Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pari kysymystä rikosilmoituksesta, tietääkö kukaan?

Vierailija
29.04.2014 |

Jos teen rikosilmoituksen, saako epäilty sen sellaisenaan luettavaksi vai jonkin muun version vai ei mitään?

Minkä pituisia rikosilmoitukset yleensä ovat (lähinnä netin kautta tehtäessä)?

Toivon asiallisia vastauksia. Kyse on ikävästä asiasta ja se rikosilmoitus on tehtävä joka tapauksessa.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
29.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se sitä saa sellaisenaan luettavaksi :) Nyt vaan teet, mitä sun tarvii tehdä.

Vierailija
2/19 |
29.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 18:27"]

Ei se sitä saa sellaisenaan luettavaksi :) Nyt vaan teet, mitä sun tarvii tehdä.

[/quote]

Ihanaa, kun vastasit. Olen jotenkin huolestunut, elämäni ensimmäinen rikosilmoitus vasta tukevassa keski-iässä.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
29.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sanotaanko että onneksi ensimmäinen!

Vierailija
4/19 |
29.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 18:36"]

No sanotaanko että onneksi ensimmäinen!

[/quote]

No niinpä. Jotkut vain tuntuvat koko ajan olevan käräjöimässä ties mistä, vaikkakin ehkä enemmän hallinnollisissa asioissa. Minä taas olen pihalla näissä asioissa.

Tajusin juuri, että eihän sitä rikosilmoitusta voi suoraan näyttää, koska epäilty tietenkin kehittelisi oman versionsa tapahtumista sen perusteella mahdollisimman edulliseksi.

ap

Vierailija
5/19 |
29.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saman tien et saa ilmoitusta luettavaksi, mutta halutessasi voit jälkeenpäin tilata esitutkintapöytäkirjan ja muut paperit, esimerkiks kuulustelupöytäkirjat.

Vierailija
6/19 |
29.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin sille epäillylle ennen kuulusteluja ilmoitetaan muuta, kuin se mistä häntä epäillään.

Vierailija
7/19 |
29.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 18:47"]

Saman tien et saa ilmoitusta luettavaksi, mutta halutessasi voit jälkeenpäin tilata esitutkintapöytäkirjan ja muut paperit, esimerkiks kuulustelupöytäkirjat.

[/quote]

Eihän minun tarvitse pyytää luettavaksi rikosilmoitusta, jonka olen itse tehnyt. Tarkoitin sitä, kenestä teen rikosilmoituksen. Saako siis hän lukea, mitä olen kirjoittanut.

ap

Vierailija
8/19 |
29.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä nyt rikosilmoitusta tee, vaan tutkintapyyntö.

Vierailija
9/19 |
29.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 18:48"]

[/quote]

Eihän minun tarvitse pyytää luettavaksi rikosilmoitusta, jonka olen itse tehnyt. Tarkoitin sitä, kenestä teen rikosilmoituksen. Saako siis hän lukea, mitä olen kirjoittanut.

ap

[/quote]

Saa luettavaksi. Miksi ei saisi?

Vierailija
10/19 |
29.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 18:51"]

Älä nyt rikosilmoitusta tee, vaan tutkintapyyntö.

[/quote]

Sen verran minäkin tajuan, että tutkintopyyntö ei ole oikea vaihtoehto, jos tekijä ja uhri ovat selvillä. Nyt ovat.

ap

Vierailija
11/19 |
29.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 19:02"]

[/quote]

ap

[/quote]

[/quote]

Ei saa sellaisenaan, siitä tehdään virkamiesversio...

Vierailija
12/19 |
29.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 19:10"]

[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 19:02"]

[/quote]

ap

[/quote]

[/quote]

Ei saa sellaisenaan, siitä tehdään virkamiesversio...

[/quote]

Millainen se virkamiesversio on?

Vierailija
13/19 |
29.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon tehnyt kaksi rikosilmoitusta asianomistajana. Toisessa tulivat poliisit paikalle ja kirjasivat kertomani, itse en kirjoittanut mitään. Esitutkintapöytäkirjassa oli sitten poliisien kirjaamana selostettu tapahtunut hyvin lyhyesti muutamalla lauseella. Toisen kerran soitin poliisille ja minua pyydettiin laittamaan sähköpostitse kuvaus tapahtuneesta. Kirjoitin noin puolen sivun mittaisen tekstin. Poliisin laatima tiivistelmä tästä kuvauksesta oli esitutkintapöytäkirjassa. Se minun kirjoittamani teksti ei ollut ollut epäiltyjen luettavana.

Vierailija
14/19 |
29.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sä menet poliisille ja kerrot että on tapahtunut rikos X niin tottakai poliisi ottaa sinulta kaiken ylös ja menee sitten sen väitetyn rikollisen luokse ja tahtoo kuulla tämän ihmisen vastineen. Eikä sinun nimi ole missään salassa, kyllä se tulee rikoksesta syytetylle tietoon.

Jos tekijällä on mahdollisuus "kertoa asia niin että se puolustaa hänen kantaansa" niin silloin sinun todisteet on huonot. Joko niitä todisteita hänen rikollisesta toimestaan on tai niitä ei sitten ole. Johonkin faktaan pitää sinun syytteiden perustua.

Ihan vaan mielenkiinnosta: miksi sinun nimesi ei saisi sille rikolliselle näkyä? Tottahan sen voi poliisi mennä sanomaankin, tyyliin anoppisi tuli tänään poliisilaitokselle ja syyttää sinua hänen hakkaamisestaan, mitä vastaat? Juttu ei pohjaa siihen että mitä toinen syyttää ja toinen sanoo. Kyllä sinäkin voisit syyttää jotakuta aiheetta!

Vierailija
15/19 |
29.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kenestä teet rikosilmoituksen saa tietää nimesi, osoitteesi ja henkilötunnuksesi...

Vierailija
16/19 |
29.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 20:26"]

Jos sä menet poliisille ja kerrot että on tapahtunut rikos X niin tottakai poliisi ottaa sinulta kaiken ylös ja menee sitten sen väitetyn rikollisen luokse ja tahtoo kuulla tämän ihmisen vastineen. Eikä sinun nimi ole missään salassa, kyllä se tulee rikoksesta syytetylle tietoon.

Jos tekijällä on mahdollisuus "kertoa asia niin että se puolustaa hänen kantaansa" niin silloin sinun todisteet on huonot. Joko niitä todisteita hänen rikollisesta toimestaan on tai niitä ei sitten ole. Johonkin faktaan pitää sinun syytteiden perustua.

Ihan vaan mielenkiinnosta: miksi sinun nimesi ei saisi sille rikolliselle näkyä? Tottahan sen voi poliisi mennä sanomaankin, tyyliin anoppisi tuli tänään poliisilaitokselle ja syyttää sinua hänen hakkaamisestaan, mitä vastaat? Juttu ei pohjaa siihen että mitä toinen syyttää ja toinen sanoo. Kyllä sinäkin voisit syyttää jotakuta aiheetta!

[/quote]

Tietysti nimeni näkyy. Enhän ole edes sanonut, etten haluaisi sen näkyvän, vaikka varmaan muuten olen kirjoittanut sekavasti. Tässä on sellainen tausta, että epäilty on minulle tuttu ja läheinen henkilö. Hän on aina vannottanut, etten koskaan saa kertoa kellekään, että hänellä on tietty sairaus. Mutta nyt se on kerrottava, koska se mielestäni on oleellista siinä jutussa, minkä hän teki. Saan varmasti kuulla kunniani muutenkin ja voi tulla vaikka mitä uhkauksia häneltä eli siinä mielessä se on vain yksi asia kokonaisuudessa. Mutta en edes olisi tekemässä rikosilmoitusta, jos hän ei olisi tehnyt kyseistä tekoa. Nyt se on vain vietävä tutkittavaksi. Sanottakoon, että hän ei ole ensikertalainen eli hän on jo poliisin kanta-asiakas ja saanut muutamat ehdolliset tuomiot, minä vain en ole silloin ollut uhri. Tämän takia se rikosilmoitus on tehtäväkin, koska hän ei ole parantanut tapojaan. Seuraava uhri voi olla jo hänen näköpiirissään.

Henkilöllä on jo kaikki mahdolliset tietoni, joten se ei haittaa, että hän saa ne.

ap

Vierailija
17/19 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
18/19 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Up

Idiootti

Vierailija
19/19 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täydennystä:

Juuri huomasimme kantapään kautta että kyllä, poliisi voi lähettää sähköisesti tehdyn ilmoituksen koko komeudessaan (nimineen kaikkineen) asianomaiselle. Eli jos koet joutuvasi ilmoittamisesta vaikeuksiin, täytyy sinun erikseen pyytää että nimet ym poistetaan tiedoista tai tehdä ilmoitus henkilökohtaisesti asemalla. Toivon että tästä tiedosta on jollekin apua ja että muille ei käy niin ohrasesti kuin itselleni.

PS. Luonnollisesti tarkoitan tilannetta, jossa et itse ole uhri..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi neljä