Etsimme asuntoa ja saamme jatkuvasti välittäjältä tarjouksia.
Etsimme tietyltä asuinalueelta yli 140 neliön tai vähintään neljän makuuhuoneen kotia korkeintaan tietyllä hinnalla, jossa on iso olohuone ja tilaa kymmenen hengen ruokapöydälle. Meillä on iso perhe, haluamme kaikki mahtua istumaan olohuoneeseen ja syömään samaan aikaan ruokapöydässä. Meillä on ostotoimeksianto välittäjälle, joka etsii meille kotia.
Välittäjältä on tullut jo viisi ehdotusta uudeksi kodiksi, mutta ne eivät täytä mitään kriteerejämme. En tajua, miksi se edes ehdottaa noita.
Tänään tuli ehdotus käydä katsomassa 110 neliön asuntoa, jossa on kolme pientä makuuhuonetta, keittokomero (!) ja pieni olohuone. Jos olohuoneeseen laittaisi kymmenen hengen ruokapöydän, sinne ei mahtuisi enää sohvaa.
Kaikki neliöt näyttäisivät hupenevan eteisiin, saunaosastoon (pieni sauna, ihan järjetön suihkutila kolmella suihkulla) ja erilaisiin vaatehuoneisiin ja varastoihin.
Olen joka kohteen jälkeen sanonut asunnon puutteet ja miksi tämäkään ei nyt ole yhtään sellainen, jota haetaan. Silti välittäjä jaksaa jankuttaa jostain väliseinien kaatamisesta tai lapsia voi laittaa samaan huoneeseen.. Kaiken kukkuraksi kaksi viimeisintä ehdotusta on ollut 120 000 euroa kalliimpia kuin mihin meidän budjettimme enintään edes venyy!
Taidan peruuttaa koko toimeksiannon. Ihan yhtä tyhjän kanssa.
Kommentit (39)
No, entäs jos itse laittaisitte ostoilmoituksen jonnekin? Alueesta ja sen asukkaista riippuen esim. Hesariin, kaupunginosalehteen, Facebookiin, taloyhtiön/kaupan/kirjaston/koulun ilmoitustaululle, missä ihmiset sitten liikuukin? Mukaan tarkat ominaisuudet, mitä haluatte ja mitä olette valmiit maksamaan ja lupaatte nopeita kauppoja.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 14:05"]
Noh, meillä on 450 000 euron budjetti ja etsitään tietyltä alueelta Helsingistä. Kyllä sillä todellakin pitäisi saada jotain. Olemme remonttitaitoisia, joten voidaan aivan hyvin remontoida kylppärit ja keittiöt ennen muuttoa.
Tiskin alta myydään nyt sen takia, ettei moni halua lähteä julkisiin näyttöihin. Ei ole kiire muuttaa, mutta jos sopiva ostaja löytyy sopivalla hinnalla, voidaan alkaa neuvotella. Nämä kaikki viisi olivat siis tiskin alta.
ap
[/quote]
Tuskin tulette mitään noilla spekseillä saamaan. Pari sataa tonnia lisää tai sitten teidän on tingittävä neliöistä
Välittäjän ammattitaidottomuutta. Toivottavasti saatte paremman välittäjän. Jos ostajan kriteerit eivät ole realistiset ei silti tarjota jotain missä mikään toivomus ei osu kohdalleen. Välittäjä tuhlaa molempien aikaa.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 14:12"]
Itse en koskaan enää osta vanhaa kohdetta, uusissa saa rahoilleen paremman vastikkeen. Kun määräykset kiristyy, niin uusien hinnat nousee. Vanhojen hinnat nousee uusien perässä, vaikka uudet määräykset eivät tee vanhoja taloja paremmiksi.
[/quote]
Höpö, höpö, tiedätkö, että helsingissä on paljon vanhoja taloja, joissa ei ole vastiketta ollenkaan, tai se on jotain 1-2 euroa per neliö.
Me tehtiin omalla vanhassa arvotalossa olevalla asunnolla voittoa melkein 100t vastikään 3 vuodessa, ja laskettiin, että jos oltaisiin ostettu lauttasaaresta silloin uudisrakennettu oltaisiin oltu häviöllä.
Ja noita tiskin alla olevia on paljonkin, monet ei halua julkiseen myyntiin, varsinkaan arvokohteita.
[/quote]
No mutta ymmärtänet, että jos te olette tehneet tuon voiton remppaamalla asunnon, niin sitten myös niiden peruskunnossa olevien neliöhinnat ovat hitusen nousseet, koska ette varmasti myöskään ole ainoat, jotka tämän brilliantin idean ovat saaneet?
Kuten 19 sanoi, tuo AP:n 3 215 e/neliömetri on ihan mielettömän houkutteleva hinta neliöltä melkein missä tahansa päin stadia tällä hetkellä. Ns. arvotalosta tuolla ei kyllä mitään saa edes tiskin alta.
Noh, meillä on 450 000 euron budjetti ja etsitään tietyltä alueelta Helsingistä. Kyllä sillä todellakin pitäisi saada jotain. Olemme remonttitaitoisia, joten voidaan aivan hyvin remontoida kylppärit ja keittiöt ennen muuttoa.
Tiskin alta myydään nyt sen takia, ettei moni halua lähteä julkisiin näyttöihin. Ei ole kiire muuttaa, mutta jos sopiva ostaja löytyy sopivalla hinnalla, voidaan alkaa neuvotella. Nämä kaikki viisi olivat siis tiskin alta.
ap
[/quote]
En ihmettelekään ettei löydy, jos 140 neliön asunto pitää saada noin halvalla ja Helsingistä. Miksi ette muuta Vantaalle, siellä tuo on ihan normaali hinta, kun asunto on kokonaan remontoitu tai uusi.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 14:29"]
No mutta ymmärtänet, että jos te olette tehneet tuon voiton remppaamalla asunnon, niin sitten myös niiden peruskunnossa olevien neliöhinnat ovat hitusen nousseet, koska ette varmasti myöskään ole ainoat, jotka tämän brilliantin idean ovat saaneet?
[/quote]
Ei olla rempattu, vaan asunto oli remontoitu jo valmiiksi, ja samoin taloyhtiöön oli tehty isot remontit. Se voitto oli siis puhdasta voittoa.
Vanhoilla taloilla vaan tienaa paremmin, tarkoitan siis helsingin arvotaloja.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 14:35"]
[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 14:29"]
[/quote]
Ei olla rempattu, vaan asunto oli remontoitu jo valmiiksi, ja samoin taloyhtiöön oli tehty isot remontit. Se voitto oli siis puhdasta voittoa.
Vanhoilla taloilla vaan tienaa paremmin, tarkoitan siis helsingin arvotaloja.
[/quote]
Jos oletetaan, että tuo 450 000 euron budjetti on AP:n tapauksessa todellakin se ehdoton yläraja, eli enempää lainaa ei vain saa - pankithan ovat huomattavasti kiristäneet lainahanojaan parin viime vuoden aikana -, niin tämä arvonnousun pohdinta vain ei ole mitenkään relevanttia ap:n tapauksessa. Hän tarvitsee ensisijaisesti suuren perheasunnon. Sellaista ei saa tällä hetkellä Helsingin keskustan arvotalosta 450 000 euron budjetilla, edes peruskunnossa, ja edes sieltä tiskin alta.
Tästä on jo vuosia aikaa, kun meille sattui yli-innokas välittäjä. Etsimme uudesta kotikaupungistamme 4h+k rivitaloasuntoa nelihenkiselle perheellemme. Tämä välittäjä tarjosi 2h+k asuntoa, jossa oli lisänä parvi! Vaikka sanoimme heti, ettei ole riittävän iso, niin vänkäsi ja vänkäsi ja lopuksi miltei suuttui, kun emme huolineet hänen "löytöään"!
Yksi välittäjä taas alkoi puhua murtovarkaista, kun olimme myymässä ensimmäisessä kerroksessa ollutta asuntoamme. Parveke oli lisäksi niin korkealla, ettei sinne edes päässyt kiipeämään. Myimmekin sitten asunnon itse.
Joten kyllä näitä on!
[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 15:03"]
Jos oletetaan, että tuo 450 000 euron budjetti on AP:n tapauksessa todellakin se ehdoton yläraja, eli enempää lainaa ei vain saa - pankithan ovat huomattavasti kiristäneet lainahanojaan parin viime vuoden aikana -, niin tämä arvonnousun pohdinta vain ei ole mitenkään relevanttia ap:n tapauksessa. Hän tarvitsee ensisijaisesti suuren perheasunnon. Sellaista ei saa tällä hetkellä Helsingin keskustan arvotalosta 450 000 euron budjetilla, edes peruskunnossa, ja edes sieltä tiskin alta.
[/quote]
Pahoittelut tuosta keskustelun viemisestä sivuraiteille, mutta tuo viestini oli vastaus tähän väitteeseen, joka ei pidä mitenkään paikkaansa-
Itse en koskaan enää osta vanhaa kohdetta, uusissa saa rahoilleen paremman vastikkeen
Mutta siis ap tapauksesta, ja siitä tiskin alta välityksestä, oman kokemukseni mukaan tiskin alta myytävissä kohteissa ei omistajat kyllä paljon jousta hinnoista, ja ap budjetti on aika pieni, kannattaisiko katsasta jostakin hkin läheltä myös tarjontaa?
[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 13:27"]
#2 ja #3. Asuntoja kyllä on tällä hinnalla, mutta tällä alueella näin isot asunnot myydään ns. tiskin alta. Vain harva laitetaan julkiseen myyntiin ja monet myyvät välittäjän kautta hiljaisesti niin, että tosissaan olevat kiinnostuneet perheet tai ihmiset saavat näistä kohteista tiedon.
Ei olla vielä löydetty asuntoa Etuovesta tai Oikotieltä, siksi on ostotoimeksianto välittäjälle, että näitä tiskin alta -kohteita tulisi saataville.
Mutta blaah.
ap
[/quote]
Ymmärränkö oikein? Alueen talot myydään "tiskin" alta, eikä ilmoiteta missään. Eli Ei haluta parasta saatavilla olevaa hintaa, vaan halutaan myydä vain pienelle piirille?
Siis, tiskin alla ei kellään ole yhtään mitään. Asunto tai talo myydään sille joka siitä pyydetyn maksaa! Ei ole mitään salaisia kansioita, kaikkea ihmiset uskoo!
Jokainen osaa netistä etsiä itselle sopivat, siihen ei välittäjää tarvita.
Nyt on muuten ostakjan markkinat, taloja on pilvin pimein täällä pk-seudulla myynnissä. Ja muuten, jos ilmoitus välillä häviää niin ei tarkoita välttämättä sitä että menee, jotkut pitää välillä taukoa kun ei mene niin myöhemmin uudelleen. Olen seurannut useitakin ok-taloja joita yritettiin myydä jo viime keväänä..ja taas yritetään.
Tottakai välittäjä yrittää tarjota teille sitä sun tätä..jos vaikka innostuisitte ja hän saisi palkkionsa! Mutta nyt on todellakin ostajan markkinat!
Asumme itse hyvällä paikalla ja juuri mietimme..kun on vanha talo vaikka omalla tontilla niin hyvä jos saisi 200.000e jos myisi! Tosin emme edes myy. Kilometrin säteellä on useita myynnissä 300.000-400.000e hintaa, täysin kunnostettuja eikä vaan mene kaupaksi, osa viime vuoden peruja. Moni maksaa kerrostalokolossin asunnosta saman verran.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 16:20"]
Siis, tiskin alla ei kellään ole yhtään mitään.
[/quote]
Todellakin on, olen käynyt jo kahdessa näytössä, joissa asunnot ei ole yleisessä myynnissä.
Jotkut välittäjät ovat outoja. Tämä ei ole ensimmäinen kerta, kun vastaavaa, eli seuraavaa koen, vaikka olen siis kertonut välittäjälle, että talonostorahat on valmiina, niin esittelyyn en pääse.
Esim. Olen pyytänyt 3 kertaa yksityisesittelyä erääseen taloon. Välittäjä lupasi ensin ilmoittaa ajan. Ei ilmoittanut, soitin taas, hän pahoitteli, ja lupasi ilmoittaa samna iltana sen ajan, ei taaskaan ilmoittanut.
Odotin pari viikkoa ja otin häneen sitten yhteyttä sähköpostitse ja kysyin, miksi hän ei ole ilmoittanut esittelyaikaa, niin hän sanoi, että ko. talosta on kaupat melkein sovittu jonkun toisen kanssa, mutta jos ei kauppoja tulekaan, niin hän ottaa sitten minuun yhteyttä.
Tuosta on mennyt viikko. Talo on edelleen myynnissä. Taidan mennä soittamaan ovikelloa ja kerron välittäjän toiminnasta.
Keksiikö joku selityksen välittäjän käytökselle?
Vierailija kirjoitti:
#2 ja #3. Asuntoja kyllä on tällä hinnalla, mutta tällä alueella näin isot asunnot myydään ns. tiskin alta. Vain harva laitetaan julkiseen myyntiin ja monet myyvät välittäjän kautta hiljaisesti niin, että tosissaan olevat kiinnostuneet perheet tai ihmiset saavat näistä kohteista tiedon.
Ei olla vielä löydetty asuntoa Etuovesta tai Oikotieltä, siksi on ostotoimeksianto välittäjälle, että näitä tiskin alta -kohteita tulisi saataville.
Mutta blaah.
ap
Itse en luota välittäjään, joka sanoo, että hänellä on ostaja valmiina. Jos maksan välityspalkkion, niin välittäjän tulee olla 100% minun puolellani eikä vetää hintaa alaspäin ostajan hyväksi.
Vierailija kirjoitti:
Siis, tiskin alla ei kellään ole yhtään mitään.
Todellakin on, olen käynyt jo kahdessa näytössä, joissa asunnot ei ole yleisessä myynnissä.
Miten onnistuit pääsemään niihin näyttöihin tai saamaan tiedot kohteista? Itse etsin uutta asuntoa, enkä todella tiedä miten saisin välittäjät uskomaan että olen tosissani ja valmis lyömään rahat pöytään vaikka heti.
Vierailija kirjoitti:
Siis, tiskin alla ei kellään ole yhtään mitään. Asunto tai talo myydään sille joka siitä pyydetyn maksaa! Ei ole mitään salaisia kansioita, kaikkea ihmiset uskoo!
Kyllä tiskin alta asuntoja myydään. Meidänkin asuntomme on juuri tällä hetkellä hiljaisessa myynnissä. Emme esittele sitä millekään persaukisille sunnuntaikävelijöille ja huvin vuoksi oikotietä selaaville, vaan ainoastaan niille ihmisille, joilla on varaa pistää noin miljoona euroa asuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis, tiskin alla ei kellään ole yhtään mitään.Todellakin on, olen käynyt jo kahdessa näytössä, joissa asunnot ei ole yleisessä myynnissä.
Miten onnistuit pääsemään niihin näyttöihin tai saamaan tiedot kohteista? Itse etsin uutta asuntoa, enkä todella tiedä miten saisin välittäjät uskomaan että olen tosissani ja valmis lyömään rahat pöytään vaikka heti.Ota yhteyttä välittäjiin ja kerro mitä olet etsimässä. Kyllä ne ottavat yhteyttä ja kertovat sinulle, jos heille tulee myyntiin kohteita, joiden omistajat eivät halua laittaa asuntoaan kaiken kansan pällisteltäväksi. Tai sitten voit tehdä välittäjän kanssa ostotoimeksiannon, jolloin välittäjä etsii sinulle aktiivisesti asuntoja mm. lähestymällä suoraan toivotun kaltaisten asuntojen omistajia.
Olen jättänyt seitsemälle välittäjälle yhteystietoni ja samalla ihan kohtuulliset toiveet asunnosta - ostohintakin saa olla aika korkea, kyllä sillä pitäisi asunto löytyä, mutta ei vain tunnu vapautuvan sen kokoisia siltä alueelta tai edes naapurikunnasta.
Parin kuukauden aikana on yksi välittäjä noista seitsemästä lähettänyt sähköpostiini useamman asuntoehdotuksen, kuusi ei mitään.
Ehkä se ostotoimeksianto toimisi paremmin, mutta eikö se ole jo riittävän iso etu välittäjälle, että hänellä on valmiina ostaja, pitääkö ostajan vielä siitä maksaa. kuitenkin ostaja usein maksaa liikaa asunnostakin - siihen rempat ja verot vielä päälle.
Aika moni niistä kriteereistään on valmis ja jopa pakotettu joustamaan, kun osuu kohdalle se lähes täydellinen yksilö. Eiköhän juuri sen takia välittäjäkin yritä esitellä myös kohteita, jotka ovat jotain sinne päin.