Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Laitoin uuden auton, laitoin koiran..." Mikä murre?

Vierailija
26.04.2014 |

Eräässä aloituksessa joku kysyi " laittaisitteko koiran" kun oli kyse hankkimisesta. Uusi miesystäväni käyttää myös tuota termiä, tyyliin "velipoika laittoi uuden Toyotan". Aluksi ihmettelin, että mihin se sen auton laittoi, kunnes tajusin sen tarkoittavan hankkimista.

En ole aiemmin vastaavaan törmännyt ja luulin miehen sen ihan itse keksineen, mutta näköjään täälläkin joku "laittaa koiran". Mistä tuo sanonta kumpuaa?

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
26.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oulun seudulla laitetaan. Minusta on läntinen ilmaus, siis pohjoisen osalta. Kainuussa tai savossa ei laiteta kuin ruokaa.

Vierailija
22/32 |
26.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.04.2014 klo 16:59"]

[quote author="Vierailija" time="26.04.2014 klo 16:55"][quote author="Vierailija" time="26.04.2014 klo 16:50"]

En ole minäkään koskaan tuollaisesta kuullut. Lapsuuteni asuin pääkaupunkiseudulla, nyt Pirkanmaalla.

Lähinnä tuosta tulee mieleen että joku yrittää vitsikkäästi käyttää laittaa-sanaa panna-sanan tilalla. Siis joku panee koiraa ja autoaan.  Olen siis kuullut jonkun laittaneen uutta muijaa tms. ja oikeasti kuvitellut hänen puhuvan panemisesta (siis seksistä) eikä hankkimisesta.

[/quote]

Puhut nyt ihan eri asiasta. On ihan oikea murreilmaisu kysyä esim. "oletteko aikoneet lapsia laittaa?" tai "ajattelin laittaa koiran", kun tarkoitetaan hankkimista. Ei siinä mihinkään seksiin todellakaan viitata. Itä-Suomessa tuota ilmaisua ainakin käytetään yleisesti.

[/quote]

No ei todellakaan käytetä!!

Koko ikäni siellä asuneena, enkä ole kertaakaan kuullut![/quote]

Sama juttu, ensimmäistä kertaa tällä palstalla ilmaisuun törmäsin. Olen itäsuomesta, asunut myös eteläsuomessa, Lapissa ja Tampereella. Todennäköisesti asioita laitetaan jossain Pohjanmaalla ja sielläkin hyvin pienellä alueella. Kuulostaa kyllä tosi tyhmältä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
26.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sitten tarkoittaa sanonta "yrittänyttä ei laiteta"?  

Vierailija
24/32 |
26.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oulussa minäkin olen tuota kuullut, mutta lähinnä vain auton ja moottoripyörän laittamista, koiria ei minusta laitettu mun kaveripiirissä.

Vierailija
25/32 |
26.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.04.2014 klo 20:08"]

Mitä sitten tarkoittaa sanonta "yrittänyttä ei laiteta"?  

[/quote]

Tuossa sananparressa 'laittaa' tarkoittaa moittimista. Vanhaa suomenkieltä. Yrittänyttä ei siis moitita.

Vierailija
26/32 |
26.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oulussa käytetää, normaalija

Vierailija
27/32 |
26.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me itäsuomalaiset laitamme ruokaa. Miehet saattavat laitella autoa eli korjailevat sitä, mutta auto hankitaan tai ostetaan, samoin koira.

Vierailija
28/32 |
26.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pöh... Ja kun minulle on joku puhunut, että laitoimpa auton, niin olen luullut, että sitä rotiskoa on duunattu... Tyyliin renkaat vaihdettu tai käytetty pesulassa.... Koskaan tullut mieleenkään kysyä, "notta millasen auton hommasit".

Kyl tääl näköjää joskus oppii jotain uutta!

T. Varsinais-suomalainen

Vierailija
29/32 |
26.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuo ilmaisu on aika "vanhahtava". Muistan lapsuudestani (Hämeessä) sitä käytetyn; esim. " kyllä se ny oli laittanu ittelleen paljon uutta vaatetta". Ja tarkoitti siis, että oli hankkinut, ei itse tehnyt.  Harvoin nykyään kuulee tuota muotoa käytettävän.

Vierailija
30/32 |
26.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu ei Itä-Suomessa eikä Kaakkois-Suomessa laiteta mitään muuta ku ruokaa. Ilmeisestikin tosiaan Pohjanmaan murre. Tosi omituiselta kuulosti minustakin, kun ensi kerran kuulin... ihmettelin myös, että miten auto laitetaan ;)

Vierailija
31/32 |
26.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.04.2014 klo 19:33"]Täytyy sanoa että vaikka niitä uusia autoja on laitettu, niin ikinä en ole kuullut että seksijutuista käytettäisiin termiä laittaminen, näin neljänkympin ikään mennessä.

[/quote]

Ei seksijutuista puhutakaan laittamisena, vaan siitä laittamisesta tulee mieleen paneminen, kun yrittää ymmärtää, mistä on kyse auton tai koiran laittamisessa (vrt. laitan/panen kirjan pöydälle). Sitä kautta tulee se kaksimielinen ajatus, kun tulee vain se paneminen mieleen.

T. Se varsinaissuomalainen

Vierailija
32/32 |
26.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.04.2014 klo 21:26"]

Juu ei Itä-Suomessa eikä Kaakkois-Suomessa laiteta mitään muuta ku ruokaa. Ilmeisestikin tosiaan Pohjanmaan murre. Tosi omituiselta kuulosti minustakin, kun ensi kerran kuulin... ihmettelin myös, että miten auto laitetaan ;)

[/quote]

Ei voi kutsua pohjanmaalaiseksikaan sanonnaksi. Etelä-Pohjanmaalla en eläissäni ole kuullut käytettävän tuollaisessa yhteydessä. Korkeintaan siis joku paikallinen oululainen tai pohjoispohjalainen tapa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kolme