Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitääkö Rovaniemellä tammikuussa olla nastarenkaat?

Vierailija
11.12.2020 |

Vai riittääkö kitka?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ei missään koskaan tarvitse olla nastarenkaita. 

Vierailija
2/18 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kitkoilla tosiaan saa ajaa talvella ihan koko maassa. Suomessa on tieliikennelain mukaan talvirengaspakko, ei nastarengaspakkoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa ei missään koskaan tarvitse olla nastarenkaita. 

No laissa määrättyä pakkoa ei tietenkään ole.

Tarkoitin kysymyksellä, että onko turvallisuuden ja ajamisen puolesta vaarallista ajaa kitkarenkailla, jotka meillä nyt on autossa vai onko oikeasti parempi vuokrata nastarenkaat??

Vierailija
4/18 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hah, kysymyshän on kuin Team Ahmasta. Jarno ja Alpo menevät Hankoon ja kyselevät siellä, käykö siellä sama valuutta kuin kotipaikkakunnalla.

Vierailija
5/18 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No todennäköisesti Rollon korkeudella on tuolloin isommat tiet ohuella lumipinnoitteella/ajourista auki ja pienemmillä teillä huoltoluokan mukaisesti lumipinta, keleistä riippuen. Helpompi lumisilla pakkasteillä on ajella kitekateilla kun sellaisessa vuorotellen sulavassa/jäätyvässä kelissä mustan asfaltin alueella. Jos oot jonnekin alemman huoltoluokan reiteille menossa ja keli on maailmanloppun luokkaa, niin siinä tapauksessa on aika sama onko nastat vai kitkat, oikea ratkaisu on pikemminkin nelikko ja lumiketjut.

Ei Rovaniemi ole tienhoidollisesti nyt mikään perähikiä, sitä kautta kulkee niin paljon raskasta liikennettäkin, että kyllä siellä ihan normaalisti ajelee.

Vierailija
6/18 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarvii

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/18 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No todennäköisesti Rollon korkeudella on tuolloin isommat tiet ohuella lumipinnoitteella/ajourista auki ja pienemmillä teillä huoltoluokan mukaisesti lumipinta, keleistä riippuen. Helpompi lumisilla pakkasteillä on ajella kitekateilla kun sellaisessa vuorotellen sulavassa/jäätyvässä kelissä mustan asfaltin alueella. Jos oot jonnekin alemman huoltoluokan reiteille menossa ja keli on maailmanloppun luokkaa, niin siinä tapauksessa on aika sama onko nastat vai kitkat, oikea ratkaisu on pikemminkin nelikko ja lumiketjut.

Ei Rovaniemi ole tienhoidollisesti nyt mikään perähikiä, sitä kautta kulkee niin paljon raskasta liikennettäkin, että kyllä siellä ihan normaalisti ajelee.

Kiitos! Tämä oli informatiivinen vastaus :)

Vierailija
8/18 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/18 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No todennäköisesti Rollon korkeudella on tuolloin isommat tiet ohuella lumipinnoitteella/ajourista auki ja pienemmillä teillä huoltoluokan mukaisesti lumipinta, keleistä riippuen. Helpompi lumisilla pakkasteillä on ajella kitekateilla kun sellaisessa vuorotellen sulavassa/jäätyvässä kelissä mustan asfaltin alueella. Jos oot jonnekin alemman huoltoluokan reiteille menossa ja keli on maailmanloppun luokkaa, niin siinä tapauksessa on aika sama onko nastat vai kitkat, oikea ratkaisu on pikemminkin nelikko ja lumiketjut.

Ei Rovaniemi ole tienhoidollisesti nyt mikään perähikiä, sitä kautta kulkee niin paljon raskasta liikennettäkin, että kyllä siellä ihan normaalisti ajelee.

Kiitos! Tämä oli informatiivinen vastaus :)

Olepa hyvä. Jos vielä huolettaa, niin voit tarkastaa reissusi teiden talvihoitoluokitukset kuvauksineen koko matkaltasi Väylä(virasto)n sivuilta, sieltä löytyy ihan hoitoluokkakartta sekä ajantasainen talvikunnossapitotilanne. Googleen teiden talvihoito tmv sopiva hakusana, niin löydät :)

Vierailija
10/18 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No todennäköisesti Rollon korkeudella on tuolloin isommat tiet ohuella lumipinnoitteella/ajourista auki ja pienemmillä teillä huoltoluokan mukaisesti lumipinta, keleistä riippuen. Helpompi lumisilla pakkasteillä on ajella kitekateilla kun sellaisessa vuorotellen sulavassa/jäätyvässä kelissä mustan asfaltin alueella. Jos oot jonnekin alemman huoltoluokan reiteille menossa ja keli on maailmanloppun luokkaa, niin siinä tapauksessa on aika sama onko nastat vai kitkat, oikea ratkaisu on pikemminkin nelikko ja lumiketjut.

Ei Rovaniemi ole tienhoidollisesti nyt mikään perähikiä, sitä kautta kulkee niin paljon raskasta liikennettäkin, että kyllä siellä ihan normaalisti ajelee.

Kiitos! Tämä oli informatiivinen vastaus :)

Olepa hyvä. Jos vielä huolettaa, niin voit tarkastaa reissusi teiden talvihoitoluokitukset kuvauksineen koko matkaltasi Väylä(virasto)n sivuilta, sieltä löytyy ihan hoitoluokkakartta sekä ajantasainen talvikunnossapitotilanne. Googleen teiden talvihoito tmv sopiva hakusana, niin löydät :)

Tätä en tiennytkään! Täytyy käydä katsomassa. Meillä on pieni vauva matkassa, enkä siksi halua ottaa riskejä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/18 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa ei missään koskaan tarvitse olla nastarenkaita. 

No, on niistä hyötyä. Teen liikkuvaa työtä Savon korkeudella ja asiakkaani asuvat aika lailla peräkorvessa. Täällä vielä talvella on lunta ja jäätä. Kiva siinä keväällä, kun luminen tienpinta on muuttunut jääksi ja yöllä mennyt plussalle ja vähän sadellutkin, tiet on peilijäätä ja ei niitä aina ehdi mun työn mukaan (kotihoito siis) hiekottaa. Kitkoilla ei tee mitään niissä olosuhteissa... 

Vierailija
12/18 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kitkoilla tosiaan saa ajaa talvella ihan koko maassa. Suomessa on tieliikennelain mukaan talvirengaspakko, ei nastarengaspakkoa.

Disinfoa.

Kitkoilla saa ajaa myös kesällä.

Toimittelijoille tämä on ylivoimaisen vaikeaa.

Niillä kun nastarengas ja talvirengas ovat synonyymejä.

On myös kesällä huippuajettavia "kitkarenkaita", esim. crossclimate miseliiniltä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/18 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

40 vuotta ja miljoona kilometriä. Naulapyöräilijöitä juhannuksenakin vaanivaa märän peilijään peikkoa ei ole tullut vastaan ;-)

Vierailija
14/18 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No todennäköisesti Rollon korkeudella on tuolloin isommat tiet ohuella lumipinnoitteella/ajourista auki ja pienemmillä teillä huoltoluokan mukaisesti lumipinta, keleistä riippuen. Helpompi lumisilla pakkasteillä on ajella kitekateilla kun sellaisessa vuorotellen sulavassa/jäätyvässä kelissä mustan asfaltin alueella. Jos oot jonnekin alemman huoltoluokan reiteille menossa ja keli on maailmanloppun luokkaa, niin siinä tapauksessa on aika sama onko nastat vai kitkat, oikea ratkaisu on pikemminkin nelikko ja lumiketjut.

Ei Rovaniemi ole tienhoidollisesti nyt mikään perähikiä, sitä kautta kulkee niin paljon raskasta liikennettäkin, että kyllä siellä ihan normaalisti ajelee.

Itse asiassa Rovaniemellä lunta tulee sen verran takuuvarmasti, että talvikunnossapito osataan jooa paljon paremmin kuin jossain etelämpänä.

Ja siis tosiaan, kitkathan pitävät lumella paremmin kuin märällä jäällä, joten Rovaniemen keleissä kitkat toimvat varmasti Etelä-Suomen kaupunkikeskustoja paremmin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/18 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa ei missään koskaan tarvitse olla nastarenkaita. 

No, on niistä hyötyä. Teen liikkuvaa työtä Savon korkeudella ja asiakkaani asuvat aika lailla peräkorvessa. Täällä vielä talvella on lunta ja jäätä. Kiva siinä keväällä, kun luminen tienpinta on muuttunut jääksi ja yöllä mennyt plussalle ja vähän sadellutkin, tiet on peilijäätä ja ei niitä aina ehdi mun työn mukaan (kotihoito siis) hiekottaa. Kitkoilla ei tee mitään niissä olosuhteissa... 

Jep. Minut on kerran vuodia sitten pelastanut yksi ravi-ihminen, kun en autolla päässyt jäistä mäkeä (ei ollut edes jyrkkä) ja vähän niinkuin oli kiire asiakkaan luo. Pääsin reen kyydissä, hevosella oli kunnon talvikengät. Hoidin asiakkaan ja hevosihminen odotti sen aikaa. Sillä välin olikin jo saatu hiekkaa tielle ja pääsin jatkamaan autolla. 

Vierailija
16/18 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teoriassa saa ajaa kesärenkailla. Uuden lain mukaan, kunhan siellä ei ole talvikeli sinä päivänä. Joka tosin tammikuussa Rovaniemellä on melkoisen harvinaista.

Vierailija
17/18 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kitkoilla tosiaan saa ajaa talvella ihan koko maassa. Suomessa on tieliikennelain mukaan talvirengaspakko, ei nastarengaspakkoa.

Disinfoa.

Kitkoilla saa ajaa myös kesällä.

Toimittelijoille tämä on ylivoimaisen vaikeaa.

Niillä kun nastarengas ja talvirengas ovat synonyymejä.

On myös kesällä huippuajettavia "kitkarenkaita", esim. crossclimate miseliiniltä.

No en nyt jaksanut sotkea kesää tähän, kun kysyttiin tammikuusta.

Vierailija
18/18 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa ei missään koskaan tarvitse olla nastarenkaita. 

No, on niistä hyötyä. Teen liikkuvaa työtä Savon korkeudella ja asiakkaani asuvat aika lailla peräkorvessa. Täällä vielä talvella on lunta ja jäätä. Kiva siinä keväällä, kun luminen tienpinta on muuttunut jääksi ja yöllä mennyt plussalle ja vähän sadellutkin, tiet on peilijäätä ja ei niitä aina ehdi mun työn mukaan (kotihoito siis) hiekottaa. Kitkoilla ei tee mitään niissä olosuhteissa... 

Ap kysyi, että pitääkö olla nastat, siihen vastasin. Kannattaa miettiä mitä kysyy. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi viisi