Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten päiväkotien olot saadaan paremmiksi? ehdotuksia?

Vierailija
29.04.2014 |

Kerätään addressia? Hoitajien kahvitauot pois? Mielenosoitus? Emme maksa palkkaa hoitajille?

JOTAIN on tehtävä!

Kommentit (80)

Vierailija
41/80 |
29.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 22:04"]

[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 21:59"]

[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 21:55"]

JOHAN SE ON PERKELE, KUN OMAN LAPSENSAKIN JOUTUU PUKEMAAN, PUKEMISKOULUTUKSEEN KAIKKI PÄIVÄKODIN TÄDIT.

[/quote]

Sinulla meni tuon jutun pointti näköjään kokonaan ohi. Lapsen luovutuskin vanhemmille suvuu PALJON sujuvammin jos lapsi on valmiiksi puettuna, mitä vanhemmat alkavat lasta pukemaan, mahdollisesti ehkä ottamaan omia vaatteitakin mukaan.

Lapsi vaatetetaan valmiiksi, lapsen kassi otetaan valmiiksi ja lapsi luovutetaan vanhemmalle mahdollisimman sujuvasti. Kenellekään ei tule mielipahaa tai kiukkua.

[/quote]

Minua ainakin tympii alkaa sullomaan lapselle kuraisia kenkiä/vaatteita niskaan, kun olen työvaatteissa...

[/quote]

Oisko kannattanut kahdesti miettiä sitä lasten hommaamista. Kuka ne lasten likaiset kengät siellä kotona pukee?

Vierailija
42/80 |
29.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 21:47"]

[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 21:46"]

Olot ovat ihan tarpeeksi hyvät jo nyt. Ei tarvita mitään kampanjointia.

[/quote]

Lue keskusteluja aiheesta..... Tulet huomaamaan millaiset ihmiset lapsiamme hoitavat.

[/quote]

Paljon porua, vähän villoja. Suomalaiset päiväkodit ovat oikein hyviä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/80 |
29.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon iloinen jos ehdin juuri ennen kuin ovat pukeneet päälle, tiedän että se helpottaa hoitajien työtä kun nopeasti puen omani ryhmästä pois ja kotiin ja silloin kun tiedän ettei jäädä kotipihaan heti ulos voi autoon viedä ilman täyttä sotisopaa ja loput kassiin. Löydän nopeammin omien lasteni kamppeetkin. Maksu on niin pieni etten pidä ainakaan kuntapuolella  lapsiani maksavina asikkaina vaan rahoitetun palvelun saajina. Meidän päikyssä on  sitäpaitsi asiat hyvin.

Vierailija
44/80 |
29.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 21:54"]

Ihan ensin nämä yliopistokoulutetut varhaiskasvattajat opetetaan ottamaan uusin tutkimustieto käyttöön eli vaikka Norjan malli, jossa lapset itse päättävät, menevätkö ulos vai leikkivätkö sisällä, syövätkö klo 11.00 vai 11.30 ja nukkuvatko päiväunet. Jos se onnistuu muissa maissa, niin miksi se ei onnistu Suomessa? Pois pakkonukutus, pakkosyöminen ja pakkotuokiot, enemmän tilaa lapsen omalle mielikuvitukselle ilman aikuisen sadutusta.

Lapsille lupa olla lapsia eikä ongelmakeskeisen varhaiskasvatuksen kohteita.

Ja kaikki suunnittelu tehdään yhdessä lasten kanssa. Siitä saadaan lapsille enemmän aikaa 2 tuntia päivässä.

[/quote]ei siitä tule mitään että nikopetterijeninalta kysytään haluatko sinä ulos, haluatko milloin syödä jne. Kaikki ulos samaan aikaan, kaikki syömään tiettyyn aikaan jne

Vierailija
45/80 |
29.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 22:04"]

JOHAN SE ON PERKELE, KUN OMAN LAPSENSAKIN JOUTUU PUKEMAAN, PUKEMISKOULUTUKSEEN KAIKKI PÄIVÄKODIN TÄDIT.

[/quote]

Sinulla meni tuon jutun pointti näköjään kokonaan ohi. Lapsen luovutuskin vanhemmille suvuu PALJON sujuvammin jos lapsi on valmiiksi puettuna, mitä vanhemmat alkavat lasta pukemaan, mahdollisesti ehkä ottamaan omia vaatteitakin mukaan.

Lapsi vaatetetaan valmiiksi, lapsen kassi otetaan valmiiksi ja lapsi luovutetaan vanhemmalle mahdollisimman sujuvasti. Kenellekään ei tule mielipahaa tai kiukkua.

[/quote]

Minua ainakin tympii alkaa sullomaan lapselle kuraisia kenkiä/vaatteita niskaan, kun olen työvaatteissa...

[/quote] mene hakemaan kun lapset ovat ulkoilussa

Vierailija
46/80 |
29.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankkikaa hoitaja kotiin niin saatte yksilöllistä hoitoa, eikä tarvi edes pukea väsyneenä töistä tullessa!

Koittakaa nyt ajatella realistisesti. 3 hoitajaa ja 22 lasta!! Ja ryhmäkoko ei ole hoitajan vika.

Vierailija
47/80 |
29.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 22:02"]

[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 21:57"]

Kehittävää, ohjattua toimintaa lapsille. Esimerkiksi rakentavaa liikuntaa, luovuutta kehittäviä satuja tai pelejä, minä tykkäisin jos tutustuttaisiin erilaisiin soittimiin.

Miksi päiväkodeissa ei edes lauleta? Tehdäänkö siellä ylipäätään mitään lasten kanssa?

[/quote]

Minun kokemuksestani ei

[/quote]mun lapsi kävi pääkaupunkiseudulla erästä päiväkotia, laitoin vasta lähes 4 v ja pidettiin paljon vapaata. Uimaan ei menneet kertaakaan, ei edes luistelemaan talvella, pidin huolen että lapseni pääsee uimaan, hiihteleen, luistelemaan, teatteriin(tosin kävivät vähän) ostin tehtävävihkoja koska häntä kiinnosti älyllinen toiminta. Eskarissakin lintsattiin, tosin tehtävä päivänä oli joka kerta. Koulusta ei sitten ole lintsattu, siitä oon ollut tarkka.

Vierailija
48/80 |
29.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]se on sinun lapsesi joten sinun kuuluu pukea jos haet ennenaikaisesti. Niin tein itsekin aikoinaan kun hain lapseni niin ei olis tullut kuulonkaan että lapsi olisi valmiiksi puettuna odottanut kuumissaan mua. Monesti tulin ex tempore hakemaan milloin ruokailun jälkeen milloin yhdeltä jne. Työttömänä oli aikaa.

Vierailija
49/80 |
29.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 22:14"]

[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 21:54"]

Ihan ensin nämä yliopistokoulutetut varhaiskasvattajat opetetaan ottamaan uusin tutkimustieto käyttöön eli vaikka Norjan malli, jossa lapset itse päättävät, menevätkö ulos vai leikkivätkö sisällä, syövätkö klo 11.00 vai 11.30 ja nukkuvatko päiväunet. Jos se onnistuu muissa maissa, niin miksi se ei onnistu Suomessa? Pois pakkonukutus, pakkosyöminen ja pakkotuokiot, enemmän tilaa lapsen omalle mielikuvitukselle ilman aikuisen sadutusta.

Lapsille lupa olla lapsia eikä ongelmakeskeisen varhaiskasvatuksen kohteita.

Ja kaikki suunnittelu tehdään yhdessä lasten kanssa. Siitä saadaan lapsille enemmän aikaa 2 tuntia päivässä.

[/quote]ei siitä tule mitään että nikopetterijeninalta kysytään haluatko sinä ulos, haluatko milloin syödä jne. Kaikki ulos samaan aikaan, kaikki syömään tiettyyn aikaan jne

[/quote]

Miksi siitä ei tule mitään? Jos se onnistuu hyvin muualla, miksi suomalainen varhaiskasvattaja ei ole koulutettavissa siihen, että lapsesta tulee oman elämänsä toimija?

Vierailija
50/80 |
29.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

'Älyllinen toiminta' on kaikkea muuta kuin vanhanaikaisia tehtävävihkoja... Eri lapset oppivat eri tavoin ja onneksi nykyään eskareissa keskitytään paljon kokemisella oppimiseen. Nuo luistelu-, uinti- ja muut retket on jääneet nykyään tosiaan harmittavan vähälle päiväkodeissa. Yksi syy on lapsi-kasvattaja suhdeluvut. Jos päiväkoti on auki välillä 6-18, niin voitte siitä laskea, miten ryhmän kolmen aikuisen työvuorot jakaantuu... Samanaikaisesti ollaan pääsääntöisesti vain välillä klo 10-14, muutoin vain 2 hlö paikalla.

Vierailija
51/80 |
29.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksavat asiakkaat yleensä maksavat ne todelliset kulut. Varhaiskasvatuksen asiakkaista yksikään ei maksa niin paljoa, että kulut tulisi katetuiksi.

Vierailija
52/80 |
29.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkien lasten on tutkimusten mukaan tarpeen liikkua 2 tuntia päivässä eikä se oikein onnistu ahtaissa sisätiloissa. Se on yksi syy, miksi lapset eivät voi itse päättää ollako sisällä vai ulkona. Toinen syy on se, että päiväkotien tilat ovat liian ahtaat sille että valtaosa lapsista on sisällä samaan aikaan - jo tällä hetkellä tilat on mitoitettu siten, että osa lapsista joutuu leikkimään eteistiloissa. Laadukkaaksi havaittu pienryhmätoiminta ja lasten leikkiminen tai muu toiminta pienissä ryhmissä ei onnistu,  ellei lapsia jaeta porrastetusti sisä- ja ulkotiloihin. Pienryhmätoiminta on tärkeä varhaiskasvatuksen laadukkuuden mittari. Vaatikaa päiväkoteihin lisää tilaa sekä pienemmät ryhmäkoot. Sen lisäksi joka ryhmässä pitäisi olla vähintään yksi pedagogisen koulutuksen saanut opettaja, mielummin kaksi, kuten oli laita vielä 80-luvulla. 80-l toiminnan suunnitteluun ja oppimateriaalien valmistamiseen oli aikaa moninkertaisesti nykyiseen verrattuna. Monet opettajat joutuvat nyt valmistelemaan toimintaa omalla vapaa-ajallaan, kun suunnitteluaikaa on 2 tuntia per viikko, eikä sekään usein toteudu käytännön elämässä. 

Vierailija
53/80 |
29.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 22:17"]

Hankkikaa hoitaja kotiin niin saatte yksilöllistä hoitoa, eikä tarvi edes pukea väsyneenä töistä tullessa!

Koittakaa nyt ajatella realistisesti. 3 hoitajaa ja 22 lasta!! Ja ryhmäkoko ei ole hoitajan vika.

[/quote]

Mutta se hoitaja on töissä päiväkodissa, hän saa palkkaa siitä, että huolehtii lapsista. On varmaan hankala ajatella, joutuu tekemään jotain työpäivänään sen sijaan, että saisi istuskella rauhassa sivummalla räpläämässä kännykkäänsä. Ei pidä mennä päiväkotiin töihin, jos ei ole valmis tekemään töitä.

Vai käytätkö itse autoasi huollossa, jossa autonasentaja toteaa sinulle, että nosturi on tuossa, nosta autosi ylös ja korjaa jarrut, hänelle kuuluu vain läsnäolo.

Vierailija
54/80 |
29.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 22:34"]

[/quote]

Mutta se hoitaja on töissä päiväkodissa, hän saa palkkaa siitä, että huolehtii lapsista. On varmaan hankala ajatella, joutuu tekemään jotain työpäivänään sen sijaan, että saisi istuskella rauhassa sivummalla räpläämässä kännykkäänsä. Ei pidä mennä päiväkotiin töihin, jos ei ole valmis tekemään töitä.

Vai käytätkö itse autoasi huollossa, jossa autonasentaja toteaa sinulle, että nosturi on tuossa, nosta autosi ylös ja korjaa jarrut, hänelle kuuluu vain läsnäolo.

[/quote]

Tätä eivät lto:t näytä tajuavan. Luullaan vaan, että se läsnäolo on tarpeeksi työntekoa. Ei väliä vaikka leikkisi lasten kanssa vai räplääkö sitä puhelinta, minun tarvitsee olla vain läsnä, sanoo lto

Vierailija
55/80 |
29.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 22:31"]

Maksavat asiakkaat yleensä maksavat ne todelliset kulut. Varhaiskasvatuksen asiakkaista yksikään ei maksa niin paljoa, että kulut tulisi katetuiksi.

[/quote]

Ai sinusta taksikuskin ei tarvitse kohdella hyvin vanhusta, joka maksaa matkansa taksisetelillä? Eikä ravintolassa palvella sitä pöytää, jossa istuu juhlivan firman väkeä, koska he eivät itse maksa laskuaan?

Vierailija
56/80 |
29.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Subjektiivinen oikeus pois, ainoastaan ongelmatapaukset huomioida. Pakollisiksi maahanmuuttajille että oppivat suomalaiset tavat ja kielen.

Vierailija
57/80 |
29.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli yksi pieni toivomus se tärkein ja sitä ei noudatte.

En ole niin tarkka pukemisesta vaikka tuon aina säänmukaiset vaatteet lapselle. Joskus joku mokaa ja lapsella on liikaa päällä, mutta se on inhimillistä.

Lapsella on allergioita, mutta oli siedätyshoitoa joten ei siinäkään tarvinnut vahdata ja vaatia.

Lapsi en nukkunut päiväunia ja oli näreissään kun joutui silti siine petiin, mutta tämänkin ymmärsin. Henkilökunnan vähyyden takia kaikki lapset kuuntelivat sen sadun.

Minulle kävi se jos leikittiin vain taikka ohjattu toimintakin oli ok. Kivaa kun hoitajat ja lastentarhanopettajat jaksoivat keksiä jotain, mutta se ei ollut vaatimus.

Vain yhtä toivoin ja se oli se, että lapseni saisi olla päiväkodissa turvallisesti,e ttä hoitajat katsoisivat, että ketään ei kiusata ja kaikki saavat olla ryhmässä.

No tämä tärkein eli turvallisuus ei toiminut, työntekijöillä ei ollut tahtoa oikeasti pitää ryhmää ohjaksissa vaan luovuttivat vallan lapsille.

Maksaisin enemmän jos lapseni pääsisi hoitoon jossa työntekijät  oikeasti ovat ryhmän pomoja ja kasvattavat rakkaudella ja rajoilla lapsia. Lapset eivät osaa olla ryhmässä toisiaan kunnioittaen ellei sitä opeteta ja opettaja ole se auktoriteetti ja läsnä.

Vierailija
58/80 |
29.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 22:34"][quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 22:17"]

[/quote]

[/quote]

Olis ihan terveellistä kaikkien lasten vanhemmille viettää päivä lastensa päiväkodissa vaikka seuraten omahoitajan jalanjäljissä... Voin taata, että siellä oikeesti painetaan töitä niska limassa lähes ilman taukoja. Ainoo syy minkä takia jaksan sitä itsekin, on lapset!! Tutustumiskäynneistä ei saa oikeaa kuvaa työn sisällöstä (ettehän ole siellä työhön perehtymässä), koska silloin on tarkoitus suoda mahdollisuus lapselle ja vanhemmalle mahdollisimman kiirettömään ja rauhallisees 'sisäänajoon'. Samoin haku-ja tuontitilanteissa pyritään keskittymään siihen hetkeen.

Vierailija
59/80 |
29.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 22:27"]

'Älyllinen toiminta' on kaikkea muuta kuin vanhanaikaisia tehtävävihkoja... Eri lapset oppivat eri tavoin ja onneksi nykyään eskareissa keskitytään paljon kokemisella oppimiseen. Nuo luistelu-, uinti- ja muut retket on jääneet nykyään tosiaan harmittavan vähälle päiväkodeissa. Yksi syy on lapsi-kasvattaja suhdeluvut. Jos päiväkoti on auki välillä 6-18, niin voitte siitä laskea, miten ryhmän kolmen aikuisen työvuorot jakaantuu... Samanaikaisesti ollaan pääsääntöisesti vain välillä klo 10-14, muutoin vain 2 hlö paikalla.

[/quote]

Ja ongelmaksi muodostuvat ne lapset, jotka oppivat parhaiten lukemalla, kirjoittamalla ja tekemällä kokemisen sijaan.

Vierailija
60/80 |
29.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 22:38"][quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 22:34"]

[/quote]

[/quote]

Tätä eivät lto:t näytä tajuavan. Luullaan vaan, että se läsnäolo on tarpeeksi työntekoa. Ei väliä vaikka leikkisi lasten kanssa vai räplääkö sitä puhelinta, minun tarvitsee olla vain läsnä, sanoo lto

[/quote]

Onpas urpo lto, väärällä alalla. Toivottavasti et vaan yleistä kaikkiin lto:hin!