Miltä tuntuu työkkäritädin soittaessasi kuulustelusoittoa työttömälle, kun...?
...kuulet puhelun aikana taustalta iloista puheensorinaa kesähelteisellä ja auringonhehkuisena päivänä ja meren aaltojen pärskeen? Työttömän kulautteluäänen lasien kilistelyäänen lomassa, kun työtön nauttii alkoholipitoista ihanaa biitsijuomaa kesähuvilansa rantalaiturilla?
Kaikki pitkään työttöminä olevat kun eivät ole köyhiä.
Kommentit (42)
Olin kerran Kanadassa kun mulle soitettiin työkkäristä.
...ja työkkärin tädillä kesäloma jo vietetty, ja sekin nelisen viikkoa sateisessa kelissä.:D Ja tilit syöty ja juotu.
Olin viimeksi Alkossa kun soitettiin, enkä edes normisti juo juurikaan, juhlaa varten ostamassa. Tuli kyllä outo olo 😂 Stereotypiat kunniaan työttömistä.
Siellä se röyhtäilee puhelimeen ruokatunnilla syömäänsä hernekeittokaasua. Äänestä kuulee 40kg ylipainoa, ikää 55+
Ne työkkärin tyypit inhoo asiakkaitaan! Siinä teille faktaa.
Tuntuu..eipä kivalle,ei oo täti soittanut ku kerran nyt kulunut aikaa...unohtiko.Kuntaan tuli uusi työllisyys täti..hää haukku miut.En ole nuori paljon työkok.kurssejakin takana.Haukku kun sul ei oo koulut..mihin helev..n sitä tartten enää.Vanhan akan ääni sillä ,fbsta katoin nuori oli jäi vauvalomalle. Ätäkkä täti..lauko kaikkee pas..aa.Natsiksi sitä jo joku monikin kutsui.
Ei miltään, kirjaan; kieltäytyi vastaanottamasta työtä, tuet poikki kolmeksi kuukaudeksi.
Seuraava luuseri.
Oikeasti en ole työkkärin täti, vaan nainen, joka oli töissä 43 vuotta ja on nyt ansaitulla isolla eläkkeellä.
Mieti eläkettäsi kun työttömänä makaat.
Kolmen kuukauden välein työkkärivirkailijoiden on holhottavistaan pidettävä huoli, ja soittelevat, ja uusivat ns. työllisyyssuunnitelman holhokkinsa kanssa eli työttömän asiakkaansa.
Olin kerran avoautossa ajelulla työkkäritädin soittaessa em.puhelua tyyliin "Mitäpä kuuluu?" Kuten arvaatte tuulen humina häiritsi hieman kuulemistani, ja en kuullut ensin, kuka soittaa ja mistä, niin ja oletin, että hän oli mulle tuttu, niin piruuttani vastasin, että olen nyt käymässä Huippuvuorilla, ja tuuli käy niin vinhasti, etten voi nyt puhua. Arvatkaa, oliko selittelemistä työkkärin tädille, kun kuski pysäytti avoautonsa tien poskeen, ja kuulin paremmin, kuka sieltä toisesta päästä oikein soittikaan. Vähältä piti, etten saanut karenssia moisesta pelleilystäni:) Onneksi sattui olemaan sen verran huumorintajuinen virkailija, että ymmärsi.
Pyysin häntä mukaan bileisiin. Oli hetken hiljaa ja sanoi että anteeks mitä?
Täti:"He-hetkinen, täällähän näkyy viimeinen työpaikka vuodelta 2012?"
Työtön: "Joo"
*syvä hiljaisuus
No ensinnäkin oikeasti rikkaat ihmiset, jotka eivät tee töitä, eivät ilmoittaudu työttömiksi työvoimatoimistoon ja hae työttömyyskorvauksia.
Vierailija kirjoitti:
Ei miltään, kirjaan; kieltäytyi vastaanottamasta työtä, tuet poikki kolmeksi kuukaudeksi.
Seuraava luuseri.Oikeasti en ole työkkärin täti, vaan nainen, joka oli töissä 43 vuotta ja on nyt ansaitulla isolla eläkkeellä.
Mieti eläkettäsi kun työttömänä makaat.
Siis kirjaisit vastoin totuutta, että työtön olisi aloittajan tapauksessa kieltäytynyt työn vastaanottamisesta. Mistä niin luit viestiketjun aloittajan tekstissään, että hän olisi kieltäytynyt ottamasta vastaan töitä?
Eihän työtöntä ole velvoitettu kuitenkaan näiden kolmen kuukauden välein te.virkalijan tarkistussoittojen aikana pysymään tietyssä paikassa, kun puhelu saapuu ihan milloin sattuu. Ja jos te-virkailija olisi tarjonnut jota työpaikkaa haettavaksi, niin tottakai tuo ap:kin olisi siihen toimenpiteeseen ryhtynyt.
Vierailija kirjoitti:
No ensinnäkin oikeasti rikkaat ihmiset, jotka eivät tee töitä, eivät ilmoittaudu työttömiksi työvoimatoimistoon ja hae työttömyyskorvauksia.
Tämä. Itse olin lapsen kanssa kotona kunnes hän meni kouluun. Ei todellakaan tullut mieleen ilmoittautua työttömäksi. Sehän on petos, jos ei töihin kuitenkaaan aio mennä.
Vierailija kirjoitti:
*syvä hiljaisuus
Ei tuo mitään. Tutulla viimeisin työpaikka vuodelta 1986 :D
Vierailija kirjoitti:
*syvä hiljaisuus
Mitähän tuo liittyy ap:n juttuun, milloin kyseinen työtön olisi ollut mukamas töissä virallisesti? Toiset työttömistä on ollut vieläkin pitempään työttöminä, jos heitä on roikotettu sairaana kortistossa, vaikka työttömällä olisi montakin lääkärin toteamaa sairautta diagnooseineen, mutta ei vaan ole vakuutusyhtiöt päästäneet tk.eläkkeelle.
Toisaalta saahan työtönkin kesäaikaan rentoutua, voivoi, niinkin pikkurahalla kun pitänee työttömän tulla toimeen verrattuna työkkärivirkailijan tilanteeseen ja valtiolta maksettavaan palkkaansa nähden. Ja työn sisältö on työttömien heikommassa asemassa olevien ihmisten kiusaaminen monin eri tavoin.
Vierailija kirjoitti:
*syvä hiljaisuus
Mulla samat. En ole tosin vielä työkkärissä, mitähän ne sanoo.
Todellisuudessa olen köyhä mutta laitan aina youtubesta jotain taustalle että täti luulee minun olevan kanarialla.
Te.toimistovirkailijat ovat pohjasakkaa työllisten joukossa. Kaikki te.toimistot voitaisiin lakkauttaa suojatyöpaikkavirkailijoineen pomoja myöten HETI.
Avoimet työpaikat ovat saatavilla nykyään verkkosivuilta, ja ei siihen väliin tarvita mitään te.virkailijaa. Kela ja liitot kuitenkin maksavat työttömille päivärahat, ja he voisivat hoitaa samalla työttömien muutkin asiat, mikä säästö yhteiskunnalle.
😄