta on fakta.
Mä en kans tajua että mitä se kellekään kuuluu imettääkö äiti vauvaansa vai ei. Riittää kun törmää johonkin puolituttuun niin lähes ensimmäisenä kysytään että imetätkö, miten meni synnytys. No mitä se kellekään kuuluu. Ei muakaan kiinnosta kenenkään imetykset tai synnytykset.
En oo koskaan tuntenu syyllisyyttä, päinvastoin, kun lopetin imetysyrityksen 3 viikkoa ja 4,5 viikkoa vauvojen syntymästä, pystyin nauttimaan äitiydestä 100%. Ei minua haittaa jos joku haluaa imettää, ei vaan ollut minun juttuni ja super terveet lapst on. Miksi pitäisi tuntea syyllisyyttä, en ymmärrä.
En imettänyt. Oma päätös. Imettäjät imettäkää, tuttipullo ruokkijat: hyviä äitejä oletta tekin! Ylpeitä saa olla molemmista ja kunnioittakaa toisten valintoja.
Tuntuu,että jotkut elävät ihan eri maailmassa! En muista miten/useinko/pitkään, imetin lapsiani,en liioin tiedä näitä asioita ystävistäni...Pienet on elämänpiirit,jos imetys tai sen puuttuminen muodostuvat näin suuriksi asioiksi.