Avocado, aiheuttaa kaameat vatsanväänteet?
Jostakin syystä usein tarjolla ollut ja en keksi muuta syytä vatsakipuihin. Luulisi, että esim chili tms polttaisi vatsaa, mutta kaikki muut poissuljettuna taitaa olla avokado aiheuttajana. Mieto, kermainen avokado.
Kommentit (28)
HUOM! Palstaan kohdistuu laaja trollihyökkäys, joka tuottaa tällaisia aloituksia. Rikosilmoitus on tehty. Emme suosittele vastaamaan näihin ketjuihin.
Avocadossa on samankaltaista sokeria kuin sienissä eli saatat olla allerginen sille.
Ilmankos lentorahtina tuotuja avocadoja popsivalla ilmasto-Gretalla on aina niin tuskainen ilme...!
Minä rakastan sieniä ja voin niitä syödä mutta avocado aiheuttaa niin jäävän poltteen ja pierumaratonin ettei nukuttua saa. Ei avocadoa minulle.
Joo sama. Ihan kauhea tuska seuraa avokadosta. Mitään muita ruoka-allergioita ei ole. Viimeisen kerran kun söin avokadoa olin ihan varma, että kuolen.
Luonnonkumi- eli lateksiallergiaa on arviolta 1–2 prosentilla väestöstä, mutta lateksiallergisten määrä on ollut viime vuosina pienenemässä. Useammalla kuin joka toisella lateksiallergisella on ristiallergia, ja he saavat allergiaoireita joistakin hedelmistä ja vihanneksista. Lateksissa on useita allergeenisia valkuaisia. Ristiallergiat vaihtelevat sen mukaan, mille valkuaisille henkilö on lateksissa herkistynyt. Useat lateksiallergiset ovat allergisia myös siitepölyille ja niiden kanssa ristiin reagoiville tuoreruoille.
Oireet
Lateksiallergiaan liittyvät kasvisallergian oireet ovat yleensä kohtalaisen, harvoin erittäin voimakkaita. Huulet ja suu kutiavat ja suun ja nielun limakalvo turpoavat, mutta turvotus on harvoin voimakasta. Vatsakipua ja ripulia on osalla allergisista, samoin nokkosihottumaa.
Vakaviakin yleisreaktioita esiintyy. Sellaisia reaktioita aiheuttavia ruokia ovat etenkin avokado ja banaani.
Ristiallergiaa aiheuttavat valkuaiset tuhoutuvat kuumennettaessa ja muissa ruokien valmistusprosesseissa yleensä niin paljon, ettei kuumennettu, soseutettu tai mehuksi tehty ruoka yleensä aiheuta allergiaoireita.
https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk0…
Itse en esim. voi syödä kypsää banaania. Kirvelee koko matkan suusta vatsaan ja joskus tulee näppylöitä huuleen, mutta puoliraakaa banaania voin. Jääkaappiin puoliraaka banaani, niin ei siellä juuri kypsykään. Avocadoista tykkään, mutta vähän välttelen kuitenkin noiden mahdollisten oireiden takia. Joillekin vatsaongelmat avocadon kanssa ovat kehittyneet vasta ajan myötä.
Vierailija kirjoitti:
Entäs kiiwi tai broccoli
En ole huomannut kummastakaan, tosin en juuri ikänä syö noita. Ap
Vierailija kirjoitti:
Luonnonkumi- eli lateksiallergiaa on arviolta 1–2 prosentilla väestöstä, mutta lateksiallergisten määrä on ollut viime vuosina pienenemässä. Useammalla kuin joka toisella lateksiallergisella on ristiallergia, ja he saavat allergiaoireita joistakin hedelmistä ja vihanneksista. Lateksissa on useita allergeenisia valkuaisia. Ristiallergiat vaihtelevat sen mukaan, mille valkuaisille henkilö on lateksissa herkistynyt. Useat lateksiallergiset ovat allergisia myös siitepölyille ja niiden kanssa ristiin reagoiville tuoreruoille.
Oireet
Lateksiallergiaan liittyvät kasvisallergian oireet ovat yleensä kohtalaisen, harvoin erittäin voimakkaita. Huulet ja suu kutiavat ja suun ja nielun limakalvo turpoavat, mutta turvotus on harvoin voimakasta. Vatsakipua ja ripulia on osalla allergisista, samoin nokkosihottumaa.
Vakaviakin yleisreaktioita esiintyy. Sellaisia reaktioita aiheuttavia ruokia ovat etenkin avokado ja banaani.
Ristiallergiaa aiheuttavat valkuaiset tuhoutuvat kuumennettaessa ja muissa ruokien valmistusprosesseissa yleensä niin paljon, ettei kuumennettu, soseutettu tai mehuksi tehty ruoka yleensä aiheuta allergiaoireita.
https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk0…
Itse en esim. voi syödä kypsää banaania. Kirvelee koko matkan suusta vatsaan ja joskus tulee näppylöitä huuleen, mutta puoliraakaa banaania voin. Jääkaappiin puoliraaka banaani, niin ei siellä juuri kypsykään. Avocadoista tykkään, mutta vähän välttelen kuitenkin noiden mahdollisten oireiden takia. Joillekin vatsaongelmat avocadon kanssa ovat kehittyneet vasta ajan myötä.
Onpas jännä. Banaani ei aiheuta oiretta, mutta kumille olen allerginen 😄 Ap
Mulla kanssa tuo avokado on paha. Kumi ja banaani ihan OK. Ei silleen pervosti.
Kyllä tän päivän ja illan kärsimyksen jälkeen oon vierasilla vaikka syömättä jos avocadoa. Hirveät kivut ja vessassa ravaus. Ap
Voisi johtua fodmapeista. Avokadossa niitä on paljon.
Miksi otsikossa on avocadon jälkeen pilkku?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tän päivän ja illan kärsimyksen jälkeen oon vierasilla vaikka syömättä jos avocadoa. Hirveät kivut ja vessassa ravaus. Ap
Miten se oli tehty? Puuttuukohan se tuolta listasta?
https://www.ruokavirasto.fi/yritykset/elintarvikeala/valmistus/yhteiset…
Oliko seassa jotakin noista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten se oli tehty? Puuttuukohan se tuolta listasta?
https://www.ruokavirasto.fi/yritykset/elintarvikeala/valmistus/yhteiset…Oliko seassa jotakin noista?
Olihan se siellä!!!
"Saa käyttää sitrushedelmien, melonien, omenoiden, päärynöiden, persikoiden, ananaksien, granaattiomenoiden, mangojen, avokadojen ja papaijoiden pintakäsittelyyn sekä makeisten, suklaamakeisten, pähkinöiden, maustettujen suolapalojen, kuorimattomien keitettyjen munien, kahvinpapujen ja ravintolisien kiillotukseen"
"k i i l l o t u k s e e n" :-D
Vierailija kirjoitti:
Voisi johtua fodmapeista. Avokadossa niitä on paljon.
Tämä. On high fodmap, joten voi aiheuttaa vatsaoireita.
Vierailija kirjoitti:
Mun miehellä on sama juttu, siis nimenomaan avocado aiheuttaa tämän. Alkoi aikuisiällä.
Onko hän koko ikänsä syönyt sitä? Meilläm ei osteta semmosia, mutta kerran olen kokeillut kasvattaa sellaisen kukkaruukussa. Kasvihan siitä tuli:-)
https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/tavallista-terveellisempi-gm-peruna…
Mun miehellä on sama juttu, siis nimenomaan avocado aiheuttaa tämän. Alkoi aikuisiällä.