Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aikaansaamattomuus ja elämänhallinta

Vierailija
09.12.2020 |

Olen aina viivytellyt asioiden hoitamista ja tämä tapa on vuosi vuodelta pahentunut. Nyt olen siinä pisteessä että ainoa asia, minkä saan päivässä tehtyä on töissä käyminen. Kaikki muut hommat jäävät tekemättä liittyivätpä ne sitten harrastuksiin, kodinhoitoon tai opiskeluun.

Miten ihmeessä aikaansaamattomuudesta ja viivyttelystä pääsee eroon? Miten saada elämä hallintaan?

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohtalotoveri!

Mulla tää sama ja pahenee vaan koko ajan. Töissäkin käyn vain siksi että muuten ei olisi rahaa. Varmaan sekin jäisi jos rahasta ei olis kiinni.

En saa enää mitään aikaan.

Vierailija
2/30 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu, että aika on nopeutunut liikaa enkä pysy tahdissa, joten ei tee mieli edes yrittää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehkä saat potkut töistä

sen jälkeen pääset johonkin reipashenkiseen työnhakuun kannustamiseen mukaan, kiinnostaisiko töp ja kuntouttava

🤯

Vierailija
4/30 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee lista. Ei päiväkalenteri vaan lista, josta voi katsoa, mitä siitä voi tehdä ja ruksia yli.

Vierailija
5/30 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen 5 minuuttia päivässä ja laitan ajastimen soimaan. Aika usein käy niin, että jatkan puuhastelua vielä ajan loppumisen jälkeenkin. Joskus teen vaan sen 5 min ja se on ihan riittävä määrä.

Vierailija
6/30 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tee lista. Ei päiväkalenteri vaan lista, josta voi katsoa, mitä siitä voi tehdä ja ruksia yli.

Mitä lista auttaa, jos ei saa aikaiseksi mitään? Eihän ongelma ole, etteikö tietäisi mitä pitää tehdä tai miten se tehdään vaan se, ettei saa aloitettua.

Mulla on paljon asioita, joita pitäisi tehdä. Sitä ja tätä pitäisi, mutta ei saa aikaiseksi, ei saa edes nyhdettyä sitä energiaa, että aloittaisi. Kaikki tuntuu niin vaivalloiselta. Ja todellakin on pitkät listat asioita, mitä olisi tehtävänä.

Vierailija
7/30 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko mun mies?

Vierailija
8/30 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla auttaa jos tehtävän asian pilkkoo pienemmiksi osatehtäviksi. Esimerkiksi imurin esiin ottaminen kaapista on jo yksi tehtävä, jonka jälkeen saa tehdä jotain mieluista. Tämmöisellä itselahjonnalla etenen etapista toiseen. Lopulta asunto on imuroitu.

Vierailija
9/30 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

masennus ja ahdistus voi aiheuttaa tuommoista, toki stressi kans.

Mutta jos lapsesta asti,niin sitte adhd tms.

Vierailija
10/30 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kohtalotoveri!

Mulla tää sama ja pahenee vaan koko ajan. Töissäkin käyn vain siksi että muuten ei olisi rahaa. Varmaan sekin jäisi jos rahasta ei olis kiinni.

En saa enää mitään aikaan.

Täällä myös sama ilmiö!!! En tiedä mikä auttaa. Isosti syytän kyllä työtäni, joka vie kaikki mehut ja stressaa.

Vierailija
11/30 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille viesteistä. Lohduttavaa tietää että en ole ainoa aikaansaamaton. Alan olla jo epätoivoinen ja kaipaisin arkeeni toimivia rutiineja ja toimintatapoja joiden avulla saisin arkeni hallintaan.

En usko että omalla kohdallani on kyse ADHD:sta tai vastaavasta. Olen kai vain luontaisesti mukavuudenhaluinen ja laiska. Ei kai kaikkeen epämieluisaan piirteeseen selitys ole jokin dignoosi?

Vierailija
12/30 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama ongelma. Aika ei vaan riitä kaikkeen kuitenkaan niin sitä lamaantuu. Yritän töiden jälkeen tehdä heti kotiin tullessa jonkin yhden asian, kuten tiskit, pyykit, kaupassakäynti, ruuanlaitto jne. Loppuillan voi sit ottaa rennosti. Vaikeampi aloittaa enää jos on ehtinyt päästä kotimoodiin.

Siivoojaa auttaa välillä jos ehtii pahaan kaaokseen päästä.. sitten taas jaksaa hetken itse kun saa aloittaa kirjaimellisesti puhtaalta pöydältä.

Vierailija
13/30 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
14/30 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epätyypillinen masis. Tai sitten kaipaat vain kunnon lomaa ja lepoa.

Vierailija
15/30 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sama vaiva. En vain saa mitään tehtyä ja tekemättömät hommat stressaa.

Vierailija
16/30 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama juttu minulla. Olen alkanut pohtia, voisiko olla kyse orastavasta työuupumuksesta, masennuksesta tms. Pitäisi varata aika työterveyteen, jos vain saisi aikaiseksi.

Vierailija
17/30 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Vieroita itsesi siitä, mikä on sinun elämäsi aikasyöppö. Useimmille se on joko some tai TV tai näiden yhdistelmä. Mieti, kuinka iso osa päivästä menee joutavaan näpräämiseen sen sijaan, että eläisit oikeasti elämääsi ja tekisit jotain konkreettista.

2. Toimi heti. Kun tulee sohvalla istuessa mieleen, että ”ai niin, se lasku pitää maksaa ja tiskit pitäisi saada koneeseen”, lähde HETI liikkeelle ja aloita siitä hommasta, joka on nopeampi tehdä. Siitä siirryt suoraan seuraavaan ilman taukoa ja vitkuttelua. Älä lykkää, älä odota inspiraatiota. Tehty työ palkitsee ja siitä saat voimaa tarttua seuraavaan.

3. Pyydä apua. Puhu asiasta muille. Saat käsiteltyä ongelmaa ja löydät siihen itse uusia ratkaisuja, kun mietit sitä luotettavien ihmisten kanssa. Älä jää tuskailemaan ja rypemään asiassa vaan mieti aktiivisesti, mikä voisi viedä sinua eteenpäin.

Vierailija
18/30 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo viisi minuuttia ja kello soimaan on tosi hyvä vinkki, voisi kokeilla. Just tässä kelailin, mitä kaikkea olen lykännyt ja mikä harmittaa. Pitkä lista se on.

Vierailija
19/30 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1. Vieroita itsesi siitä, mikä on sinun elämäsi aikasyöppö. Useimmille se on joko some tai TV tai näiden yhdistelmä. Mieti, kuinka iso osa päivästä menee joutavaan näpräämiseen sen sijaan, että eläisit oikeasti elämääsi ja tekisit jotain konkreettista.

2. Toimi heti. Kun tulee sohvalla istuessa mieleen, että ”ai niin, se lasku pitää maksaa ja tiskit pitäisi saada koneeseen”, lähde HETI liikkeelle ja aloita siitä hommasta, joka on nopeampi tehdä. Siitä siirryt suoraan seuraavaan ilman taukoa ja vitkuttelua. Älä lykkää, älä odota inspiraatiota. Tehty työ palkitsee ja siitä saat voimaa tarttua seuraavaan.

3. Pyydä apua. Puhu asiasta muille. Saat käsiteltyä ongelmaa ja löydät siihen itse uusia ratkaisuja, kun mietit sitä luotettavien ihmisten kanssa. Älä jää tuskailemaan ja rypemään asiassa vaan mieti aktiivisesti, mikä voisi viedä sinua eteenpäin.

Kiitos!

Vierailija
20/30 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.helsin…

Tässä oli hyvä artikkeli. Kärsin itsekin tästä ja tämä on yksi syy miksi elämäni tuntuu jäävän elämättä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kuusi