Te, joilla paljon kirjoja: oletteko oikeasti lukeneet kaikki?
Paljonko teillä on kirjoja ja oletteko lukeneet ne kaikki?
Mietin vain, kun kävin kodissa, jossa oli noin neljä metriä täyskorkeaa kirjahyllyä täynnä kirjoja.
Kommentit (43)
Olen vuosien ajan vähentänyt koko ajan kirjojani myymällä niitä kirppiksillä ja divareihin, sekä jonkun verran vienyt kierrätykseen. Kaikki oli luettu, samoin kuin jäljellä olevat n. 9 m. Varmaan pitäisi taas karsia, eivät lapsetkaan niitä perinnöksi varmaan huoli. Nykyisin tulee itsekin enimmäkseen luettua e-kirjoja. Sääli sinänsä aitoja kirjoja, jotka ovat aina olleet tärkeä osa elämääni. Se tiedon ja oppimisen määrä, mikä on lukemisen nautinnon ohella kertynyt, on valtava.
Ihan kaikkia en varmaan ole muistanut lukea. Mutta suurin osa luetuista kirjoista on kirjastossa.
En ole lukenut kaikkia. Jossain vaiheessa annoin Kierrätyskeskukselle noin 400 kirjaa, koska he hakivat kirjat kotoani. Lahoitin paljon niitä, joita on tullut ostettua, mutta ne eivät enää myöhemmin kiinnostaneet.
Suosikkikirjat ovat jäljellä ja lainaan säännöllisesti lisää luettavaa.
Meillä on viisi lundiallista kirjoja. Kaunokirjallisuutta noi 70%. Niistä ehkä 90% niä tai puoliso tai molemmat lukeneet. Hyllyssä saa olla erilaista lukemista sopivaan inspiraatioon valittavaksi. Tietokirjoista osa on luettuja ja osa hakuteos- tai "selailu"kirjoja.
Vierailija kirjoitti:
En oikein ymmärrä mitä tilaa se kirjahylly vie. Tuossahan ne on seinän vieressä. Mitä muuta tuohon tilaan voisi edes laittaa?
Me kaikki ei asuta just samanlaisissa asunnoissa kuin sinä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on viisi lundiallista kirjoja. Kaunokirjallisuutta noi 70%. Niistä ehkä 90% niä tai puoliso tai molemmat lukeneet. Hyllyssä saa olla erilaista lukemista sopivaan inspiraatioon valittavaksi. Tietokirjoista osa on luettuja ja osa hakuteos- tai "selailu"kirjoja.
Täydennän vielä, että kirjastosta lainataan lähinnä kevyempää lukemista, mutta myös muuta kaunokirjallisuutta.
Kirjoja on tällä hetkellä jonkun verran yli 2000, kaikki itse ostamani olen lukenut, huomasin äsken siivotessani kirjahyllyä että pari rippilahjaksi ja ylioppilaslahjaksi saadut kirjat ovat jääneet lukematta, omaan makuuni liian uskonnollisia aiheiltaan, eli ei ole kiinnostanut. Sen lisäksi olen lukenut tuhansia kirjaston kirjoja. Lukeminen ei ole minusta mitenkään erikoinen harrastus mutta huomaan että se joitakin ihmisiä ihmetyttää suuresti.
Täälläkin hyllymetreittäin kirjoja. Suurin osa luettu, moni useampaan kertaan. Ne, joita ei ole vielä luettu, on joko melko uusia hankintoja tai muuten odottavat sopivaa hetkeä tullakseen luetuiksi. Kirjahyllystä löytyy myös muutama kirja , joita tuskin tulen lukemaan. Yleensä hankkiudun sellaisista eroon mutta aina joku jää siihen "ehkä"-pinoon.
En ymmärrä ihmisä jotka ei koskaan lue. Kirjat on parasta tässä maailamssa.
Triviaalia tietoa tähän iltaan:
"
tsundoku
Do you have a habit of picking up books that you never quite get around to reading? If this sounds like you, you might be unwittingly engaging in tsundoku - a Japanese term used to describe a person who owns a lot of unread literature. Prof Andrew Gerstle teaches pre-modern Japanese texts at the University of London.29.7.2018
Tsundoku: The art of buying books and never reading them ..."
Aika tuhottoman paljon niitä on (tuhansissa lasketaan, en ole varma kuinka monta tuhatta), ja melkein kaiken olen lukenut. Lukematta on jäänyt lähinnä joitain lahjaksi saatuja, jotka eivät vain ole kiinnostaneet.
Pakko myöntää että oon jostain syystä huono lukemaan omia kirjoja. Ostaminen on kivaa mutta sitten ne jää hyllyn pölyyntymään ja odottamaan. Tällä hetkellä kirjoja on vähän vajaa 40 joista oon lukenut ehkä 6. Oon lukenut parin viime vuoden aikana yli 30 kirjaa mutta suurin osa on lainattu kirjastosta koska olin siellä työharjoittelussa.
80% ja suurin osa lukemattomista odottaa lukemista ja onhan niitä kertynyt jo niitäkin aimo pino.
Pari isoa Lundia-hyllyä on täynnä. Joitakin on lukematta, varmaan lahjaksi saatuja. En ole ihan varma, mistä ne on meille tullut:D.
Lainaan myös kirjastosta paljon, mutta kyllä ostankin vielä vaikka olen yrittänyt sitä vähentää.
Työn alla. Olen hamstrannut työttömyyttä silmälläpitäen 3-4 metriä englanninkielistä tietokirjallisuutta.
Minulla on pari isoa kirjahyllyllistä, osa vanhemmilta perittyä. Olen lukenut kaikki. Luen myös kirjastosta ja e-kirjoja. En nykyään hirveästi osta kirjoja mutta luen kyllä koko ajan jotain. Olen myös laittanut paljon kiertoon varsinkin silloin kun vanhempien kirjoja sain. Ei oikein asuntoon mahdu enempää. Lisäksi varastossa on jotain kirjoja, esim omia lapsuuden ja nuoruudenaikaisia. Joitain kirjoja luen uudelleen säännöllisin väliajoin.
Meillä oli edellisessä talossa seinän mitalta kirjakaappia eli 5m x 2,8m. Kaikki luettu vieläpä moneen kertaan.
Muutossa annoimme n 500 kirjaa pois, nyt enää n 400 jäljellä. Uusia tulee vain pokkareina (matkalukemiset) jotka laitetaan heti kiertoon. Itse kuuntelen nykyään äänikirjoja
Minä kyllä olen, mies ei. Yllättyikö joku?
Te joilla hyllyt täynnä jotain kirjakerhon parhaimpia tai kioskipokkareita tai jonkun trendaavan kohukirjailijan viisi viimeisintä ym ym. Sori vaan, ne ei ole kirjoja vaan jätettä. Ette tiedä painotuotteiden keräilystä yhtään mitään. Leimaudutte vaan hölmöiksi kun esittelette Sheldonia, Brownia, Rowlingia, Remestä etc ikealundia hyllyissänne.
Miten voi lukea jonku kirjan monta kertaa? sitähän muistaa jo ekan kerran jälkeen sen.
Ja kyllä,muistan vaikka oisin lukenut sen 15 vuotta sitte,riittää kun katsoo pari ekaa riviä niin muistuu mieleen heti.
jajoo,kokeet oli helppoa kauraa koulussa.
En oikein ymmärrä mitä tilaa se kirjahylly vie. Tuossahan ne on seinän vieressä. Mitä muuta tuohon tilaan voisi edes laittaa?