"Laitoin uuden auton, laitoin koiran..." Mikä murre?
Eräässä aloituksessa joku kysyi " laittaisitteko koiran" kun oli kyse hankkimisesta. Uusi miesystäväni käyttää myös tuota termiä, tyyliin "velipoika laittoi uuden Toyotan". Aluksi ihmettelin, että mihin se sen auton laittoi, kunnes tajusin sen tarkoittavan hankkimista.
En ole aiemmin vastaavaan törmännyt ja luulin miehen sen ihan itse keksineen, mutta näköjään täälläkin joku "laittaa koiran". Mistä tuo sanonta kumpuaa?
Kommentit (32)
Ei kai se mitään murretta ole. Ihan paikkakunnasta riippumatta voi sanoa noin. Outoa jos joku ei ymmärrä.
[quote author="Vierailija" time="26.04.2014 klo 16:33"]
Mietippä sitä!
[/quote]
Mikä typerä vastaus. Ap kysyi mistä murteesta tämä sanonta tulee. Ei se tieto tule miettimällä!
En tiedä, onko niinkään murteellisuus vai sanontatapa... Lähinnä olen törmännyt tähän ilmaukseen netissä, etenkin moottoripyöräfoorumeilla. Mies joskus pohti, voisko olla keski- tai pohjoispohjalaisesta ilmauksesta kyse, mutta en tiedä.
No en ole minäkään koskaan kuullutkaan moisesta.
Kainuusta olevat sukulaiseni käyttävät tuota ilmaisua.
En ole minäkään koskaan tuollaisesta kuullut. Lapsuuteni asuin pääkaupunkiseudulla, nyt Pirkanmaalla.
Lähinnä tuosta tulee mieleen että joku yrittää vitsikkäästi käyttää laittaa-sanaa panna-sanan tilalla. Siis joku panee koiraa ja autoaan. Olen siis kuullut jonkun laittaneen uutta muijaa tms. ja oikeasti kuvitellut hänen puhuvan panemisesta (siis seksistä) eikä hankkimisesta.
[quote author="Vierailija" time="26.04.2014 klo 16:50"]
En ole minäkään koskaan tuollaisesta kuullut. Lapsuuteni asuin pääkaupunkiseudulla, nyt Pirkanmaalla.
Lähinnä tuosta tulee mieleen että joku yrittää vitsikkäästi käyttää laittaa-sanaa panna-sanan tilalla. Siis joku panee koiraa ja autoaan. Olen siis kuullut jonkun laittaneen uutta muijaa tms. ja oikeasti kuvitellut hänen puhuvan panemisesta (siis seksistä) eikä hankkimisesta.
[/quote]
Puhut nyt ihan eri asiasta. On ihan oikea murreilmaisu kysyä esim. "oletteko aikoneet lapsia laittaa?" tai "ajattelin laittaa koiran", kun tarkoitetaan hankkimista. Ei siinä mihinkään seksiin todellakaan viitata. Itä-Suomessa tuota ilmaisua ainakin käytetään yleisesti.
Oulusta olen ja käytän tuota. Laitoin tuossa uuden auton ja taidanpa nyt panna kahavin tippumaan. Uuden miehen vois laittaa ja sitä sitten panna. Mutta sitä ennen täytyy ittensä laittaa.
Keski- ja Pohjois-Pohjanmaan murretta. Ihan yleinen tapa sanoa noin.
T. Natiivi
[quote author="Vierailija" time="26.04.2014 klo 16:55"]
[quote author="Vierailija" time="26.04.2014 klo 16:50"]
[/quote]
Puhut nyt ihan eri asiasta. On ihan oikea murreilmaisu kysyä esim. "oletteko aikoneet lapsia laittaa?" tai "ajattelin laittaa koiran", kun tarkoitetaan hankkimista. Ei siinä mihinkään seksiin todellakaan viitata. Itä-Suomessa tuota ilmaisua ainakin käytetään yleisesti.
[/quote]
No ei todellakaan käytetä!!
Koko ikäni siellä asuneena, enkä ole kertaakaan kuullut!
En olisi ikinä ymmärtänyt, että kyse on hankkimisesta! Mäkin oisin ajatellu jotain kaksimielistä koiran panemista, kuten tuo yksi yllä totesi. On kyllä todella erikoinen sanonta.
T. varsinaissuomalainen
Ihan tuntematon merkitys tuo laittaminen.
T: itäsuomalainen
Täällä kaakossa ei tosiaankaan puhuta laittamisesta, tosi outo ilmaisu myös minulle!
Mun mies sanoo noin, on Pohjois-Pohjanmaalta.
Minäkin sanon noin, ihan arkikieltä. t. Oululainen
Rovaniemel sanotaan että "laitan nukkumaan" jos tarkottaa että käyn nukkumaan... Vihasn tollasia murteita!!! Pahin on kuitenkin KETÄ kuka sanan tilalla, yökkk
Laitoin auton tulille, sanoo myös moni. Se tarkoittaa auton käynnistämistä.
Ei siinä ole mitään kaksimielistä! Siis tarkoittaa ihan vaan hankkimista, lähinnä olen kuullut tätä käytettävän, kun puhutaan autoista tai muista koneista. Olen itä- suomesta.
Täytyy sanoa että vaikka niitä uusia autoja on laitettu, niin ikinä en ole kuullut että seksijutuista käytettäisiin termiä laittaminen, näin neljänkympin ikään mennessä.
Mietippä sitä!