Onko teillä lapset "taantuneet" vaatteiden suhteen niin, että yhtäkkiä kelpaakin sellaiset, jotka ei vähän aikaa sitten kelvanneet?
Joo tuo taantunut tosiaa lainausmerkeissä. ..Mutta tosiaan hassua huomata, että 3-luokkalaiselle tytölle on nyt tänä syksynä omasta toiveestaan ostettu esim. talvihaalarit ja kurarukkaset, vaikka pariin vuoteen ei sellaiset ole kelvanneet. Ja joitain muitakin vastaavia vaatteita on, jotka nyt onkin ihan ok. Sellaiset käytännölliset vaatteet onkin nyt kaikkein kivoimpia.
Kommentit (13)
Haalarit ymmärrän, mutta missä käyttää kurahanskoja?
Vierailija kirjoitti:
Pikkuveljen kanssa kun leikkivät hiekkalaatikolla! Tai loskakelissä tekevät jotain pihalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pikkuveljen kanssa kun leikkivät hiekkalaatikolla! Tai loskakelissä tekevät jotain pihalla.
Ehkä tämä koronasekoilu tehnyt sen, että peruspuuhat perheen kesken on nyt mieluisimpia.
Tätä ei ehkä voi samaan kaavaan laittaa kuin haalareita, mutta meillä tyttö kaiveli ysin ja lukion ykkösen välisenä kesänä vaatehuoneeseen säilömänsä neuleet ynnä muut "siistimmät" paidat takaisin kaappiinsa. Ysillä kulki lähes täysin urheiluvaatteissa / urheilullisemmissa vaatteissa (tyyliin collarit / juoksutrikoot ja huppari / trikoopaita / collaripaita) ja lukioon on kuulemma pukeuduttava "paremmin". Hyvä, ettei ehditty viedä vaatteita kirppikselle vielä.
Koronan takia eristäytyminen on voinut vähentää lapsilla sellaista ryhmäpainetta. Pidetään enemmän sellaisia vaatteita, jotka on mukavat ja soveltuvat, ja joista itse tykkää, kuin sellaisia vaatteita, joista muut lapset sanovat, että näitä sullakin kuuluu olla.
Meillä tyttö oli ikävuodet 3-6v melkein jo neuroottisen tarkka vaatteistaan. Nyt yhtäkkiä koulun alettua ei kiinnosta yhtään eikä jaksa edes itse valita vaatteitaan, vaikka olen siihen kannustanut. Menee tyytyväisenä niissä vaatteissa kouluun, jotka minä olen laittanut valmiiksi.
Muutos johtuu varmaan siitä, että hänen päiväkodissaan hoitajat kehuivat hirveästi, jos oli nättejä vaatteita päällä ja sillä sai huomiota. Ryhmän tytöt tuntuivat oikein kilpailevan asialla. Sitten muutimme toiseen kaupunkiin ja uudessa kaveripiirissä vaatteet ei ole iso juttu. Mikä on todella hyvä. Parempi näin.
Pidän kyllä itsekin näteistä vaatteista ja ostan niitä lapselle. Silti minusta päiväkodin henkilökunnan ei pitäisi tehdä niistä niin suunnattoman suurta numeroa.
Antaako vanhemmat liian helposti periksi nykyään? Jos joku ekaluokkalaisen ikäinen sanoo, että ei halua haalaria, pitääkö sitä vanhemman heti totella? Itse kyllä muistan vielä selvästi isompanakin, että ei aina saanut itse valita, vaan kyllä määrättiin, mitä pitää päälle laittaa.
Vierailija kirjoitti:
Antaako vanhemmat liian helposti periksi nykyään? Jos joku ekaluokkalaisen ikäinen sanoo, että ei halua haalaria, pitääkö sitä vanhemman heti totella? Itse kyllä muistan vielä selvästi isompanakin, että ei aina saanut itse valita, vaan kyllä määrättiin, mitä pitää päälle laittaa.
Mikä hyöty seuraa siitä, että ostetaan lapselle väkisin haalari? Haalari on paljon kalliimpi ostos. Mä ostan lapsille takit käytettynä ja housut uutena. Takkeja saa käytettynä aivan uudenveroisena alle puolella hinnalla, mutta isommille lapsille en osta enää haalareita tai toppahousuja käyettynä.
Toivoisin että 20v ottaisi käyttöön mun vanhat levikset. Nehän onmuotia nyt.
Meidän lapset käytti koulussa haalaria niin pitkään kuin löytyi sopivia kokoja. Perusteluna oli, että välkälle oli helpompi mennä haalarissa. En usko heidän olleen ainoita, kun eivät kitisseet. Ja kyllä tuossa kadullakin näkee lapsilla haalareita.
Kolmannella siis käyttivät vielä, neloselle en löytänyt enää sopivaa.
Lapset on nyt kutosella ja nelosella, joten tuoreessa muistissa.
Oma tyttöni on jo 13. Hänellä oli pari vuotta bestiksenä tyttö, joka oli tosi tarkka vaatteistaan ja joka sitten arvosteli tyttönikin vaatteita. Saattoi sanoa, että tuo sun hupparikin on jo monta vuotta vanha tms. Tai avasi tytön vaatekaapin ja naureskeli joillekin vaatteille. Onneksi tuo tyttö sitten yläasteen alettua joutui toiselle luokalle ja tytön paras kaverikin sitten vaihtui (tuo ex-bestis oikeastaan dumppasi hänet). Tytölläni on nyt vähän eri ystäväpiiri kuin ennen, osa kyllä säilynyt ennallaankin. Nykyisin hän ei välitä vaatteistaan niin paljon, merkeillä ei ole väliä. Olen tästä ihan helpottunut, ja minusta tytöllä on nyt oikeasti kivoja kavereita. Eli kaveripiirikin vaikuttaa paljon.
Vierailija kirjoitti:
Musta on itse kiva olla vaatteissa, joissa mulla on hyvä ja itsevarma olla. Miksi en soisi samaa lapselle? Meillä lapsi saa päättää vaatteidensa ulkonäöstä ja siitä mitä mallia ne on. Kunhan on lämpimät ja pitää vettä, muuten minulle on ihan sama onko haalari vai kaksiosainen.
Mitä vanhempi saa sellaisesta vallankäytöstä, että päättää lapsen puolesta esim. vaatteista?
Meillä 11v:lle kelpasi pyöräilykypärän alle kypäräpipo. Viimeksi taisi olla sellainen eskarissa tai ekalla.