Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eikö terveellinen ruokavalio ole hirveän vaikea toteuttaa?

Vierailija
10.12.2020 |

Ensimmäinen kysymys: määritä terveellinen.
Söin töissä välipalaksi skyriä ja mustikoita. Työkaveri piti skyriä epäterveellisenä. On paleo-ruokavaliolla itse.
On niin monia totuuksia ravinnosta, että ota siitä nyt sitten selvää, miten pitäisi oikeaoppisesti syödä!

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ravinnosta kyllä ole mitään montaa totuutta. Yleensä sellainen ruokavalio, jota noudattamalla itse voi hyvin, on myös terveellisin, ei ole mitään standardiratkaisua. Ravitsemussuositukset on melko hyvä, tieteeseen pohjautuva perusta syömiselle.

Tämäpä juuri! Eikö se ruokavalio ole terveellinen silloin kun itse kokee voivansa hyvin?

Itse en todellakaan syö mitään trendiruokia (smoothieita, avokadoja, en edes pähkinöitä kun en niistä yhtään pidä). Silti olen hoikka ja voin hyvin. Välttelen sokeria, en pidä makeasta ylipäänsä.

Terveelliset ruuat muuttuu jatkuvasti. Esim skyrit hyvä esimerkki, niitäkin kai alussa pidettiin terveellisenä, nyt nekin on suurimman osan mielestä pahasta.

Terveellinen ruoka ei mihinkään muutu. Vain ihmisten käsitys muuttuu. Mainosten mukaan.

Vierailija
22/39 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun välttää turhaa sokeria, huonoa rasvaa ja lisäaineita/pitkälle jalostettuja tuotteita niin pääsee jo pitkälle. Maalaisjärjellä pääsee jo pitkälle. Puuro on terveellisempi aamupala kuin sokerikuorrutetut murot, pähkinät terveellisempi välipala kuin suklaamurot jne.

Etkä pysty sanomaan, mikä on sitä huonoa rasvaa. Etkä sitä, että aamupala ei ole välttä,ätön.

Etkä sinä, että aamupala olisi haitallinen. Kirjoittaja ei missään väittänyt, että aamupala olisi välttämätön.

Et siis pystynyt kertomaan niitä huonoja rasvoja.

No, en henkilökohtaisesti juuri välttele mitään rasvoja, vaan käytän kasviöljyjä siinä missä maltillisesti voitakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun välttää turhaa sokeria, huonoa rasvaa ja lisäaineita/pitkälle jalostettuja tuotteita niin pääsee jo pitkälle. Maalaisjärjellä pääsee jo pitkälle. Puuro on terveellisempi aamupala kuin sokerikuorrutetut murot, pähkinät terveellisempi välipala kuin suklaamurot jne.

Etkä pysty sanomaan, mikä on sitä huonoa rasvaa. Etkä sitä, että aamupala ei ole välttä,ätön.

No kyllä varmaan suurin osa ihmisistä tietää, että esim. avokadosta, pähkinästä ja lohesta saatu rasva on terveellisempää kuin munkkipossusta tai sipseistä saatu rasva. Joillekin sopii aamupalan syönti, toiset pärjäävät ilman, tee mikä parhaiten sopii sinulle yliajattelematta kaikkea. 

Onhan se noinkin, mutta eläinrasva on se, joka on ihmiselle se paras.

Vierailija
24/39 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkä sinä, että aamupala olisi haitallinen. Kirjoittaja ei missään väittänyt, että aamupala olisi välttämätön.

No, en henkilökohtaisesti juuri välttele mitään rasvoja, vaan käytän kasviöljyjä siinä missä maltillisesti voitakin.

Kaikki kasvisöljyt ei ole suinkaan ihmiselle sopivia. Voita voi käyttää ihan reilustikin, sitä ei tarvitse erikseen säännöstellä.

Vierailija
25/39 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllä varmaan suurin osa ihmisistä tietää, että esim. avokadosta, pähkinästä ja lohesta saatu rasva on terveellisempää kuin munkkipossusta tai sipseistä saatu rasva. Joillekin sopii aamupalan syönti, toiset pärjäävät ilman, tee mikä parhaiten sopii sinulle yliajattelematta kaikkea. 

T: rasvaiset ylipainoiset suomalaiset joita jo enemmistö koko väestöstä.

Vierailija
26/39 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meinaat, että muilla rasvahapoilla ei ole elimistössä mitään virkaa? Sulla on varmaan joku lähde tukemaan tuota väitettä?

Vierailija
27/39 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ravinnosta kyllä ole mitään montaa totuutta. Yleensä sellainen ruokavalio, jota noudattamalla itse voi hyvin, on myös terveellisin, ei ole mitään standardiratkaisua. Ravitsemussuositukset on melko hyvä, tieteeseen pohjautuva perusta syömiselle.

Tämäpä juuri! Eikö se ruokavalio ole terveellinen silloin kun itse kokee voivansa hyvin?

Itse en todellakaan syö mitään trendiruokia (smoothieita, avokadoja, en edes pähkinöitä kun en niistä yhtään pidä). Silti olen hoikka ja voin hyvin. Välttelen sokeria, en pidä makeasta ylipäänsä.

Terveelliset ruuat muuttuu jatkuvasti. Esim skyrit hyvä esimerkki, niitäkin kai alussa pidettiin terveellisenä, nyt nekin on suurimman osan mielestä pahasta.

Mun mies syö ja juo ihan kaikkea mitä käsiinsä saa. Mieluimmin kaikkea grillimättöä, leipää monta palaa päivässä, pari litraa maitoa per päivä. Jätskiä, sipsiä, suklaata, sokerilimua, olutta ja viinaa kuluu paljon. Eikä söis yhtään kasviksia jos en niitä pakottais syömään. Mies kokee voivansa hyvin, onko hänen ruokavalionsa siis terveellinen?

Vierailija
28/39 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Eikö terveellinen ruokavalio ole hirveän vaikea toteuttaa?"

Ultraoptimoidulle ruokavaliolle ei ole useimmilla mitään tarvetta. Riittäisi vain esim. "älä syö koskaan karkkia, suklaata tai sipsejä".

Tuolla pääsisi jo moni sohvavalas oikealle tielle. Mutta ei riitä selkäranka, koska sekin on tehty Kouvolan lakritsasta.

Vierailija
29/39 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki kasvisöljyt ei ole suinkaan ihmiselle sopivia. Voita voi käyttää ihan reilustikin, sitä ei tarvitse erikseen säännöstellä.

No, en käytä. Rasvassa on kuitenkin energiaa aika paljon, eikä mua kiinnosta lihominen.

Vierailija
30/39 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, en käytä. Rasvassa on kuitenkin energiaa aika paljon, eikä mua kiinnosta lihominen.

Rasvaa syömällä et pysty lihomaan.

Vierailija
31/39 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meinaat, että muilla rasvahapoilla ei ole elimistössä mitään virkaa? Sulla on varmaan joku lähde tukemaan tuota väitettä?

Kyllä on.

Vierailija
32/39 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T: rasvaiset ylipainoiset suomalaiset joita jo enemmistö koko väestöstä.

Syövät keinorasvoja.

Vierailija
33/39 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinäpä se, terveellisen ruokavalion määrittäminen on aika vaikeaa. Olen itse päätynyt siihen, että kuljen keskitietä omien tuntemusten mukaan. Olen oppinut, että esim. viljatuotteet ei mulle oikein sovi, mutta käytän niitä hiukan, sen verran kun tiedän, että oireita ei tule. Mulle ei sovi pannulla paistettu ruoka, keitetty, höyrytetty ja uunissa valmistettu sopii, joten vältän pannulla paistettua. Maitotuotteet sopii huonosti, mutta hapanmaitotuotteita voin kohtuudella käyttää. Sokeria ei tarvi miettiä, se kun ei ole minkään oppien mukaan terveellistä. Käytän pieniä määriä kookossokeria ja joskus hieman hunajaa tai agave-siirappia. Syön hiilareita vähemmän kuin suositellaan, mutta en ole lähelläkään ketoilua. Voin juoda joskus kupin kahvia tai lasin viiniä, mutta en päivittäin, enkä viiniä edes viikottain. Lihasta en tykkää, joten syön sitä vain muutaman pienen annoksen viikossa ja vain riistaa. Kasvatettu liha on vastenmielistä jo ajatuksenakin. Kalaa syön kohtuullisesti.

Ei ole vaikeaa, kun löytää ne ruoka-aineet, jotka itselle sopii. Ei syö liian usein, muttei liian harvoinkaan, tosin tämäkin on täysin yksilöllistä. Minä tarvitsen aamupalan, lounaan, päivällisen ja pienen iltapalan, kun taas mieheni syö vain kaksi ateriaa, eikä muuta. Noudatan oikeastaan kaikessa elämässäni kohtuullisuutta, liikunnassa, työssä, harrastuksissa, nautinnoissa ja pyrin ikäänkuin soljumaan elämän virrassa. 

Vierailija
34/39 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Virallisterveellinen on, mutta oikeasti terveellinen ei ole yhtään vaikeaa toteuttaa.

Joo, suositellaan keinorasvoja ja tekoruokaa.

Ei suositella. Luepa suositukset uudestaan. 

Kuule, lue sinä ihan ekan kerran.

Jos vaikka kopioisit sen kohdan tänne. Olen eri, mutten minäkään löydä tuota kohtaa.

Vierailija
35/39 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Virallisterveellinen on, mutta oikeasti terveellinen ei ole yhtään vaikeaa toteuttaa.

Joo, suositellaan keinorasvoja ja tekoruokaa.

Ei suositella. Luepa suositukset uudestaan. 

Kuule, lue sinä ihan ekan kerran.

Jos vaikka kopioisit sen kohdan tänne. Olen eri, mutten minäkään löydä tuota kohtaa.

Surullista sinulle, ettet löydä.

36/39 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole vaikea toteuttaa. Mitä tahansa tekeekin, hoikkana tulee pysytellä / pyrkiä hoikkuuteen siinä määrin kuin se on mahdollista.

Riittävän terveellistä on jo se, että syö vain vähän tai ei ollenkaan seuraavia asioita:

- elintarvikkeet joihin on lisätty sokeria

- osittain kovetettu kasvirasva

- pitkälle jalostetut elintarvikkeet

- alkoholi

Ja muistaa syödä seuraavia:

- kalaa n. kahdesti viikossa

- tuoreita hedelmiä, vihanneksia ja marjoja suunnilleen päivittäin

Vierailija
37/39 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Faith kirjoitti:

Ei ole vaikea toteuttaa. Mitä tahansa tekeekin, hoikkana tulee pysytellä / pyrkiä hoikkuuteen siinä määrin kuin se on mahdollista.

Riittävän terveellistä on jo se, että syö vain vähän tai ei ollenkaan seuraavia asioita:

- elintarvikkeet joihin on lisätty sokeria

- osittain kovetettu kasvirasva

- pitkälle jalostetut elintarvikkeet

- alkoholi

Ja muistaa syödä seuraavia:

- kalaa n. kahdesti viikossa

- tuoreita hedelmiä, vihanneksia ja marjoja suunnilleen päivittäin

Suomessa et saa tuoreita hedelmiä ja vihanneksia kuin syksyllä.

Vierailija
38/39 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pystyn laihduttaa vain puoliksi halkaistulla pakastepizzalla, jossa on omat täytteet päällä. Vähärasvainen ja runsashiilihydraattinen ruokavalio ei vie nälkää pois ja annokset nousevat liian suuriksi. Puhdas karppipizzakaan ei vie nälkää pois.

Vierailija
39/39 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tarkoitat että vaikea toteuttaa? Syön terveellisesti eikä siinä ole mitään vaikeaa. Paitsi juomapuoli on epäterveellinen kun alkoholia taitaa mennä liikaa. 😁

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä yhdeksän