Apua, nolo raskausvaiva: suonikohju alapäässä!
Ensimmäinen raskauteni on nyt viimeisellä kolmanneksella (rv33), ja toistaiseksi kuvittelin päässeni helpolla vaivojen suhteen, kun raskausarpiakaan ei vielä ole juurikaan ilmestynyt (hyvinhän tässä on tietysti aikaa) ja olo muutenkin ollut hyvä.
No, nyt eilen sitten huomasin alapesun yhteydessä häpykumpuni aristavan ja turvottavan, joten päätin tarkastaa tilanteen peilillä. Ja komea suonikohjuhan se siellä oli toisessa ulommassa häpyhuulessa! En haluaisi pitää itseäni pinnallisena, mutta oli se kyllä niin ruma että melkein itketti miettiä miten voisin raskauden jälkeen tuntea oloni seksikkääksi tai jatkaa normaalia seksielämää tuon kanssa. :(
Kysyisinkin muilta, joilla on raskaudessa ollut sama vaiva: voiko tuollainen kadota synnytyksen jälkeen vai jääkö se todennäköisesti tuollaiseksi? Luin netistä, että usein juuri hävyn alueen suonikohjut katoaisivat, mutta on kyllä jotenkin vaikea kuvitella että tuo minun voisi ainakaan kokonaan hävitä kun on niin lähellä ihon pintaa ja sininen ja turvonnut. :( Ottaisin melkein mieluummin useamman jalkaan, jos saisi valita.
Ja muille raskaana oleville: tilatkaa ihmeessä tukialushousut tai vastaavat, jos pelkäätte samaa vaivaa! Itse olisin todellakin käyttänyt sellaisia jo raskauden alusta jos olisin tiennyt. Olen pitänyt tukisukkia ja rasvannut mahaa, ja toistaiseksi säästynyt kohjuilta jaloissa ja raskausarvilta, mutta hävyn alueen suonikohjut eivät tulleet kyllä mieleenkään. Tilasin juuri netistä alushousujen päällä pidettävän tukikapistuksen (nimellä v2 supporter), ja toivon että se ainakin ehkäisisi tuon kohjun pahenemista.