Miten päiväkotien olot saadaan paremmiksi? ehdotuksia?
Kerätään addressia? Hoitajien kahvitauot pois? Mielenosoitus? Emme maksa palkkaa hoitajille?
JOTAIN on tehtävä!
Kommentit (80)
Päivähoitomaksut 1,5 kertaiseksi, jolloin oikeasti olisi resursseja järjestää hyvää päivähoitoa, ne lapset, joiden perheillä ei olisi varaa, maksettaisiin korkeampi kotihoidontuki, jotta perheillä olisi aidoimmin varaa hoitaa lapset kotona.
Enemmän ymmärrystä ja yhteistyötä ja joustavuutta vanhempien ja henkilökunnan välille. Arvostusta toisia kohtaan. Sen tajuamista, että vanhempi voi ihan itse keskittyä kunnolla siihen, että hankkii omalla ajallaan lapselleen niitä virikkeitä mitä itse pitää parhaana, esim. tutustuttaa eri soittimiin tai kuskaa muskariin jos musiikki on perheelle tärkeää. Ymmärrystä siitä, että päiväkotien resurssit ovat rajallisia ja henkilökunta tekee työtään myös omalla persoonallaan. JOskus joku ei juuri sinua vanhempana miellytä, mutta sellaista se on maailmassa, johon mahtuu monenlaista tallaajaa ja kaikkien kuitenkin täytyy tehdä työtä ja tulla jollain tasolla toimeen toistensa kanssa. Odotusten kohtuullistaminen olisi hyvä juttu. Minulta ISO hatunnosto kaikille lasten kanssa työskenteleville! Teette mielettömän arvokasta työtä! Kokemukseni opettajista ja hoitajista ovat olleet pääasiassa todella myönteisiä, ja niiden vähemmän myönteisten kokemustenkin kanssa pystymme perheenä hyvin elämään. Oikeasti, Suomessa ovat asiat lasten päivähoidon suhteen ihan älyttömän hyvin. Ei tarvitse kovin kauas mennä kun hoidon suhteen eletään täysin villissä lännessä.
-henkilökunnalle jatkuvaa oikeaa koulutusta ja työnohjausta
-sama esimiehelle ja johtamisasiat muutenkin kuntoon
-riittävästi resursseja, myös siivousta ja keittiöhenkilökuntaa
-järkevät tilat, myös pienryhmähuoneita
-vähemmän vaatimuksia ylempaa, tai uudestaan jos vaatimuksia niin myös taloudellisia resursseja vaatimusten mukaan toimimiseen
-varhaiskasvatusta kaikille lapsille 9-12, muu aika vain tarpeen mukaista päivähoitoa
-lisää kerhotoimintaa, myös avointa jonne ei tarvitse ilmoittautua
-sijainen myös lyhyeen poissaoloon= lisää varahenkilöitä
Näistä voisi aloittaa sanoo päiväkodin täti
päivähoito opetustoimen alaisuuteen ja sen mukaiset pätevyysvaatimukset
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 22:43"]
Minulla oli yksi pieni toivomus se tärkein ja sitä ei noudatte.
En ole niin tarkka pukemisesta vaikka tuon aina säänmukaiset vaatteet lapselle. Joskus joku mokaa ja lapsella on liikaa päällä, mutta se on inhimillistä.
Lapsella on allergioita, mutta oli siedätyshoitoa joten ei siinäkään tarvinnut vahdata ja vaatia.
Lapsi en nukkunut päiväunia ja oli näreissään kun joutui silti siine petiin, mutta tämänkin ymmärsin. Henkilökunnan vähyyden takia kaikki lapset kuuntelivat sen sadun.
Minulle kävi se jos leikittiin vain taikka ohjattu toimintakin oli ok. Kivaa kun hoitajat ja lastentarhanopettajat jaksoivat keksiä jotain, mutta se ei ollut vaatimus.
Vain yhtä toivoin ja se oli se, että lapseni saisi olla päiväkodissa turvallisesti,e ttä hoitajat katsoisivat, että ketään ei kiusata ja kaikki saavat olla ryhmässä.
No tämä tärkein eli turvallisuus ei toiminut, työntekijöillä ei ollut tahtoa oikeasti pitää ryhmää ohjaksissa vaan luovuttivat vallan lapsille.
Maksaisin enemmän jos lapseni pääsisi hoitoon jossa työntekijät oikeasti ovat ryhmän pomoja ja kasvattavat rakkaudella ja rajoilla lapsia. Lapset eivät osaa olla ryhmässä toisiaan kunnioittaen ellei sitä opeteta ja opettaja ole se auktoriteetti ja läsnä.
[/quote]
Muuten ihan hyvä toive, mutta kuten tästäkin ketjusta huomaa, muut vanhemmat eivät halua samaa. Nykyajan curling-vanhemmat antavat lasten määrätä kotona ja sitä he nyt vaativat päiväkoteihinkin. Täällä vaativat mallia, jossa jokainen lapsi saa syödä, ulkoilla ja nukkua ihan milloin itse haluaa. Tällöin ei tietenkään turvaa tai rajoja lapsille juuri voida tarjota, mutta nykyvanhemmille niillä ei väliä olekaan.
[quote author="Vierailija" time="30.04.2014 klo 08:31"]
[quote author="Vierailija" time="30.04.2014 klo 08:23"]
[quote author="Vierailija" time="30.04.2014 klo 08:22"]
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 22:49"]
Lapsi oppii tekemällä, joten monipuolinen toiminta on tärkeää. Toimintaa suunnittelemaan ihmiset, jotka ymmärtävät, miten erilainen toiminta vaikuttaa lasten kehitykseen ja oppimiseen - koulutetut lastentarhanopettajat siis kaikkiin ryhmiin, myös ihan pienille.
[/quote]
Kyllä kaupungissa riittää yksi LTO, joka suunnittelee 8 tuntia päivässä. Ihan turha laittaa LTO listalle pikkulasten ryhmään, jos hän ei ole lasten kanssa vaan kehittää, suunnittelee, hallinoi ja priorisoi.
[/quote]
Mitä nää muut hoitajat sitten on, kun eivät saa olla kokemattomia tai kouluttamattomia? :D
[/quote]
Oletko kuullut koskaan sellaisesta termistä, kuin lastenohjaaja? Opiskelevat amiksessa, joten ei pitäisi olla liikaa vaadittu.
[/quote]
Ai, siis teille laadukkaita huippuosaajia haluaville kelpaa sitten lastenohjaajatkin! ;D Kunnallisella puolella eivät kelpaa edes lastenhoitajan tehtäviin, mutta te typerykset pidätte ohjaajia oikein laadukkaina huippuosaajina ;D ;D Taas huomaa mitä seuraa, kun täysin mistään mitään tietämättömät päästetään ehdotuksia tekemään :)
Meille sitä, meille tätä, meille tuota....
Onneksi olen yksityinen pph.
Olen muutaman lapsen / vanhemman sanonut urani aikana irti .
Minua ei tarvitse mielistellä eikä pelätä.
Palautetta saa antaa mutta päivittäinen naama norsun vitulla ollessa ja lasta haettaessa kiukkuillu omien henk.koht ongelmien takia ei ole suvaittavaa.
Laoset tulee mulle läheisiksi. Touhuamme arkea yhdessä. Päivämme on rytmitettyä ja jokainen lapsi nukkuu\ lepää.
Tällö aikaa minä siistaan keittiön ja valmistan välipalan.
Jos jokubei nukahda satua kuunnellessa toki haen pois muita häiritsemästä.
Tämä saa keskittyä hiljaiseen toimintaan.
Olen urani aikana harvoin törmännyt asiakkaisiin jotka vaativat erillis viihdykettä ja sirkusta lapsen päivään.
Minun tykönä noudatetaan Varhaiskasvatussuunnitelmaa ja tekeminen eri orientaatioineen sisällytetään arkeen.
Se matemaattinen orientaatio ei tosiaan ole ruutupaperiin laskemista!
Lapsella on mahdollisuus ja minun tuki sekö kannustus voida havaita ympärillään olevia asioita joista esim. Löytyy tätä matemaattista puolta.
mutta kamalaa lukea päiväkotien arjesta. Ei kyllä huvittaisi palata sinne enään töihin jos vanhemmat purkaa omaa turhautumista hoitajiin.
Suorituspainotteinen päiväkoti? Huhhuh
Enemmän henkilökuntaa päiväkoteihin.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 21:36"]
[/quote]
Enemmän koulutettuja ammattilaisia ja vähemmän kesätyttöjä ja muita pilipaliharjoittelijoita.
Vähintään 5-vuoden kokemus, omat lapset tai alan koulutus. Suomi on varmaan ainoa maa jossa kouluttamattomat henkilöt pääsevät huolehtimaan toisten lapsista.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 21:38"][quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 21:36"]
[/quote]
Enemmän koulutettuja ammattilaisia ja vähemmän kesätyttöjä ja muita pilipaliharjoittelijoita.
Vähintään 5-vuoden kokemus, omat lapset tai alan koulutus. Suomi on varmaan ainoa maa jossa kouluttamattomat henkilöt pääsevät huolehtimaan toisten lapsista.
[/quote]
Mutta kun hoitsu on ollut 15 vuotta päiväkodissa töissä, äkkiä muualle. Mä oon lopen kyllästynyt näihin eläkeikää hipoviin tätsyleihin, jotka eivät pysty toimintatapojaan muuttamaan.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 21:40"]
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 21:38"][quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 21:36"]
[/quote]
[/quote]
Mutta kun hoitsu on ollut 15 vuotta päiväkodissa töissä, äkkiä muualle. Mä oon lopen kyllästynyt näihin eläkeikää hipoviin tätsyleihin, jotka eivät pysty toimintatapojaan muuttamaan.
[/quote]
Hoitajille koulutuksia ja soveltuvuustestit viiden vuoden välein. Jos ei läpäise psykologista seulaa, sitten vaihtoon.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 21:38"]
[/quote]
[/quote]
Mitenkäs voit saada sitä työkokemusta päiväkodista valmistuttuasi, jos pitää olla 5 v. työkokemus?:D Ja ketään ei voi pakottaa hankkimaan omia lapsia... Kaikki eivät voi myöskään saada, vaikka haluaisivat! Alan koulutus tottakai ja sehän kaikilla onkin jo!
[/quote]
[/quote]
Miten niin kouluttamattomat henkilöt? Eikös nykyään vaadita ihan ammatillista pätevyyttä jos päiväkotiin halajaa töihin?
[/quote]
Ei, vaan virikelapset pois. Muutenkin maksetaan veroja jo niin paljon, että ei todellakaan hoitajia lisää lapsille, joiden vanhemmat ovat kotona
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 21:43"]
[/quote]
[/quote]
Miten niin kouluttamattomat henkilöt? Eikös nykyään vaadita ihan ammatillista pätevyyttä jos päiväkotiin halajaa töihin?
[/quote]
No kunnallisiin päiväkoteihin otetaan alle vuoden kokemuksella, kesätöihin ja sitten nää työkkärin harjoittelijat....
Olot ovat ihan tarpeeksi hyvät jo nyt. Ei tarvita mitään kampanjointia.
Lapsiparkeista saadut kokemukset EIVÄT voi olla alan kokemusta! Valitettavasti tätäkin näkee, siellä parkissa kun istutaan puhelin kourassa tekstaamassa ja samaa tehdään sitten siellä päiväkodissa.
Parkkivahdit eivät tee edes oikeaa työtä, ei sitä voi laskea työkokemukseksi.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 21:46"]
Olot ovat ihan tarpeeksi hyvät jo nyt. Ei tarvita mitään kampanjointia.
[/quote]
Lue keskusteluja aiheesta..... Tulet huomaamaan millaiset ihmiset lapsiamme hoitavat.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 23:07"][quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 22:51"]
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 21:35"]
Kerätään addressia? Hoitajien kahvitauot pois? Mielenosoitus? Emme maksa palkkaa hoitajille?
JOTAIN on tehtävä!
[/quote]
Jos vaikka rakennettaisiin "muutama" golf kenttä vähemmän?
Vastaus on selkeäö:lisää rahaa. Rahalla siis hankittaisiin lisää hoitajia ja suuremmat tilat.
Virike lasten hoito-aikaa voisi lyhentää esim klo 9-15(max)
Voitaisiin palkata vaikka noita työkkärin harjoittelijoita muutaman rautaisen ammattilaisen kanssa hoitamaan niitä virikkeitä tarvitsevia joiden vanhemmat on kotona. Lisätä avoimia päiväkoteja jonne voitaisiin ensiksi ohjata vanhemmat jotka meinaavat sen Liisa-Alvarin tuoda sinne virikkeitä hankkimaan, kun eivät itse jaksa.
[/quote]
Mistä se raha revitään?
Ah, niin toki! Lapsettomien taskuista tietenkin!
[/quote]
Nykyajan lapset hoitaa tulevaisuuden vanhukset.. Niin lapselliset kuin lapsettomat. Siis jos onnistutaan jotenkin säilyttämään edes kohtalaiset sos.-ja terveyspalvelut. Joidenkin on vaan vaikea nähdä niin pitkälle.