Miten päiväkotien olot saadaan paremmiksi? ehdotuksia?
Kerätään addressia? Hoitajien kahvitauot pois? Mielenosoitus? Emme maksa palkkaa hoitajille?
JOTAIN on tehtävä!
Kommentit (80)
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 22:23"]
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 22:14"]
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 21:54"]
Ihan ensin nämä yliopistokoulutetut varhaiskasvattajat opetetaan ottamaan uusin tutkimustieto käyttöön eli vaikka Norjan malli, jossa lapset itse päättävät, menevätkö ulos vai leikkivätkö sisällä, syövätkö klo 11.00 vai 11.30 ja nukkuvatko päiväunet. Jos se onnistuu muissa maissa, niin miksi se ei onnistu Suomessa? Pois pakkonukutus, pakkosyöminen ja pakkotuokiot, enemmän tilaa lapsen omalle mielikuvitukselle ilman aikuisen sadutusta.
Lapsille lupa olla lapsia eikä ongelmakeskeisen varhaiskasvatuksen kohteita.
Ja kaikki suunnittelu tehdään yhdessä lasten kanssa. Siitä saadaan lapsille enemmän aikaa 2 tuntia päivässä.
[/quote]ei siitä tule mitään että nikopetterijeninalta kysytään haluatko sinä ulos, haluatko milloin syödä jne. Kaikki ulos samaan aikaan, kaikki syömään tiettyyn aikaan jne
[/quote]
Miksi siitä ei tule mitään? Jos se onnistuu hyvin muualla, miksi suomalainen varhaiskasvattaja ei ole koulutettavissa siihen, että lapsesta tulee oman elämänsä toimija?
[/quote]sun täytyy lapsen kasvattajana tehdä niin että nikopetteri osaa itse sitoa kengännauhat, kammata hiukset, pukea vaatteet, osaa pyyhkiä pyllyn ja ei tarvi enää vaippoja 1,8 vuotiaana eikä ainakaan ime tuttia yli vuoden vanhana.
Lapsi oppii tekemällä, joten monipuolinen toiminta on tärkeää. Toimintaa suunnittelemaan ihmiset, jotka ymmärtävät, miten erilainen toiminta vaikuttaa lasten kehitykseen ja oppimiseen - koulutetut lastentarhanopettajat siis kaikkiin ryhmiin, myös ihan pienille.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 21:35"]
Kerätään addressia? Hoitajien kahvitauot pois? Mielenosoitus? Emme maksa palkkaa hoitajille?
JOTAIN on tehtävä!
[/quote]
Jos vaikka rakennettaisiin "muutama" golf kenttä vähemmän?
Vastaus on selkeäö:lisää rahaa. Rahalla siis hankittaisiin lisää hoitajia ja suuremmat tilat.
Virike lasten hoito-aikaa voisi lyhentää esim klo 9-15(max)
Voitaisiin palkata vaikka noita työkkärin harjoittelijoita muutaman rautaisen ammattilaisen kanssa hoitamaan niitä virikkeitä tarvitsevia joiden vanhemmat on kotona. Lisätä avoimia päiväkoteja jonne voitaisiin ensiksi ohjata vanhemmat jotka meinaavat sen Liisa-Alvarin tuoda sinne virikkeitä hankkimaan, kun eivät itse jaksa.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 22:42"]
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 22:31"]
Maksavat asiakkaat yleensä maksavat ne todelliset kulut. Varhaiskasvatuksen asiakkaista yksikään ei maksa niin paljoa, että kulut tulisi katetuiksi.
[/quote]
Ai sinusta taksikuskin ei tarvitse kohdella hyvin vanhusta, joka maksaa matkansa taksisetelillä? Eikä ravintolassa palvella sitä pöytää, jossa istuu juhlivan firman väkeä, koska he eivät itse maksa laskuaan?
[/quote]
Kyllä se raha liikkuu taksiseteleissäkin. Luuletko, että taksiyrittäjä hyvää hyvyyttään taksisetelivanhuksia kuskaa?
Ja firmakin maksaa ravintolaillasta, vaikkei pöydässä istujat henkilökohtaisesti niin tekisi.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 22:04"]
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 21:59"]
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 21:55"]
JOHAN SE ON PERKELE, KUN OMAN LAPSENSAKIN JOUTUU PUKEMAAN, PUKEMISKOULUTUKSEEN KAIKKI PÄIVÄKODIN TÄDIT.
[/quote]
Sinulla meni tuon jutun pointti näköjään kokonaan ohi. Lapsen luovutuskin vanhemmille suvuu PALJON sujuvammin jos lapsi on valmiiksi puettuna, mitä vanhemmat alkavat lasta pukemaan, mahdollisesti ehkä ottamaan omia vaatteitakin mukaan.
Lapsi vaatetetaan valmiiksi, lapsen kassi otetaan valmiiksi ja lapsi luovutetaan vanhemmalle mahdollisimman sujuvasti. Kenellekään ei tule mielipahaa tai kiukkua.
[/quote]
Minua ainakin tympii alkaa sullomaan lapselle kuraisia kenkiä/vaatteita niskaan, kun olen työvaatteissa...
[/quote]
Voi hyvää päivää. Se sun lapsesi on siellä hoidossa sen aikaa kun sinä olet töissä. Kun tulet hakemaan lastasi, hän on sinun vastuulla. Pue tai ole pukematta, aivan sama.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 22:51"]
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 21:35"]
JOTAIN on tehtävä!
[/quote]
Jos vaikka rakennettaisiin "muutama" golf kenttä vähemmän?
Vastaus on selkeäö:lisää rahaa. Rahalla siis hankittaisiin lisää hoitajia ja suuremmat tilat.
Virike lasten hoito-aikaa voisi lyhentää esim klo 9-15(max)
Voitaisiin palkata vaikka noita työkkärin harjoittelijoita muutaman rautaisen ammattilaisen kanssa hoitamaan niitä virikkeitä tarvitsevia joiden vanhemmat on kotona. Lisätä avoimia päiväkoteja jonne voitaisiin ensiksi ohjata vanhemmat jotka meinaavat sen Liisa-Alvarin tuoda sinne virikkeitä hankkimaan, kun eivät itse jaksa.
[/quote]
Mistä se raha revitään?
Ah, niin toki! Lapsettomien taskuista tietenkin!
Päiväkodissa ei ole tarkoitus oppia lukemalla ja kirjoittamalla. Jokainen lapsi oppii tekemällä ja kokemalla ja tekemistä ja kokemista reflektoimalla, yhdessä toisten ihmisten kanssa.
Missä ihmeessä teidän lapset ovat hoidossa? Meidän kuopuksen päiväkodissa lauletaan, tehdään palapelejä, retkeillään, ulkoillaan, askarrellaan, tehdään "tehtäviä", piirretään, tanssitaan. Ja syödään, nukutaan, jutellaan... Ja päiväkodin hoitajat ovat kivoja ja fiksuja. Toiminta on suunniteltua, tavoitteellista jne.
Lastensuojeluilmoitus kaikista ja/tai huostaanotto jos yrittää viedä lastaan päiväkotiin.
Ainoastaan huonot ihmiset vie lapsiaan hoitoon.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 23:23"]
Missä ihmeessä teidän lapset ovat hoidossa? Meidän kuopuksen päiväkodissa lauletaan, tehdään palapelejä, retkeillään, ulkoillaan, askarrellaan, tehdään "tehtäviä", piirretään, tanssitaan. Ja syödään, nukutaan, jutellaan... Ja päiväkodin hoitajat ovat kivoja ja fiksuja. Toiminta on suunniteltua, tavoitteellista jne.
[/quote]
Näin minunkin lapseni päiväkodissa. Käyvät myös esim. teatterissa ja lastenkonserteissa, ja päiväkodissa on joka vuosi joitakin esityksiä esim. nukketeatteria. Ruoka on hyvää ja talossa oma keittäjä joka sen tekee. Lapset pääsevät välillä hänen kanssaan leipomaan. Olen todella tyytyväinen hoitopaikkaan ja kummastuksella tätä ketjua luin. Ei minulla ole kertakaikkiaan mitään negatiivista sanottavaa omasta päiväkodista.
Olen ollut erittäin tyytyväinen lasteni päiväkotiin. Toiminta on monipuolista ja henkilökunta osaavaa. JOS joskus minulla olisi moitittavaa, niin kyllä juttelisin päiväkodin henkilökunnan kanssa asiasta, enkä tulisi tänne nimettömänä huutelemaan.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 22:49"]
Lapsi oppii tekemällä, joten monipuolinen toiminta on tärkeää. Toimintaa suunnittelemaan ihmiset, jotka ymmärtävät, miten erilainen toiminta vaikuttaa lasten kehitykseen ja oppimiseen - koulutetut lastentarhanopettajat siis kaikkiin ryhmiin, myös ihan pienille.
[/quote]
Kyllä kaupungissa riittää yksi LTO, joka suunnittelee 8 tuntia päivässä. Ihan turha laittaa LTO listalle pikkulasten ryhmään, jos hän ei ole lasten kanssa vaan kehittää, suunnittelee, hallinoi ja priorisoi.
[quote author="Vierailija" time="30.04.2014 klo 08:22"]
[/quote]
Kyllä kaupungissa riittää yksi LTO, joka suunnittelee 8 tuntia päivässä. Ihan turha laittaa LTO listalle pikkulasten ryhmään, jos hän ei ole lasten kanssa vaan kehittää, suunnittelee, hallinoi ja priorisoi.
[/quote]
Mitä nää muut hoitajat sitten on, kun eivät saa olla kokemattomia tai kouluttamattomia? :D
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 23:06"]
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 22:42"]
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 22:31"]
Maksavat asiakkaat yleensä maksavat ne todelliset kulut. Varhaiskasvatuksen asiakkaista yksikään ei maksa niin paljoa, että kulut tulisi katetuiksi.
[/quote]
Ai sinusta taksikuskin ei tarvitse kohdella hyvin vanhusta, joka maksaa matkansa taksisetelillä? Eikä ravintolassa palvella sitä pöytää, jossa istuu juhlivan firman väkeä, koska he eivät itse maksa laskuaan?
[/quote]
Kyllä se raha liikkuu taksiseteleissäkin. Luuletko, että taksiyrittäjä hyvää hyvyyttään taksisetelivanhuksia kuskaa?
Ja firmakin maksaa ravintolaillasta, vaikkei pöydässä istujat henkilökohtaisesti niin tekisi.
[/quote]
Sinäkö oletat, että raha ei liiku päivähoitomaksuissa? Ihan samalla tavalla kuin se mummo saa taksisetelinsä yhteiskunnalta, maksaa yhteiskunta sen päivähoitopaikan. Miksi siis perhe on vähemmän asiakas kuin mummo, kun molempien puolesta maksun maksaa joku muu?
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 23:09"]
Päiväkodissa ei ole tarkoitus oppia lukemalla ja kirjoittamalla. Jokainen lapsi oppii tekemällä ja kokemalla ja tekemistä ja kokemista reflektoimalla, yhdessä toisten ihmisten kanssa.
[/quote]
Eli sinusta lukemalla oppiva lapsi on jotenkin epäkelpo, koska oppii "väärin"? Kuka saa määrittää oikeanlaisen oppimisen tavan, LTO:ko? Miksi päiväkoti haluaa ehdottomasti estää lukemalla oppimisen?
[quote author="Vierailija" time="30.04.2014 klo 08:27"]
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 23:09"]
[/quote]
Eli sinusta lukemalla oppiva lapsi on jotenkin epäkelpo, koska oppii "väärin"? Kuka saa määrittää oikeanlaisen oppimisen tavan, LTO:ko? Miksi päiväkoti haluaa ehdottomasti estää lukemalla oppimisen?
[/quote]
Aivan! Mutta onhan se nyt lto:lle liian vaikea ymmärtää, että jotkut lapset ovat vain luonnostaan älykkäitä ja lukevat kokemisen sijaan.
[quote author="Vierailija" time="30.04.2014 klo 08:23"]
[quote author="Vierailija" time="30.04.2014 klo 08:22"]
[/quote]
[/quote]
Mitä nää muut hoitajat sitten on, kun eivät saa olla kokemattomia tai kouluttamattomia? :D
[/quote]
Oletko kuullut koskaan sellaisesta termistä, kuin lastenohjaaja? Opiskelevat amiksessa, joten ei pitäisi olla liikaa vaadittu.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 21:38"]
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 21:36"]
Enemmän henkilökuntaa päiväkoteihin.
[/quote]
Enemmän koulutettuja ammattilaisia ja vähemmän kesätyttöjä ja muita pilipaliharjoittelijoita.
Vähintään 5-vuoden kokemus, omat lapset tai alan koulutus. Suomi on varmaan ainoa maa jossa kouluttamattomat henkilöt pääsevät huolehtimaan toisten lapsista.
[/quote]
Missähän tätä kokemusta kerrytetään jos ei saa mennä töihin?
Itse olen tällainen kouluttamaton työntekijä ja vanhemmat ovat surullisia kun lopetin työt. Syynä se että oli niin hyvä "ote" lapsiin ja olin niin kovin ammattitaitoinen nuoresta iästäni huolimatta.
Jos ensin täytyy opiskella ja valmistua, ok mutta on varmasti työpaikat saatu jo
muualta tuossa kohtaa jos 5v täytyisi työskennellä.
Ja sinulle joka ehdotit kahvitaukojen poistamista niin kerronpa, että ei sielä aina ehdi taukoa pitääkkään. Ruoka syödään kylmänä, jos ehtii syömään ollenkaan.