Muutto perheen kanssa Kokkolaan, mitä pitäisi tietää kyseisestä paiikasta?
Millanen paikka? Mitä alueita suosia ja mitä välttää? Minne kouluun lapset, 10v ja 15v? Plussat ja miinukset kaupungista?
Kommentit (66)
Ei Kokkolassa huonoja asuinalueita ole. Moni muistelee 70-lukua, jolloin Koivuhaalla ja Ykspihlajalla huono maine.Nyt niistä saa talon halvemmalla ja ova rauhallisia, esim. Ykspihlajassa/Nuolipurossakin meri ihan vieressä ja loistavat ulkoilualueet. Tehtaille vajaa pari kilsaa. Pyörätiet kaupunkiin.Ja paljon omaleimaista musa- ja kulttuurihistoriaa.
Kokkola on urheilukaupunki (jalkkista, lätkää, lentistä, yleisurheilua, hiihtoa,suunnistusta,ammuntaa, uintia, hevosia -kaikkea löytyy) ja myös musiikkikaupunki. Harrastuksia löytyy kyllä.Myös historiaa tosi paljon.
Kannattaa luottaa omaan itseen ja makuun ja tehdä asuinvalinnat sen mukaan. Viiden kilsan säteellä keskustasta löytyy paljon kaupungin tontteja, yksityisiä, vähän isompia tontteja 10 kilsan säteellä.
Lastentarhanopet saa yleensä hyvin töitä. Tähän asti on ollu pulaa niistä. Ihan nykytilannetta en osaa sanoa (tein jokunen vuosi sitten vielä sitä duunia) -soita ja kauppaa itseäsi :)https://www.kokkola.fi/opetus_ja_koulutus/paivahoito/fi_FI/paivahoito/
Kauppoja nykyään paljon - oikestaan kaikki muut paitsi Stokka ja Sokos:)
Ja lähe kaikki ruotsinkieliset täysin kaksikielisiä! En ole ikinä kokoenut hankalana, tuskin huomaa.
Tervetuloa Kokkolaan!
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 15:29"]
Löytyy intialaista ravintolaa, kiinalaista ravintolaa (Suomen paras eli Shanghai! Suosittelen!), sushiravintolaa..... lisäksi leffateatteri, paljon vaateliikkeitä, sisustusliikkeitä, isoja marketeja jne.
[/quote]
No voi haloo. Jos Kokkolasta jotain puuttuu niin hyviä ravintoloita. Kaikki on rossotasoa. t. kesäkokkolalainen
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 15:00"]
Opiskelin tuolla muutaman vuoden jonkin aikaa sitten. Olen Helsingistä. Kokkola taitaa itse asiassa olla niitä harvoja kaupunkeja jossa ei mitään ns. slummeja, ja jossa turvallista liikkua pimeälläkin.
[/quote]
Missä kaupungeissa ei ole turvallista liikkua pimeällä? Helsingissä ainakin on.
[quote author="Vierailija" time="30.04.2014 klo 00:07"]
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 15:00"]
Opiskelin tuolla muutaman vuoden jonkin aikaa sitten. Olen Helsingistä. Kokkola taitaa itse asiassa olla niitä harvoja kaupunkeja jossa ei mitään ns. slummeja, ja jossa turvallista liikkua pimeälläkin.
[/quote]
Missä kaupungeissa ei ole turvallista liikkua pimeällä? Helsingissä ainakin on.
[/quote]Käyhän kokeilemassa Kaisaniemeä.
Tervetuloa ap! Minä muutin tänne miehen perässä 10 vuotta sitten, ja kyllähän täällä on hyvät ja huonot puolensa.
Mies sanoi ennen että ei missään nimessä Koivuhakaan, mutta niin vaan kävi, että kun Lappilanmäen kupeesta rivitalosta haluttiin omakotitaloon, niin Koivuhaasta saatiin sopiva melko edulliseen hintaan. Tämä omakotitaloalue on erittäin rauhallinen, vuosi ollaan asuttu, ja kerran kuulin että illalla myöhään jostain kuului musiikkia. Palvelukeskus on kivenheiton päässä, ja sieltä tosiaan löytyy päiväkoti, koulu, kirjasto, terveysasema, hammashoitola, apteekki, Sale, R-kioski jossa posti ja se pitsapaikka/baari. Myös ulkoilumahdollisuudet on todella hyvät, meillä on 5-vuotiaat kaksospojat, ja isänsä kanssa käyvät tässä lähistöllä monessa eri leikkipuistossa leikkimässä, pojat aina päättää että mihin tänään mentäisiin. Tuossa lähellä on toinenkin päiväkoti, ja vielä lähempänä yksityinen päiväkoti, joten hyvässä lykyssä olisi sinulle lyhyt työmatka :)
Palvelukeskuksen pihalla saattaa törmätä joskus maahanmuuttajiin tai juoppoihin, mutta eipä niistä yleensä mitään häiriötä ole, täällä nyt on pari kaupungin kerrostaloa joissa köyhempää porukkaa asuu, ne kerrostalot on siinä omana ryppäänään, ja tosiaan suurin osa on omistusasuntoja, joten kahta puolta palkkaria olevat omakotitaloalueet ovat varmasti yhtä rauhallisia, ei ne juopot siitä palkkarin Salen ja baarin ja kotinsa ympyrästä lähde hortoilemaan sivukaduille.
Me kun etsimme taloa niin emme välittäneet yhtään alueesta, kuten joku sanoi, täällä ei huonoja alueita olekaan. Tämä Koivuhaka on omalla tavallaan vähän erilainen, mutta myös positiivisella tavalla, ei ole muissa lähiöissä kaikkia palveluja, kuten apteekki ja terveysasema on erittäin käteviä varsinkin lasten kanssa. Minä ja mieheni ollaan hyvin tyytyväisiä että täällä on lasten kannalta kaikki palvelut, lyhyt matka päiväkotiin ja kouluun.
Ja tosiaan, täällä on paljon kauppoja, mitään ei varmaankaan kaipaa, jos ei tosiaan Stockan herkussa halua käydä joka viikko, Musta Pörssi täältä vielä puuttuu, mutta kaikki muu on, ja paljon sellaista mitä muualla ei ole. Meillähän on monta isoa markettiketjua edustettuna, eikä vain ne S ja K. Vaatekauppoja on varmasti tarpeeksi, ja ravintoloitakin on kuitenkin ihan kohtuullisesti, ei ole kaikki S-ryhmän, vaikka niitäkin pari on.
Täällä monet sanoo että liikennekulttuuri on kauheaa, että jalankulkijoita ei päästetä tien yli, ja kukaan ei osaa vilkuttaa, ja mersut ajelee ilman valoja, mutta kun puhuin siskoni kanssa joka asuu Seinäjoella, niin ihan samat puheet ne on sielläkin :)
Työpaikkoihin kyllä yleensä halutaan kaksikielisiä, mutta käytännössä täällä ei kovin monessa paikassa ruontsinkieltä tarvi, ja jos paikallisen ruotsinmurteen haluaa oppia, siihen pidetään kursseja. Vävypoika haki töihin Giganttiin, ja siellä sanoivat että heillä käy paljon ruotsinkieliseltä alueelta asiakkaita, jopa 40% (Pietarsaaren seudulta). En usko että päiväkodeissa on sitä ongelmaa, kun tämän kaupungin alueella ruotsinkielisiä on vain n. 15% ja heistäkin osa oikeasti suomenkielisiä, ovat vain halunneet rekisteröityä ruotsinkielisinä jos ovat kaksikielisestä perheestä.
Kouluista sen verran, että täällä on monessa koulussa ollut home- ja muita sisäilmaongelmia, monta koulua on remontoitu perusteellisesti, ja osa on vielä remontin alla, pari koulua jopa puretaan tai on purettu ja tilalle rakennetaan ihan uutta. Koivuhaan koulu on remontoitu. En nyt muista enää minkä ikäiset lapset sanoit että teillä on, mutta myös yläasteet on ihan hyviä kouluja tietääkseni, tyttäreni kävi Länsipuiston. Tytär oli ala-asteen Hollihaan koulussa jossa on sekä ruotsin- että englannin kielikylpyluokat tavallisten lisäksi. Tyttäreni on juuri suorittanut kolmoistutkinnon, eli valmistui juuri ennen joulua merkonomiksi ja nyt vielä ylioppilaaksi, hän meinaa jatkaa englanninkieliseen tradenomikoulutukseen joka suuntautuu ulkomaankauppaan. Tyttäreni oli juuri pääsykokeissa, ja sinne kouluun on pidetty pääsykokeita ympäri maailman, Intiaa myöden, eli aika kansainvälinen meininki. Muutenkin olen ymmärtänyt että opiskelumahdollisuudet on aika hyvät, ja myös pysyvät hyvänä, tämä on kuitenkin muuttovoittoinen kaupunki joka kasvaa ja kehittyy koko ajan.
Kylläpäs tuli pitkä jaarittelu :)
Mutta olisi kyllä ihan kiva tavatakin, minulla kun ei ole liiaksi ystäviä. Minä olen mennyt moneen juttuun mukaan ihan sitä varten että tutustun ihmisiin ja kaupunkiin, olen ollut yrittäjä, työtön ja lasten kanssa kotona, mutta aina olen yrittänyt pysytellä edes jotenkin menossa mukana, missään sisäpiirissä en ole, mutta tunnen niitä jotka ovat.
Johanna
Tervetuloa Kokkolaan! Tämä on ihana pieni/keskikokoinen kaupunki upeilla merimaisemilla ja metsillä! Jossei menisi ihan hehkutukseksi, moitin samaa kuin joku tuossa edellä, että meininki on aika nurkkakuntaista ja ruotsia pitäis osata joka työpaikalla (mutta oikeasti ilman kieltä pärjää vallan mainiosti, kaikki svedua puhuvat puhuvat myös suomea)
Kaupunginosista ja kylistä näin teitä omakotiasujina ajatellen suosittelen ehdottomasti seuraavia, luonnonkauniita paikkoja: Kirkonmäki, Linnusperä, Sokoja. Upeat maisemat, rauhallista, mahtava ympäristö lapsille, kauniita taloja ja vain muutama kilometri (alle 10) keskustaan.
Olen Kokkolassa käynyt kahdesti ja tykästyin siihen niin, että voisin hyvinkin kuvitella muuttavani sinne. Suomeksi sain palvelua, kaupunki oli aika pienehkö mutta ihan sopiva, oli mukavan erilaisia asuinalueitakin. Jotain samanhenkistä kuin Vaasassa, mutta ei niin ruotsinkielisen ja ruotsalaisen oloinen. Nämä jaaritteluni aiheen vierestä, mutta minusta vaikutti kivalle paikalle. :)
Kokkola on pieni kaupunki, joten 7km on jo ihan korvessa. Ja tuo Mesilä on kyllä vähän kuin Koivuhaan jatke... Uudempia alueita Puntusharju ja Kuusimäki, aika kaukana minun makuuni. Vanhempia ja mielestäni parempia Lappilanmäki, Halkokari ja tietysti myös hintavampi Hakalahti, asuntomessualuetta ja Kiviniittyä lähialueineen unohtamatta.
Onko lasten vaarallista liikkua yksin iltasella kokkolassa?
ap
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 13:16"]
Koivuhakaan en ehkä muuttaisi, muualle kyllä. Koulut kaikki luulen hyviä. Kiva ja viihtyisä kaupunki. Erinomainen valinta. Kaikki puhuvat suomea, harvempi ruotsia.
[/quote]
Koivuhaka hyvä paikka tänä päivänä, suurin osa asunnoista tehty omistusasunnoiksi, ja ainoat maahanmuuttajat uskovaisia sudanilaisia.
Eikö Mesilässä ole niitä alkoholistien ja narkkareiden kämppiä? Ne rivitalotkin jossa murhataan ja tapetaan porukkaa vähän väliä?
Opiskelin tuolla muutaman vuoden jonkin aikaa sitten. Olen Helsingistä. Kokkola taitaa itse asiassa olla niitä harvoja kaupunkeja jossa ei mitään ns. slummeja, ja jossa turvallista liikkua pimeälläkin. Aivan mahtava kesäkaupunki, pieni vene kannattaa hankkia jos mahdollista, ja kiertää sillä lähisaaria. Tankarin saarelle kannattaa mennä sillä pikkuristeilijällä, siellä on ihana kappeli jossa vietetään paljon kesähäitä.
Kaikki Kokkolan ruotsinkieliset puhuvat erittäin hyvää suomea eli ovat täysin kaksikielisiä, eli ei ole sellaisia ummikkoja mitä useimmilla ruotsinkielisillä paikkakunnilla.
Kaupunki erittäin merihenkinen, harrastusmahdollisuuksia paljon, mm. ratsastuskouluja. Keskustan Vohvelikahvila on ihana, sieltä saa niin suolaiset kuin makeat vohvelit. Herkullisia, parhaita koskaan syömiäni.
Ostovoimaa riittää, eli Kokkola taisi olla Suomen lamasta parhaiten selvinnyt kaupunki. Palkat hyviä alueellisesti, lähes pääkaupungin tasoa.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 13:19"]
Kaikki muuten jees paitsi paikalliset ruotsalaiset ei oikeen suomalaisista tykkää, sillä olemme ''finnjävlär'' heidän mielestä.
[/quote]
Joo joo niin varmaan, tuo oli niin shittiä kun vaan voi olla.
Malenami ja Valkoinen Harmaja bloggaajat ovat Kokkolasta, heidän blogeista saa varmasti jotain vinkkejä :)
Kiitos vinkeistä! Lisääkin saa vielä antaa
ap
Minä asun pihlajassa urheilukentän puolella ja voin suositella tätä aluetta, täällä on paljon lapsiperheitä ja todella yhteisöllistä. Ainakin minä tunnen naapurini hyvin.
Kokkola on kiva paikka, olen asunut siellä koko nuoruuteni ja osan aikuisiästäkin. Turvallista ja rauhallista, lapset uskaltaa liikkua yksinkin. Harrastuksia on hyvin, uimahalli todella hieno. Muuttaisimme takaisin lastemme kanssa Kokkolaan jos löytäisimme miehen kanssa molemmat sieltä töitä.
Koivuhakaan älkää muuttako, ihan kauhea paikka. Toinen on ykspihlaja.... Minä muuttaisin ehdottomasti Kuusimäelle tai Puntusharjuun, uusia alueita joten siellä on paljon lapsiperheitä, teidän lapset saavat kavereita nopeasti. Hyvä vaihtoehto on Kaustari, sielläkin hiukan uudempia taloja. Noilla alueilla on koulut lähellä ainakin. Ja uusi citymarket yms. muut kaupat lähellä. Kokkola on pikkukaupunki joten 7km etäisyys on todellakin korvessa! Saatte ok omakotitalon paljon lähempää keskustaa. Hakalahti on vähän "paremman alueen" maineessa joten siellä on vähän kalliimpaa, mutta keskusta, koulut yms lähellä. Itse voisin maksaa vähän ekstraa siitä että pääsee halutessaan joka paikkaan vaikka kävellen tai pyörällä.
Ruotsinkielisiä on todella vähän, alle 20% ja kaikki puhuvat suomea. En ole itse törmännyt kieliriitoihin Kokkolassa sen pahemmin kun tilannetta vertaa esim. Vaasaan missä on lähes avoin kielisota meneillään koko ajan.
Tiedän muuten että Kokkolassa terveydenhoito yms. on paljon paremmin järjestetty kuin muualla, siellä oikeasti pääsee lääkäriin ja saa hoitoa, toisin kuin muualla.
Negatiivisena puolena kaikki pikkukaupungin "ilot", kaikki tuntee toisensa ja toisensa asiat ;) Ympyrät voi olla hiukan pienet ja porukka hiukan sisäänpäin lämpiävää, mutta rohkeasti vaan liikkeelle. Kauppa valikoima ei ehkä ole maailman laajin, mutta aina voi ajella esim. Ouluun niin pääsee stockalle :)
Eikö kukaan tosiaan ole Kokkolasta kotoisin?
Ainoastaan ruotsiksi saa palvelua....
Kerran olen käynyt. Baarista tullessa ostin maksullista seksiä, 250 euroa maksoi! Ja tämä siis 5-6 vuotta sitten. Kalliiksi tullee elämä miehelläsi.