Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

patterikellon patterin vaihto - voiko tehdä itse?

Vierailija
28.04.2014 |

Teinillä on joku ei-mikään-julmetun-kallis kello, (en muista sen hintaa, muutaman kympin, tuskin satasta enempää) johon se nyt haluaisi uuden patterin. En kehtaisi viedä niin halpaa kelloa kultasepälle vaihdettavaksi, joten voisin kokeilla itse - jos osaisin. Ja jos osaisin, voisin samalla vaihtaa paristot pariin omaankin vanhaan kellooni, jotka nekään eivät ole mitään tag heuereita.

Mutta mistä kellonparistoja saa ja miten se vaihdetaan?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Justiin vaihdoin. Tarttet pienen ruuvimeisselin, jolla saat takakannen auki ja näet millainen paristo siellä on. Uuden ostin Säästökuopasta, mutta varmaan löytyy monesta muustakin kaupasta.

Vierailija
2/23 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäinen vaihe on avata se niin että pääsee käsiksi patteriin. Ei luulisi tarvittavan erikoistyökaluja. Seuraava vaihe on löytää sopiva patteri, mutta se onkin helpompaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kai kukaan peruskellojen pattereita liikkeessä vaihdata. Ei ole sen kummempaa kuin taskulampun patterin vaihto.

Vierailija
4/23 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 15:02"]

[/quote]

Näillä lähtötiedoilla on kyllä olemassa riski, että kympin säästö johtaa satasen vahinkoon :)

Vierailija
5/23 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ei jaksa uskoa, että kyseisen kellon lähtöhintakaan on satasta, joten tuskin sillä hirveän suurta vahinkoa voi tulla. Mutta voisko joku kertoa, miten mä sillä ruuvvimeisseliillä sen kellon avaan, kun siellä ei näy mitään ruuveja. Se on varmaan sellainen painokansi. Joten miten painetaan?

Vierailija
6/23 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelloparistoja saa ihan marketista ja youtubesta voi löytää ohjeet miten kyseiseen kelloon vaihdetaan paristo. Itse en ainakaan saanut omasta kellosta takakantta auki, ei mitää käsitystä miten sen voisi avata. Mutta ei se patterinvaihdatuskaan montaa euroa maksa.

Sykemittarin ranneosaan sen sijaan vaihdoin itse pariston, vaihtamatta olisi sekin jäänyt ilman youtube ohjetta.

Vierailija
7/23 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 15:23"]

[/quote]

Näillä lähtötiedoilla on kyllä olemassa riski, että kympin säästö johtaa satasen vahinkoon :)

[/quote]Ai miten se vosi olla mahdollista että muutaman kympin kellosta saa aikaa satasen vahingon?

Vierailija
8/23 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä takakannessa on lovi, josta ruuvarilla vääntämällä kannen saa auki. Kierrettävä takakansi on hankalampi ja edellyttää erikoistyökaluja. Jos kello on vesitiivis, kannattaa olla varovainen, ettei riko tiivisteitä.

Vierailija
9/23 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis apua, eikö tää ole provo? :D

Vierailija
10/23 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 15:32"]

Jos kello on vesitiivis, kannattaa olla varovainen, ettei riko tiivisteitä.

[/quote]

Tiivisteet olisi hyvä uusia tai vähintään rasvata patterinvaihdon yhteydessä.

Vierailija
11/23 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 15:35"]

[/quote]

Kuinka niin? En minä ainakaan osaisi kelloon paristoa vaihtaa, tosin ei minulla koskaan paristokelloa ole ollutkaan, aina menty automaateilla.

Vierailija
12/23 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan vaihdettu paristot itse. Marketista patterit ja terävällä veitsellä takakansi auki. Ainakin joissain kelloissa on sellainen kohta, mistä veistä väliin ujuttamalla se kansi lähtee auki hivenen helpommin. Tosin meidän kellot onkin halpiksia, ei mitään luksusrolexeja, joita en varmaankaan veitsellä lähtisi sorkkimaan.

Vierailija
13/23 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähänkään perempien kellojen takakansi on usein kierteillä ja melko tiukassa. Antaisiko joku ohjeet miten avaan tuon takakannen. Ja tiedän, erikoistyökaluja saa netistä hintaan n. 15 €. Ei oikein lyö leiville jos tavallinen nenänkaivaja tarvitsee sitä muutaman kerran elämänsä aikana, ja itseni tuntien olen hukannut sen jo ensimmäisn käyttökerran jälkeen.[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 01:29"][quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 01:09"]

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 15:29"][quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 15:23"] [quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 15:02"] Mutta mistä kellonparistoja saa ja miten se vaihdetaan? [/quote] Näillä lähtötiedoilla on kyllä olemassa riski, että kympin säästö johtaa satasen vahinkoon :) [/quote]Ai miten se vosi olla mahdollista että muutaman kympin kellosta saa aikaa satasen vahingon? [/quote] No jos vaikka et löydä meisseliä ja käytät kannen avaamiseen puukkoa, telot itsesi, sotket vaatteesi ja kodin tekstiilit verellä, soitat taksin, jolla menet tikattavaksi keskussairaalaan viiden peninkulman päähän. Poissa ollessasi lapsi on nielaissut sen uuden pariston ja miehesi on soittanut ambulanssin, jolla tulevat perässä sinne samaan sairaalaan... Eli kun jokin alkaa mennä pieleen, niin menee sitten kanssa. Pariston vaihto tehdään liikkeessä yleensä odottaessa ja maksaa suunnilleen vitosen.

[/quote]

Ollessa liikkeessä joku tulee ryöstämään sen ja ampuu teidät. Jos tuolle linjalle mennään...

Paristo on helppo vaihtaa itse. Joissakin kelloissa takakannen paikalleen asettaminen on raskasta, mutta onnistuu.
[/quote]
Kysymys kuuluikin miten on mahdollista. Mikä tuossa mielestäsi ei ole mahdollista.

Vierailija
14/23 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitä kierrekansia ei saa auki ilman sitä erikoistyökalua. Olettaen siis, että haluat osien pysyvät ehjinä ja naarmuttomina. Aukeaahan se vaikka moottorisahalla, jos noilla ei ole niin väliä.

Vierailija
15/23 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

piten paksuo vaseliinie pitäs läettoa siihin tiivisteeseen.

Vierailija
16/23 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 15:29"][quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 15:23"]

[/quote]

[/quote]Ai miten se vosi olla mahdollista että muutaman kympin kellosta saa aikaa satasen vahingon?
[/quote]
No jos vaikka et löydä meisseliä ja käytät kannen avaamiseen puukkoa, telot itsesi, sotket vaatteesi ja kodin tekstiilit verellä, soitat taksin, jolla menet tikattavaksi keskussairaalaan viiden peninkulman päähän. Poissa ollessasi lapsi on nielaissut sen uuden pariston ja miehesi on soittanut ambulanssin, jolla tulevat perässä sinne samaan sairaalaan... Eli kun jokin alkaa mennä pieleen, niin menee sitten kanssa.
Pariston vaihto tehdään liikkeessä yleensä odottaessa ja maksaa suunnilleen vitosen.

Vierailija
17/23 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos useampaan kelloon vaihdat, niin ne patterit kannattaa tilata suoraan Kiinasta, esin vaikka ebaysta. Tulee ilman postimaksuja ja saat parilla eurolla jo ison läjän kellon paristoja. Alle eurollakin saat jo useampaan kelloon patterit.

Vierailija
18/23 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 01:09"]

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 15:29"][quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 15:23"] [quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 15:02"] Mutta mistä kellonparistoja saa ja miten se vaihdetaan? [/quote] Näillä lähtötiedoilla on kyllä olemassa riski, että kympin säästö johtaa satasen vahinkoon :) [/quote]Ai miten se vosi olla mahdollista että muutaman kympin kellosta saa aikaa satasen vahingon? [/quote] No jos vaikka et löydä meisseliä ja käytät kannen avaamiseen puukkoa, telot itsesi, sotket vaatteesi ja kodin tekstiilit verellä, soitat taksin, jolla menet tikattavaksi keskussairaalaan viiden peninkulman päähän. Poissa ollessasi lapsi on nielaissut sen uuden pariston ja miehesi on soittanut ambulanssin, jolla tulevat perässä sinne samaan sairaalaan... Eli kun jokin alkaa mennä pieleen, niin menee sitten kanssa. Pariston vaihto tehdään liikkeessä yleensä odottaessa ja maksaa suunnilleen vitosen.

[/quote]

Ollessa liikkeessä joku tulee ryöstämään sen ja ampuu teidät. Jos tuolle linjalle mennään...

Paristo on helppo vaihtaa itse. Joissakin kelloissa takakannen paikalleen asettaminen on raskasta, mutta onnistuu.

Vierailija
19/23 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 15:54"]

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 15:35"]

[/quote]

Kuinka niin? En minä ainakaan osaisi kelloon paristoa vaihtaa, tosin ei minulla koskaan paristokelloa ole ollutkaan, aina menty automaateilla.

[/quote]

Automaateilla?

Vierailija
20/23 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut kulta- ja kelloliikkeessä töissä opiskeluaikana useamman kesän, joten paristoja on tullut vaihdettua useita satoja ellei tuhansia. Jos kello ei ole kallis ja siinä on perinteinen painokansi, jonka saa ohuella veitsellä auki, vaihda ihmeessä itse. Perinteinen kelloveitsi on tämännäköinen: http://s284.photobucket.com/user/ostapel/media/Kuva298.jpg.html, mutta voit kokeilla vaikka linkkarin terää tai sileäteräistä hedelmäveistä. Mitä nyt kotoa löytyy.

Kaikki vähääkään arvokkaammat kellot ja etenkin ne, joissa on erilainen kannen kiinnitysmekanismi, suosittelen viemään kelloliikkeeseen. Pariston saa kuitenkin vaihdettua muutamalla eurolla ja ilman oikeita välineitä voi saada aikaan pahaa tuhoa.

No niin, jos siis päätät vaihtaa pariston itse, avaa varovasti kansi ja irrota paristo. Joissakin malleissa sitä pitää kiinni pieni jousi, joka pitää työntää sivuun. Joistakin patteri putoaa ulos saman tien kun kannen avaa. Katso paristosta (yleensä kolminumeroinen) tyyppinumero ja hanki samanlainen. Nappiparistoja myydään näköjään Clas Ohlsonillakin, jos et halua tilailla netistä: http://www.clasohlson.com/fi/b/S%C3%A4hk%C3%B6/Akut,-laturit-ja-paristot/Nappiparistot

Jos paristo on vuotanut, eli sen alle on ilmestynyt mahdollisesti kuivunuttakin töhnää, kello kannattaa viedä liikkeeseen, jossa se putsataan. Suosittelen, että jos kello on vähääkään arvokkaampi, se vietäisiin edes joka toinen kerta liikkeeseen, jossa se aina (ainakin meillä) samaan hintaan putsataan pölystä yms. tarkoituksenmukaisilla välineillä ja aineilla.