Annoin lapseni huostaan
Olen päihderiippuvainen äiti. Pääasiassa käytän Subutexiä ja lääkkeitä. Olen ollut päihderiippuvainen 10 vuotta.
Sain lapsen kaksi vuotta sitten ja pysyin kuivilla raskaus ja imetysajan, retkahdin kun lapsi oli 1,5v. Hain itse apua ja sitä saimmekin, perhetyötä, perjhekuntoutusta jne. Vähän aikaa meni hyvin, mutta takaraivossani tunsin, että "kohta romahtaa". Ja niin se romahtikin, retkahdin ja lapsi sijoitettiin perheeseen.
Oeln nyt miettinyt asioita pari kuukautta. Lapsi viihtyy todella hyvin sijaisperheessä, ja minäkin tulen todella hyvin toimeen sijaisvanhempien kanssa, soittelemme melkein joka päivä ja näen lastani viikottain. Lapseni hihkuu ilosta nähdessämme, kutsuu minua äidiksi, mutta ilakoi myös kun sijaisäiti mtulee hakemaan.
Viime viikolla tein ratkaisun. Lapseni ansaitsee raittiin kodin ja raittiin lapsuuden. En voi taata ettenkö enää retkahtaisi, vaikka kuinka haluaisin pysyä kuivilla, saada lapseni kotiin ja elää perheenä. Addikitio on vahva ja saatanallinen "kumppani".
Sosiaalityöntekijöiden kanssa päätimme pitkäaikaisesta sijoituksesta.
Olen päättänyt hakeutua päihdehoitoon, sieltä sitten kuntouttavaan työkokeiluun ja joskus sitten "oikeisiin töihin", ja toivottavasti vielä joskus voin elää lapsenki kanssa. Perheenä. Raittiina normaalina perheenä.
Tällä hetkellä tiedän, etten voi antaa tasapainoista, terveyttä lapsuutta laspselleni, koen että olen epäonnistunut äitinä, mutta voin tehdä tämän yhden "kunnon" teon, ja taata lapselleni se lapsuus minkä hän ansaitsee.
En vaan tiedä miten itse jaksa. Kamala tilanne, sydän on murskana ja itseinho aivan käsittämätön.
Kommentit (20)
Anteeksi kirjoitusvirheet, läppäri vetelee viimeisiään.
Toivon sulle parantumista ja jaksamista. Päivä kerrallaan. *halit*
Voitko silti pitää yhteyttä lapseen? Olet hyvä äiti (vaikkei päihderiippuvaisesta kai saisi näin sanoa), kun osaat ajatella lapsen parasta! Onko sijoitus mahdollista purkaa joskus vuosien päästä, jos todella pääset kuiville?
En missään nimessä. Keskityn nyt saamaan itseni kuntoon ja hoitamaan riippuvuuteni. Kauheaa tämä on, ikävään tekisi mieli "vetää lisää", mutta tiedän ettei se johda mihinkään. Juuri juttelin sijaisäidin kanssa, lapsi oli maalaamassa vesiväreillä ja sijaisäidin kanssa juttelimme kaikesta mahdollisesta, välillä tuntuu että hän on sijaisäiti tai ainakin tärkeä ystävä minullekkin.
Outoa varmaan sanoa, mutta olen älyttömän kiitollinen Lastensuojelulle.
Olen niin onnellinen että olet pystynyt toimimaan noin epäitsekkäästi. Olet hyvä äiti sillä olet laittanut lapsesi itsesi edelle. Niin äidit tekevät!
Siis en missään nimessä "tee" enempää lapsia.
Hienoa! ihanaa että ajattelet lapsesi parasta! Liian usein näkee äitejä jotka vaatimalla vaativat lapsensa takaisin kotiin ja sitten retkahtavat taas..lapsi uudestaan huostaan ja hetken päästä takaisin kotiin jne.
Lapselle on tärkeää, että on pysyvä koti ja huolehtivat vanhemmat. Saat kuitenkin olla lapsen kanssa tekemisissä ja tiedät että hänellä on kaikki hyvin :)
Älä puhu itse-inhosta! Olet tehnyt todella epäitsekkään teon lapsesi vuoksi ja olet uskomattoman hieno ihminen joka haluaa asiansa kuntoon ja tekee niiden eteen töitä. En tiedä mistä puhun, mutta luultavasti tulee vielä vaikeita aikoja ja niihin toivon sinulle kaikkea hyvää. Vielä ei ole liian myöhäistä alkaa elämää jonka ansaitset. Ihanaa aurinkoista kesää ja lämmintä kesää sinulle :)
Tsemppiä! :)
Kypsän ihmisen epäitsekäs päätös!
Ongelmasi on alkoholi, hienoa että tunnustat sen. Olet silti kykenevä näin hienoihin päätöksiin ja näkemään tilanteen puolueettomasti lapsesi parasta ajatellen!
Olet tehnyt itsekkään ja HYVÄN päätöksen. Lasen tarpeet tulee aina ensin. Pyydän, itse sijoitettuna, että et hae häntä enää luoksesi, anna hänen olla päätöksesi jälkeen siellä missä hänellä on hyvä olla. Mieli muuttuu ja jossainvaiheessa haikailet lastasi luoksesi asumaan. Pystyt varmasti tarjoamaan tulevaisuudessa hyvän kodin lapselle, mutta anna hänen pysyä yhdessä paikassa lapsuus. Riepottelu jättää jäljet ja on näin takaperin katsottuna helvettiä ja jatkuvaa epävarmuutta.
Hieno päätös, ja muistatan pitää lapseesi yhteyttä, niin hyvinä kuin vähemmän hyvinäkin aikoina! Kuulostaa tosi hyvältä tuo ratkaisu, kunhan muistat, että sinä olet lapsellesi tosi tärkeä ja rakas vaikeuksistasi huolimatta. Lapsesi osaa isona/aikuisena sinun päätöstäsi!
Käänny Jumalan puoleen ja rukoile. Jeesus voi sut vapauttaa tästä kierteestä ja itseinhosta ym ja voit elää täysipainoista ja onnellista elämää Hänen omanaan.
J-P
[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 17:40"]Käänny Jumalan puoleen ja rukoile. Jeesus voi sut vapauttaa tästä kierteestä ja itseinhosta ym ja voit elää täysipainoista ja onnellista elämää Hänen omanaan.
J-P
[/quote]
Jeesus paransi mutkin!
J-P: En aio kääntyä toisen addiktion, uskonnon, puoleen. Haluan selvitä ja pysyä raittiina ITSE, ilman satuolentoja.
AP
[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 18:06"]
[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 17:40"]Käänny Jumalan puoleen ja rukoile. Jeesus voi sut vapauttaa tästä kierteestä ja itseinhosta ym ja voit elää täysipainoista ja onnellista elämää Hänen omanaan.
J-P
[/quote]
Jeesus paransi mutkin!
[/quote]
Kiitos siitä Herralle. Herra on hyvä. Siunausta.
J-P
[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 18:07"]
J-P: En aio kääntyä toisen addiktion, uskonnon, puoleen. Haluan selvitä ja pysyä raittiina ITSE, ilman satuolentoja.
AP
[/quote]
En mäkään suosittele uskontoja, en kristinuskontoakaan. Uskonnot ei auta ketään. Vain elävä usko auttaa. Se, jonka Jumala lahjoittaa. Usko ei ole uskottelua ja minä en voi todistaa sinulle, että Jumala on. Sen voi vain Jumala itse tehdä. Niin se on kaikkien kohdalla. Niin oli minullakin. Usko on jotakin, joka tulee meidän ulkopuolelta. Muuten se on uskottelua, omaa uskoa.
Rukoile. Et menetä siinä mitään, mutta voit saada paljon.
J-P
[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 18:27"]
[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 18:07"]
AP
[/quote]
En mäkään suosittele uskontoja, en kristinuskontoakaan. Uskonnot ei auta ketään. Vain elävä usko auttaa. Se, jonka Jumala lahjoittaa. Usko ei ole uskottelua ja minä en voi todistaa sinulle, että Jumala on. Sen voi vain Jumala itse tehdä. Niin se on kaikkien kohdalla. Niin oli minullakin. Usko on jotakin, joka tulee meidän ulkopuolelta. Muuten se on uskottelua, omaa uskoa.
Rukoile. Et menetä siinä mitään, mutta voit saada paljon.
J-P
[/quote]
Kuule, se riittää että ap uskoo omaan itseensä. Ei siihen mitään jumalia tarvita.
Hyvä ratkaisu. Kerro vähän ap sun taustasta. Tuletko itse päihdeperheestä? Oletko ehtinyt hankkia mitään koulutusta? Missä lapsen isä on?
Hyi saatana, on kuvottavaa että näitä päihdeäitien lapsia roikutetaan vuosikausia takaisinjoutumisriskin alaisina. Jos on sijoitettu perheeseen, niin homman pitäisi mennä niin että on tapaamisoikeus, mutta ei takaisinjoutumisriskiä.
Aivan loistava ratkaisu- olet lapsellesi paras mahdollinen äiti! Älä kuitenkaan tee lisää lapsia ennenkuin olet kunnossa!