Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

miksi syytätte imettäviä omasta syyllisyydestänne?

Vierailija
29.04.2014 |

Niin monesti äiti kertoo imettävänsä, ehkä sanoo että se on mukavaa ja hyväksi lapselle. Seuraavaksi riemu repeää kun kymmenet äidit kokevat syyllisyyttä omista ratkaisuistaan ja tilanteistaan ja lopulta kääntävät asian niin että koko soppa oli sen imettävän äidin vika. Imettäjä syyllisti, nosti itseään muiden yläpuolelle.

MIKSI tämä aina menee näin? Imetyksestä, hyödyistä tai mukavuudesta ei saisi puhua jottei muille tulisi paha mieli.

Kommentit (44)

Vierailija
1/44 |
30.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 23:39"]

[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 23:12"]

[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 23:09"]

[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 22:56"]

Mä olen omassa piirissäni kummajainen kun imetän 2,5 vuotiasta ja voitteko kuvitella!-tunnen tiettyjen ihmisten seurassa jotain häpeän/syyllisyyden tapaista. Nämä ihmiset ovat niitä jotka syystä tai toisesta eivät ole imettäneet tai sitten niitä, jotka muuten vaan kummastelevat ja kokevat tehtäväkseen ilmoittaa mielipiteensä asiasta.

[/quote]

No, kyllä siinä aika kummajainen saa ollakin, että imettää noin vanhaa lasta. Sori vaan, mutta lapsen olisi jo aika siirtyä ihan vain oikeaan ravintoon. Rintamaito on tarkoitettu sellaiselle lapselle, joka ei pysty syömään muuta ravintoa, eli alle 1-vuotiaalle.

[/quote]

Aika ristiriitainen ilmaisu sinulta: Rintamaito on tarkoitettu sellaiselle lapselle, joka ei pysty syömään muuta ravintoa, eli alle 1-vuotiaalle.

Kyllähän kiinteät aloitetaan jo 4-6 kuukauden ikäisenä eli lapsi syö muutakin ravintoa! Mielestäni imetys vähän päälle 2-vuotiaaksi on vielä ihan jees. 

[/quote]

Yksivuotiaasta lähtien voi syödä samaa ravintoa kuin muu perhe. Lehmänmaitotuotteet voi aloittaa jo 10-kuukautisena. Sen jälkeen ei ole tarvetta enää rintamaidolle.

[/quote]

Ei ole tarvetta, enhän mä niin väittänytkään. Mutta hyvin voi jatkaa vielä siinä vaiheessa, jos maitoa tulee ja äiti haluaa imettää. Vai onko se jotenkin väärin?

Vierailija
2/44 |
29.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/44 |
29.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 22:39"]

Niin monesti äiti kertoo imettävänsä, ehkä sanoo että se on mukavaa ja hyväksi lapselle. Seuraavaksi riemu repeää kun kymmenet äidit kokevat syyllisyyttä omista ratkaisuistaan ja tilanteistaan ja lopulta kääntävät asian niin että koko soppa oli sen imettävän äidin vika. Imettäjä syyllisti, nosti itseään muiden yläpuolelle.

MIKSI tämä aina menee näin? Imetyksestä, hyödyistä tai mukavuudesta ei saisi puhua jottei muille tulisi paha mieli.

[/quote]

No älä puhu. Imetin molempia lapsiani 1v 5kk eikä minulla ollut mitään tarvetta avautua siitä kenellekään.

Vierailija
4/44 |
29.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 22:40"][quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 22:39"]

[/quote]

No älä puhu. Imetin molempia lapsiani 1v 5kk eikä minulla ollut mitään tarvetta avautua siitä kenellekään.

[/quote]

Usein ihmiset kysyvät, imetätkö. Vieressä joku imettämätön vetää herneet nenään. Käynyt minulle 10000 kertaa. T. 2 lasta, imetin vain toista ja olen sinut itseni kanssa.

Vierailija
5/44 |
29.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan mielenkiinnosta on kysyttävä, millaisia keskusteluja sä sitten ap kaipaisit aiheesta niiden kanssa, jotka eivät imetä?

Vierailija
6/44 |
29.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 22:42"]

[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 22:40"][quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 22:39"]

[/quote]

[/quote]

Usein ihmiset kysyvät, imetätkö. Vieressä joku imettämätön vetää herneet nenään. Käynyt minulle 10000 kertaa. T. 2 lasta, imetin vain toista ja olen sinut itseni kanssa.

[/quote]

Kas vaan, kun mulle ei käynyt niin ikinä. Kun et imettänyt toista niin asteikolla 1-10 kuinka paljon se sinua hävetti tai nolotti?

Vierailija
7/44 |
29.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaisia missä imettävän äidin niskaan ei hyökätä, haukuta ja sätitä. Tähän liittyy paljon tunteita laidasta laitaan mutta tuntuu että imettävänä pitää vaan olla hiljaa ja niellä kaikki se paska tai pataan tulee :( En minäkään mene toisia haukkumaan jos jokin ei sujunut minulta ja potisin siitä pettymystä kun ei se oma toimeni ja elämäni ole muiden henkilöiden elämän keskipisteenä.

Ja harvemmin edes kiinnostaa miksi ei imetä. Jos on keskustelua niin väistämättä tulee isot selittelyt ja perustelut. Monesti suljen korvani siinä kohtaa kun ei se mulle kuulu (eikä kiinnosta).

Vierailija
8/44 |
29.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaisia missä imettävän äidin niskaan ei hyökätä, haukuta ja sätitä. Tähän liittyy paljon tunteita laidasta laitaan mutta tuntuu että imettävänä pitää vaan olla hiljaa ja niellä kaikki se paska tai pataan tulee :( En minäkään mene toisia haukkumaan jos jokin ei sujunut minulta ja potisin siitä pettymystä kun ei se oma toimeni ja elämäni ole muiden henkilöiden elämän keskipisteenä.

Ja harvemmin edes kiinnostaa miksi ei imetä. Jos on keskustelua niin väistämättä tulee isot selittelyt ja perustelut. Monesti suljen korvani siinä kohtaa kun ei se mulle kuulu (eikä kiinnosta).

Vierailija
9/44 |
29.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa. Minusta pikemminkin ihan virallisestikin niitä syyllistetään, jotka eivät imetä, mistä syystä tahansa. Mitä tulee AV:hen, täällähän naulitaan ristille, jos kertoo, ettei ole imettänyt. Kuka tahansa kuulemma pystyy imettämään, se on vain tahdosta kiinni...

Vierailija
10/44 |
29.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 22:50"]

[/quote]

Ymmärsinkö oikein että sinä saat perustella miksi ruokit lastasi imettämällä  mutta tuttipullolla lastaan ruokkiva ei saa perustella sinulle omaa tapaansa?

Vierailija
11/44 |
29.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en syytä imettäneitä imettämättömyydestäni vaan sitä endokrinologia joka antoi imetyskiellon. Eiku hetkinen, enhän mä syytä kyllä häntäkään.

Vierailija
12/44 |
29.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Kerroit sen, millaisia keskusteluja et halua. Mutta kysyin, millaisia keskusteluja sä haluat?  Voisitko avata vähän sitä puolta?

Vierailija
13/44 |
29.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eikös äidin niinkuin kuulukkin imettää? Rintoihin nousee maitoa, joka on vauvojen ravintoa?

Vierailija
14/44 |
29.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen omassa piirissäni kummajainen kun imetän 2,5 vuotiasta ja voitteko kuvitella!-tunnen tiettyjen ihmisten seurassa jotain häpeän/syyllisyyden tapaista. Nämä ihmiset ovat niitä jotka syystä tai toisesta eivät ole imettäneet tai sitten niitä, jotka muuten vaan kummastelevat ja kokevat tehtäväkseen ilmoittaa mielipiteensä asiasta.

Vierailija
15/44 |
29.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Millä tavalla muut äidit ovat sua haukkuneet ja sättineet? :/

Vierailija
16/44 |
29.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Etkös juuri hauku ei-imettäviä siitä, kun keskustelu imetyksestä ei suju sinulta?

Vierailija
17/44 |
29.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen sitä mieltä, että kukin ruokkikoot lapsensa kuten tahtovat. Pääasia on se, että vauva saa ruokaa tarpeeksi.

Mutta täytyy sanoa, että olen useasti saanut imettävän äidin kimppuuni. Heti oltiin haukkumassa ja arvostelemassa kun kuultiin, että vauva saa maidon pullosta. Ilmeisesti imettävien on vaikea uskoa, että myös niistä pullovauvoista kasvaa ihan tavallisia ja terveitä lapsia ja aikuisia. 

Noin siis esikoisen aikaan. Kun kuopus syntyi, totesin aina noihin imetyskyselyihin, että ne asiat eivät kuulu kellekään muulle kuin minulle ja miehelleni (ja th:lle tarvittaessa).

Vierailija
18/44 |
29.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

No, kyllä siinä aika kummajainen saa ollakin, että imettää noin vanhaa lasta. Sori vaan, mutta lapsen olisi jo aika siirtyä ihan vain oikeaan ravintoon. Rintamaito on tarkoitettu sellaiselle lapselle, joka ei pysty syömään muuta ravintoa, eli alle 1-vuotiaalle.

Vierailija
19/44 |
29.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä olen samaa mieltä, että on tavallaan sääli, että imettäminen on kielletty puheenaihe sellaisille, joille se on onnistunut ja sitä on jatkettu vähintään suositellun ajan verran. Se on asia, jossa onnistumisesta ei koskaan saa iloita ääneen, ettei joku muu vain syyllistyisi. Ei silloinkaan, jos ei edes ajattele olevansa vain niin hyvä ja taitava, että onnistui, vaan katsoo olleensa myös onnekas ja joku toinen taas huono-onninen kun ei onnistunut. Jos et ole halunnut imettää, saat esitelmöidä siitä rauhassa. Jos olet halunnut imettää, mutta jotain meni pieleen, saat esitelmöidä siitä rauhassa. Jos olet halunnut imettää mutta lopettanut paljon ennen kuin suositellaan, saat esitelmöidä rauhassa. Mutta auta armias, jos olet sekä halunnut imettää että onnistunut sekä täysimettämään että osittaisimettämään vähintään suositellut ajat, sinulla ei ole paljon muita vaihtoehtoja kuin olla vain aina hiljaa, koska muuten olet sietämätön besserwisser. Vaikka et koskaan sanallakaan arvioisi muiden tekemisiä.

Vierailija
20/44 |
29.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 23:09"]

[/quote]

[/quote]

Aika ristiriitainen ilmaisu sinulta: Rintamaito on tarkoitettu sellaiselle lapselle, joka ei pysty syömään muuta ravintoa, eli alle 1-vuotiaalle.

Kyllähän kiinteät aloitetaan jo 4-6 kuukauden ikäisenä eli lapsi syö muutakin ravintoa! Mielestäni imetys vähän päälle 2-vuotiaaksi on vielä ihan jees. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan yksi