Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

1 vuotias ei syö eikä juo juuri mitäänuri mitään

Vierailija
26.04.2014 |

On muutenkin ollut painokäyrien alapuolella, mutta nykyisin syömisestä ei tule mtään! On tänään syönyt puolikkaan pienen pilttipurkin, ehkä 10 pikkulusikallista ruokaa ja vähän apteekin ravintolisää.

Ottaa ensin lusikallisen suuhun, sitten kaivaa ruuat kädellään pois... joka päivä samaa maanittelua, että edes muutama lusikallinen menisi. Yönkin jälkeen suostuu 3 pikkulusikallista ottamaan ja sitten jo huitookin kädellään ruokaa pois.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
26.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juoko maitoa pullosta?

Vierailija
2/18 |
26.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juo maitoa joskus, mutta sitäkin suostuu ottamaan ehkä 30ml. Sitten tönii pulloa pois.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
26.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juo maitoa joskus, mutta sitäkin suostuu ottamaan ehkä 30ml. Sitten tönii pulloa pois.

Vierailija
4/18 |
26.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitä mieltä pediatri on asiasta?

Vierailija
5/18 |
26.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ollut tuota ihan samaa. N. 1- vuoden iässä oikein tuntui kärjistyvän. Kärsivällisyyttä vaatii kovasti. Poikamme on nyt 1,3 ja valitettavasti parhaiten saamme syömään kun laitamme pöydälle kannettavan ja fröbelin palikoiden parhaat leikkilaulut soimaan. Joskus poika tahtoo vielä kaupanpäälle tutkia esim, avaimia tms.. Olen luovuttanut, koska se oma huoli syömättömyydestä alkoi paisua niin valtavaksi. Aamupuurot ja muut ruoat menee nyt sitten leikiten näin...

Niin ja hörppäyttelen myös sitä niin kiellettyä mehua aamupuuron kanssa, muilla ruoilla vettä ja jos syö vain ihan vähän juotan tuttipullosta sylissä pullollisen maitoa- koska ajattelen sen korvaavan osan ainakin ravinnosta.

Mieheni on kyllä sitä mieltä, että ei hän nälkään kuole- syö varmasti kun nälkä tulee. No, asia on hankala.

Vierailija
6/18 |
26.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarjoa sormiruokaa. Touhuile itse keittiössä muka muuta kun lapsi syö. Maissinaksuja, banaania yms. helppoa syötävää. Tarjoa maito nokkamukista. Tai lasista. Noin iso voi jo syödä itse, ja varmaan haluaakin.

Vierailija
7/18 |
26.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä neuvola sanoo? Mitä rasvalisää käytätte? Saako lapsi sormiruokailla?

Vierailija
8/18 |
26.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko tarkastuttanut allergiat? Jos ruoasta tulee jollain tapaa huono olo. Tutun lapsella ruokailu oli juuri tuota ja paljastui mpni allergiseksi.

Vierailija
9/18 |
26.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syökö vaihtelevia määriä, ts. syökö joinakin päivinä enemmän ja toisinaan selvästi vähemmän? Onko ilmavaivoja, ihottumaa tai vaikka tavallista enemmän hikkaa?

Vierailija
10/18 |
26.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi ei kuole nälkään jos tarjolla on ruokaa ja juomaa. Lakatkaa stressaamasta, meillä ainakin auttoi kun lapsi pienenä söi vaan 1-2tl joka aterialla. Aikamme siis stressattiin asiasta ja houkuteltiin ja lahjottiin ja temppuiltiin..kunnes huomattiin että elossa se on vaikka tätä on ollut puoli vuotta...lopetettiin temput... lapsi alkoi pikkuhiljaa nauttia syömisestä. Siihen asti se oli kai ollut niitä päivän ikäviä hetkiä kun vanhemmat on kireinä ja tuputtaa ja huolestuu ja hermostuu...

Vierailija
11/18 |
26.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin poika lopetti syömisen tuossa iässä. Ei maitokaan kelvannut. Myöhemmin selvisi, että on paljon allergiaa. Eli moni ruoka ilmeisesti teki ihan kipeää suussa. Vihannekset lakkasivat maistumasta, kun ilmeisesti yhdisti värin kipuun. Suosittelen tekemään mitä itse en ymmrätänyt: Etsiä pieniä määriä ei-allergioisavana tunnettuja ruokia ja antamaan niitä ihan vähän kerrallaan. 

Vierailija
12/18 |
26.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö joinakin päivinö oikein hyvin, joskus sanoo vaa EI. Ja pitää olla tiukat ruoka-ajat. Sitten onnistuu paremmin ja välillä ei maitoa tai muutakaa. Tosi rutiinilla pitää mennä. Ja kunnon maistuvia ruokia, ei vetisiä ja mauttomia. Naista miltä pöperö maistuu!

Vierailija
13/18 |
26.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna lusikka käteen, pistä nätille lautaselle purkki hedelmäsosetta ja anna leikkiä ja kokeilla. Syötätkö itse siis? Tämä siis helppona vinkkinä tuli mieleen, asia voi tietysti olla monimutkaisempi.

Vierailija
14/18 |
26.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, miltä se ruoka maistuu? Ootko maistanut?

Vierailija
15/18 |
26.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos syöminen on huonontunut juuri viime aikoina niin hampaiden tulo voisi olla syynä. Meillä muut lapset eivät oireilleet hampaiden tuloa mitenkään, mutta kuopus oli eli pelkällä maidolla viikkoja juuri tuossa vähän päälle 1 vuotiaana kun tuli paljon hampaita. Oli kyllä myös tosi itkuinen ja ärtynyt muutenkin.

Ja nyt sama juttu kun tulee ne viimeiset isot poskihampaat.

Ja allergia-asiaa kannattaa myös miettiä. Ja tulee myös mieleen yksi sukulaisvauva joka oli todella huono syömään ja syyksi paljastui lopulta isompana aistiyliherkkyydet. Paino hänelläkin oli miinuksella kokoajan.

Vierailija
16/18 |
27.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän poika ei halunnut poskihampaiden tullessa lusikkaa suuhunsa, sitten vain kehiteltiin sormiruokia ja ruoka maistui taas.

Vierailija
17/18 |
27.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna syödä sosetta sormilla itse. Siitä tulee kamala sotku mutta tärkeintähän on että lapsi saa ruokaa, eikö niin? Olen työssäni kokeillut erilaisia kikkoja saada yksivuotiaita syömään ja olen huomannut että antaa lapsen itse kauhoa sormilla suuhun ja sinne väliin jos sais pari lusikkaa menemään niin hyvä. 

Muista myös selkeät ruokailu-ajat. Pullosta voi hyvin antaa maitoa. Kannattaa syöttää maitoa kun lapsi on todella väsynyt tai juuri heräilemässä unilta. Silloin yleensä malttaa juoda maitoa.

Vierailija
18/18 |
27.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän kyllä nroa 6. Vuoden iässä on niin valtava määrä energiaa, koko ajan pitää liikkua, nähdä ja kokea, että on vaikea malttaa syödä. Meilläkin pitää aina olla jotain kädessä, jotta syöminen sujuu. Tuon ikäinen ei myöskään aina osaa yhdistää nälän tunnetta siihen, että pitää syödä, sen vuoksi säännölliset ruoka-ajat ja kohtuullinen määrä ruokaa ovat tärkeitä. 

Onko korvat katsottu, meillä korvatulehdukset aiheutti syömättömyyttä. Sitten tietenkin hampaiden tulot.