Toisenlaiset frendit sarjasta pari kysymystä.
Tykkään katsoa sarjaa ja olen jo ekasta kaudestä lähtien miettinyt, että mikä "vamma" sillä Katalla on?
Kun Mikko on selvästi autistinen ja Timokin taitaa olla ainakin lievästi autistinen, mutta Kata taas..
Ja tuossa edellisessä jaksossa, olivatko ne likat kolmistaan siellä Rhodoksella?
Mutta täytyy kyllä sanoa, että Sonja kyllä osaa puhua suht hyvin enkkua :)
Kommentit (32)
Veikkaan, että matkustavat omilla ns perheen rahoilla. Tosin noi tuet voi olla vähän parempia keh.vammasilla kuin tavan eläkeläisillä. On esim ilmainen tuettu asuminen ja sitten saa itselle ne eläkeläisen tai invalidin tuet. eivät paljoa rellestä tavallisessa elämässä, joten rahaa säästyy... Oli kyllä yllätävää, että Sonja puhui englantia!
No ei kai ne nyt kolmistaan ole, koska siellä on yhtiön tuotantotiimi mukana :-) Ja matkustusbudjetti on tuotantoyhtiön budjetti. Kai te nyt ymmärrätte, että tässä tehdään bisnestä. Ja se on ihan oikein - sehän on win-win-tilanne. Tästä hyötyvät ohjelman henkilöt ja tuotantoyhtiö.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 15:10"]
Veikkaan, että matkustavat omilla ns perheen rahoilla. Tosin noi tuet voi olla vähän parempia keh.vammasilla kuin tavan eläkeläisillä. On esim ilmainen tuettu asuminen ja sitten saa itselle ne eläkeläisen tai invalidin tuet. eivät paljoa rellestä tavallisessa elämässä, joten rahaa säästyy... Oli kyllä yllätävää, että Sonja puhui englantia!
[/quote]
Missä on ilmainen tuettu asuminen? Kyllä sekä vammaisilta että vanhuksilta peritään käypää vuokraa ainakin niissä kunnissa, missä itselläni on tuttavilla tai sukulaisilla vammaisia. Palvelut ostaa kunta yleensä, mutta ei se ilmaista ole, voi olla kuntakohtaista. Niissä kunnissa, mitä itse tiedän, esim.soluvuokra on aika lailla samaa luokkaa kuin opiskelija-asuntoloissa.
Helsingissä näin:
Hinta Kehitysvammahuollon tukiasunnossa asuvalta peritään asumisesta todellista vuokraa vastaava ylläpitomaksu, joka ei ylitä kohtuullista hyväksyttävän vuokran tasoa. Lisäksi peritään palvelumaksu tietyistä asiakkaan käyttämistä palveluista (esimerkiksi saunomisesta). Asukas vastaa itse sähköstä ja puhelimesta aiheutuvista kuluista. Kotihoidonohjaajan, asuntolan työntekijän tai sosiaalityöntekijän palvelut ovat asiakkaalle maksuttomia.
Lähde:http://www.hel.fi/hki/sosv/fi/kehitysvammaisten_palvelut/palvelut/tuettu_asuminen
[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 15:13"]
No ei kai ne nyt kolmistaan ole, koska siellä on yhtiön tuotantotiimi mukana :-) Ja matkustusbudjetti on tuotantoyhtiön budjetti. Kai te nyt ymmärrätte, että tässä tehdään bisnestä. Ja se on ihan oikein - sehän on win-win-tilanne. Tästä hyötyvät ohjelman henkilöt ja tuotantoyhtiö.
[/quote]
On työtä niille tuo tosi-tv, siinä on omat etunsa. Kiva formaatti.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 15:13"]
[/quote]
5 jatkaa, että minulla ei siis ole mitään tietoa, onko maksaja yhtiö vai onko kyseessä omat / perheen / suvun rahat. Mutta kun ollaan viihdeteollisuudessa, ei tässä ole mitään ihmeteltävää.
Ah, ok. Heitin lonkalta, että on ilmainen asuminen. Ajattelin, että näin on aikuisille ihmisille, jotka ei voi itsenäisesti asua :O mut eipä se sitte niin taida olla.
On käsitys, että he eivät aivan köyhistä oloista olisi lähtöisin muutenkaan. Tosin rahankäyttö muuten opetetaan maltilliseksi. Ettei teidän pussista varmaan ole pois ;)
En ole katsonut tuota sarjaa enkä tunne näitä frendejä sen enempää, mutta vaikeasti vammaisen lähisukulaisen edunvalvojana (= raha-asioista vastaavana) voisin valaista asian taloudellista puolta.
Ensinnäkin, aika monella "tavallisella eläkeläisellä" on varaa polttaa aski tupakkaa päivässä. Jos jättää tupakat ostamatta eikä osta mitään muuta tilalle, pystyy säästyneillä rahoilla tekemään etelänmatkan vaikka joka vuosi (olettaen, että pitää maksaa vain oma matka eikä muiden perheenjäsenten). Avustajan matkan ja palkkion maksaa yhteiskunta. Ei toki aina, kun vammainen päättää matkalle lähteä, mutta tästä on olemassa omat säädöksensä (muistikuvani on, että yhdelle tämäntapaiselle ulkomaanmatkalle kustannetaan avustaja joka toinen vuosi. Muistikuvani voi kuitenkin olla väärä, koska sukulaiseni ei ole viime vuosina matkustellut ja sen takia en ole suoraan joutunut tämän kanssa tekemisiin.)
Kolmanneksi, vammaisella voi olla myös muita tuloja tai omaisuutta kuin peruskansaneläke. Esimerkiksi oma sukulaiseni saa joka kuukausi satoja euroja perhe-eläkettä kuolleen vanhempansa jäljiltä. Vanhempi on tosin kuollut ennen viimeistä perhe-eläkelain uudistusta, joten en tiedä, saisiko sukulaiseni vastaavaa perhe-eläkettä, jos vanhempi kuolisi nyt. Tämä perhe-eläke kyllä pienentää sukulaiseni saamaa kansaneläkettä ja asumistukea, mutta siitä huolimatta kokonaiseläke on parempi kuin pelkkä kansaneläke/takuueläke olisi.
Vammainen on myös voinut saada perintöä esim. vanhemman tai isovanhemman kuollessa ja käyttää näin saatuja rahoja matkusteluun.
Vammaiset eivät todellakaan asu tuetusti ilmaiseksi, vaan esimerkiksi palvelutalossa asuvat maksavat yleensä suunnilleen paikkakunnan käypää vuokraa vastaavaa vuokraa. Ainakaan sukulaiseni ei kuitenkaan tarvitse maksaa varsinaisesti saamastaan avusta (vaan sen maksaa kotikunta), paitsi ruokailustaan hän maksaa kohtuullisen korvauksen (esim. lounaasta 5,60 / ateria ja iltapalasta 3,10 / ateria).
Yleensä työikäiset vammaiset käyvät myös jonkinlaisessa tukityössä, jos he eivät saa työpaikkaa tavallisilta työmarkkinoilta. Vaikka näistä tukitöistä maksettava korvaus onkin todella pieni (tyyliin 10 eur / päivä), on siitäkin mahdollisuus säästää muutaman kuukauden aikana ulkomaanmatkaan tarvittavat rahat.
Terv. juuri vuositili-ilmoituksen (maistraatille) tehnyt edunvalvoja
Sarja alkaa olla jo samojen asioiden toistelua ja voitaisiin pikkuhiljaa kuopata. Mitään uutta ja erilaista ei oikein enää keksitä. Tai ehkä päähenkilöitä voitaisiin totaalisesti vaihtaa ja saada tuoretta näkökulmaa asioihin.
Itsehän ainakin kieltäytyisin kuvatuksi tulemisesta (kamerakammo), jos olisin tuolla paikassa töissä, että siksi kehitysvammaohjaajia ei varmaan näytetä. Toisaalta jonkun on vain pukattava tuota tarinaa eteenpäin ja siksi joidenkin katsojien korvaan särähtävät nuo ohjaajien sivukommentit.
Näitä kehitysvammaisia ihmisiähän voitaisiin kuvata esim. 10 vuoden päästä uudelleen, että miten menee.
Olisiko ehkä parempi olla katsomatta ohjelmaa, kuin toivoa sen lopettamista. Voi hyvänen aika miten idiootteja ihmisiä maa päällään kantaa.
Onhan se Mikko ollut monta kertaa jonkun ohjaajan kanssa jossain.
Matkaa suunniteltiin jo edellisellä tuotantokaudella. Sen suunnitelman mukaan naisten äidit olivat mukana. En usko, että ohjelman tuotantoyhtiö maksoi frendien matkaa eivätkä he voi matkalla olla myöskään kuvausryhmän vastuulla.
No, mä olin just etelässä tyttäreni kanssa. On ihan "normi" muksu, opiskelee. Mä maksoin matkan.
Kai noilla frendeilläkin vanhemmat kustantaa heille yhtä jos toista jos ei oo rahasta kii?
[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 15:04"]
Mä mietin kanssa että kenen kanssa ne oli siellä Rodoksella? Hyvin leikattu ohjelma kun ei huoltajia näkynyt missään esim ne ranta ja hissi kohdat. Samoin kiinnostaa että millä rahalla ne matkustaa? Ei tavallisella eläkeläisellä ole varaa etelänmatkaan. Onko heidän asuntolalla joku matkustus/viihde budjetti, josta nää reissut rahoitetaan?
[/quote]Mihin ne huoltajia tarvii. Ei vammaisten järjessä mitään vikaa ole
Mä oon miettiny että onko ne oikeasti vammaisia vai esittääkö vaan?
Ei vammaisten järjessä mitään vikaa ole
[/quote]
Kehitysvammaisista käytettiin ennen ikävää nimitystä "vajaamieliset."
[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 23:07"][quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 15:04"]
Mä mietin kanssa että kenen kanssa ne oli siellä Rodoksella? Hyvin leikattu ohjelma kun ei huoltajia näkynyt missään esim ne ranta ja hissi kohdat. Samoin kiinnostaa että millä rahalla ne matkustaa? Ei tavallisella eläkeläisellä ole varaa etelänmatkaan. Onko heidän asuntolalla joku matkustus/viihde budjetti, josta nää reissut rahoitetaan?
[/quote]Mihin ne huoltajia tarvii. Ei vammaisten järjessä mitään vikaa ole
[/quote]
Näistä frendeistä ja heidän järjestään en tiedä; mutta onhan paljon sellaisia vammoja, jotka vaikuttavat aivoihin ja kehitykseen. Toki on sitten ihan vaan fyysisiä vammojakin, jotka eivät järkeen vaikuta.
Ja eikös yksi noista näytellyt joskus salkkareissa? Jotkut vammaiset pystyvät töitätekemään, mistä sitten rahaa saavat.