Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Iäkäs 90-vuotias äitini sai Nordeasta yhteydenottopyynnön nettipankkiin!

Vierailija
10.12.2020 |

Arvatkaa onnistuiko? Luulisi, että näin iäkkäille lähetettäisiin kirje.

Äitini on hoitanut asiansa aina jämptisti mutta nyt tuli harmitus kun homma meni pieleen.

Kommentit (51)

Vierailija
1/51 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne yhteydenottopyynnöt menevät automaattisesti nettipankkiin, jos sitä käyttää.

Ja sitäpaitsi se  on kaikkein turvallisin tapa.  Kirje voi kadota tms. Puhelimella yhteydenottaminen on kyseenalaista, sillä milloinkaan ei voi tietää, kuka siellä puhelun takana on.

Nettipankkiin kirjautuminen vaatii vahvan tunnistuksen, joten luulisi viestin kaikkein varmimmin menevän perille.

Ja yhteydenotto voi koske mitä tahansa asiaa, esim. jotain muutoksia tms.

Ei se että pankki pyytää ottamaan yhteyttä, tarkoita sitä, että asiat olisi hoidettu jotekin huonosti.

Voihan äidilläsi olla vaikka joku vanha talletustili tms. jonka takia yhteydenottoa pyydetään.

Vierailija
2/51 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jokuhan äitisi pankkiasioita netissä hoitaa, koska hän kerran ilmoituksen nettipankkiin sai.

Jospa hänen tileissään on jotain outoa: kummallisia nostoja ja maksuja tms.

Pankilla on aina syynsä, miksi hän yhteydenottoa pyytää.

Onhan tuo viesti perille mennyt, koska täällä sitä valitat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/51 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäisille apn mielestä pankin pitäisi päättää, että he ovat liian vanhoja käyttämään nettipankkia?

Vierailija
4/51 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn vapaaehtoistöissä 90+ vuotiaan henkilön luona. Hän käyttää nettipankkia, hänellä on Facebook-profiili, älypuhelin, Ipad jne. Ei ikä ole este digiasioiden käytölle. 

Vierailija
5/51 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähetettäisiin kirje, joka tulee perille. Tai sitten ei, koska Posti. Miksi äidilläsi on nettipankki, jos ei sitä osaa käyttää?

Vierailija
6/51 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kerrohan nyt missä asiassa yhteydenottopyyntö tuli? Peseekö rahaa? 

Vierailija
7/51 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori, mutta automaattinen viestinlähettäjä ei tiedä vastaanottajien ikää. Äiti sulkee nettipankin ja ongelma on ratkaistu. Ei tule viestejä nettipankkiin, jos ei ole nettipankkia. 

Vierailija
8/51 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. Anteeksi jos pahoitin kaikkien vastaajien mielen. Nettipankkiviesti tietysti se paras vaihtoehto 90-vuotiaalle.

Laitoin jo ”ilmiannettu”

Vierailija
9/51 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun isäni 88v, ei verkkopankkitunnuksia, ei osaa käyttää kunnolla edes seniorikännykkää, sai kotiin postitse kehoituksen Nordealta, ottaa kuva itsestään, sekä passistaan. Vaihtoehtona mennä käymään pankissa.

Vierailija
10/51 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun isäni 88v, ei verkkopankkitunnuksia, ei osaa käyttää kunnolla edes seniorikännykkää, sai kotiin postitse kehoituksen Nordealta, ottaa kuva itsestään, sekä passistaan. Vaihtoehtona mennä käymään pankissa.

Niin? Miten ne siellä pankissa voisivat tietää, mitä laitteita isäsi osaa käyttää ja mitä ei? Asian saa varmasti selvitettyä, kun soittaa pankkiin ja kertoo tilanteen. 

Vierailija
11/51 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis juuri näin.

Isälläsi ei ollut nettipankkia käytössä, joten hän sai pyynnön kirjallisena.

Ap:n äidillä on nettipankki käytössä, joten hän sai pyynnön nettipankkiinsa.

Mitä kummallista tässä on?

Vierailija
12/51 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyn vapaaehtoistöissä 90+ vuotiaan henkilön luona. Hän käyttää nettipankkia, hänellä on Facebook-profiili, älypuhelin, Ipad jne. Ei ikä ole este digiasioiden käytölle. 

Ei, mutta ymmärrys niistä asioista on. Sanoisin, että sinun ysikymppisesi on harvinaisuus. Minun 96-vuotias appiukkoni ei osaa lukea puhelimestaan tekstiviestejä eikä osaa katsoa, kuka on soittanut, jos ei ennätä vastata puhelimen vielä soidessa. Minun äitini ei osannut käyttää digiboksia silloin, kun ne vuonna 2007 tulivat, vaan minun piti naapurista aina käydä ongelma selvittämässä. Äiti oli silloin 82-vuotias. Kyllä, olemme molemmat ns. vanhojen vanhempien lapsia: mieheni ja minä 60-luvulla syntyneitä, vanhempamme 20-luvulla syntyneitä.

Vierailija
13/51 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei, mutta moni iäkkäämpi on siinä kunnossa, ettei pysty tai opi. Ja jos on joskus osannut, niin sairauden myötä se kyky on voinut mennä. Esim. mun vanhemmille kävi niin.

Toisaalta tiedän 8-kymppisiä, jotka ottavat tabletin mukaan, menevät pankkiin ja pyytävät pankkihenkilöä auttamaan sen kanssa.

Vierailija
14/51 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, mutta ymmärrys niistä asioista on. Sanoisin, että sinun ysikymppisesi on harvinaisuus. Minun 96-vuotias appiukkoni ei osaa lukea puhelimestaan tekstiviestejä eikä osaa katsoa, kuka on soittanut, jos ei ennätä vastata puhelimen vielä soidessa. Minun äitini ei osannut käyttää digiboksia silloin, kun ne vuonna 2007 tulivat, vaan minun piti naapurista aina käydä ongelma selvittämässä. Äiti oli silloin 82-vuotias. Kyllä, olemme molemmat ns. vanhojen vanhempien lapsia: mieheni ja minä 60-luvulla syntyneitä, vanhempamme 20-luvulla syntyneitä.

Eli pankin pitäisi kartoittaa jokaisen asiakkaansa digitaidot ennen kuin voivat viestejä lähettää? Voihan olla, ettei 30-vuotiaskaan osaa käyttää nettipankkia. Ei se osaamattomuus iästä kiinni ole.  

Vierailija
15/51 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinne pankiiin pitää varata aika nettipankin kautta.

Vein äitini pankkiasioille ja hän joutui jonottamaan että pääsi luukulle. Asia ei hoitunut kun oltiin väärässä konttorissa. Vaikka olin pyytänyt äitiäni tarkistamaan asian.

Olin ottanut vapaapäivän ja ajanut 200 km pankkiasioita varten.

Toisen pankkikonttorin asiakaspalvelu olikin jo suljettu...

Vierailija
16/51 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin? Miten ne siellä pankissa voisivat tietää, mitä laitteita isäsi osaa käyttää ja mitä ei? Asian saa varmasti selvitettyä, kun soittaa pankkiin ja kertoo tilanteen. 

Pösilö!

Justhan kommentoija kertoo, että hänen isänsä sai yhteydenotto pyynnön kirjeitse.

Just siitä syystä, ettei isällä ole nettipankki käytössä.

Totthan pankki näkee, kellä asiakkaista on nettipankki ja ketkä käyttävät edelleen pankkiasioissa perinteisiä menetelmiä.

Eivät pankit pakota ketään käyttämään nettiä pankkiasioidensa hoitamisessa.

Vierailija
17/51 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli pankin pitäisi kartoittaa jokaisen asiakkaansa digitaidot ennen kuin voivat viestejä lähettää? Voihan olla, ettei 30-vuotiaskaan osaa käyttää nettipankkia. Ei se osaamattomuus iästä kiinni ole.  

Kyllähän pankista näkevät, että minkäikäinen henkilö kyseessä. Itse en kyllä uskaltaisi lähettää 90-vuotiaalle äidilleni tärkeää ja tmp tarvitsevaa asiaa sähköpostitse!

Vierailija
18/51 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiakaspalvelusta (ei pankki) hei! 

Emme valitettavasti kykene tarkistamaan jokaisen asiakkaan ikää ja taitotasoa ennen massaviestien lähettämistä. Meillä ei yksinkertaisesti ole siihen resursseja. Jos et halua vastaanottaa viestejä sähköisesti, ilmoita siitä itse asiakaspalveluun. Silloin asialle voidaan huomioida ja sinun tietosi poistaa sähköisten viestien vastaanottajalistalta.

Mukavaa joulunodotusta!

Vierailija
19/51 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läheskään kaikilla 80 vuotiailla ihmisillä ei todellakaan ole mitään nettipankkia ja niiden tunnuksia käytössä.

Laskut hoidetaan maksupalvelun kautta ja käteistä nostetaan pankista tai automaatilta.

Kaikilla kun ei ole edes lapsia, jotka voisivat neuvoa ja opastaa alkuun nettipankin käytössä.

Ja juuri näille ihmisille lähetetään yhteydenottopyynnöt kirjeitse.

Tietenkin. Miten muuten se tehtäisiin?

Vierailija
20/51 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, mutta moni iäkkäämpi on siinä kunnossa, ettei pysty tai opi. Ja jos on joskus osannut, niin sairauden myötä se kyky on voinut mennä. Esim. mun vanhemmille kävi niin.

Toisaalta tiedän 8-kymppisiä, jotka ottavat tabletin mukaan, menevät pankkiin ja pyytävät pankkihenkilöä auttamaan sen kanssa.

Kyllä 90-vuotiailla jo jo tukku sairauksia. Isällä Alzheimer ja äidillä kaihi, käden ei toimi. Rollaattorilla kulkee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme seitsemän