Mitä joulupöydässtäsi löytyy? Ostettua vai itse tehtyä?
Mitä syötte jouluna? Teetkö ruuat itse vai ostatko valmiina?
Kommentit (39)
Tilattuna catering-palvelusta: joululimppu,
Porkkanalaatikko, lanttulaatikko ja bataattilaatikko
Itsetehtynä joulusinappi, italiansalaatti, waldorfin salaatti, joulutorttu, piparit ja keitetyt perunat. Ehkä uunipunajuuret.
Ostettuna juustot, viikunahilloke, sienisalaatti (Atria), rosolli (Atria) ja pieni kinkku valmiiksi paistettuna.
Kaikki tehdään itse, meillä syödään jouluaattona:
- päärynäsipsejä juustomoussella, mätimoussea, lohi-tuorejuustorullia ja samppanjaa
- sahrami-kampasimpukkakeittoa ja valkoviiniä
- viikunoilla täytettyä vasikanfilettä ja perunagratiini, punaviini
- appelsiini-panettone tiramisu
Pizzaa löytynee, jos vaan joku pizzeria on auki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan mitään suomalaisia jouluruokia. Yök.
Minkä maan ruokia syötte ?
Italian.
Vierailija kirjoitti:
Saaristolaisleipää, maalaisvoita, maustekalaa ja kotikaljaa pitää löytyä. Muita joulujuttuja en kaipaa!
Eihän tuossa ollut mitään joulujuttua? Kenties joku maaseudun vaatimaton perinneruokailu sota-aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Italian.
Ok. Pizza bolognese. Kaupan pakastealtaasta😂Kivaa joulua...
Meillä tehdään suolakin itse, että sen mukaan mennään joulunakin.
Tekisin itse, mutta täällä Ranskassa on niin huonosti "oikeita" aineksia. Aina uupuu jotakin oleellista. Juustoja lukuunottamatta täkäläinen sekava jouluruoka ei innosta.
Tänä vuona löysin sentään hyviä lanttuja, ihme! Tein laatikot valmiiksi pakastimeen. Siirappi oli tuotua. Kaipaan ruista, muikunmätiä, sillejä, paiston kestävää luumumarmeladia, Turun sinappia, tummaa kanelia...yms.
T: ulkosuomalainen
ruoka on itsetehty, vaimo on ostettu
Käyttäjä37018 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Italian.
Onneksi on muutakin italialaista.
Käyttäjä37018 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Italian.
Sulla varmaan, meillä tuskin.
Hyvin perinteinen; tuorejuusto-kylmäsavulohirullia, graavilohta saaristolaisleivällä, lohimousse, rapumousse, suutarinlohi, sillejä, puikulaperunat, peruna- ja porkkanalaatikot, kinkku, päärynä-juusto-pähkinäsalaatti, rosolli. Jälkiruoaksi appelsiini creme brulee ja luumukiisseli kermavaahdolla. Kylmäsavulohi ja sillit kaupasta, graavilohi tehdään itse, samoin saaristolaisleipä. Laatikot teen itse ja jälkiruoat myös. Kinkku paistetaan itse.
Savulohi sekä lanttu- ja porkkanalaatikko ovat aina joulupöydässä ja niitten kanssa vaihtelee vuosittain. Valmiiksi tehdyt ostan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Italian.
Ne onkin hyviä. Meillä on osa sukua siellä ja aina toisinaan on joulua vietetty siellä. Mitkä ovat suosikkejasi ?
Graavilohta, kylmäsavulohta, sillejä, mätiä, skagenröraa. Vihersalaattia.
Rosollia teen itse.
Miesystävä voi valita jonkun kinkkuratkaisun.
Porkkanalaatikko ja perunalaatikko voi olla Kokkikartanon.
En tiedä, syömmekö ollenkaan makeaa, ehkä jouluomenia?
Olen varmaan osittain joulun töissä, sen vuoksi rosolli on ainoa, jonka teen itse. Eri juttu olisi, jos olisi monta päivää vapaata..
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä37018 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Italian.
Onneksi on muutakin italialaista.
Saarioisten Italiansalaatti, Jalostajan Italianpata ja Italodisco. Vieläkö sitä Italia-limpparia saa?
Italialainen ruoka on fantastista, mutta joulun tarjonta siellä on aika kökköä. Kotoinen jouluruoka on ihan spesiaalia siihen verrattuna. Vietin maassa useamman vuoden. Aamun jo aloittivat vetelemällä panettonea voin kanssa...
Minä teen itse. Tulee tuon valmisruoan kanssa pelehdittyä muuten niin paljon, kun niiden parissa teen töitä.
Meillä on kinkku, puikulaperunoita, porkkanalaatikkoa, graavi- ja kylmäsavulohta, katajanmarjasilakoita, italian salaattia, maksapatee, sipulihilloa, kylmäsavulohihyydyke, mätiä (+smetanaa, punasipulia), kylmäsavuporohyydyke ja salaattia. Jälkiruokana on ollut yleensä tuorejuustobavaroise tai pannacotta marjakastikkeella.