Opiskelijaterveydenhuollon maksu pakollinen vuonna 2021?
Tammikuusta 2021 alkaen Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiön (YTHS) palveluihin oikeutetut ammattikorkeakoulu- ja yliopisto-opiskelijat maksavat terveydenhoitomaksun Kelalle.
--
Sinun pitää maksaa terveydenhoitomaksu, jos sinulla on oikeus korkeakouluopiskelijoiden opiskeluterveydenhuoltoon. Opintotuen saaminen tai muut tulot eivät vaikuta siihen, pitääkö terveydenhoitomaksu maksaa.
--
Jos et maksa terveydenhoitomaksua eräpäivään mennessä, Kela muistuttaa maksun maksamisesta. Jos terveydenhoitomaksu maksetaan eräpäivän jälkeen, Kela perii 5 euron kiinteän viivästymismaksun.
--
https://www.kela.fi/korkeakouluopiskelijan-terveydenhoitomaksu
Maksu siis peritään (71,60 e/vuosi), vaikket käyttäisi palvelua. Ajatuksia?
Kommentit (35)
YTHS on superhyvä ja ihan ilmainen! Itseltäni Yths leikkasi viisaudenhampaat. Myös hammaskivet poistettiin.
Nykyään menee helposti tonneja hammashoitoon ja lääkäriin, kun on töissä ja itse maksaa kaikesta. Muutaman kympin maksaisin riemusta soikeana, jos vielä saisi ythsn palveluja käyttää.
Maksusta valittajilla ei ole suhteellisuudentajua eikä ymmärrystä rahasta. Ei sitä opiskelijana ymmärtänyt kaikkien etujen suuruutta, asuminen solussakin oli näin jälkikäteen tajuten ihan ilmaista.
Minä ainakin olen riemusta soikeana maksamassa tätä. Opiskelen töiden ohessa, työpaikalla on erittäin hyvä työterveyshuolto, koulu n. 400km päässä. Miksi rahoittaisin muiden terveyshuoltoa vielä suhteettoman korkean veroprosentin lisäksi?
Onko tässä edes maksuvelvollisuutta, kun Kela ei edes lähetä laskua tästä? Kai se nyt on sentään edellytys jonkinlaisen maksuvelvollisuuden syntymiseen, nyt kirjoitellaan netissä ja muissa kanavissa, että tällainen maksuvelvollisuus olisi muka syntynyt. Kai tämä on periaatteesta riitautettava.
Riemusta soikeana kirjoitti:
Minä ainakin olen riemusta soikeana maksamassa tätä. Opiskelen töiden ohessa, työpaikalla on erittäin hyvä työterveyshuolto, koulu n. 400km päässä. Miksi rahoittaisin muiden terveyshuoltoa vielä suhteettoman korkean veroprosentin lisäksi?
Onko tässä edes maksuvelvollisuutta, kun Kela ei edes lähetä laskua tästä? Kai se nyt on sentään edellytys jonkinlaisen maksuvelvollisuuden syntymiseen, nyt kirjoitellaan netissä ja muissa kanavissa, että tällainen maksuvelvollisuus olisi muka syntynyt. Kai tämä on periaatteesta riitautettava.
” Jos et maksa terveydenhoitomaksua eräpäivään mennessä, Kela muistuttaa maksun maksamisesta. Jos terveydenhoitomaksu maksetaan eräpäivän jälkeen, Kela perii 5 euron kiinteän viivästymismaksun.
Jos et maksa terveydenhoitomaksua maksumuistutuksen jälkeenkään, Kela voi kuitata eli vähentää maksun ja viivästymismaksun opintorahasta ilman suostumustasi. Jos maksua ei saada kuitattua opintorahasta, terveydenhoitomaksu siirretään lain perusteella ulosottoon.”
- kela.fi
Jos lähdet riitauttamaan maksua, niin päivittele ihmeessä tilanteen etenemisestä.
Vierailija kirjoitti:
Opiskelen AMK monimuotokoulutuksessa työn ohella, ja minulla on laajat työterveyspalvelut käytössä, ei mitään tarvetta käyttää YTHS:n palveluita. Tuntuu kyllä täysin rahastukselta tämä maksu. Lisäksi nuo YTHS:n palvelut on paljon suppeammat, esimerkiksi fysioterapeutin vastaanottoa ei ole ollenkaan vaan jotain fysioterapeutin ryhmätapaamisia? Työterveydessä pääsen tarvittaessa myös erikoislääkärille ja leikkauksiin ilmaiseksi.
Sain itse tänään muistutuskirjeen tästä maksusta. Minulla on sama tilanne. Töissä erinomainen työterveyshuolto, miksi ihmeessä käyttäisin opiskelijaterveydenhuoltoa, jossa on vähemmän palveluita, vähemmän lääkäreitä ja pidemmät jonot?
Summa on työssäkäyvälle pieni, mutta tästä on kyse periaatteesta.
Elämä opettaa kirjoitti:
Maksusta valittajilla ei ole suhteellisuudentajua eikä ymmärrystä rahasta. Ei sitä opiskelijana ymmärtänyt kaikkien etujen suuruutta, asuminen solussakin oli näin jälkikäteen tajuten ihan ilmaista.
Maksatko laskun puolestani? Sinä olet käyttänyt YTHS:n palveluita, minä en. Nyt en voi niitä käyttää, koska käytän työterveyspalveluita.
Jos et maksa, miksi?
Tämän maksun ovat maksaneet ihan "pakotettuna" yliopisto-opiskelijat jo vuosikymmeniä. Ei mitään uutta auringon alla.
Iltalehti Uutiset Kotimaa
Kela siirtää 8 000 opiskelijan maksamattomat terveydenhoitomaksut ulosottoon
Tänään klo 12:48 (muokattu klo 12:53)
Välttääkseen ulosoton opiskelijan pitää maksaa maksu heti maksumuistutuksessa olevilla tiedoilla.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/d0aabd13-d45d-4a1c-b2ed-0ca40059bb79
Eniten tässä maksavat yliopisto-opiskelijat, joille tuon 70€ Kela-maksun lisäksi on pakkomaksu ylioppilaskunnalle. Meillä esim. noin 50€ lisää. Kyllä ärsyttää, kun välimatkan takia ei voi palveluja edes käyttää vaan on käytävä terveyskeskuksessa.
Törkeää köyhiä opiskelijoita kohtaan!
Yhts:lle ei todellakaan pääse nopeasti eikä ole ilmaista maksun jälkeen. Todella vaikea saada aikoja eikä asioita hoideta. Tyyliin tutkitaan ja hutkitaan eikä pääse edes kunnallisiin tutkimuksiin, koska (pakotetutusti) kuuluu yhts:n piiriin. Ihan peestä koko homma
Itse ihmettelin samaa. Olen työelämässä ja yliopistossa kirjoilla ( opinnot kesken). Minulla on jo käytössä työterveys.
Vierailija kirjoitti:
Käytän yksityistä ja maksan itse omat lääkärini. Miks pitää maksaa jostain mitä en tule käyttämään. Eli annan kelalle hyväntekeväisyyteen rahaa. En saa edes mitään tukia kelalta.
Kuules, joka ikisestä yksityislääkärikäynnistäsi Kela maksaa osan ja jokaisesta reseptilääkkeestä.
Ihan huolimatta siitä, maksaako jokin vakuutusyhtiö loput vai sinä itse.
Vierailija kirjoitti:
Idioottimaista. Ei sellaisesta voi veloittaa mitä ei käytä.
No onhan tuo nyt ihan perseestä maksaa asiasta jota ei todellakaan käytä - työnantajan puolesta huippupalvelut (ml hammashoito) ja toki sitä käytetään jos tarve on.
Eikä tuo 70 € vuodessa hetkauta talouttani mihinkään, mutta periaate on se että siitä maksetaan mitä käytetään.
(työn ohessa huvikseni iltaopiskelen AMK:ssa vaikka on jo sähköarskainssiDI-paperit ja muutenkin selkeästi nettomaksajan tienestit....)
Ymmärrän vielä Suomessa asuvat henkilöt, mutta ulkomailla kirjoilla olevat olisi voinut vapauttaa maksusta kun palveluita tuskin tulevat käyttämään.