mielenkiintoinen valitus naapurilta... olen suu auki vieläkin.
Naapuri tuli valittamaan häntä vaivanneesta asiasta. Tai oikeastaan esittämään mielipiteensä
Suurinpiirteen näillä sanoilla: "olen tässä seurannut teidän perheen asioita. Ja olen huolussani teidän lapsistanne. He ovat niin rauhallisia ja leikkivät äänettömästi, että on huolissaan lasten kasvatustavoista. Epäilee väkivaltaa, ettei noin rauhallisia lapsia voi olla muuten olemassa."
Vastasin: että lapsillamme ei ole hätää. Lapset ovat rauhallisia myönnän sen. Mutta se on heidän luonteensa. Joskus mietin itsekkin kuinka saisi heihin "asennetta", mutta en voi kieltää heitä olemasta oma itsensä. En oke joutunut edes huutamaan lapsille koskaa.
naapuri totesi, että miettii vielä lastensuojeluulmoitusta. Mistä hän voi tietää että puhun totta. Ei 5- ja 3- vuotiaat voi olla noin kilttejä.
Kommentit (41)
[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 11:23"][quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 11:11"]
Paljonhan on kiinni siitä, millainen tapa perheessä on ilmaista tunteita. Oma mieheni on ollut hyvin rauhallinen lapsi ja nyt aikuisenakin on hyvin "tasainen". Meidän perheessä taas ilot ja surut ilmaistiin aika suoraan ja tunteiden ilmaisu oli hyvin rikasta. Olen kokenut tosi vaikeaksi sen, että mies ei esim. ilmaise iloa yhtä spontaanisti ja rikkaasti kuin keskivertoihminen. Hän sanoo, että on iloinen ja tyytyväinen, mutta ilmaukset jäävät tosi latteiksi. Hän on ehkä hieman tylsä.
[/quote]
Miehelleni oli alussa myös tosi vaikeaa kestää ristiriitatilanteita ja sitä, että joku ilmaisi pettymystä tai surua tai vihaa suoraan hänelle. Pienikin riita, äänen korottaminen ja huomauttaminen oli hänelle iso juttu, koska hän ei ollut tottunut sellaiseen.
[/quote]
Mä olen ihan samanlainen kuin miehesi. Ja mun lapsuudenperheessäni on kyllä ilmaistu tunteita todella voimakkaasti, molemmat vanhempani ovat temperamenttisiä kuumakalleja, jotka kiihtyvät sekunnissa nollasta sataan ja sitten taas leppyvät sekunnissa kuin ei mitään. Nauravat ja innostuvat toki myös äänekkäästi.
No olisit vaan sanonut että ilmoituksen tekeminen on hänen harkinnassaan. Parempi varmaan tehdä kuin jättää tekemättä, jos kerran epäilee jotain, eikä sinulla ole mitään salattavaa, eikä pelättävää kasvatusmenetelmissä.
Olisin tuossa tilanteessa lähinnä huolissani naapurista. Kenelle tulee mieleen huolestua tuollaisesta? Siis jos mitään väkivallan merkkejä ei näy ja lapset ei pelokkaita jne.
Naapurisi on hieman pimeä päästään.
Voihan aiheettomasta lastensuojeluilmoituksesta tehdä rikosilmoituksen, mutta on olemassa hovioikeuden päätös, jossa siis käräjäoikeus oli tuominnut perättömän ilmoituksen tekijän ja hovioikeus on sittemmin vapauttanut. Case, päätös ja perustelut linkissä.
http://www.finlex.fi/fi/oikeus/ho/2007/rho20070241
Ymmärrän, että lastensuojeluilmoitusta käytetään väärin naapuri- tai parisuhderiitojen aseena, mutta silti näen että ilmoituksen tekijän oikeusturvan kannalta perätön ilmoitus ei saa johtaa rikossyytteeseen. Mikäli näin olisi, moni aiheellinenkin ilmoitus jäisi tekemättä syytteiden pelossa.
[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 12:19"]Voihan aiheettomasta lastensuojeluilmoituksesta tehdä rikosilmoituksen, mutta on olemassa hovioikeuden päätös, jossa siis käräjäoikeus oli tuominnut perättömän ilmoituksen tekijän ja hovioikeus on sittemmin vapauttanut. Case, päätös ja perustelut linkissä.
Ymmärrän, että lastensuojeluilmoitusta käytetään väärin naapuri- tai parisuhderiitojen aseena, mutta silti näen että ilmoituksen tekijän oikeusturvan kannalta perätön ilmoitus ei saa johtaa rikossyytteeseen. Mikäli näin olisi, moni aiheellinenkin ilmoitus jäisi tekemättä syytteiden pelossa.
[/quote]
Sen sijaan ikuinen naapuriviha tuollaisesta ilmoituksesta kyllä tulee, ja ilmoituksen tekijä voi varautua siihen, että kaikki, mitä hän siitä eteenpäin tekee, nähdään ja kuullaan. Joten jos aiheettoman ilmoituksen tekee, kannattaa varautua sekä sotaan että siihen, että elää loppuelämänsä täysin moitteetonta elämää. Itse nimittäin alkaisin tuossa tilanteessa lavastaa naapuria syylliseksi johonkin, josta hänelle tulisi ennen pitkää häätö.
Tämä yhteiskunta ei hyväksy ujoja, rauhallisiabja hiljaisia ihmisiä, näköjään edes lapsena. Pitäisi olla röyhkeä äänekäs ja itsekäs.
Ihania lapsia. Anna olla kuin ovat. Ujoista ei karaisemalla saa kuin rikottuja ihmisiä.
olemme erilaisia. T. Ujo punasteleva hiljainen äiti
[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 10:21"]
Naapuri tuli valittamaan häntä vaivanneesta asiasta. Tai oikeastaan esittämään mielipiteensä
Suurinpiirteen näillä sanoilla: "olen tässä seurannut teidän perheen asioita. Ja olen huolussani teidän lapsistanne. He ovat niin rauhallisia ja leikkivät äänettömästi, että on huolissaan lasten kasvatustavoista. Epäilee väkivaltaa, ettei noin rauhallisia lapsia voi olla muuten olemassa."
Vastasin: että lapsillamme ei ole hätää. Lapset ovat rauhallisia myönnän sen. Mutta se on heidän luonteensa. Joskus mietin itsekkin kuinka saisi heihin "asennetta", mutta en voi kieltää heitä olemasta oma itsensä. En oke joutunut edes huutamaan lapsille koskaa.
naapuri totesi, että miettii vielä lastensuojeluulmoitusta. Mistä hän voi tietää että puhun totta. Ei 5- ja 3- vuotiaat voi olla noin kilttejä.
[/quote]
Käskisin kyylän painua vittuun.
[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 12:22"]
[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 12:19"]Voihan aiheettomasta lastensuojeluilmoituksesta tehdä rikosilmoituksen, mutta on olemassa hovioikeuden päätös, jossa siis käräjäoikeus oli tuominnut perättömän ilmoituksen tekijän ja hovioikeus on sittemmin vapauttanut. Case, päätös ja perustelut linkissä.
[/quote]
Sen sijaan ikuinen naapuriviha tuollaisesta ilmoituksesta kyllä tulee, ja ilmoituksen tekijä voi varautua siihen, että kaikki, mitä hän siitä eteenpäin tekee, nähdään ja kuullaan. Joten jos aiheettoman ilmoituksen tekee, kannattaa varautua sekä sotaan että siihen, että elää loppuelämänsä täysin moitteetonta elämää. Itse nimittäin alkaisin tuossa tilanteessa lavastaa naapuria syylliseksi johonkin, josta hänelle tulisi ennen pitkää häätö.
[/quote]
Samaa mieltä, mutta siltikään en näe hyvänä vaihtoehtona aiheettoman ls-ilmoituksen kriminalisoimista.
Lavastus on tosin sellainen mistä äkkiä sattuu omaan nilkkaan ja jos kyse on omistusasunnosta on haltuunotto lavastamalla käytännön mahdottomuus.
[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 10:41"]
Musta naapuri oli siinä mielessä reilu, että tuli ensin puhumaan sun kanssa eikä tehnyt nimetöntä lastensuojeluilmoitusta.
Toi vaatii munaa että uskaltaa keskustella suoraan asianomaisen kanssa huolesta.
Siihen onko huoli aiheellinen en ota kantaa, en tunne ap:ta enkä asu heidän naapurissa nähden kyseisten lasten elinolosuhteita.
[/quote]
No eihän tuo naapuri terve ole.
Viranomaiset eivät moiselle korvaansa lotkauta.
Voi ei. Meidän pojat on myös rauhallisia, tyytyväisiä lapsia. Tottahan he sanovat mielipiteensä, mutta eivät jostain syystä tappele vaan nauravat ja pitävät hauskaa. Lasteni luonne ja tempperamentti on vain sellainen, isänsä on yhtä leppoisa. Elämä on varmasti erinäköistä ja kuulosta, kuin naapurin suurperheellä missä kokoajan joku raivoo tai itkee. Vanhemmat ovat luovuttaneet, ainakin näin sanoivat itse.
[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 10:21"]
[/quote]
Olisin neuvonut hakeutumaan terapiaan, jos ei vanhempien häiriökäyttäytyminen ole syynä.
[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 10:28"]
Heippa! Täällä ilmoittaa nainen, joka oli tollanen lapsena. Siskoni ja veljeni olivat myös. Väkivaltaa ei koettu. Uskon, että on kyse luonteesta. Ja normaalilla kasvatuksella lapsesta pitäisikin tulla rauhallinen. Nykyvanhemmat ei vaan osaa enää kasvattaa ja lapsista tulee riiviöitä. Niiden rinnalla nää normaalit lapset näyttää jotenkin epänormaaleilta. Kyllä muakin ihmeteltiin lapsena mutta ihan tavallinen ihminen musta tuli. Kerropa tää sille naapurille. Toivottavati ei tee ilmoitusta koska perättömistä ilmoituksistakin voi mennä lapset pois. Ainakin jos on yh.
[/quote]höpöhöpö. Eikä mene. Ensiksi aina pyritään auttamaan perhettä jos on avun tarvetta.
Jos lastensuojeluilmoitus tehdään, se on pakko ottaa vastaan ja lastensuojelun tarve tulee tutkia. Siinä mielessä viranomaisten on pakko "lotkauttaa korviaan."
Onhan aikoihin eletty.
Ei sit ollut jotain mahdollista vastavetoa esittää heidän elämästään.
Jos ls-ilmoituksesta tulee teille mitään seurauksia, haastatteluja tms, paiskaa takaisin rikosilmoituksella perättömästä ilmoituksesta ja kunnianloukkauksesta - siihen sinulla on täysi oikeus ja voit sen toki myös ilmoittaa naapurille.
Sama perustehan se on joskus toisinkin päin. Jos lapset ovat vilkkaita ja huonoja keskittymään, moni tantta pitää tätä kasvatusongelmana eikä luonnevikana.
Olisit tuumannu naapurille, että sä alat harkitsemaan sitten rikosilmoitusta
Minä olin lapsena todella rauhallinen. Olen kyllä vieläkin, kuulemma. Kyllä vaan on lapsia, joista ei ääntä lähde. Ei se minuakaan opettaja edes tainnut huomata, kun olin niin hiljaa.